Web Analytics Made Easy - Statcounter

رزمندگان دفاع مقدس در سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان به مرور خاطرات این روز پرداختند و تاکید کردند زمین‌گیری امروز رژیم صهیونیستی ریشه در فتح دیروز خرمشهر دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سوم‌خرداد ماه در حقیقت ایام‌الله فراموش‌نشدنی و خاطره‌آفرین در تاریخ گرانبار انقلاب اسلامی است و آفرینندگان حماسه پیروزی خرمشهر نه در حد آزادکنندگان و فاتحان یک شهر بلکه به‌عنوان فاتحان قلب‌های مشتاق مسلمانان و تمام آزادی‌خواهان جهان شناخته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از گذشت سالیان طولانی از حماسه غرورآفرین آزادسازی خرمشهر در می‌یابیم که در این روز فقط خرمشهر آزاد نشد بلکه تمام رؤیاهای خودفروختگان و دشمنان اسلام که اندیشه تسلط بر ایران اسلامی و کم‌رنگ کردن انقلاب را در ذهن داشتند نقش بر آب شد و اندیشه تسلط بر ایران آنان به زباله‌دان تاریخ رفت.

عملیات «الی بیت‌المقدس» در تاریخ 10 اردیبهشت ماه1361 به‌قصد آزادسازی خرمشهر و بیرون راندن نیروهای دشمن از میهن اسلامی آغازشد؛ این عملیات با رمز «یا علی‌ابن‌ ابیطالب(ع)» آغاز شد و در ادامه پیروزی‌های بزرگی برای رزمندگان اسلام رقم خورد و خاکریزهای دشمن یکی پس از دیگری به تصرف نیروهای اسلام درآمد.

روز دوشنبه، سوم خرداد ماه1361 کسی نبود که لبخند شادی و سرور بر لب نداشته باشد؛ کسی نبود که شور و شوق تمام وجودش را فرا نگرفته باشد و اشک اشتیاق از چشمانش جاری نباشد و کسی نبود که خداوند منان و توانا را شکر نگوید چرا که در چنین روزی، پیروزی معجزه مانندی نصیب سپاهیان توحید شده بود و آن فتح «خونین شهر» بود.

خرمشهر، این شهر مقاوم که پس از پایداری و مقاومت‌های بسیار در چهارم آبان ماه سال 1359 به اشغال دشمن درآمده بود سرانجام پس از 19 ماه اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و رزمندگان اسلام در نخستین اقدام، نماز شکر را در مسجد جامع این شهر اقامه کردند.

خبر آزادسازی خرمشهر به‌سرعت در همه جا پخش شد و ملت مسلمان ایران که مدت‌ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت‌بخشی بودند غرق در شادی و سرور شدند پس از آن مردم به خیابان‌ها آمدند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند و با فرارسیدن شب، بر پشت بام‌ها ندای «الله اکبر» سر دادند.

بی‌تردید فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود بلکه معجزه الهی و امداد غیبی بود که به دست توانای رزمندگان اسلام رقم خورد و دشمنان نظام و انقلاب که با تکیه بر محاسبات غلط مادی و غفلت از قدرت الهی، خرمشهر را تسخیرناپذیر می‌دانستند با پخش خبر فتح خرمشهر در رسانه‌ها و مطبوعات مبهوت شدند.

خرمشهر با تاریخی خونبار، حماسه‌ای جاوید و نماد رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان و مردمی است که خاطرات آنان برای همیشه به‌عنوان برگ زرینی در تاریخ این کشور ثبت شده است و این شهر به‌سبب شهادت تعداد زیادی از عزیزترین فرزندان این کشور به «خونین شهر» لقب گرفته و مظهر مقاومتی است که آیندگان همواره از آن به نیکی می‌کنند.

به مناسبت سالروز این حماسه تاریخی و روز مقدس به گفتگو با رزمندگان دفاع مقدس پرداخته ایم که در زیر به آنها اشاره خواهد شد.

گفتگو با رزمندگان گیلانی عملیات بیت المقدس؛

روایت ارادت اسیر عراقی به ایرانی ها/ خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ این جمله معروف امام را با جسم و روح مان درک کردیم

علیرضا حسن زاده و محمدرضا ایمن‌خواه دو رزمنده گیلانی دوران دفاع مقدس و از رزمندگان عملیات بیت المقدس با حضور در دفتر ۸دی به بیان خاطرات شان پرداختند.

علیرضا حسن زاده این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه از شما جوانان و دست اندرکاران جنگ فرهنگی و اجتماعی تشکر می کنم، اظهار کرد: درسال ۱۳۶۰ به مسجد خواهر امام رفتم، اطلاع دادند امام داوطلبان جنگ را فراخوانده است؛ ما چون خودمان را جزء اعضای پیشمرگان امام می دانستیم با چند نفر از جوانان رشتی داوطلبانه برای ثبت نام رفتیم زیرا احساس می کردیم این انقلاب برای جوانان آینده است.

هنوز هم به کشورم احساس دِین دارم

وی در ادامه با بیان اینکه در جوانی احساس وظیفه می کردیم که دین خود را باید به جوانان آینده ادا کنیم افزود: ما به موفقیت های کنونی جوانان کشور افتخار می کنیم ولی هنوز احساس دین میکنیم که نتوانستیم آنچنان خدمتی کنیم.

این رزمنده ادامه داد: برای ثبت نام به اردوگاه شهید رجایی رامسر رفته و از آنجا به تهران و سپس به اهواز اعزام شدیم، پس از انتقال به پادگان ها نزد شخصی به نام بختیاری که یکی از همراهان و دستیاران دکتر چمران بود رفته و ما را تقسیم بندی کردند در گروهی به نام گروه ویژه انتخاب شدیم و داخل اردوگاه پادگان حمید هر روز ۳۰ کیلومتر در هوای گرم و طاقت فرسای جنوب برای آموزش می‌رفتیم؛ پس از آن به لطف خداوند به منطقه به عنوان خط‌شکن رفتیم، با توجه به اینکه هم خودمان و هم دیگران می دانستیم که این منطقه برای عراقی‌ها شناخته شده است اما نترسیدیم که دشمن فکر نکند جا زده ایم.

نماز جماعت را در مسجد جامع خرمشهر ادا کردیم

حسن زاده بیان کرد: با لطف خداوند عملیات بیت المقدس آغاز شد شهدای بسیاری دادیم، افتخار شهادت نداشتم و فقط راهی بیمارستان شدم، بعد از آن نماز جماعت را در مسجد جامع خرمشهر ادا کردیم.

محمد رضا ایمن خواه، یکی از رزمندگان عملیات دفاع مقدس با بیان اینکه توفیق شرکت در عملیات بیت‌المقدس را داشتم اظهار کرد: اگرچه شرایط فعلی جامعه به گونه‌ای است که جنگ های نظامی تغییر کرده است اما ما ملت خوبی داریم و اگر مقایسه کنیم می‌بینیم باز هم این ملت و مردم همان کسانی هستند که در دهه ۶۰ بودند.

وی افزود: توصیه ما به جوانان این است که با توکل به خدا پیش بروید و در زندگی همواره مراقبه و محاسبه داشته باشید اگر ما تاکنون انقلاب را به این حد رساندیم و پیشرفت کردیم علت آن فقط در نظر داشتن خدا بوده و با توکل به او و کمک امام زمان (عج) پیش رفتیم.

ایمن خواه گفت: من در سال ۵۹، هجده سال داشتم و در آن دوران افتخار خدمت داشتم، ما با عشق و علاقه رفتیم در آن زمان به امام جمعه وقت صومعه سرا گفتم که این دو سال خدمت سربازی را یکی از پر افتخارترین دوران عمر خود محسوب می‌کنم پس از خدمت وارد سپاه شدم و الان باز نشسته هستم، در زمان عملیات بیت‌المقدس یک سرباز پیاده تفنگدار عادی بودم و این عملیات را با رمز یا علی بن ابیطالب شروع کردیم که بسیار عملیات بزرگی بود.

ایمن‌خواه ادامه داد: در آن زمان ما شهادت را پلی به سوی بهشت فرض کرده بودیم خدا را شاکریم که تا الان همین رویه را حفظ کردیم ما نرفته بودیم به خدمت و عملیات که برگردیم و آرزوی شهادت داشتیم اما توفیق نشد.

وی گفت: شب مرحله دوم عملیات بارانی بود و زمین های های بی آب و علف به باتلاق تبدیل شده بودند در حالی که پوتین‌های ما وقتی در این باتلاق فرو می‌رفت با چندین برابر وزن بالا می‌آمد، وقتی از مرز عبور کرده و وارد منطقه بی‌طرف شدیم، صدای گلوله عراقی ها زیادتر می شد و آنها آماده پاتک بودند؛ ما هم در حال سنگر زدن با کیسه شن و خاک بودیم که کیسه ما تمام شد و من رفتم دنبال شن اما دوستم با گلوله مستقیم تانک همان جا به شهادت می رسد.

