Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:17:02 GMT

داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان تجلیل شدند

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۲۵۴۶

داوطلبان احیای قلعه خرگوشی اردکان تجلیل شدند

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در آیین تجلیل از گروه جهادی نجات قلعه خرگوشی با بیان این نکته که در شهرستان اردکان از گنج‌های نهفته در حوزه میراث فرهنگی برخورداریم اما همگان از آن غافل هستیم تاکید کرد: باید با حفظ و مرمت آن سعی در شناساندن آن به جهانیان باشیم.
 محمدرضا دشتی اردکانی گفت: امیدواریم با تأسیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی و حضور نمایندگان استان در آن، در مباحث قانون گذاری دراین حوزه بیشتر فعالیت داشته باشیم و از این ذخائر حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به حرکت انقلابی میراث دوستان این شهرستان در مرمت و بازسازی کاروانسرای قلعه خرگوشی افزود: در این حرکت مدرک و مقام برای اشخاص مهم نبود مساله جهادی بود که در کار این عزیزان تجلی یافت.
نماینده منتخب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قدم برداشتن در راه حفظ میراث فرهنگی اردکان باید سرلوحه‌ای برای دیگر مردم استان یزد قرار بگیرد.
دشتی اردکانی با بیان اینکه نگاه اینجانب به مباحث گردشگری مثبت است و پیگیر آن خواهم بود یادآور شد: اردکان دارای پتانسیل‌های بسیار بالا نظیر بافت تاریخی منحصر به فرد، کاروانسراها، زیارتگاه‌های زرتشتیان نظیر چک چک است که فرصتی برای گسترش صنعت توریسم و قرار گرفتن این شهرستان در صدر گردشگری استان است.
دشتی اردکانی با اظهار تأسف افزود: یکی از نقاط ضعف در بحث صنعت گردشگری در اردکان ناشناخته بودن این شهرستان در بحث شناسایی بناها و آثار تاریخی است و حتی تورهای گردشگری نیز به نام یزد و میبد این مکان‌ها را معرفی می‌کنند.
وی در ادامه از فرماندار، بخشداران خرانق و عقدا تقاضا کرد که با هماهنگی اداره میراث فرهنگی ، رسیدگی به بناهای تاریخی به توسعه صنعت توریسم بپردازند و افزود: با گسترش صنعت گردشگری مسلماً کشور از تک محصولی نجات پیدا می‌کند و با توجه به گفته برخی کارشناسان اقتصادی جهان که در ۲۰ سال آینده همه صنعت‌ها به غیر صنعت گردشگری از بین خواهد رفت با بها دادن به این حوزه می‌توان حداکثر بهره را از این صنعت برد.
دشتی اردکانی گفت: با برنامه بلندمدت باید چراغ این صنعت را روشن نگه داشت و در این سمت گام برداشت.


فرماندار اردکان هم در این آیین با بیان اینکه در این شهرستان برخی افعال رشد نامتعارفی داشته است و چنانچه به بحث صنعت و گسترش کارخانه ها پرداخته شده مسائل فرهنگی مغفول مانده است افزود: این در حالی است که در شرایطی که در تنگنای اعتباری قرار داریم صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزای پاک بسیار حایز اهمیت است .
بهروز شهابی زاد با اشاره به اینکه این ظرفیت و پتاسیل را نباید از دست داد  اظهار داشت : در حرکت جهادگونه مرمت و بازسازی کاروانسرای قلعه خرگوشی عشق و علاقه عزیزان میراث دوست تجلی یافت که بسیار قابل ستایش است .
وی در ادامه درخواست بازسازی و مرمت طرح نیمه تمام پردیسان را داد و یادآور شد :‌ این طرح باید تعیین تکلیف شود چرا که یک طرح کشوری است و بهترین ظرفیت برای جذب گردشگر به سمت شهرستان و رونق گردشگری در اردکان می باشد. 
فرماندار اردکان با بیان اینکه این شهرستان دارای بناهای تاریخی باارزشی است ولی به دلیل عدم رسیدگی  به آنها به نگاه آفت دیده می شود اظهار داشت:‌ گاه دیده شده است که به دلیل ناآگاهی و عدم توجه حتی نام محل استقرار بنا تعویض شده است و از مدیران استانی در حوزه میراث خواهانیم که به این مساله توجه داشته باشند .
شهابی زاد ادامه داد : بایداز آسیب رساندن به این بخش جلوگیری شود تا این پتاسیل و ظرفیت نابود نشود.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری تنها صنعتی است که نه تنها هیچ آلودگی و مشکلی ندارد بلکه سودآور هم است تاکید کرد: باید در این محور بیش از این کار شود و طرح های شاخص حمایت و مورد بهره برداری قرار بگیرد .

