Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، قرنطینه سراسری و شیوع ویروس کرونا، باعث تعطیلی مساجد قدیمی و محبوب در سرتاسر هند شده است. رهبران اسلامی این کشور از مسلمانان درخواست کرده‌اند تا در خانه‌ها بمانند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. 
در سال‌های گذشته هزاران نفر در شهر لاکنو برای جشن گرفتن عید فطر و همچنین شرکت نماز روز عید در مساجد این شهر اجتماع می‌کردند و پس از آن به بازارها رفته و خرید عید خود را انجام می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
روز جمعه در مسجد "ایش باغ" در شهر لاکنو، تنها پنج نفر حضور داشتند. بر اساس دستور دولت هند، اجتماع بیش از ۵ نفر در مراکز دینی ممنوع شده است. این تصمیم با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا گرفته شده است. 
مولانا خالد رشیدامام جمعه این مسجد از مردم محلی خواسته است تا با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به دوستان و نزدیکان خود عید را تبریک بگویند. 
مسجد "تیلی والی" یکی از بزرگ‌ترین مساجد شهر لاکنو است و روزهای جمعه حدود ۵۰ هزار نفر در آن برای شرکت در نماز جماعت حضور می‌یافتند. اما این مسجد اکنون تعطیل است. 
مسجد "بارا امام بارا" نیز به دلیل کرونا تعطیل است. این مسجد تاریخی در شهر لاکنو بسیار محبوب است و در سال ۱۷۸۴ توسط نواب آصف الدوله ساخته شد. 
رهبران اسلامی هند همچنین در حال کمک به نیازمندان و افراد تحت تاثیر ویروس کرونا هستند. 
مولانا خالد رشید گفت: به دلیل قرنطینه، بسیاری از افراد منبع درآمد خود را از دست داده‌اند. ما از مسلمانان خواسته‌ایم تا بخشی از درآمد خود را به کمک به نیازمندان اختصاص دهند. 
ماه گذشته با آغاز ماه رمضان، نارندرا مودی نخست وزیر هند از رهبران مسلمان این کشور به دلیل آگاهی دادن به مردم در مورد ویروس کرونا تشکر کرد. 
نخست وزیر هند در یک پیام رادیویی گفت: سال گذشته ما فکر نمی‌کردیم که در طول ماه رمضان امسال با چنین چالشی مواجه شویم. اکنون ما در یک بحران بزرگ هستیم. این فرصتی است تا ما ماه مبارک رمضان را با صبر، حساسیت و از خودگذشتگی ادامه دهیم و دعا کنیم که تا پایان این ماه و پیش از آغاز عید فطر، جهان از ویروس کرونا رهایی یابد. 
در شهر حیدر آباد در غرب هند نیز برای اولین بار در ۴۲۳ سال گذشته، هیچ مراسم مذهبی در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان در مساجد این شهر از جمله "مکه مسجد" برگزار نشد. 
مسجد تاریخی "چارمینار" در چهار قرن گذشته تعطیل نشده بود. اما فردا، همزمان با آغاز عید فطر، مسلمانان این شهر در خانه‌ها عید فطر را جشن خواهند گرفت. 
مسجد چرمینار اولین مسجد شهر حیدر آباد پس از بنیان گذاری آن در سال ۱۵۹۱ است. مسجد جامع و مکه مسجد در سال‌های بعد ساخته شدند. 
تاریخ دانان هندی می‌گویند که در چهار قرن گذشته این مساجد هر سال شاهد برگزاری مراسم روز عید فطر بوده‌اند و تنها در طول شیوع بیماری‌های آنفولانزای اسپانیایی و وبا حضور نماز گذاران در این مساجد کاهش یافته بود. 
در هند، جمعه پایانی ماه رمضان، جمعه وداع نامیده می‌شود و به همین مناسبت مسلمانان به مساجد جامع شهر خود می‌روند و نماز جمعه را برگزار می‌کنند. 
همچنین مسلمانان هندوستان در روز عید فطر آداب ویژه‌ای دارند. بسیاری از مسلمانان با شرکت در نماز جماعت، شنیدن خطبه روز عید فطر و دادن زکات فطریه این روز را آغاز می‌کنند. زکات فطریه یک مقدار از مواد غذایی مانند جو، خرما، کشمش، آرد گندم یا معادل پول این مواد غذایی است که به مردم فقیر داده می‌شود. 
پس از برگزاری نماز عید فطر، بزرگترین فرد خانواده در منزل به انتظار اقوام و آشنایان می‌نشیند و کوچکترها با حلقه‌های گل به دیدار ریش‌سفیدان و بزرگان می‌روند و ظهر این روز را با هم می‌گذرانند. 
عید فطر در سراسر هندوستان تعطیل رسمی است، ولی بازارها به ویژه در محله‌های مسلمان‌نشین مملو از خریداران است. اکثر مسلمانان هند خریدهای سالانه خود را در روز عید فطر انجام می‌دهند؛ زیرا مغازه‌داران به مناسبت عید فطر اجناسشان را حراج می‌کنند و قیمت مناسب اجناس حتی هندوستانی‌های غیرمسلمان را نیز جلب می‌کند. 
به طور کلی آئین‌های ماه رمضان در میان مسلمانان هندوستان با شکوه و توجه خاصی برگزار می‌شود، به طوری که شاید بتوان گفت آئین‌هایی با این وسعت و عظمت در سایر نقاط جهان کم‌نظیر است. 
با این حال در سال جاری، ویروس کرونا سنت‌های مسلمانان این کشور را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را مجبور به ماندن در خانه کرده است. 
بیش از ۱۷۲ میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند و از این نظر هند بیشترین جمعیت مسلمانان را در یک کشور غیر اسلامی در خود جای داده است. 
 

برچسب‌ها عید سعید فطر هند ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عید سعید فطر هند ویروس کرونا عید سعید فطر هند ویروس کرونا ویروس کرونا روز عید فطر ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • کلنگ زنی احداث پست قرنطینه دامپزشکی در خانمیرزا
  • آغاز ساخت پست قرنطینه دامپزشکی در شهرستان خانمیرزا
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان