Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تشریح وضعیت بسیار شکننده رژیم صهیونیستی در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی گفت: این رژیم به وضعیتی رسیده که مجبور شده ذخیره استراتژیک روابط پنهان خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را رو کند.

سیدهادی سیدافقهی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس و اینکه ویروس صهیونیسم ریشه کن می‌شود، با بیان اینکه وضعیت رژیم صهیونیستی وضعیت مطلوبی نیست، اظهار داشت: چون در حال حاضر در داخل این رژیم با چند بحران مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: بحران فراگیر، الان بحران سیاسی است، قبلا نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی یک اشراف و تسلط کامل بر صحنه سیاسی داشت، ولذا به راحتی می‌توانست از مردم رای بگیرد و دولت و کابینه خودش را به کنست ببرد و رای اعتماد بگیرد.

*دوپینگ‌های ترامپ برای نتانیاهو

وی یادآور شد: در یک سال اخیر شاهد عقب نشینی نفوذ سیاسی نتانیاهو هستیم و علیرغم دوپینگ‌هایی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا به نتانیاهو تزریق می‌کند از جمله معامله قرن را مطرح کرد و عملیات تروریستی ناجوانمردانه‌ای ترامپ علیه سردار بزرگوار حاج قاسم سلیمانی انجام داد و به نتانیاهو هدیه کرد، با وجود این اقدامات نتانیاهو نتوانست جایگاه قبلی خود را به دست بیاورد و یک رقیب سرسخت به نام «بنی گانتز» که قبلا رئیس ستاد نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی بود، در قالب حزب سفید - آبی وارد عرصه رقابت شده و چندین بار تاکنون نتانیاهو را ناکام گذاشته است.

سیدافقهی با یادآوری این نکته که البته گانتز جدید الورود در سیاست است، چون نظامی است، گفت: ولی گانتز می‌داند وضع نتانیاهو خیلی خراب است و تاریخ مصرفش پایان یافته و با زور و زر در تلاش است و الان هم یک کابینه موقت تشکیل داده که جابه جا شوند، یک مدت در اختیار نتانیاهو باشد، برای اینکه به زندان نرود و یک مدت هم در اختیار گانتز قرار می‌گیرد.

*وضعیت بسیار شکننده در داخل سرزمین‌های اشغالی/کرونا بیداد می‌کند و صدای مردم را درآورده

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه یک وضع بسیار شکننده‌ای در حال حاضر در داخل فلسطین اشغالی وجود دارد، به وضعیت نظامی این رژیم اشاره کرد و افزود:‌ به لحاظ نظامی بعد از عقب نشینی سال ۲۰۰۰ تاکنون هر زمان این رژیم خواسته وارد معرکه شود، چه در جنگ ۳۳ روزه با حزب الله لبنان و چه در جنگ ۲۲ روزه با حماس و ... مدت درگیری‌ها در این جنگ‌ها کوتاهتر شده و نشان می‌دهد بنیه نظامی این رژیم رو به تحلیل می‌رود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی عنوان کرد: وضع کرونا در داخل سرزمین‌های اشغالی بیداد می‌کند و اعتراضات نسبت به سوء مدیریت دولت نتانیاهو در مقابله با کرونا صدای مردم را در آورده است. 

سیدافقهی همچنین به فساد مالی نتانیاهو و خانواده او اشاره کرد و با بیان اینکه پرونده فساد مالی نتانیاهو و خانواده‌اش هنوز مفتوح است، اظهار داشت: یکی از وحشت‌هایی که نتانیاهو دارد و اصرار دارد در دولت بماند، این است که پست نخست‌وزیری برای او مصونیت قضایی ایجاد می‌کند، لذا وضع مطلوبی ندارد.

*رژیم صهیونیستی در درجه اول اولویت برای آمریکا

این کارشناس مسائل منطقه به وضعیت این رژیم در خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز پرداخت و گفت: در خارج از فلسطین اشغالی اینها خیلی امید داشتند که محور مقاومت را تضعیف و رو به تحلیل ببرند و این محور را به مسائل تروریستی و مبارزه با تروریسم سرگرم کنند. یا مثلا با محاصره و با تحریم‌ها بتوانند ایران را تضعیف کنند که دست از دشمنی با رژیم صهیونیستی بردارد و به سمت سازش و میز مذاکره با ترامپ برود و آنجا آقای ترامپ منتظر هیأت ایرانی است که به محضی که بروند در ابتدا بحث رژیم صهیونیستی را مطرح خواهد کرد و می‌گوید شما کاری به رژیم صهیونیستی نداشته باشید.

وی با بیان اینکه در حقیقت روح مذاکره همین است، یادآور شد: وگرنه بقیه موارد مهم نیست و بحث رژیم صهیونیستی برای آمریکا از اولویت اول برخوردار است. 

