Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد گفت: بیکار شدن قریب به ۱۰۰۰ نفر از کارگران مظلوم کارخانه نساجی بروجرد به چه معناست؟ این موضوع تقریبا چهارمین باری است که در طول تاریخ فعالیت این واحد تولیدی تکرار می‌شود!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی جابری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد شب گذشته، ۲ خردادماه در پخش زنده اینستاگرامی با موضوع «بررسی علل شاخص‌های منفی اقتصادی استان لرستان» در خصوص دلایل افزایش عدد شاخص فلاکت لرستان در سال‌های گذشته گفت: در رابطه با شاخص فلاکت باید گفت که در علم اقتصاد ابزار گوناگونی جهت تبیین وضعیت اقتصادی اجتماعی یک ملت وجود دارد که یکی از آن ابزار، شاخص فلاکت یا همان (Misery index) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جابری افزود: اگر با دیدی پراگماتیستی و واقع گرایانه به شرایط اقتصادی کشور نگاه کنیم این نکته روشن می‌شود که بخشی از شرایط اقتصادی فعلی استان لرستان محصول رکود تورمی حاکم در تمام کشور است. لکن از آنجایی که استان لرستان فاصله خود را با باقی استان‌ها زیاد می‌کند، می‌توان فهمید که عامل عمده ایجاد وضع موجود در استان لرستان ضعف مدیریت و عدم کفایت دستگاه‌های مختلف در اداره کردن سپهر اقتصادی سیاسی استان لرستان است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد ادامه داد: در کمال تأسف باید گفت که طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹، نرخ بیکاری در استان لرستان ۱۶/۸٪ و نرخ تورم ۳۷٪ است. از برآیند جمع این دو نرخ، شاخص فلاکت با عدد ۵۳/۸٪ بدست می‌آید. بخش جالب‌تر ماجرا این است که زمانی که این آمار را با مدت زمان مشابه در سال ۹۷ (شاخص فلاکت در سال ۹۷، ۴۵/۱٪ بوده است) مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در یک وضعیت نامطلوب مقطعی قرار نداریم و متاسفانه این آمار در طول سال‌های گذشته همواره رو به افزایش بوده است و اگر جلوی آن گرفته نشود در سال‌های آینده نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی در خصوص نقش دانشجویان در مدیریت شرایطی که منجر به وضعیت اقتصادی فعلی استان لرستان شده است، گفت: این واضح و روشن است که دانشجویان مبتنی بر همان تعبیری که گفته می‌شد «دانشجو، موذن جامعه است و اگر خواب بماند، نماز امتی قضا می‌شود» نقش موثری در مدیریت فضای پیرامون خود دارند. اگر نقش نظارت نخبگان بر فضای اجتماعی نادیده گرفته شود گرگ‌ها جامعه را خواهند خورد. مایلم که در حوزه فضای دانشگاهی استان لرستان امروز یک آسیب شناسی جدی داشته باشیم تا عرض کنم که بسیاری از ناکارآمدی‌هایی که امروز در حوزه‌های مختلف در سرتاسر استان لرستان مشاهده می‌شود، محصول حاشیه امنی است که در نتیجه سکوت نخبگان حوزوی و دانشجویی ما در این استان برای مدیران ایجاد شده است.
این فعال دانشجویی ادامه داد: اگر نقش نظارت نخبگان بر مدیران در این استان تعریف شده بود، شاید امروز مدیران ادارت مختلف و بعضا نمایندگان مجلس و یا حتی بعضا ائمه جمعه در سرتاسر نمی‌توانستند نسبت به مسائل و دغدغه‌های انقلاب اسلامی در استان بی تفاوت باشند.
وی گفت: طرفداران انقلاب در فضای دانشجویی استان لرستان به چند دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ای بی تفاوت اند (کارگران شهرداری بروجرد ماه‌ها جلوی فرمانداری شهرستان تجمع می‌کردند و به نشانه اعتراض به عدم دریافت حقوق خود سفره خالی در خیابان پهن می‌کردند و متاسفانه در این شرایط صدا از احدی در فضای دانشجویی بیرون نمی‌آمد!) و دسته‌ای سهم خواه و فرصت طلب اند (به دنبال این هستند که ظرفیت‌های پیش آمده در محیط دانشجویی را به پله‌ای برای پیشرفت خود تبدیل کنند).
