Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@21:44:36 GMT

رمز فتح و راز ظفر

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۲۵۳۲

رمز فتح و راز ظفر

 

پایگاه خبری جماران: آمده بودند تا بمانند. این را من نمیگویم، خودشان میگفتند و بر دیوارهای خرمشهری که «محمره»اش میخواندند چنین نوشته بودند: «جئنا لنبقی»

اما جوانانی از جنس آب و آیینه، پای در رکاب کردند و با لبیک به ندای «هل من ناصر» مراد و پیشوایشان، جان خویش را در طَبَق اخلاص نهادند. 

خرمشهر ما، خونینشهر شد ولی «محمره» نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرایی و چگونگی آن را کسانی میدانند که لشگریان تا بُنِ دندان مسلح «صدام حسین عبدالمجید التکریتی» را از نزدیک لمس کردهاند؛ همانهایی که جوانمردانه بر میثاق خونین خود پایدار ماندند تا ماندگار شدند یا آنانی که در دل، بر عهد خویش وفادار بودند و همچنان ماندهاند یا لالههای بی‌نشانی که در دشتهای تفتیده جنوب و کوههای سر به فلک کشیده غرب، همدمی جز نسیم صحرا و پناهی جز مادرشان حضرت زهرا (س) ندارند. 

اشغال بیست ماهه خرمشهر، رهایی آن را به ضرورتی حماسی و آرزویی حیاتی برای ملت ایران تبدیل کرده بود و از منظر استراتژیک نیز مبحث مهمی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی میشد. از این رو، آزادسازی خرمشهر، تأثیرات فراوانی بر خودباوری و روحیه ایثارگری و استقامت مردم و مسئولین گذاشت. 

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی با شنیدن خبر آزادی خرمشهر در همان روز (سوم خرداد 1361) پیامی را صادر کردند و در تجلیل از رزمندگان فرمودند: «آنان فوق تشکر امثال من هستند.»1

امام در این پیام از مردم و نیروهای مسلح خواستند: «هوشیار باشید که پیروزیها هر چند عظیم و حیرت انگیز است، شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می آید و برای اولاد آدم تباهی می آورد.»2

و در ادامه تصریح کردند: «اکنون دست تضرع و دعا به سوی خالق یکتا بلند کرده و به قوای مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا می کنم، و سلامت و سعادت و پیروزی آنان را خواستار هستم.»3

حضرت امام(ره) هشت ماه بعد در پیامی به مناسبت چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به ارزیابی وضعیت انقلاب اسلامی پرداخته و میفرمایند: «ملت عزیز مجاهد و بویژه سلحشوران رزمنده مجاهد فی سبیل الله توجه داشته باشند که غرور از پیروزیها آفت بزرگی است که شیطان باطنی در بندگان خدا به وجود میآورد تا آنان را از راه حق منحرف کند، و در اثر آن خلق خدا را در کوشش برای مقاصد الهی سست کند، و اگر خدای نخواسته این حالت شیطانی در جبههها پیش آید، در پیروزیها وقفه حاصل، بلکه با مکر شیطانی ممکن است به شکست منتهی شود. و زمانی این آفت وجدان کُش پیش میآید که انسان از خود و خداوند غافل شود و قدرت و پیروزیها را از خود بداند، و منشأ اصلی آن که ازِمّه امور را در دست دارد و هرچه کمال و قدرت و جمال است از اوست را از یاد ببرد. ملت عزیز و قوای مسلح رزمنده در طول این انقلاب و این جنگ لمس نمودهاند که اگر مددهای الهی و عنایات خاص خداوند قادر نبود، هرگز در ما قدرت مقابله با رژیم شیطانی تا دندان مسلح و متکی به قدرتهای جهانی نبود. ولی از آنجایی که ملت با تحولی الهی به انقلابی اسلامی متکی به معنویات دست زد، توانست آن قدرت بزرگ منطقه را در هم بشکند، و در جنگ نابرابر از حیث تسلیحات و کمکهای بیدریغ شرق و غرب و منطقه، این همه پیروزیهای اعجازآمیز را نصیب ایران و اسلام نماید. ما نباید فتحهای بزرگ مثل خرمشهر را از یاد ببریم که دشمن با همه تجهیزات در سنگرهای بسیار محکم با عده و عدد بسیار کمین کرده بود، و در مقابل عدهای از سلحشوران متعهد اسلام از بیابان باز به آنان تاخته، و خداوند آنچنان رعب و وحشت را بر دشمنان ما غلبه داد که با اسارت هزاران نظامی و غنیمتهای بسیار، باقیمانده اشرار با فضاحت تمام رو به فرار گذاشته و شهرها را رها کردند. رزمندگان عزیز ما نباید این پیروزی معجزه آسا را جز با مددهای الهی ببینند و اگر چنین شد، غرور آنها خلاصه میشود در اینکه ما مورد عنایت قادر متعال هستیم و از خود چیزی نداریم و آنچه داریم از اوست و باید به راه او نثار کنیم. و اینجاست که خداوند عنایات خود را ادامه میدهد، و شما سلحشوری و جنگ شرافتمندانه را برای دفاع از اسلام و میهن اسلامی ادامه میدهید، و به خواست قادر متعال به پیروزی نهایی دست خواهید یافت.»4