سیدافقهی به وضعیت محور مقاومت در شرایط کنونی نیز پرداخت و افزود:  از آن طرف دیگر محور مقاومت، ایران پایداری کرده و در بحث کرونا خوب درخشید و در حال حاضر اقدام به اعزام کشتی‌های حامل سوخت به ونزوئلا و چین کرده و روابط خوبی را کم کم با همسایگان برقرار می‌کند. حالا بستگی به مدیریت اقتصادی داخلی دارد که بحث مبارزه با قاچاق و مفسدان اقتصادی را انشاءالله بتواند حل کرده و قوی‌تر بشود.

*اوضاع یمن، سوریه و عراق

وی به پیروزی‌های خوبی که در این مدت در سوریه به وقوع پیوست نیز اشاره کرد و افزود: نبرد در جنوب حلب و ادلب و عقب نشینی تروریست‌ها و الان کرونا، وضعیت آتش بسی در سوریه ایجاد کرده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا به اوضاع یمن و عراق نیز اشاره کرد و گفت: یمن به عنوان یکی از حلقه‌های مهم محور مقاومت، ضربات کوبنده و کمرشکنی به نیروهای مزدور عربستان سعودی وارد کرده و در عراق هم بحمدالله مردم عراق و احزاب و گروه‌های سیاسی به اجماعی برسند و آقای مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده و باید ببینیم ایشان چگونه از عهده مشکلات سنگین و جدی که در عراق وجود دارد از جمله بحث کرونا، سقوط قیمت نفت، تروریسم و خروج آمریکا از عراق برخواهد آمد.

*رژیم صهیونیستی رو به تحلیل است

سیدافقهی خاطرنشان کرد: در مجموع رژیم صهیونیستی رو به تحلیل است، درست است بحث معامله قرن را دارد علم و مطرح می‌کند و می‌گوید می‌خواهم بخشی از کرانه غربی را به اسرائیل ملحق کنم. این احتمالا برای مصرف داخلی است که وضعیت سیاسی خود را بهبود ببخشد. 

وی خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری اشاره کردند که رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال است و محور مقاومت تقویت می‌شود؛ اتاق عملیات مشترک هماهنگ و منسجم باید در دل کشورهای محور مقاومت و سازمان‌های عضو محور مقاومت تاسیس شود تا بتوانند کمک‌ها و تمرکز خود و قطب‌نما را به سمت آزادی قدس شریف برگردانند.

*ورقی که در حال برگشتن است/رژیم صهیونیستی مجبور شد ذخیره استراتژیک روابط پنهان خود را رو کند

سیدافقهی در خصوص بخش دیگری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سیاست آمریکا برای عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نیز عنوان کرد: عادی سازی یکی از سرفصل‌های اجرای با موفقیت و تضمین شده معامله قرن است. به هر جهت بدون مقدمات و بسترسازی، امکان عملیاتی شدن این طرح نیست.

وی با بیان اینکه ما می‌دانستیم و می‌گفتیم و می‌دیدیم که روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای حوزه خلیج فارس روابط گسترده ولی پنهانی است، اظهار داشت: امروز این رژیم به درجه‌ای رسیده که مجبور شده ذخیره استراتژیک روابط پنهان خود را رو کند. اینها هم احساس خطر کردند، چیزی که با تقویت داعش و تضعیف ایران انتظار داشتند محقق شود شاهدند ورق در حال برگشتن است، ولذا هم اینها دچار خطای محاسباتی شدند که اگر به سمت رژیم صهیونیستی بروند و به سمت آمریکا بیشتر بغلتند، تاج و تختشان محفوظ‌تر می‌ماند.

سیدافقهی اضافه کرد: آمریکا هم فکر می‌کرد که اگر این پیمان و نزدیکی بین کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی صورت بگیرد، مردم تبعیت کرده و دیگر کشورها سرازیر می‌شوند. در حالی که این قطعا محقق نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: به یاد داریم زمانی انورسادات رفت و کمپ دیوید را با صهیونیست‌ها امضا کرد، یکی از اهداف مهمش این بود که عادی سازی بین مردم و مردم اسرائیل ایجاد شود، ولی امروز شاهدیم که رژیم صهیونیستی علیرغم اینکه سفارت در قاهره دارد، ولی می‌ترسد اعلام کند و مراجعه کننده بپذیرد.

*حکامی که مجبور شدند برگ‌هایشان را بسوزانند

وی افزود: حتی در اردن هم بعد از امضای معاهده وادی عربه توسط ملک حسین باز مردم اردن به هیچ وجه رغبت و روی خوشی به صهیونیست‌ها برای عادی سازی نشان ندادند، در خلیج فارس باز مردم خیلی خوششان نیامده و استقبال نکرده و احساس شرم می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا عنوان کرد:‌این حکام مزدور که به قول ترامپ اگر حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی نبود نمی‌توانستند به تاج و تخت خود ادامه دهند، مجبور شدند بقیه برگ‌هایشان را بسوزانند، از طریق جنگ نرم و ساختن سریال‌های موهن بر علیه قضیه فلسطین و ملت فلسطین، محور مقاومت و تحریف تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و سریا‌ل‌هایی که باعث آبروریزی بیشتر آنها شد.