جابری اضافه کرد: پاک‌های منزوی؛ دسته بعد افرادی هستند که به دلایل مختلف به انزوا کشیده شدند. هر زمان که خواستند چیزی بگویند با برخورد‌ها و نگاه‌های امنیتی برخی از نهاد‌ها رو به رو شدند. جریان ساز و انقلابی؛ این دسته که حقیقتا می‌بایست با ذره بین در سرتاسر استان لرستان به دنبال آن باشیم افرادی هستند که حق را حقیقتا اقامه کرده و با باطل در هر سطحی مبارزه می‌کنند. ذیل وضع موجود تعریف نشده و تحت تاثیر جو رسانه‌ای قالب قرار نمی‌گیرند. این دسته را حقیقتا باید تقویت کرد.
وی با اشاره به وضعیت کارخانه نساجی بروجرد نیز بیان کرد: ما در رابطه با نرخ بیکاری، نرخ تورم و شاخص فلاکت که برآیند جمع دو نرخ مذکور با هم است صحبت می‌کنیم. حقیر از بروجرد با ظرفیت‌های عظیم صنعتی به مانند کارخانه سامان کاشی، کاشی جم، نساجی بروجرد و... با شما صحبت می‌کنم. من سوال میپرسم، در سال «جهش تولید» و آن هم در شرایطی که هنوز یک ماه از فرمان بیّن رهبری مبنی لزوم تقویت فضای تولیدی کشور، نگذشته است بیکار شدن قریب به ۱۰۰۰ نفر از کارگران مظلوم کارخانه نساجی بروجرد به چه معناست؟ این موضوع تقریبا چهارمین باری است که در طول تاریخ فعالیت این واحد تولیدی تکرار می‌شود!
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد اذعان کرد: علت این است که نخبگان سیاسی اجتماعی استان لرستان (اگر نگوییم همه آن‌ها که بی انصافی نباشد) بخش عظیمی از آن‌ها دچار محافظه کاری شدند؛ اگر نقش نظارتی این نخبگان بر ادارات مختلف و دستگاه‌های اجرایی این استان حفظ می‌شد، امروز استان لرستان به این وضعیت دچار نمی‌شد چرا که حاشیه امنی که مدیران در این استان برای خود متصور شده اند به پایان می‌رسید! راه حل برون رفت از این فضا نیز بدون مبارزه میسر نیست. هیچ باطلی بدون مبارزه از موضع خودش عقب نمی‌رود.
وی بیان کرد: راه حل این است که یک عده، در فضای دانشجویی ما انقلاب ایجاد کنند. به قول رحیم پور ازغدی، به عنوان یک چهره حقیقی ولایت مدار، انقلابی و عدالتخواه، یک عده آدم مبارزه کردند و زندان رفتند تا انقلاب پیروز شود، یک عده هم نیاز است که مبارزه کنند تا انقلاب حفظ شود!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مطالبه گری دانشجویی بسیج دانشجویی لرستان دانشگاه آزاد بروجرد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد کارخانه نساجی بروجرد استان لرستان شاخص فلاکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۲۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی موسوم به طرح حامیم را در این دانشگاه برگزار می‌کند.

دانشجویان علاقه‌مند برای ثبت‌نام در این طرح تا ۲۰ اردیبهشت‌ سال جاری فرصت دارند به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان واقع در ساختمان دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه مراجعه کنند. اولویت ثبت‌نام با دانشجویان ورودی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است. 

از جمله مزایای شرکت در این طرح می‌توان به معادل‌سازی با ۲ واحد از درس معارف اسلامی در مرحله کشوری، اعطای گواهی دوره، برگزاری نشست‌های معرفتی و مهارتی، برگزاری فوق‌ برنامه‌های ورزشی و تفریحی، برگزاری دوره تکمیلی در شهر مقدس مشهد و بهره‌مندی از امتیازات آموزشی دروس معارف اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی
  • آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • اولین کاروان حج عمره لرستان پنجم اردیبهشت اعزام می‌شود