جبهه های نبرد تداعی گر عاشورا بود

وی با بیان اینکه پس از آن دشمن عملیات پاتک را انجام داد و تلفات بسیار دادیم اما تا ظهر مقاومت کردیم ادامه داد: ظهر صحنه‌ای شبیه به عاشورا تداعی شده بود که شهدا به خاک افتاده بودند، یک کیلومتر عقب نشینی تاکتیکی کردیم اما در مرحله سوم عملیات، خرمشهر را محاصره کردیم و عملیات انجام شد و هنگام اعلام خبر معروف "خرمشهر، شهر خون آزاد شد" آنجا بودیم و الان هر بار این صدا را از تلویزیون می شنویم آن خاطرات برای ما جلوه گر می شوند.

 

در ادامه "علیرضا حسن زاده" این رزمنده دفاع مقدس، گفت: در آن زمان بچه های گیلان به لشکر ۲۵ کربلا مازندران ملحق شده بودند، سه گردان بچه های گیلان بودند.

وی افزود: یک جوان غیر از دین ما نیز در عملیات حاضر بود که خواستار تغییر مذهب خود بود ما گفتیم که در این جنگ هیچ اجباری نیست که حتما هم دین و آیین ما باشی، زیرا هدف یکی یعنی کشور و انقلاب است اما او گفت که من در این فضا کسب فیض کردم و در همان جا تغییر آیین داد، او اولین کسی بود که در ابتدای عملیات بیت المقدس با تیر مستقیم عراقی ها در بغل من شهید شد؛ شهید رازقی از سنگر هم شهید در این عملیات شدند.

اگر هزاران بار بمیریم و زنده شویم هیچ وقت انقلاب را تنها نمی گذاریم

حسن‌زاده ادامه داد: اگر هزاران بار بمیریم و زنده شویم هیچ وقت انقلاب را تنها نمی گذاریم، کشور برای ایرانیان است و من هم افتخار می کردم که یک جوان ایرانی هستم؛ الان هم مردم همان مردم هستند ولی متاسفانه بعضی از دست اندرکاران کم توجهی می کنند، باید قدر این ملت و جامعه و جوانان را بدانیم.

وی افزود: امام(ره) گفتند "همه کاره ما ملت است و بابد به ملت ایران افتخار کنیم" اما گاهی از سوی مسئولین نسبت به مردم کم توجهی می‌شود، ما کسی نیستیم اما خواهش داریم که مسئولین خصوصا به جوانان کشور بیشتر توجه و از آنها استفاده کنند.

وی افزود: چیزی تغییر نکرده آن زمان جنگ نظامی و الان با جنگ اقتصادی و فرهنگی روبه رو هستیم که می خواهند جوانان ما را گمراه کنند اما اینقدر با استعداد هستند که هیچ وقت فریب نمی خورند.

ایمن خواه، خرمشهر را یک منطقه استراتژیک و بندر مهم در گذشته و حال دانست و گفت: از آنجایی که خوزستانی ها عرب زبان هستند و به عراق نزدیک بود پس این منطقه برای صدام حائز اهمیت بود.

"خرمشهر را خدا آزاد کرد" را با جسم و روح مان درک کردیم

این رزمنده گیلانی دفاع مقدس بیان کرد: امام فرموند _ خرمشهر را خدا آزاد کرد _ و واقعا ایشان بجا و درست گفتند و این را فقط ما که در صحنه بودیم با عمق وجود جسم و روح مان درک کردیم، مرحله دوم عملیات بیت المقدس هم خیلی حساس بود و به جرأت میتوان گفت که اگر کمک حضرت بقیه الاعظم ارواحنا فدا و عنایت خدای سبحان نبود امکان نداشت پیروز شویم و شکست سنگینی می خوردیم، آن روزها شبیه حرف پیامبر(ص) بود که می گفتند تمام اسلام در مقابل تمام کفر قرار گرفته و اگر شکست می خوردیم شاید تاب بلند شدن نداشتیم و الان سرنوشت کشور ما به گونه دیگری بود.

وی در ادامه افزود: خداراشاکریم که توفیق داد تا یکی از یادگاران شهدای ۸سال دفاع مقدس باشیم.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه امام دید وسیعی داشت و ما فقط وسیله بودیم برای ازادی خرمشهر، ادامه داد: حضرت بقیه الله واسطه فیض الهی است که کمک کرد، ما هم چون در راه رضای خدا و برای او انقلاب کردیم و قاعدتا کسی که در راه خدا قدم بردارد امام زمان (عج) کمک می کند، ما فقط وسیله بودیم و حتی تیری را هم می انداختیم خدا هدایت می کرد این در قرآن هم هست درواقع نهایت کار به خداوند سبحان بر می گردد و اینکه الان هم اینجاییم از خداوند است.

 

ارادت اسیر عراقی به ایرانی ها

در ادامه "حسن‌زاده" دیگر رزمنده دفاع مقدس با بیان خاطره ای گفت: ما در عراق شخصی را اسیر کردیم و خواستیم تحویل کمپ دهیم که گفت نه من را نگه دارید من شیعه هستم و به اجبار من را فرستادند با توجه به اینکه زخمی بود و نیاز به درمان داشت اما قبول نکرد که به کمپ برود.

وی ادامه داد: در آن زمان دوست و همرزمی به نام "یعقوب بشیری" داشتم که دو و متر و خورده‌ای قد داشت زمانی که کنار خاکریز بودیم یک تک تیرانداز قلبش را نشانه گرفته بود من گفتم یعقوب حداقل خم شو و راه برو، همزمان که برگشت مرا نگاه کند و به من جواب دهد تیری به بازویش برخورد کرد این در حالی بود که اگر برمی‌گشت مستقیماً به قلبش میخورد.

ایمن خواه گفت: پس از اینکه خدمتم تمام شد، وقتی میخواستم جدا شوم و کارت پایان خدمت بگیرم فراق یاران ما را آزرده خاطر کرده بود، بعد از خدمت وارد سپاه پاسداران شدم و بازهم در جنگ حضور داشتم، اما بعد از زمان جنگ دیگر توفیق رفتن به خرمشهر نبود و هر وقت عملیات هارا یاد می آورم حالتی در خود احساس می کنم که انگار روح میخواهد از بدنم خارج شود صفا و معنویت ان زمان حالت خاصی دارد که تورار نمی شود.

حسن‌زاده دیگر رزمنده گیلانی دفاع مقدس با بیان اینکه در ماه رمضان هم در منطقه حضور داشتم، گفت: بچه ها در هوای گرم منطقه روزه می گرفتند، سحرها از رادیوهای کوچکی استفاده می کردیم که کانالش عربی بود، موقع افطار هم در خاکریز ها می نشستیم و دعای افطاری را می خواندیم، گاهی دسته جمعی اذان می گفتند و پس از نماز جماعت افطار می کردیم.

ایمن‌خواه ادامه داد: در ماه رمضان در سال ۶۱ امکان روزه گرفتن برای‌ما وجود نداشت یکی به دلایل شرایط ویژه آب و هوایی و دیگری اینکه اختیار ما دست خودمان نبود و دائم تغییر وضعیت می دادیم و یک جا ساکن نبودیم. یکی از روزهایی که آنجا روزه گرفتم خیلی آن روزه برای ما سخت و دشوار بود اما بالاخره تحمل کردم که یکی از سخت ترین روزهای تاریخ عمر خودم همان روزه بود که موفق شدم تا انتها روزه خود را بگیرم.

خاطرات دفاع مقدس را به آیندگان برسانید

وی در ادامه ضمن تشکر از پایگاه خبری _ تحلیلی ۸دی، افزود: متشکرم که ما را به یاد آوردید و ما را دعوت کردید، برای ماهم توفیقی بود که یاد دوران افتخار را زنده کنیم. امیدوارم که این توفیقات ادامه داشته باشد زیرا انقلاب ما را در ۸سال دفاع مقدس و به ویژه عملیات بیت المقدس بیمه کرد.

علیرضا حسن زاده دیگر رزمنده گیلانی دفاع مقدس نیز خطاب به مردم گفت: شما شاهدین و وارثین انقلاب هستید، در ذهن خود از این خاطرات آلبوم درست کنید تا حداقل آیندگان یک یادی از ما کنند‌.