رییس اداره میراث فرهنگی ،‌صنایع دستی و گردشگری اردکان هم در این آیین گفت:‌ داوطلبان جهادگر میراث با تلاش خود از تخریب کاروانسرای قلعه خرگوشی بخش عقدا که از بناهای عهد صفویه شهرستان است، جلوگیری کردند.

محسن میرجانی افزود: مهر۱۳۹۸ در مرحله اول با فعالیت این گروه و اجرای مولاژ کتیبه سردر و برخی تخریب‌های ناشی از حفاری غیرمجاز ،اصلاح و ترمیم شد.

وی اضافه کرد: در این مرحله اصلاح و ترمیم شمع گذاری برای مقاوم سازی و جلوگیری از رانش ایوان‌های شرقی و جنوبی در دستور کار قرار گرفت و برخی ستون‌های سنگی به واسطه بی توجهی و متروکه شدن  بنا ریزش کرد و در حد توان به تعداد پنج ستون، سنگ چینی مجدد و استحکام بخشی کامل انجام شد.

این مسوول یادآور شد : هدف از انجام این قبیل فعالیت‌ها ایجاد حساسیت در جامعه محلی و کمک به ثبات میراث کهن ایران است.

وی تاکید کرد: بدون تردید یکی از بزرگترین مشکلات برای حفظ آثار تاریخی نبود آگاهی و جهل عمیق نسبت به گنجینه های ارزشمند از سوی جامعه است.
رییس اداره میراث فرهنگی اردکان گفت: تا زمانی که جامعه نداند، اصالت، هویت، پس زمینه و گذشته  او حال و آینده‌اش را می‌سازد، به قول معروف اگر زمین و زمان دست به دست هم دهد قرار نیست این آثار حفظ شود.

وی تصریح کرد:‌ یکی  از اهداف گروه داوطلبان میراث دوست همانا برجسته کردن و ایجاد حساسیت برای نوعی آگاهی رسانی جمعی در خصوص ارزش‌های غیرقابل انکار کاروانسرای قلعه خرگوشی است.

میرجانی اظهارداشت : حمایت مادی و معنوی مسوولان شهرستان و استان یزد در برآورد نیازهای اولیه و حیاتی برای مرمت و ایجاد شرایط مناسب عاملی برای تداوم این برنامه‌هاست .

رییس میراث اردکان با قدردانی از تلاش جامعه محلی «سرو» به عنوان نزدیک‌ترین روستا به قلعه خرگوشی اظهارامیدوای کرد که با ایجاد تقویم منظم و برنامه ریزی شاهد افزایش این نوع فعالیت‌ها برای ابنیه های دوردست و آثار در معرض تخریب در شهرستان باشیم.

بنای یادشده یکی از شاخص‌ترین کاروانسراهای بین‌راهی و از ظرفیت های مهم گردشگری اردکان است که به دستور شاه ‌عباس در سال ۱۰۲۳ هجری قمری ساخته شد.

قرارگیری قلعه‌خرگوشی در مسیر گردشگری ورزنه و باتلاق گاوخونی اصفهان  و قرار داشتن در مسیر شهرهای عقدا و  اردکان، زیارتگاه چک‌چک زرتشتیان و روستای خرانق، اهمیت آن را دوچندان کرد.