بیگمان هر پیروزی عظیم و دستاورد مهمی، آفت های بزرگی را نیز به دنبال دارد. آفتهایی که در صورت بروز و ظهور آن، نه تنها نصرت و ظفر که پایداری و مقاومت در مسیر حفظ آن را به چالش کشیده و با مشکلاتی مواجه میکند: «با‌‎ ‎‌حب نفس و حب جاه و کبر و غرور نمی توان مقاومت کرد.»5

در مختصات فکری بنیانگذار جمهوری اسلامی، غرور و تکبر «امالفساد» است و در این چهارچوب، فتح خرمشهر «هدیهای الهی» اعلام میشود تا همه نسلها در تمامی عصرها بدانند که احساس غرور و پیروی از هوای نفس، راهبری الهی را کمرنگ و راهنمایی شیطانی را تقویت میکند. 

تحلیل محتوای حاکم بر این فرازهای ماندگار از کلام مرحوم امام(ره) - به عنوان نمونة انسانی کامل در عصر حاضر6 - بیان کننده آن است که برکات آسمانی، لازمة کامیابی در اقدامات زمینی است و توکّل و خلوص نیّت هم از بایستههای نزول آن برکات و بهرهگیری از الطاف ربانی و عنایات یزدانی محسوب میشود. 

بر این اساس، امام خمینی(ره) پایههای توفیق در جهاد اصغر (مبارزه با دشمن) را بر موفقیت در جهاد اکبر (مبارزه با نفس) استوار کرده و ضمن تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس فاتحان خرمشهر، بر خداباوری و خدایاوری تاکید میکند. 

باور‌مندی چنین اندیشه و انگیزه‌ای، ظفر آفرین و نوید بخش نصرت الهی است و غفلت از آن و عدم عنایت به خاستگاه اصلی قدرت و درگیری با اغراض نفسانی و وسوسه هاى شیطانى، زمینه های ناکامی و شکست را فراهم میآورد.

در سبک شناسی مدیریت علوی این نکته به وضوح قابل مشاهده است که امیر مؤمنان(ع) صراحتاً تفاخر و تکبّر را مانعی در برابر پیروزی اعلام میکند: «کسی که سراب ها او را فریب دهد و مغرور سازد اسباب (نجات) از او قطع میشود.»7 

موضوعی که در کلام سردار شهید علی چیت سازیان (فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 32 انصار الحسین (ع) همدان) نیز متجلّی شده است: «کسی می تواند از سیم خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم خاردار نفس گیر نکرده باشد.8» و پیروی از این سیرت و سنّت، رمز فتح رزمندگان در میدانهای نبرد 8 سال دفاع مقدس بود. 