 

در میز گرد سپاس به مناسبت سوم خرداد؛

شوق شهادت در چهره فاتحان خرمشهر/ خنثی شدن سلاح های قدرتمند رژیم بعث در برابر اراده‌ی رزمندگان ایرانی

سوم خرداد ماه یکی از روزهای بزرگ در تاریخ مقاومت کشور عزیزمان ایران است. در این روز خرمشهر عزیز بار دیگر به آغوش میهن اسلامی برگشت. امام در باره عظمت این پیروزی بزرگ فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. فتح خرمشهر معادلات نظامی جهان را برهم زد و نشان داد پیروزی در یک نبرد نابرابر با سلاح ایمان امکان پذیر است.

عملیات بیت‌المقدس به فرماندهی امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، با هدف آزادسازی خرمشهر به مدت سه هفته انجام شد که رزمندگان بوشهری نقش مهم و تاثیرگذاری در این عملیات در سال ۱۳۶۱ داشتند.

در این راستا با چند تن از رزمندگان بوشهری که در مراحل مختلف آزاد سازی خرمشهر حضور فعالی داشتند گفتگویی شده که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.

رشادت رزمندگان همه سلاح های قدرتمند دشمن را خنثی می کرد

اسماعیل ماهینی یکی دیگر از رزمندگان بوشهری که درعملیات بیت‌المقدس حضور داشت با بیان اینکه ما در منطقه دارخوین مستقر بودیم تصریح کرد: پس از مدتی برای شرکت در عملیات آزادسازی خرمشهر به منطقه شلمچه اعزام شدیم که زمان اعزام از دارخوین به منطقه عملیات بیت المقدس شور و شوق خاصی در رزمندگان بوشهری ایجاد شد.

وی، با بیان اینکه رزمندگان بوشهری جزء پیشتازان حضور در عملیات بیت‌المقدس بودند افزود: در این عملیات بیش از ۳۰۰ نفر از رزمندگان بوشهری آماده عملیات بودند که بارها دشمن را در جبهه‌های گوناگون زمین‌گیر و اقدامات آنها را خنثی می کرد.

ماهینی با تشریح گوشه‌ای از این عملیات بیان کرد: هر چند سلاح و مهمات دشمن چندین برابر رزمندگان ما بود ولی هیچ ترس و واهمه‌ای در رزمندگان بوشهری وجود نداشت.

رزمنده بوشهری با تاکید بر حفظ روحیه عملیات بیت‌المقدس تصریح کرد: وجود روحیه جهادی در بین مردم می‌تواند در ابعاد گوناگون دشمنان را ناامید و ناکام کند که امیدوارم این روحیه در جامعه حفظ و پایدار شود.

 

شوق شهادت در وجود رزمندگان موج می‌زد

سرهنگ میرزایی با اشاره به اینکه در این عملیات بوشهری‌ها نقش تاثیرگذاری داشتند اظهار کرد: عملیات بیت‌المقدس با رمز یا علی ابن ابی‌طالب (ع)، بزرگترین عملیات جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از عزل بنی صدر سلسله عملیات‌های بزرگ رزمندگان اسلام در جبهه‌های مختلف آغاز شد افزود: از بوشهر نخستین نیروهای سازماندهی شده در قالب گردان امام حسن (ع) به مناطق جنوب اعزام شد که در تیپ امام حسین (ع) اصفهان مستقر شد.

این رزمنده بوشهری که آن زمان ۱۷ سال سن داشت با بیان اینکه تجهیزات و مهمات رزمندگان بسیار محدود بود گفت: رزمندگان با سلاح ایمان و شوق شهادت در این عملیات شرکت کردند که در چند مرحله منجر به آزادی خرمشهر عزیز شد.

میرزایی با تشریح مراحل مختلف و انجام عملیات‌های مختلف خاطر نشان کرد: ابتدا پل شناوری برای اتصال شرق به غرب کارون نصب شد و به عنوان پشتیبان در این عملیات حضور یافتیم.

وی، با بیان اینکه رزمندگان بوشهری مدتی در دارخوین مستقر بودند تصریح کرد: مهمات رزمندگان بسیار اندک بود که گروهان ما چند سلاح آر.پی.جی ۷ و چند سلاح کلاش همراه داشت و به شکل ایذایی عملیات‌ها را انجام می‌داد.

این رزمنده که در آزاد سازی خرمشهر حضور داشت با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس سبب سردرگمی بعثی‌ها شده بود افزود: در این عملیات بیش از ۸۰ رزمنده بوشهری به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و بسیاری مجروح و اسیر شدند.

میرزایی صحنه‌های درگیری با عراقی‌ها در عملیات بیت‌المقدس را تشریح کرد و گفت: دشمن که تا دندان مسلح بود از شجاعت و هیبت رزمندگان اسلام ترس و واهمه‌ای عجیب داشتند به‌گونه‌ای که در جبهه‌های مختلف این عملیات، عراقی‌ها غافلگیر شدند.

وی، با بیان اینکه شهادت سرلوحه برنامه تمامی رزمندگان بود افزود: همه رزمندگان با شجاعت وصف ناپدیری در عملیات‌ها شرکت می‌کردند و همه رزمندگان با شوق در انتظار شهادت بودند.

این رزمنده به یکی از فرماندهان بوشهری که در عملیات‌ بیت المقدس به شهادت رسید اشاره کرد و گفت: غضنفر جمیری که فرمانده گردان بود با ایثارگری و شجاعت برای شکستن محاصره و نجات رزمندگان که در تیررس دشمن بودند شهید شد.

 

همدلی بسیج و ارتش آزادی خرمشهر را رقم زد

یوسف بختیاری از دیگر رزمندگان بوشهری که در عملیات بیت‌المقدس حضور فعالی داشت و با اشاره به بخشی از عملیات آزادی خرمشهر تصریح کرد: هم زمان با آماده شدن نیروها برای انجام عملیات بیت المقدس، به منظور تصرف ارتفاع ۱۸۲ در جبهه فکه عملیات را آغاز کردیم.

وی که فرمانده یک دسته از رزمندگان بود گفت: عملیات بیت‌المقدس با رمز «یا علی ابن ابیطالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان در محورهای مختلف عملیات را آغاز کردند که یکی از اهـداف آن ها، آزادسازی تپه ۱۸۲بود.

بختیاری با اشاره به عملیات فتح‌المبین که پیش از عملیات بیت المقدس انجام شده بود و در آن ۴۰ رزمنده بوشهری شهید شدند، افزود: رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس در زیر بمباران‌های بی امان عراقی‌ها صدمات و ضربات مهلکی به عراق‌ها وارد کردند به گونه‌ای که رزمندگان دژهای عراقی‌ها را با شجاعت به تصرف درمی‌آورند و سبب سردرگمی آنان شده بود.

وی از اتحاد و همدلی نیروهای بسیجی و ارتشی در این عملیات خبر داد و خاطر نشان کرد: اتحاد و همدلی رزمندگان سپاهی،بسیجی و ارتشی سبب شد خرمشهر به صورت کامل از دست اشغالگران بعثی آزاد شود.

 

نقش تاثیرگذار قمی ها در آزادی خرمشهر؛

تنها یگانی که در عملیات بیت‌المقدس به خط اهواز رسید گردان مالک قم بود/شهادت 160 رزمنده قمی در آزاد سازی خرمشهر

بعد از شروع جنگ تحمیلی و اشغال برخی از مناطق جنوبی کشور توسط رژیم بعث عراق مردم ایران از نقاط مختلف کشور و از قومیت و زبان های مختلف به سمت جنوب ایران حرکت کردند تا نگذارند دشمن به خاک ایران تجاوز کند در این میان قمی ها به عنوان پرچم‌دار انقلاب همواره نشان دادند که در هر بحران و حادثه ای جلودار هستند و در خط مقدم حضور دارند در عملیات آزاد سازی خرمشهر نیز حضور پررنگی داشتند.


علی حاجی‌زاده از رزمندگان قمی حاضر در عملیات الی بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) در گفتگو با خبرنگار قم فردا  اظهار داشت: سال 61 گردان مالک قم(300 نفر)  به تیپ 27 محمد(ص)اعزام شد و یک گردان از قم به لشکر 7 ولیعصر (عج)رفت،  فرمانده گردان مالک قم شهید احمد بابایی بود ، 3 گروهان تشکیل داده شد و حاج غلامرضا جعفری که در حال حاضر در قید حیات هستند فرمانده یکی از گروهان ها ، آقای بکا که  نمی‌دانم در قید حیات هستند یا خیر فرمانده گروهان دیگر و  فرمانده گروهان سوم هم شهید ناصر شهریاری بود.

گردان مالک قم به انرژی اتمی نزدیک آبادان که خط مقدم بود اعزام شد ، در انرژی اتمی 40 روز آموزشی فراگرفتم دوره‌های سختی را گذراندیم  زیرا به ما گفته بودند که شما باید خط را بشکنید خط های  آبادان، خرمشهر و اهواز را باید در شب اول بگیریم ، 20 کیلومتر با خط دشمن فاصله داشتیم و در شب عملیات گردان مالک را با قایق ها و بلم ها کنار کارون منتقل کردند و ساعت 10 الی 11 شب به خط دشمن رسیدیم که عملیات شروع شد. من آن زمان کمک آرپیچی زن شهید ابراهیم جنابان بودم.



رزمنده دفاع مقدس گفت: یک نیروی پیش رو داشتیم که من و شهید جنابان جز نیروهای پیشرو شدیم اولین درگیری که از آن گردان شد من و شهید جنابان بودیم عملیات انجام شد تا به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم وقتی صبح به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم چند کیلومتری آن طرف جاده رفتم و غنائمی را دیدیم و نابود کردیم و تنها گردان و تنها یگانی از یگان های نظام جمهوری اسلامی که در عملیات الی بیت المقدس به خط اهواز رسید  گردان مالک قم بود.

شهادت 160 رزمنده قم در آزاد سازی خرمشهر

جایی که در یک فیلم ویدئویی  جاوید الاثر احمد متوسلیان صحبت می کند و از مظلومیت بچه ها می گوید در توصیف رزمندگان گردان مالک قم هستند.

رزمنده قمی حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر گفت: ماموریت گردان مالک قم در عملیات آزاد سازی خرمشهر این بود که توپخانه دشمن را بگیرد، پس به سمت خرمشهر حرکت کردیم، گردان مالک بهترین عملیات را انجام داد و توپخانه دشمن را گرفت بعد از آن از مرز حرکت کردیم به سمت خرمشهر و در 5 کیلومتری خرمشهر پدافند کردیم که بسیار سخت بود. فکر می کنم در آزاد سازی خرمشهر بالای 160نفر از رزمندگان قم شهید شدند بعدها از گردان مالک به غیر از چند نفر بقیه شهید شدند.


داوود مولایی جانباز ۷۰ درصد قمی و رزمنده حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر در این زمینه اظهار کرد: برای حضور در عملیات بیت‌المقدس، از استان قم تنها یک گردان ازجمله شهید امجدی و بیطرفان به فرماندهی شهید محمد بنیادی به مناطق عملیاتی اعزام شد که هم‌زمان با آغاز عملیات و بعد از ادغام با یک گردان ارتشی، شبانه، در دهم اردیبهشت‌ماه، خط را شکستیم و پس از هدایت به سمت جاده خرمشهر، با حملات و درگیری‌های سخت و سنگینی مواجه بودیم.

وی افزود: دو روز پس از شروع عملیات نزدیک جاده خرمشهر گروهی با خودروها و نفربرها در پشت سرمان به‌ پیش می‌رفتند و ما هم با فکر نیروهای خودی و غافل از آنکه گروه نیروهای عراقی هستند به سمت آن‌ها رفته و دراین ‌بین شهید امجدی همکار و هم‌رزم من، دبیر ورزش و از جوانان سرآمد و یکی از قهرمانان استان مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

حبیب الله مردای رزمنده قم حاضر در عملیات الی بیت المقدس نیز در این زمینه اظهار کرد: در حالی که تانک‌های دشمن به ردیف در مقابل یکدیگر قرار داشتند ناگهان چشمانمان به دو سرباز عراقی افتاد که برای سرکشی به بیرون سنگر آمده بودند و سوار بر یکی از تانک‌ها با یکدیگر صحبت می‌کردند و تنها شاید ۲۰ متر با ما فاصله داشتند و ما صدای صحبت آن‌ها را می‌شنیدیم. در حالی که گردان در حال عبور از بین تانک‌ها بود گاهی برخی از وسایل همراه رزمندگان ایجاد سرو صدا می‌کرد و عراقی‌ها نیز پشت سرهم با منور فضا را روشن می‌کردند اما این معجزه خداوند بود که آن‌ها نتوانستد ما را ببینند و ما با موفقیت از میان تانک‌ها عبور کردیم.
 
وی ادامه داد: بعد از عبور ما از جاده خرمشهر اهواز نیز باران شروع به باریدن گرفت و ما تصور کردیم که بارش باران عملیات را دچار تأخیر می‌کند اما در‌‌ همان موقع بود که بسیاری از سربازان عراقی به داخل سنگر‌ها رفتند و ما توانستیم به راحتی از میان آن‌ها عبور کنیم و این باران نیز یکی از امداد‌های الهی بود.

وی با بیان اینکه پس از رسیدن بچه‌ها به شلمچه دشمن با تمام قوا و به عبارتی دیگر در حال شخم زدن شلمچه بود بیان داشت: من خود در یکی از صحنه‌ها از نزدیک شاهد بودم که آرپیچی دشمن به یکی از خاکریز‌ها اثابت کرد و در‌‌ همان لحظه ۱۶ نفر از رزمندگان در دم به شهادت رسیدند که شهید احمد بابایی که فرمانده گردان ما بود نیز به شهادت رسید.

عملیات بیت المقدس از۱۰ اردیبهشت سال۱۳۶۱ آغاز و در سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ با آزاد سازی خرمشهر به پایان رسید، در این عملیات که یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین عملیات‌ها در دوران جنگ تحمیلی بود، حدود ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع از خاک کشور که در جنوب استان خوزستان به اشغال صدامیان درآمده بود، آزاد شد.
 
مزار شهدای قمی عملیات الی بیت المقدس در گلزار شهدای سوم خرداد و گلزار شهدای شیخان قم واقع شده است.


 

 

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس:

رزمندگان بسیاری جانشان را برای آزادی خرمشهر تقدیم کردند/در عملیات بیت‌المقدس دشمن با همه امکانات به میدان آمد

نجات علی عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: از سوی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری به منطقه جنگی اعزام شدم و در سمت فرمانده دسته خدمت ‌کردم.

وی ادامه داد: گروهانی که از رزمندگان  چهارمحال و بختیاری تشکیل شده بود به نام گروهان شهید کبیری از مسؤلان سپاه که در عملیات فتح‌المبین به درجه رفیع شهادت رسید، نام‌گذاری شد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه در زمان آزادسازی خرمشهر 32 سال سن داشتم، عنوان کرد: در عملیات فتح خرمشهر سپاه، ارتش و نیروهای که درقالب نیروهای بسیج بودند با یکدیگر ادغام شده بودند.

عظیمی با بیان اینکه اردیبهشت‌ماه درحالی‌که به‌ طرف خرمشهر پیشرفت می‌کردیم در محاصره دشمن قرار گرفته و اسیر شدم، خاطرنشان کرد: شبی که خرمشهر آزاد شد در اسارت نیروهای بعث بودم، نیروهای بعثی وقتی خبر شکست خود را شنیدند طوری وانمود کردند که خودخواسته از شهر عقب‌نشینی کردند.

این رزمنده حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: صبح روز بعد سربازهای عراقی وارد اردوگاه شده و با در آغوش گرفتن عرب‌زبان‌هایی که در بین اسرا بودند از عقب‌نشینی و صلحی که در راه است خبر دادند و ما آنجا بود که فهمیدیم عملیات موفقیت‌آمیز بوده و شهر آزاد شده است.

وی بیان داشت: عراقی‌ها باوجوداینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر متحمل خسارت‌های زیادی ازجمله اسارت 19 هزار نیرو، از دست دادن بسیاری از عدوات زرهی و کشته شدن جمعی از نیروهایشان شدند، اما اقرار نکردند که ایران آن‌ها را از خرمشهر بیرون کرده و به مردم خود این‌گونه القا کردند که خودخواسته به مرزهای بین‌المللی برگشتند.

عظیمی تصریح کرد: عملیات بیت‌المقدس دهم اردیبهشت سال 1361 رأس ساعت 11 صبح با رمز یا امیرالمؤمنین شروع شد، عملیات‌ گسترده بود و به دلیل  اهمیت زیادی که داشت سه قرارگاه عهده‌دار عملیات شدند.

این رزمنده حاضر در عملیات بیت‌المقدس گفت: قرارگاه کربلا جبهه اول بود، قرارگاه قدس که در وسط قرار داشت و جبهه دوم بود و قرارگاه شهید توسلی در اطراف خرمشهر به‌عنوان جبهه سوم مستقر بود.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه قدس که تعدادی از نیروهای چهارمحال و بختیاری در آن حضور داشتند بعد از عبور از پل دارخوئین در همان شب اول عملیات تا جاده خرمشهر به اهواز رسیدند، افزود: در طی این عملیات تعداد زیادی از نیروهای دشمن اسیر شدند و خاک ایران تا جاده خرمشهر به اهواز آزاد شد.