آسیب‌های وارده به این بنای ارزشمند به همت اداره میراث فرهنگی اردکان و با همکاری انجمن‌های فعال و دل‌سوزان میراث در حال مرمت است.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شد که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها تکریم و تجلیل اردکان میراث فرهنگی جهانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تکریم و تجلیل اردکان میراث فرهنگی جهانگردی تکریم و تجلیل اردکان میراث فرهنگی جهانگردی کاروانسرای قلعه خرگوشی اداره میراث فرهنگی دشتی اردکانی صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۲۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در حکمی امیر کرم‌زاده را به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان منصوب کرد. 

در حکم ضرغامی خطاب به کرم‌زاده آمده است:

بنا به پیشنهاد معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها و نظر به‌مراتب تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، به‌موجب این حکم به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، منصوب می‌شوید.

انتظار دارد با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و دینی استان اصفهان، در اجرای راهبرد‌های کلان وزارتخانه مبتنی بر تغییر، تحول، توسعه و فناوری و تحقق اهداف و مأموریت‌های ذیل اهتمام جدی داشته باشید.

حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، تاریخی و احیا و حفظ بنا‌های تاریخی، پایگاه‌ها و موزه‌ها، فرهنگ‌سازی عمومی در جامعه در حوزه میراث‌فرهنگی از طریق معرفی، ترویج و اشاعه ظرفیت‌های تمدنی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و آئینی، به‌کارگیری روش‌های نوین و خلاقانه مدیریتی در راستای مرجعیت یافتن آن مرکز در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تحول و دگرگونی شایسته در گردشگری و جذب توریست با ایجاد ظرفیت‌های جدید، مشارکت واقعی و مؤثر بخش خصوصی، تقویت بوم‌گردی‌ها، تور‌های گردشگری، افزایش کمیت خدمات‌دهی هتل‌ها و رستوران‌های سنتی و بین‌راهی، نظارت مستمر و کارآمد بر حوزه گردشگری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های نو و مبتکرانه در راستای رونق کسب و کار، حمایت از تولید و صنایع‌دستی، ایجاد و احداث بازارچه‌ها و فروشگاه‌ها و آموزش و پرورش هنرمندان بااستعداد، تعامل و ارتباط مؤثر، کارآمد و مستمر با مسؤولان و سازمان‌های دولتی و انقلابی و سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها، صنوف و انجمن‌های مردمی و غیردولتی، گسترش، همبستگی و انسجام درون‌سازمانی میان همکاران و مدیران در راستای افزایش انگیزه برای خدمت صادقانه به مردم و ارتقای بهره‌وری، طراحی نظام کارآمد، درآمدزایی صرفه‌جو و چابک بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی و حفظ و مراقبت از بیت‌المال، پاکدستی و فسادستیزی، تسهیل دسترسی مردم به مسؤولان و پاسخ‌گویی به افکار عمومی و شفافیت در همه کار‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهم.

از سوابق کرم‌زاده، مدیرکلی میراث‌فرهنگی استان سمنان، مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور، سرپرست مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد تهران، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق حفظ و احیا بنا‌های تاریخی کشور، معاون شرکت توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی کشور، معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، معاون دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور، مشاور اقتصادی معاونت صنایع‌دستی کشور، معاون سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی استان زنجان، دو سال پیاپی کسب عنوان مدیر نمونه و رتبه اول جشنواره شهید رجایی استان سمنان در حوزه دستگاه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی و کسب رتبه اول اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان در ارزیابی‌های سازمان استخدامی کشوری در بین ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌ها را می‌توان نام برد.

کرم‌زاده دانش آموخته مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در مقطع دکتری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • چهارمین جشنواره ریواس در ریوش برگزار شد
  • احیای طبیعت منطقه گردشگری لنجرود