سیدافقهی اضافه کرد: شبکه ام.بی.سی سریال ام هارون را پخش کرد و سریال مخرج هفت را پخش کردند و جهان عرب نیز نسبتا عکس العمل خوبی نشان دادند و این تحرکات نرم کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از رژیم صهیونیستی و سرکوب کردن مردم فلسطین را محکوم کردند.

*غوغایی که روز جمعه به پا شد

وی افزود: در کنار این دیدیم دیروز یک غوغایی در فضاهای مجازی، سایت‌ها، فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام و شبکه‌های تلویزیونی به پا شد و روز قدس گرچه تظاهرات کف خیابان نبود، ولی بی سابقه‌ترین حضور را در ارتباط با احیای روز قدس به شکل ویدیو کنفرانس و سخنان رهبران جبهه مقاومت به صورت هشتگ‌ها، تصاویر، صوت‌ها و انیمیشن‌ها شاهد بودیم و یک کار خیلی سنگینی بود که بعدا باید بازتاب آن را ارزیابی کنیم.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: باید در فضای مجازی بیشتر حضور داشته باشیم و از این فضا علیه دشمن خود استفاده کنیم.

سیدافقهی در پایان عنوان کرد: اشاره رهبر معظم انقلاب به خباثت این کشورهاست که فرمودند شما دچار خطا می‌شوید و فکر می‌کنید این رژیم می‌تواند شما را از خشم مردم خودتان و خشم مردم منطقه حفظ کند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: روز قدس رژیم صهیونیستی فلسطین سرزمین های اشغالی تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی مسائل منطقه محور مقاومت رو به تحلیل خلیج فارس عادی سازی مجبور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۱۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد

دویست روز از جنگ غزه گذشت، نبرد ادامه دارد و هنوز افق روشنی برای پایان آن دیده نمی شود. رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح مصمم شده و آن را حتمی می داند و ظاهرا آمریکا را نیز همراه کرده است. البته در اینجا این پرسش مهم نیز مطرح می شود که در حمله به مناطق دیگر نوار غزه چه چیزی عاید اسرائیل شد؟ آیا اسرا آزاد شدند؟ آیا توان نظامی حماس از بین رفت؟ آیا رهبران حماس نابود شدند؟

پاسخ همه پرسش ها خیر است. حتی دیروز شهرهای عسقلان و سدیروت هدف راکت های حماس قرار گرفتند تا همگان متوجه شوند که ادعای نتانیاهو تا چه میزان با واقعیت مغایرت دارد. از سوی دیگر اسرائیل درگیر نبرد با حزب الله در شمال است و مقاومت لبنان کیفیت حملات خود را به نحو محسوسی ارتقا داده و شهرهای عمقی تر را مورد اصابت قرار می دهد.

حال پرسش مهم اینجاست که این جنگ تا کی ادامه دارد ؟

با توجه به شرایط درونی اسرائیل نتانیاهو به استمرار بحران نیاز دارد و حتی پس از حمله به رفح نیز دور از ذهن می نماید که او دست از تنش بکشد. اما در این میان امکان وقوع اتفاقاتی وجود دارد که معادلات را عوض ‌کند؛ تنش با حزب الله هر لحظه می تواند به یک جنگ تمام عیار منتهی شود و یا فشارهای آمریکا پس از پایان عملیات در رفح شاید نتانیاهو را کنترل کند.

در این میان جبهه درونی اسرائیل بیشترین فشار را متحمل می شود و بخش قابل توجهی از صهیونیست ها خواهان اتمام جنگ هستند. نتانیاهو ممکن است پس از جنگ در رفح دست به قمار خطرناکی بزند و به بهانه تامین امنیت شمال و لزوم عقب راندن حزب الله از مرز، جنگی گسترده را با لبنان آغاز کند.

اما هر چه که هست و شاید شود، این نکته را نمی توان از نظر دور داشت که اسرائیل در یک بن بست راهبردی است زیرا حتی حمله به رفح نمی تواند خواسته های این رژیم را برآورده سازد و نتانیاهو نیز تمایل به پایان جنگ ندارد تا به یک دستاورد برسد.

از یاد نباید برد که جبهه درونی اسرائیل تحمل جنگ فرسایشی را ندارد و ارتش آن نیز اوضاعش مطلوب نیست؛ حمله ایران ضربه شدیدی علیه اعتماد به نفس صهیونیست ها بود و بالعکس انگیزه و جسارت محور مقاومت را بالا برد.

در پایان خاطر نشان می شود که عدم حمایت آمریکا ، بروز اتفاقی در داخل اسرائیل یا گسترده شدن جنگ با لبنان می تواند روند تحولات را به کلی تغییر دهد. نتانیاهو به استمرار جنگ نیاز دارد اما اسرائیل تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد. این که اسرائیل کجا متوقف می شود سوال بزرگی است.

دیگر خبرها

  • دو عضو کابینه نتانیاهو استعفا کنند
  • بحران ناتمام تل‌آویو
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند تا ابد بجنگد
  • پلوسی خواستار استعفای نتانیاهو شد
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود
  • رژیم صهیونیستی تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و پاکستان بر توسعه روابط همه جانبه است