عظیمی با بیان اینکه زمانی که توسط رزمندگان اسلام برای فتح خرمشهر عملیات انجام گرفت، عراق تا فاصله پنج کیلومتری پشت اهواز رسیده بود و کل جاده خرمشهر به اهواز در دست نیروهای عراقی بود، ادامه داد: بعد از آزاد شدن بخشی از خاک ایران تا جاده اهواز به خرمشهر، نیروها در جاده‌ای که در پشت این جاده قرار داشت به‌طرف رودخانه کارون حرکت کردند و دو روز بعدازآن بود که دوباره عملیات شروع شد.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: پشت جاده خرمشهر به اهواز بودیم که ضدعملیات عراق برای بازپس‌گیری این جاده شروع شد، هدف نیروهای عراقی تصرف جاده خرمشهر به اهواز بود که رزمندگان ایران به هر شکل ممکن در برابر این ضدعملیات عراق مقاومت کردند و دشمن را به عقب راندند.

وی خاطرنشان کرد: فردای روزی که دشمن قصد تصرف دوباره جاده خرمشهر به اهواز را داشت، دمدمای صبح بود که دیدم چیزهایی مثل گله‌های شتر یا احشام از طرف پاسگاه‌های هویزه به سمت نیروهای ایرانی حرکت کردند، وقتی با دوربین نگاه کردم دیدم تانک، نفربر و دیگر عدوات جنگی ارتش عراق هستند و به سمت جایی که ما مستقر بودیم حرکت می‌کردند، درواقع به ازای هر یک رزمنده از چهارمحال و بختیاری مستقر در محل در آن روز دو تانک و نفربر وارد محل شد.

عظیمی با تأکید بر اینکه بچه‌های رزمنده در برابر تجهیز نیروها که تا شب به طول انجامید مقاومت کردند تا ارتش بعثی باآن‌همه عدوات جنگی نتواند کاری از پیش ببر، یادآور شد: مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس از جاده حسینیه به‌طرف پاسگاه‌های دژ بود، در این قسمت و بعد از درگیری با نیروهای بعثی گروهان چهارمحال و بختیاری تقریباً آرایش خود را از دست داد اما درگیری‌ها به‌عنوان پدافند در پشت خاک‌ریز تا پاسگاه‌های دژ ادامه داشت، درنهایت سه‌راه حسینیه از دست دشمن درآمد و همه نیروهای عراقی اسیر شدند و تانک‌ها و نفربرهایشان در زمین‌های خرمشهر و اهواز که اکثراً آب یا باتلاق بود فرورفتند.

رزمنده سال‌های جنگ تحمیلی با اشاره به اینکه در ادامه هویزه و اکثر زمین‌های اطراف آن آزاد شد و محاصره خرمشهر روز‌به‌روز تنگ و تنگ‌تر می‌شد، بیان کرد: در مدت‌زمان بین هجدهم اردیبهشت تا سوم خرداد که خرمشهر آزاد شد و سخت‌ترین عملیات توسط رزمندگان اسلام انجام شد، متأسفانه جوانان زیادی را برای محاصره خرمشهر و بعدازآن آزادی شهر از دست دادیم.

وی با بیان اینکه صدام به‌شدت به ارتش خود و به‌روزترین امکانات نظامی آن مغرور شده بود و اعلام کرده بود اگر خمینی بتواند خرمشهر را آزاد کند ما کلید بصره را به او خواهیم داد، گفت: سخت‌ترین مرحله برای نیروهای ایرانی حرکت از پشت جاده خرمشهر به اهواز به سمت خرمشهر با بیابانی وسیع، بدون پستی و بلندی و عوارض طبیعی بود، این در حالی بود که نیروهای عراقی در پشت خاک‌ریزهایی که آماده کرده بودند با انواع و اقسام سلاح‌های مستقر شده بودند، اینجا بود که بیشترین شهید را دادیم.

عظیمی تأکید کرد: شبی که قرار بود عملیات آزادسازی خرمشهر آغاز شود، نیروها از عصر در یک قسمت جمع شده بودند، وقتی به سطح منطقه نگاه می‌کردی سراسر منطقه پر از نیروهای رزمنده و بسیجی بود ولی بعد از عملیات اکثر این نیروها به خاک‌ریز اول نرسیده شهید شدند، این‌ها واقعیت‌های جنگ است که گفته نشد.

این رزمنده دفاع مقدس اهل چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت سخت‌ترین مرحله عملیات بیت‌المقدس اطراف و داخل شهر بود که درقالب سه قرارگاهی که در این عملیات حضور داشتند در روز سوم خردادماه خرمشهر آزاد شد، با توجه به ارتش قدرتمند عراق و شرایط جغرافیایی منطقه این‌که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا را آزاد کرد» تعریف بسیار درستی و عمیقی بود.

وی اضافه کرد: عملیات فتح خرمشهر یک عملیات تهاجمی بود، نیروهای ایرانی  خاک‌ریز نداشتند اما دشمن پشت خاک‌ریزهای خود کمین کرده بود و نیروهای ایرانی بدون هیچ‌گونه محافظی به آن‌ها حمله می‎کردند، به همین دلیل نیروهای زیادی از جوانان ایرانی در این عملیات شهید شدند، تنها نقطه مثبت در این عملیات شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر بود.

 

آغاز عملیات فتح قدس از فتح خرمشهر؛

سوم خرداد روز تجلی اراده‌ها و فتح خودباوری/ زمین‌گیری امروز رژیم صهیونیستی ریشه در فتح دیروز خرمشهر دارد

محمدعلی ربیعیان در گفت‌وگو با بلاغ با تبریک سالروز فتح غرورآفرین خرمشهر در عملیات چند مرحله‌ای الی‌بیت‌المقدس، اظهار کرد: عملیات آزادسازی خرمشهر در چند نوبت از اوایل سال 1361 آغاز شد و تعداد زیادی از رزمندگان شهرستان نکا نیز در آن شرکت داشتند.


وی افزود: البته مراحل نهایی و سوم آن عملیات از دهم اردیبهشت آن سال آغاز شد و تا فتح خرمشهر در سوم خرداد نیز ادامه داشت که تنها از روستای خانه‌سر نکا چندین رزمنده در مراحل مختلف حضور داشته‌اند.

رزمنده نکایی حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر در سال 61، خاطرنشان کرد: این عملیات با رمز یا علی‌بن‌ابی‌طالب آغاز شد و فضای آرام و سکوت سنگین قبل از آغاز عملیات آنچنان در ذهنم قرار دارد که از صدای حشرات تا روشن کردن و نور سیگار نیروی عراقی مقابل ما همچنان در خاطرم مرور می‌شود.

وی با یاد کردن از سردار شهید نوبخت به عنوان فرمانده گردان خود در آن مرحله از عملیات، گفت: من خودم مسئول مخابرات گروهان بودم و گروهان ما اولین گروه خط شکن در عملیات بود و رمز «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم قاصم الجبارین، یا علی بن ابی طالب» را خودم به گروهان انتقال دادم.

ربیعیان تصریح کرد: در همان مرحله اول و ساعات ابتدایی آغاز عملیات شهید یحیی‌نژاد از نیمچا و شهید عباسی از روستای اطرب بسیجیانی بودند که توسط تک‌تیراندازهای عراق به شهادت رسیدند.

وی افزود: شرایط نابرابر به گونه‌ای بود که عراق توسط چهارلول ضدهوایی و کالیبر در دو طرف آن خیابان و جاده را کنترل می‌کرد که راهی واقعاً برای فرار وجود نداشت و بسیاری از نیروهای ما شهادت‌طلبانه و با در دست گرفتن جان خود فداکارانه به قلب دشمن زدند تا پیروزی را برای اسلام به ارمغان بیاورند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید محمد عبدی روستای خانه‌سر نکا قدرتمندی اسلام را پیام عملیات الی‌بیت‌المقدس و فتح خرمشهر نامید و اذعان کرد: آن روزی که صدام غلو و رجزخوانی می‌کرد رزمندگان ما قدرت اسلام، ایثارگری، شهادت‌طلبی، صداقت و مطیع رهبری بودن را به دشمنان نشان دادند.

این مسئول در تبیین پیام امام راحل پس از این عملیات که خرمشهر را خدا آزاد کرد، گفت: خرمشهر را خدا آزاد کرد یعنی با محاسبات دنیایی و آنهمه قدرتی که آن روز در برابر ما وجود داشت که بیش از 30 کشور در کنار رژیم بعثی عراق را شامل می‌شد مطمئنا اگر درحالت طبیعی بود این فتح ممکن نمی‌شد برهمین اساس اعتقاد داریم که دست امداد غیبی توانست ماشین جنگی استکبار را به زانو درآورد و رزمندگان ما را با این فتح عظیم پیروز کرد.