روش و منشی که غفلت از آن، سقوط در مهلکۀ خودبینی و خودپسندی را در پی دارد و بنیان و بنیاد برخی آشفتگی‌ها و پریشانی‌های کشور را باید در عدم عنایت به آن روحیه متعالی جستجو کرد. راز ظفر رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی، بیش و پیش از آنکه بهره‌گیری از ادوات نظامی مدرن و جنگ افزارهای نوین باشد، خلوص نیّت و عبور از ورطۀ غرور و تکبّر بود و مراجعت به خصلت و طینت فاتحان خرمشهر، راهگشای امروز ما برای مقاومت و پیروزی در همه عرصه‌هاست.

 

*دکترای مدیریت رسانه

 

پی نوشت:

1- صحیفه امام، ج 16، ص 257

2- همان، ص 258

3- همان، ص 259

4- همان، ج 17، صص 318 و 319

5- امام خمینی، جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، ص 46

6- اشاره به بخشی از پیام مقام معظم رهبری به ملت شریف ایران در چهلمین روز ارتحال حضرت امام خمینی (23/04/1368) : «او به همه فهماند که انسان کامل شدن، علیوار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن، افسانه نیست.»

7- غرر الحکم- 9224: مَن غَرَّهُ السَّرابُ تَقَطَّعَت بهِ الأسبابُ

8- وقتی مهتاب گم شد، خاطرات سردار شهید علی خوشلفظ، ص 60

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا خرمشهر فتح خرمشهر آزادی خرمشهر سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۲۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش مایه غرور و عزت ایران اسلامی است

فرمانده انتظامی استان اصفهان در پیامی ضمن تبریک ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی، ارتش را مایه غرور و عزت ایران اسلامی توصیف کرد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرمانده انتظامی استان اصفهان در پیامی ضمن تبریک 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی، ارتش را مایه غرور و عزت ایران اسلامی توصیف کرد.

 در پیام سردار " حمید علینقیان پور"  به مناسبت روز ارتش آمده است:

29 فروردین یادآور رشادت و از خودگذشتگی دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران 8 سال دفاع مقدس و صحنه‌های حساس دفاع از کیان کشور اسلامی است. نیروهای بصیر، فداکار وغیور ارتش در طول 45 سال گذشته با تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب همواره در بحران‌های مختلف همچون کرونا، سیل و زلزله و هرجا که نیاز بوده در کنار مردم حضور یافته و شعار « ارتش فدای ملت» را به راستی تحقق بخشیدند.

امروز ارتش ما به حول و قوه الهی و درایت فرمانده معظم کل قوا بیش از هر زمانی در اوج اقتدار قرار دارد و با اقتدار و صلابت خود در عرصه خودکفایی، دفاعی مایه غرور و عزت ملی ایران اسلامی را فراهم  کرده و مردم ما بخاطر چنین ارتش قدرتمندی به خود می‌بالند.   

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان

بی‌شک ارتش مقتدر، با ایمان و با صلابت یکی از نقاط قوت و ارکان مهم بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی در برابر تهدید‌های نظام‌های سلطه به شمار می‌آید و با اتحاد و همبستگی که بین نیروهای مسلح وجود دارد هیچ قدرت بیگانه‌ای جرأت دست‌اندازی و تجاوز به آب و خاک و آسمان ایران اسلامی را به خود نمی‌دهد.

این جانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر و ایثارگری‌های جانبازان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از میهن سالروز نامگذاری 29 فروردین ماه به نام روز ارتش توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی را تبریک گفته و توفیقات روز افزون ارتشیان عزیز در خدمتگزاری به مردم عزیز و سربازی امام زمان (عج) تحت رهبری و هدایت های مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا را از خداوند متعال مسئلت دارم.

انتهای پیام/163 

دیگر خبرها

  • قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی هدف اصلی وعده صادق
  • اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است
  • تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است
  • تشکیل سپاه پاسداران نتیجه هوشمندی و درایت الهی امام راحل بود
  • تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل
  • فرمانده سپاه تهران: پیروزی بزرگ نزدیک است / دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • «وعده صادق» نشانه قدرت نیروهای نظامی و انتظامی ایران است
  • ارتش مایه غرور و عزت ایران اسلامی است
  • پیروزی انقلاب مرهون اطاعت پذیری بدنه ارتش از امام بود