Web Analytics Made Easy - Statcounter

بچه‌های همدان، بچه‌های صفا و عشق و اخلاص در خرمشهر، حماسه‌ای بی‌همتا از خود به یادگار گذاشتند؛ عاشورامردانی که نگذاشتند حرف امام(ره) زمین بماند. ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، مردانه جنگیدند و مظلومانه جان دادند؛ زندگی را دوست داشتند، اما می‌خواستند حرف امام(ره) زمین نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرمشهر باید آزاد می‌شد و بهای این آزادی، رهایی از قفس تن بود. یکصدا شدند و یکدل و یکرنگ با همه تفاوت‌ها و اختلاف‌ها تا سایه شوم جنگ را از سرمان بردارند.

حالا 38 سال از آن زمان گذشته است؛ 38 بهار بدون چکاوک‌ها؛ 38 سال است که خرمشهر آزاد شده و حالا دیگر دل‌خون نیست. در فتح خرمشهر همه قشرها نقش داشتند؛ فارس و عرب، ترک و لر و کرد؛ بازاری و بسیجی و دانشجو و دانش آموز.

بچه‌های همدان، بچه‌های صفا و عشق و اخلاص هم تا پای جان ایستادند و مقاومت کردند؛ روزهایی سخت که اصغر حاجی بابایی، رزمنده دوران دفاع مقدس روایتش می‌کند:

نقش استان همدان درعملیات بیت‌المقدس، کلیدی است و نیمی از نیروهای تیپ محمد رسول ا... از همدان بودند به طوری که فرمانده تیپ، حاج احمد متوسلیان بود و معاون ٱن، شهید محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان و فرمانده پشتیبانی تیپ نیز شهید محمد نیکومنظر بود.

در پشتیبانی از جبهه‌های جنگ نیز با توجه به اینکه همدان، نزدیک‌ترین فاصله با جبهه‌های جنوب را داشت؛ نقش مهمی ایفا کرد به طوری که کمیته امداد همدان در منطقه دزفول، روزانه از 35 تا 40 هزار رزمنده پذیرایی می‌کرد.

نیکومنظر؛ روایتی از زندگی فاتح گمنام خرمشهرسالگرد آزادسازی خرمشهر در گلستان شهدای اصفهان به روایت تصاویر«خرمشهر را خدا آزاد کرد» را با همه وجود لمس کردیم

نخستین اقدامات شناسایی در عملیات بیت‌المقدس نیز به وسیله رزمندگان همدانی انجام شد و حدفاصل منطقه دارخوین تا جاده آسفالت اهواز-خرمشهر با فرماندهی شهید شهبازی انجام شد و در این کار، نقش شهیدان فریدون عیوضی، حسین کشوری دلاور، حاج اسماعیل شکری‌موحد و رضا ترکمان بسیار پررنگ است.

در بخش یگان دریایی نیز سردار صمد یونسی در انتقال نیروها، نقش اساسی داشت. با این فتح، دل امام(ره) شاد شد چراکه خرمشهر از نظر سوق الجیشی، منطقه‌ای مهم بود که دشمن با از دست دادن آن، تمام امیدهای خود را از دست داد و این فتح، تنها پیروزی در برابر عراق نبود بلکه ایستادگی در برابر56 کشوری بود که از صدام حمایت می‌کردند.

چشم امید همه به «حبیب» بود

اصغر حاجی بابایی می‌افزاید: پس از مرحله اول بیت‌المقدس، سران 5 دولت اسلامی منطقه در دیدار با امام(ره)، درخواست آتش‌بس را مطرح کردند، اما امام راحل به آن‌ها پاسخ داد در صورتی به این خواسته عمل می‌کنیم که معلوم شود؛ عراق متجاوز است یا ایران چراکه در آن صورت، دولت عراق علاوه بر عقب‌نشینی از خاک ایران ناچار به پرداخت غرامت جنگی می‌شد.

همواره با شنیدن واژه خرمشهر در اولین تداعی ذهنی به یاد شهید محمود شهبازی و صحنه شهادتش در غروب دوم خرداد و کنار دروازه خرمشهر می‌افتم؛ درواقع آنچه موجب پیروزی خونین شهر شد، خون شهدایی چون او بود که در رگ رزمندگان جوشید و حماسه‌ای بی‌بدیل را در تاریخ دفاع مقدس رقم ‌زد.

در بین شهدای همدان باید به صورت ویژه از سردار شهید حبیب‌الله مظاهری یاد کرد؛ فرمانده 20 ساله‌ای که در فتح خرمشهر، نقش مهمی داشت و بسیاری از کارهای سخت با مدیریت او آسان شد.

گردان او برای فتح بخشی از ارتفاعات حساس و مهم منطقه دهلران تا آن‌جا مقاومت کردند که پای بیشتر آن‌ها در سه ردیف میدان مین از دهانه پوتین قطع شد.

همچنین، نخستین گردانی که در مرحله اول بیت‌المقدس از پشت به گردان تانک‌های زرهی دشمن حمله کرد و موفق شد با دست خالی آن را بگیرد؛ گردان شهید مظاهری بود و درواقع باید گفت که چشم امید pحاج احمد متوسلیان، فرمانده تیپ و قرارگاه نصر به او بود و هرجا که عرصه تنگ می‌شد با مقاومت در برابر مشکلات ایستادگی می‌کرد.

انتهای پیام/744/ش

R41405/P/S6,75/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیت المقدس امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاد یاران، روایتی از زندگی و خاطرات ماندگار شهدای والا مقام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، خانم نظیمی یکی از هزاران فرزند شهید کشورمان است که سالهاست با ورق زدن آلبوم خاطرات پدرش، زندگی می کند.

راننده ی مینی بوسی که درحال جابه جایی مسافران در سه راهی دارلک به شهادت رسیده است.

 شهرستان مهاباد در دوران دفاع مقدس 775 شهید تقدیم نظام وآرمانهای انقلاب اسلامی کرده است.

دیگر خبرها

  • یاد یاران، روایتی از زندگی و خاطرات ماندگار شهدای والا مقام
  • کمک هزار و ۸۹ میلیارد ریالی خیران همدانی به ایتام
  • عضویت ۱۰ هزار همدانی در صندوق بیمه کشاوران، روستائیان و عشایر
  • عضویت  ۱۰ هزار روستایی،کشاورز و عشایر همدانی در صندوق بیمه اجتماعی
  • درخواست فرمانده حماس از جهان اسلام برای شرکت در آزادسازی مسجدالاقصی
  • آزادسازی ۶ هزار متر از زمین‌های کشاورزی در محمودآباد
  • آزادسازی ۱۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی فومن
  • رفع مشکلات ترافیکی تقاطع بلوار شهید عابدی و بلوار حضرت خدیجه(س)
  • رزمندگان زنجانی با غیرت و سخت‌کوش بودند
  • شهادت یکی از رزمندگان سپاه در سوریه