وی فتح خرمشهر را بسیار استراتژیک و اساسی توصیف کرد و گفت: اگر امروز با این میزان از امنیت در این جهان نا امن به خصوص نا امنی که در اطراف و حاشیه خلیج فارس وجود دارد و این کشور به عنوان نگینی در آن می‌درخشد زندگی می‌کنیم بدون فتح خرمشهر به یقین ممکن نمی‌شد.

ربیعیان ادامه داد: اگر در آن روز خرمشهر آزاد نمی‌شد شاید تمام ایران اشغال می‌شد و امروز نیز در اشغال بود بنابراین قطعا امنیت امروز ما حاصل همان فتحی است که سبب شد تا با افزایش روحیه رزمندگان ما به پیروزی‌های دیگر دست یافته و امروز در ادامه آن فتوحات می‌توانیم معادلات بین‌المللی را تغییر دهیم و نقش اساسی در تغییر معادلات داشته باشیم.

وی افزود: یکی از آثار برجسته فتح خرمشهر و دیگر پیروزی‌های رزمندگان اسلام در طول دفاع مقدس در عدم موفقیت استکبار در اجرای برنامه‌هایش در منطقه، زمین‌گیر شدن رژیم اشغالگر قدس پشت دیواره‌های آن است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس محصور شدن اسرائیل در داخل محدوده‌اش را پیامد فتح خرمشهر خواند و متذکر شد: نباید فراموش کنیم همانطور که ما شعار نابودی اسرائیل را بنابر فرمان امام راحل در سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم اسرائیل نیز حذف ایران را در سر دارد و در این راه کشورهای مرتجع منطقه را نیز با خود همراه ساخته و با وجود برخورداری از حمایت آمریکا نتوانسته به خواسته خود برسد که به نظر من دلیل این عجز دشمنان در رسیدن به اهدافشان را باید از همان جان‌نثاری‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس ازجمله فتح خرمشهر جست و جو کرد.

وی گفت: امروز با حمایت‌های ایران اسلامی حزب‌الله دیگر آن نیروی تحت فشار دیروز نیست بلکه قدرتمند و توانمند شده است، یمن امروز در کنار سایر نیروهای مقاومت از صلابت و قدرت اثرگذاری برخوردار شده که معادلات را در منطقه برهم می‌زنند و این همان آثار رشادت‌های رزمندگان در فتح خرمشهر خواهد بود.

ربیعیان در پایان تأکید کرد: امروز مسئله اصلی جهان اسلام نیز براساس فرموده رهبر معظم انقلاب قدس و فلسطین است و این مسیر برای ما از کربلا می‌گذرد که روزی با از جان گذشتگی برادرانمان با فتح خرمشهر آغاز شد و با رسیدن به کربلا در آستانه فتح بزرگی قرار داریم که در نتیجه آن نماز را در مسجدالاقصی خواهیم خواند و آن روز نزدیک است.

 

واکاوی تلاش‌های مرموز برای حذف یک واژه استراتژیک از نام عملیات‌های دفاع مقدس؛

جبهه کفر از عنوان کردن کامل نام عملیات "الی بیت‌المقدس" واهمه دارد

امروز سوم خرداد ماه، سالروز آزادسازی خرمشهر است. درست سوم خرداد ماه سال ۶۱، این شهر پر افتخار پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق آزاد شد و امام خمینی(ره) فرمودند: “خدا را خرمشهر را آزاد کرد”.

فرماندهان جنگ آن روزها با تدبیری مثال زدنی برگرفته از آرمان های عظیم انقلاب، نام عملیات آزادسازی خرمشهر را “الی بیت المقدس” نهادند، دقیق “الی بیت المقدس” نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، اما دیری نپایید برخی خواسته و ناخواسته و برخی همچون دشمنان انقلاب عامدانه واژه “الی” را از ابتدای عنوان عملیات حذف کردند تا بگویند که عملیات پایان یافت و همان روزها به سرانجام رسید.

این مسئله بارها از سوی دلسوزان نظام از جمله شهید مدافع حرم سردار حاج حسین همدانی مورد تأکید قرار گرفت تاجایی که او در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که “عملیات الی بیت‌المقدس تا آزادسازی قدس شریف ادامه خواهد داشت، عملیاتی که ما انجام دادیم عملیات الی بیت‌المقدس بوده است؛ متأسفانه امروز مجموعه رسانه‌های ما و جاهای دیگر این کلمه “الی ” را دارند برمی‌دارند. عملیات الی بیت‌المقدس هنوز ادامه دارد و چند قسمت دیگر این عملیات انجام‌شده است و این عملیات تا آزادسازی قدس ادامه دارد.”

حبیب حرم معتقد بود و ایمان داشت که “در شرایطی که ما در زمان عملیات الی بیت‌المقدس ازنظر دشمنان در موضوع ضعف بودیم ولی گفتیم ما هدفمان متعالی است و ما نه‌تنها خرمشهر را آزاد می‌کنیم؛ بلکه سرزمین‌های اشغال‌شده را هم آزاد می‌کنیم و مطمئنم انشا الله جوانان این سرزمین که از نسل و وارثان دفاع مقدس هستند این اتفاق را انجام خواهند داد.”

امروز بر آن شدیم تا همزمان با تقارن روز جهانی قدس و روزهای آزادسازی خرمشهر به گفت و گو با یکی از فرماندهان سپاه، یک فعال حوزه رسانه و فضای مجازی و یک کارگردان و مستندساز جوان بپردازیم تا ضرورت چرایی بیان واژه “الی” در عنوان عملیات غرور آفرین “الی بیت المقدس” تبیین شود.

دستکاری استراتژیکی دشمن برای حذف واژه “الی” از عملیات “الی بیت المقدس”

در این باره «سردار سالار آبنوش» معاون عملیات سازمان بسیج مستضعفان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: تقارن روز روز جهانی قدس با ایام فتح الفتوح جبهه مقاومت برای آزاد سازی خرمشهر جای تبریک بسیار دارد و نوید بخش روزهای آزادی بیت المقدس است.

وی اظهار کرد: همه خوب می دانند که خرمشهر سنبل ایثار، مقاومت و شهادت است و این مسئله بر کسی پوشیده نیست که آن پیروزی فتحی بزرگ برای نهضت مقاومت در جهان اسلام بود.

معاون عملیات سازمان بسیج مستضعفان افزود: اینکه امروز جوانان رسانه ای به دنبال چنین نکته ظریفی هستند و شیطنت های دشمنان اسلام و انقلاب در خصوص حذف واژه “الی” از عنوان عملیات ظفرمندانه “الی بیت المقدس”را به خوبی تشخیص داده اند جای خوشحالی دارد، چرا که دشمن هوشمندانه به دنبال نابودی یک جریان فکری است و نه دستکاری عنوان یک عملیات.

آزادسازی خرمشهر، ضربه مهلکی به رژیم غاصب صهیونیستی وارد کرد

سردار آبنوش عنوان کرد: آن روزها با آزادسازی خرمشهر دشمن بعثی با پشتوانه یک جهان کفر از تهاجمی بودن خود عقب نشینی کرد و به لاک پدافندی رفت، این مسئله ضربه مهلکی به رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی وارد کرد.

وی تصریح کرد: در چرایی این سخن باید دانست که غاصبان فلسطین ۲۰ سالی می شد با خیالی آسوده به تجاوزهای و اشغالگریی های خود ادامه می دادند، اما با فتح خرمشهر با آن رمز عملیات فهمیدند که مسیری دیگر از سوی جبهه مقاومت برای مقابله با آنان ایجاد شده و این رژیم منحوس بالاجبار باید تمام تلاش خود را لااقل برای حفظ اراضی اشغالی موجود کند.

قدم به قدم همراه با جبهه مقاومت برای آزادسازی قدس

معاون عملیات سازمان بسیج مستضعفان ادامه داد: بنابراین صهیونیست های جنایتکار به جنوب لبنان حمله کردند تا جریان فکری ایجاد شده در منطقه را به سمت دیگری بکشانند، اما امام(ره) با تدبیری حکیمانه که در نامگذاری روز قدس پدیده ای عظیم برای رویارویی با دنیای کفر به وجود آوردند، در این حوزه نیز وارد میدان شدند و فرمودند “راه قدس از کربلا می گذرد”.

سردار آبنوش اظهار کرد: بدین ترتیب کلام امام خمینی(ره) برای رزمندگان جبهه مقاومت حجت شد و تا در مسیر آزادسازی قدس، جهان اسلام مرحله به مرحله و قدم به قدم حرکت کند و ابتدا نابودی رژیم بعث به سرکردگی صدام جنایتکار که به مردم خود هم رحم نمی کرد، در دستور کار قرار گرفت و این گونه هم شد.

