Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در روزهای اخیر شاهد افزایش غلظت آلاینده ازن در هوای شهر تهران بوده‌ایم.آلاینده ازن به عنوان یک آلاینده ثانویه در جو مطرح می‌باشد، به عبارتی آلاینده ازن از هیچ منبعی به صورت مستقیم انتشار نمی‌یابد و کاملاً محصول واکنش‌های شیمیایی است که در جو رخ می‌دهد. اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار، دو پیش‌ساز اصلی واکنش‌های تولیدکننده ازن به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، برای بررسی علل تغییرات غلظت ازن، باید غلظت دو گونه مذکور را مورد بررسی قرار داد.

 بررسی داده‌های اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران، نشان می‌دهد که میزان انتشار آلاینده‌ها در سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. از آنجا که ناوگان حمل و نقل، سهم عمده‌ای از انتشار آلاینده‌هایی همچون اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار را در شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد، با اطمینان می‌توان تغییرات مذکور را به تغییرات الگوی ترافیک شهر به دلیل عدم اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش مرتبط دانست.

البته کاهش سرعت باد در روزهای اخیر که تجمع آلاینده‌ها در جو شهر تهران را به همراه داشته است را نیز می‌توان به عنوان یکی از دلایل دیگر افزایش آلاینده مذکور بیان نمود. همچنین با توجه به اینکه  افزایش دما، سرعت واکنش‌های تولیدکننده آلاینده ازن را افزایش می‌دهد، هر سال با ورود به فصل تابستان، شاهد افزایش غلظت این آلاینده هستیم که در سال جاری، تغییرات الگوی ترافیک نیز نقش موثری در افزایش غلظت ازن ایفا می‌کند، لذا انتظار می‌رود در صورت عدم تغییر در الگوی جاری ترافیک شهر تهران، با افزایش دما، شاهد مقادیر به مراتب بالاتری از آلاینده ازن در هوای تهران باشیم.

لازم به ذکر است که ابلاغ روش‌ جدید محاسبه شاخص آلاینده ازن توسط وزارت بهداشت که از ابتدای امسال اجرا شده است نیز از دلایل افزایش مقادیر شاخص می‌باشد، هر چند در صورت محاسبه شاخص در سال جاری با روش پیشین نیز همچنان شاهد افزایش قابل ملاحظه آلاینده ازن بودیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا ترافیک تهران آلاینده ازن آلاینده ازن شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات جدید محدوده طرح ترافیک تهران

شهریار افندیزاده با اشاره به اثرگذاری مستقیم و همه‌جانبه سیاست قیمت‌گذاری، محدوده‌های ترافیکی بر زندگی شهروندان، گفت: نیازمند بررسی اثر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، محدوده‌های ترافیکی در کنار اثرات حمل و نقلی در سطح شهر تهران هستیم و برای انجام این مقوله همیاری و همفکری جامعه علمی و دانشگاهی کشور مورد نیاز است.

به گزارش فارس، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این رابطه افزود: «بر اساس حکم سی و هفتم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، شهرداری موظف است به منظور حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا، نسبت به مطالعه و بازنگری در ماهیت و شیوه اعمال محدودیت‌های مکانی و زمانی تردد خودرو‌ها در تمامی مناطق شهر متناسب با سطح پیمایش، عوارض ازدحام و آلایندگی و ارائه مدل جایگزین تا حداکثر یک سال پس از ابلاغ برنامه اقدام کند.»

افندیزاده با بیان اینکه حدود چهار سال از اجرایی شدن شیوه جدید کنترل محدوده‌های ترافیکی شهر تهران می‌گذرد گفت: در شرایط فعلی، آسیب‌شناسی و امکان‌سنجی بهبود آن ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه انجام مطالعات بازنگری محدوده‌های ترافیکی در مرحله انتخاب مشاور است، افزود: از جامعه دانشگاهی و علمی کشور تقاضا شده است که در خصوص آسیب‌شناسی، مقایسه عملکردی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف محدوده‌های ترافیکی فعلی (طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا) و مقایسه با روش‌های پیشین (طرح ترافیک و زوج یا فرد)، بررسی اثرات حمل و نقلی، اجتماعی و زیست محیطی طرح فعلی بر محدوده‌ها و تمامی مناطق شهر از جمله موارد مورد بررسی خواهند بود.

به گفته افندیزاده «بررسی لزوم توسعه یا کاهش تعداد و جغرافیای محدوده‌های ترافیکی، بررسی انواع شیوه‌های محاسبه عوارض مانند تراکم مبنا (هزینه ازدحام)، مسافت مبنا، مسیر مبنا و انتخاب شیوه مناسب قیمت‌گذاری محدوده‌های ترافیکی، نحوه اعمال تخفیف‌های ورود به محدوده‌ها برای خودرو‌های برقی و هیبریدی، ساکنین محدوده‌ها، ورود در ساعات غیراوج و ... موضوعاتی است که آمادگی داریم با ما همکاری لازم را داشته باشند.»

دیگر خبرها

  • هوای تهران در شرایط «قابل قبول»
  • بازگشت آلودگی هوا به تهران | شاخص آلاینده‌ها چقدر شد؟
  • طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی
  • تولید دستگاه طیف‌سنج نوری برای تعیین غلظت مواد محلول در آب
  • برقی شدن پایتخت فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
  • پیشنهاد یک متخصص حوزه ترافیک؛ زمان پرداخت جریمه‌های رانندگی تغییر کند
  • جزییات جدید محدوده طرح ترافیک تهران
  • محدوده طرح ترافیک تهران تغییر می‌ کند؟
  • افزایش ترافیک دیپلماتیک در آستانه عملیات ویژه در شهرک‌های اشغالی/ آیا «جو بایدن» برای ایران پیام مستقیم فرستاده است؟ / یک منبع آگاه: دیمونا زیر سایه موشک‌ها قرار دارد
  • محدوده طرح ترافیک تهران تغییر می‌ کند؟ | توضیح مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران