Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@07:43:29 GMT

آسمی‌ها، امسال باید نگران کووید-۱۹ هم باشند

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۰۲۲۱

آسمی‌ها، امسال باید نگران کووید-۱۹ هم باشند

ایسنا/بوشهر کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت گفت: علائم بالینی بیماری آسم تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز می‌کند. 

فرزانه گشمردی با اشاره به اینکه آسم یکی از معضلات اصلی سیستم‌های بهداشت و درمان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما است، افزود: این بیماری یک بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است، مزمن به این معنا که بیماری همیشه وجود دارد حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در این بیماری به دنبال واکنش راه‌های هوایی به عوامل محرک و حساسیت‌زا (آلرژیک) حملات آسم ایجاد می‌شود، بنابراین آسم یک بیماری شایع و بلندمدت در ریه است که عمل تنفس را دشوار می‌سازد و منجر به تنگی نفس می‌شود.

وی تصریح کرد: علائمی همچون سرفه، خس‌خس و تنگی نفس از مهم‌ترین علائم بیماری آسم است که ممکن است بیمار همه این علائم را باهم نداشته باشد ولی علائم بالینی این بیماری تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز خواهد کرد.

این کارشناس با بیان اینکه افراد مبتلا به آسم، امسال باید نگران کووید-۱۹ هم باشند، خاطرنشان کرد: ویروس جدید کرونا که باعث بروز کووید-۱۹ می‌شود، مانند سایر ویروس‌های کرونا، به دستگاه تنفسی حمله می‌کند.

وی بیان کرد: در تحقیقات اخیر محققان ایرانی و آمریکایی ثابت‌ شده است که بیماران مبتلا به آسم شانس کمتری برای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دارند، اما به دلیل نوظهور بودن این بیماری و ناکافی بودن تحقیقات در این زمینه نمی‌توان به‌طور قطع این موضوع را تأیید کرد.

فرزانه گشمردی اظهار کرد: به همشهریان عزیز توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به آسم و انسداد مزمن ریه در طول مدت شیوع کووید ۱۹ (کرونا) داروهای خود را مصرف کنند، همچنین بیماران به هیچ‌وجه اسپری استنشاقی خود را از ترس ابتلا به بیماری کرونا قطع نکنند، در تحقیقات مشخص‌شده که مصرف اسپری کورتیکو استروئید به‌هیچ‌عنوان احتمال ابتلا به کرونا را در بیماران بالا نمی‌برد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اظهار کرد: با تحقیقاتی که انجام‌شده است این افراد می‌توانند مانند افراد عادی در محل کار و جامعه و البته با رعایت نکات بهداشتی حاضر شوند و اسپری استنشاقی خود را هم بدون هیچ محدودیتی مصرف کنند.

وی افزود: رعایت تمام نکات ایمنی، از جمله فاصله اجتماعی، دوری از افرادی که علائم تنفسی دارند، شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، عدم تماس دست‌های آلوده با دهان، بینی و چشم‌ها، شستن دست‌ها قبل از استفاده از اسپری‌های مصرفی و همچنین تمیز نگه‌داشتن اسپری‌های استنشاقی الزامی است.

عوامل خطر بروز و یا تشدید علائم آسم

گشمردی اضافه کرد: مهم‌ترین عوامل خطر بروز و یا تشدید علائم آسم شامل عفونت‌های ویروسی مختلف، عوامل حساسیت‌زا، هیره (مایت) موجود در گرد و خاک خانه‌ها، سوسک و انواع حشرات، دود سیگار و سایر مواد دخانی، دود آتش، اسپند و یا هرگونه ماده سوختنی، آلاینده‌های شیمیایی نظیر شوینده‌ها و حشره‌کش‌ها، تغییرات آب و هوایی به خصوص هوای سرد و خشک، بوهای تند، تغییرات هیجانی شدید، مواد افزودنی در غذاها و آلرژی‌های غذایی به ویژه در کودکان است.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت مصرف غذاهای آماده (Fast Food)، عدم تغذیه با شیر مادر کمبود ویتامین D، چاقی و کم‌تحرکی، آلودگی هوا در اثر دود اگزوز و کارخانه‌ها و یا ریز گردها، مواد شیمیایی موجود در محل کار، برخی داروها همچون بعضی از مسکن‌ها (آسپرین، ایبوپروفن، مفنامیک اسید) و حتی برخی از قطره‌های دارویی چشمی از جمله عوامل خطر بروز و یا تشدید علائم آسم است.

گشمردی اضافه کرد: وزن پایین موقع تولد و سن کم مادر، زایمان به روش سزارین ورزش و فعالیت فیزیکی، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها به خصوص در سال‌های اول زندگی و نیز استامینوفن تماس مادر در دوران بارداری با دود سیگار نیز از دیگر عوامل خطر بروز و یا تشدید علائم آسم است.

همه‌ساله اولین سه‌شنبه ماه میلادی از سوی GINA(ائتلاف جهانی علیه آسم) به عنوان روز جهانی آسم نام‌گذاری می‌شود. شعار امسال «مرگ‌ومیر آسم دیگر کافی است» است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آسم ایبوپروفن استامینوفن ایسنا سرفه استانی علمی و آموزشی غیر واگیر کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۰۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی خمینی‌شهر با اشاره به اجرای طرح رایگان واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی این شهرستان گفت: این بیماری با علائم پیچش گردن، بی‌حالی و در برخی موارد علائم عصبی و تنفسی و خِرخِر گلو همراه است و در صورت شیوع نوعی بیماری مهلک با تلفات بالا و شیوع سریع است و این بیماری نه‌تن‌ها باعث از بین رفتن طیور منطقه می‌شودو تهدیدی جدی برای مرغداری‌ها که به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی مهم مطرح هستند، است

الهه شیروی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری انتقال ویروس از طیور بومی به طیور صنعتی و افزایش سطح ایمنی طیور بومی دانست و افزود: این نوع واکسن که متفاوت با سایر واکسن‌ها از نظر مقاومت در برابر حرارت و سهولت استفاده آن به جهت ریختن در ظرف آبخوری آنها است، در اختیار مرغداران قرار گرفته و تاکنون ۳۰ هزار و ۱۵۶ قطعه پرنده خانگی از جمله اردک، کبوتر، غاز و سایر ماکیان واکسینه شدند.


این طرح تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد و بین محله‌های مختلف کوشک، قلعه امیریه، اصغرآباد و درچه نیز توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • نسخه‌ای کامل برای خلاص شدن از آلرژی بهاری
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی (فیلم)
  • ببینید | علائم و عوارض بیماری کاوازاکی
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • بی حسی در اندام بدن که باید آن ها را جدی بگیرید