درون مایه عناوین تمام عملیات های دوران دفاع مقدس “الی بیت المقدس” بود

وی تأکید کرد: گره خوردن عنوان “الی بیت المقدس” با جمله به یاد ماندنی “راه قدس از کربلا می گذرد” سبب روشنایی مسیر یک طرحی استراتژیک برای نابودی کفر و استکبار در جهان شد تا جایی که تمامی عملیات های ما در دوران دفاع مقدس هرچند نام رمز و عنوانشان تفاوت داشت، اما درون مایه همگی آن ها، “الی بیت المقدس” نهفته بود.

معاون عملیات سازمان بسیج مستضعفان افزود: امروز مشاهده می کنیم که نه تنها مسلمانان بلکه تمام آزادیخواهان جهان در ترکیه، سوریه، لبنان، یمن، بحرین، پاکستان و عراق در برابر کفر سر سازش و تسلیم خم نمی کنند و نگاه و عملشان استمرار نهضت بزرگ یک جریان فکری عظیم برای نابودی اسرائیل غاصب است.

واژه “الی” در عنوان عملیات “الی بیت المقدس” یعنی استمرار یک جریان فکری در برابر کفر

سردار آبنوش تأکید کرد: وظیفه ما این است تا واژه “الی” در عنوان عملیات “الی بیت المقدس” که نشان دهنده یک جریان فکری عظیم است را به خوبی بیش از پیش برای آزادیخواهان جهان تشریح و تبیین کنیم و رسانه های انقلابی در این حوزه می توانند یک ظرفیت مناسب در برابر بوق چی ها و تبلیغات شوم دشمنان اسلام باشند.

افق نهایی جریان فکری مبارزه حق علیه باطل با تعیین روزجهانی قدس بنا شد

همچنین «حسین ربیعی» کارشناس حوزه فضای مجازی و رسانه در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: برخی خواسته و ناخواسته به دنبال حذف واژه پر معنای “الی” از عنوان عملیات “الی بیت المقدس” بودند و هستند.

وی اظهار کرد: زمانی که الی بیت المقدس را تعریف می کنیم در واقع یک خط و مسیر را ترسیم کرده ایم که آن همان افق نهایی سرانجام جنگ حق علیه باطل است و عقبه این جنگ را باید نابودی غده سرطانی رژیم کودک کش صهیونیستی در نظر گرفت.

این فعال حوزه رسانه افزود: امام خمینی(ره) از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن برای نابودی اسرائیل که نماد جهان کفر است هدف گذاری کرده بودند و ایشان با تعیین جمعه آخر رمضان به عنوان روز جهانی قدس افق نهایی یک جریان فکری عظیم را پایه گذاری کردند.

پایان عملیات “الی بیت المقدس”، آزاد سازی فلسطین است

ربیعی تصریح کرد: هدف این جریان فکری نابودی کامل اسرائیل غاصب است به همین علت حضرت امام(ره) فرمودند هر مسلمانی یک سطل آب بریزد این رژیم غاصب نابود می شود تا چراغی برای ما در مسیر مبارزه حق علیه باطل شود.

وی عنوان کرد: بر این اساس زمانی که قرار شد از میهن اسلامی خود دفاع کنیم تا شهرهایی که در اشغال رژیم بعثی عراق قرار گرفته بودند آزاد شود، یک هدف نهایی با دیدی عمیق برای عنوان عملیات فتح خرمشهر در نظر گرفته شد و آن عنوان “الی بیت المقدس”، بود نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر تا به یاری خدا پایان عملیات با فتح بیت المقدس رقم بخورد.

نابودی داعش با حماسه سازی شهید سلیمانی، ادامه عملیات الی بیت المقدس بود

این فعال عرصه فضای مجازی کشورمان ادامه داد: هنوز عملیات الی بیت المقدس ادامه دارد و نابودی و به زانو درآوردن داعش، آن تروریست های تکفیری در سوریه با حماسه سازی شهید حاج قاسم سلیمانی نیز ادامه فتح الفتوح های جهان اسلام در این عملیات است.

*امام(ره) با جمله “راه قدس از کربلا می گذرد”، عنوان ” الی بیت المقدس” را تبیین کردند

ربیعی تأکید کرد: هر روز به سوی فتح بیت المقدس نزدیک تر می شویم و امروز مرزهای محور مقاومت در مجاورت رژیم غاصب اسرائیل این ویروس منحوس صهیونیستی قرار گرفته است و زمان زیادی تا فتح قدس باقی نمانده که به طور یقین محقق می شود.

وی در یادواری عملیاتی که منجر به فتح خرمشهر شد، گفت: فرماندهان سپاه و نیروهای لشکر۲۷ حضرت رسول(ص) تصمیم داشتند تا مسیر خود را برای نابودی صهیونیست از خرمشهر عبور دهند، که امام(ره) در تبیین مسیر اصلی برای نابودی استکبار جهانی فرمودند “راه قدس از کربلا می گذرد” چرا که اگر قرار بود کاری انجام شود نخست باید تکلیف رژیم بعث عراق مشخص می شد و این چنین عملیات های ما در دوران دفاع مقدس مسیر و محورهای اصلی خودش را شناخت و دنبال کرد.

جبهه کفر از عنوان کردن نام کامل عملیات “الی بیت المقدس” واهمه دارد

این فعال عرصه رسانه ادامه داد: رسانه های معاند و غربی از عنوان کردن نام کامل این عملیات واهمه دارند و وحشت زده عمل می کنند، یعنی ترجیح می دهند به جای اینکه نام این عملیات را “الی بیت المقدس” معرفی کنند صرفاً همان “بیت المقدس” می گویند تا به ظن باطل خودشان عملیات را در همان سال ۶۱ متوقف کنند و پایانی برای آن در نظر بگیرند.

ربیعی افزود: به همین علت باید در مسیر روشنی که امام برایمان ترسیم کرده اند از واژه پر مغز “الی” غافل نشویم و امروز مسیر هدایتگری دلسوز دارد و روشنایی آن با دستان رهبر انقلاب تا آزادسازی قدس شریف از چنگال صهیونیست های خائن و جنایتکار ادامه دارد.

وی یادآور شد: ناگفته نماند که نام گذاری عملیات ها در دوران دفاع مقدس یک استراتژی جنگی مهم محسوب می شد و بهره گیری از دو عنوان “طریق القدس” که با حضور شهید سلیمانی به آزادسازی بستان در آذر ۶۱ منجر شد و “الی بیت المقدس” که فتح خرمشهر را رقم زد، افق آن عملیات ها را به خوبی برای همگان ترسیم کرد.

تولید محتوای سینمایی و مستند با عنوان “الی بیت المقدس” ضرورت دارد

«محمدرضا امامقلی» کارگردان جوان کشورمان هم در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ بر ضرورت ورود تولید محتوای تصویری از فیلم های سینمایی گرفته تا مستندسازی با عنوان “الی بیت المقدس” تأکید کرد.

وی گفت: اگر بخواهیم واژه قدس و آزادسازی آن را به نمایش بگذاریم باید خط فکری امامین انقلاب را به طور کامل در این خصوص به خوبی در نظر بگیریم، چرا که قدس تنها یک مکان نیست که در حصر قرار گرفته و باید بررسی و آزاد شود، بلکه قدس نمادی عظیم از یک واقعیت تمدنی بزرگ است.

این کارگردان جوان کشورمان افزود: بنابراین باید به صورت یک تمدن بزرگ به قدس نگاه کرد، تمدنی آزادیخواه که در برابر کفر ایستاده است و از سویی دیگر باید فلسفه حضور رژیم غاصب اسرائیل هم تبیین شود.
امامقلی تصریح کرد: اساساً زنده بودن این غده سرطانی وابسته به ایجاد بحران است و به همین علت در منطقه از سوریه و لبنان گرفته تا یمن و بحرین، بحران آفرینی می کند تا به زنده بودن خود ادامه دهد.

وی تأکید کرد: از این رو در صورتی که بحران های منطقه حذف شود، نابودی صهیونیست جنایتکار هم رقم می خورد، پس اگر وجود قدس را یک تمدن بزرگ در برابر اسرائیل غاصب بدانیم باید رویارویی جهان اسلام با جهان کفر را به خوبی ترسیم کنیم تا بتوان در مسیر الی بیت المقدس به اصل آزادگی و رهایی بشریت از دستان ستمکاران بیاندیشیم و عمل کنیم.

این کارگردان جوان کشورمان عنوان کرد: قدس را نباید تنها نماد یک مکان و نه حتی به عنوان ناموس جهان اسلام بشناسیم، بلکه باید آن را مبنا و سنبل یک ماهیتی تاریخی بزرگ دانست، حال اگر بخواهیم صهیونیست غاصب را حذف کنیم باید در ابتدا بحران های منطقه را نابود و خاموش کرده تا جهان رنگ آرامش به خود بگیرد.

به گزارش عصر همدان؛ امام خمینی(ره) با جمله “راه قدس از کربلا می گذرد”، عنوان عملیات” الی بیت المقدس” را برای همیشه تبیین کردند و تمام جبهه کفر از همین عنوان به لرزه افتاده است، همان گونه که آن روزها آزادسازی خرمشهر ضربه مهلکی به پیکره رژیم غاصب صهیونیستی زد و درکش برای برخی دشوار بود، امروز نیز استکبار جهانی و در رأس آن امریکای جنایتکار و صهیونیسم کودک کش به دنبال حذف واژه “الی” هستند، چرا که نابودی خود را در استمرار این شاخصه جریان فکری جبهه مقاومت می دانند، از این رو با تبلیغات گسترده رسانه ای شکست هایشان را یکی پس از دیگری پنهان می کنند تا جایی که حتی از بیان کامل عنوان “الی بیت المقدس” یعنی به سوی بیت المقدس واهمه دارند.

 

در حال بروزرسانی...

منبع: دانا

کلیدواژه: عملیات آزاد سازی خرمشهر عملیات آزادسازی خرمشهر راه قدس از کربلا می گذرد دفاع مقدس خرمشهر را خدا آزاد عملیات الی بیت المقدس جاده خرمشهر به اهواز عملیات بیت المقدس عملیات بیت المقدس رزمنده دفاع مقدس آزاد سازی خرمشهر آزادسازی خرمشهر دوران دفاع مقدس رزمندگان بوشهری علیرضا حسن زاده رزمندگان اسلام نیروهای ایرانی سازی خرمشهر سازی خرمشهر رزمنده بوشهری نیروهای عراقی فرمانده گردان رزمنده گیلانی سال دفاع مقدس بیت المقدس امام خمینی ره شهادت رسید سوم خرداد ماه بیت المقدس گو با خبرنگار یک جریان فکری آزادسازی قدس عنوان عملیات آزادی خرمشهر عملیات انجام رزمندگان ما ترین عملیات برای نابودی آغاز عملیات خرمشهر آزاد جبهه مقاومت میهن اسلامی گفت و گو عملیات فتح اهواز رسید جهان اسلام فتح خرمشهر روز خرمشهر آن زمان نه یک کلمه گونه ای برای آزاد قرار گرفت شده بودند جهانی قدس شهید شدند عقب نشینی رژیم غاصب عصر همدان عملیات ها رزمنده قم آغاز شد شهر آزاد حذف واژه گردان ما اعزام شد رژیم بعث رسانه ها سخت ترین آن روزها انجام شد عراقی ها امام ره آزاد شد برای ما شهید شد آن روزه شروع شد تانک ها بچه ها آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۹۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده سپاه تهران: پیروزی بزرگ نزدیک است / دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است

آفتاب‌‌نیوز :

سردار سرتیپ پاسدار حسن حسن‌زاده روز پنجشنبه در اجتماع بزرگ رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در صبحگاه پادگان دوکوهه اندیمشک ادامه داد: همانطور که مسیر کربلا به برکت خون شهدا باز شده است، راه قدس نیز به دست رزمندگان اسلام باز خواهد شد.

وی ادامه داد: پادگان دوکوهه اندیمشک محلی برای پرورش رزمندگانی بود که بنیانگذاران فرهنگ مقاومت، ایستادگی و پایداری در منطقه شدند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران گفت: پیروزی جبهه مقاومت و مردم فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی را به زودی جشن خواهیم گرفت.

وی افزود: مقدمه پیروزی نهایی فلسطین با عملیات طوفان الاقصی به دست رزمندگان و مجاهدان فلسطینی و پاسخ کوبنده سپاه مقتدر اسلام فراهم شده است.

سردار حسن زاده اظهار کرد: رژیم جنایتکار و کودک کش صهیونیستی پاسخ کوبنده از پاسداران انقلاب دریافت کرد و طعم ضربه مهلک رزمندگان اسلام را چشید.

وی افزود: پیام این اجتماع بزرگ که با حضور رزمندگان، پیشکسوتان، جوانان و خانواده شهدا برگزار شد، استمرار حضور در میدا برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

سردار حسن زاده تاکید کرد: فرمانده مقتدر و شجاع کل قوا پیش از این به سران جنایتکار صهیونیستی اخطار داده بود که اگر غلطی از آن‌ها سر بزند تل آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود.

وی افزود: جنایتکاران کودک کش صهیونیستی طعم ضربات مقتدرانه جمهوری اسلامی و دلاورمردان سپاه اسلام را در پاسخ به جنایت حمله به کنسولگری ایران در سوریه چشیدند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران گفت: دشمن صهیونیستی و حامیان آن تصور می‌کردند با ایجاد لایه‌های متراکم دفاعی و پدافند هوایی می‌توانند جلوی موشک‌های جمهوری اسلامی گیرند، ولی گنبد آهنین توان ایستادگی در مقابل اراده خدا و توان رزمندگان اسلام نداشت.  رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آرمان آزادی قدس و نابودی تمام عیار رژیم صهیونیستی را در سر دارند.

سردار حسن زاده ملت ایران را ملت امام حسین (ع) دانست و اظهارکرد: ملتی که از شهادت هراس ندارد شکست ناپذیر است. جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران با اشاره به ارتباط دوکوهه و بیت المقدس گفت: فرمانده شجاع جاوید نشان حاج احمد متوسلیان به عنوان نخستین شهید راه قدس یکی از مولفه‌های ارتباط میان این ۲ مکان مقدس است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران اظهار کرد: طراحان عملیات الی بیت المقدس در دوران دفاع مقدس از همان ایام علاوه بر آزادی خرمشهر به فکر آزادی بیت المقدس بود.

وی افزود: عملیات «الی بیت المقدس» مراحل مختلف و متنوعی دارد که مراحل آن محدود به دوران دفاع مقدس نبود و حضور در عراق و سوریه و آزادسازی بصره، بوکمال و حلب استمرار این عملیات بود.

سردار حسن زاده تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که روز به روز به آخرین مرحله عملیات «الی بیت المقدس» که همان آزادسازی بیت المقدس و شکست تمام عیار رژیم صهیونیستی، پیروزی عزتمندانه مردم مظلوم فلسطین و غزه است، نزدیک می‌شویم.

دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران با بیان اینکه دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است، گفت: نسل دیروز، امروز و فردای مقاومت در این اجتماع بزرگ گرد آمده اند تا نشان دهند همچنان پای این انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه پادگان دوکوهه آسمانی درخشان از ایثارگری و معنویت است، افزود: این پادگان یادگار حاج احمد متوسلیان آن فرمانده ماندگار دوران دفاع مقدس و لشکر حضرت محمد رسول الله (ص) است.

سردار حسن زاده ادامه داد: شهدا به ما یاد دادند که تمام افعال ما تنها برای خدا باشد و این رمز پیروزی رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

پادگان دوکوهه در فاصله چهار کیلومتری شهر اندیمشک در استان خوزستان محل معراج رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

این پادگان در تمام سال به ویژه ایام نوروز میزبان کاروان‌های راهیان نور است.

پادگان دوکوهه نماد دلاوری و رشادت سردارانی، چون احمد متوسلیان، ابراهیم همت، حسین خرازی، احمد کاظمی و هزاران رزمنده در دوران دفاع مقدس است.

پادگان دوکوهه یکی از مراکز مهم خدماتی و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ در هشت سال دفاع مقدس بود.

محوطه یادمانی پادگان دوکوهه در اندیمشک سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ۱۰‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت اهداف نظامی سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوا فضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ۱۰‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برخورد سخت رزمندگان با صهیونیست‌ها بخشی از دکترین دفاعی ایران است
  • وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود
  • سرنگونی ۱۰۰ جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم
  • سردار حسن‌زاده: رژیم جنایتکار صهیونیستی طعم ضربات کوبنده سپاه را چشید
  • فرمانده سپاه تهران: پیروزی بزرگ نزدیک است / دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است
  • شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است
  • هر لحظه به مراحل پایانی عملیات «الی بیت المقدس» نزدیک‌تر می‌شویم
  • به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم
  • شکست تمار عیار رژیم صهیونیستی خیلی از گذشته نزدیک‌تر شده است
  • «وعده صادق» تجلی ایمان راستین پاسداران اسلام بود