Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@20:06:59 GMT

12راز شگفت انگیز درباره خواب

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۳۹۹۹

در مطلب زیر به چند حقیقت جالب درباره‌ی خواب و رویا و اتفاقات شگفت انگیزی که در حین آن می‌افتد خواهیم پرداخت. ناطقان: ما انسان ها نزدیک به یک سوم زندگی مان را در خواب سپری می کنیم. اما همین خواب شاید از دور چیزی جز یک کار عادی و روزمره به نظر نرسد، اما اگر وقت بگذاریم و خوب به آن فکر کنیم متوجه می شویم که دقیقاً برعکس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع پشت همین امر به ظاهر ساده، دنیایی مملوء از رمز و راز و ریزه کاری وجود دارد که در نگاه اول به چشم نمی آیند.


۱- مثل قدیم ها

گرچه از فردی به فردی دیگر متفاوت است، اما بعضی افراد هستند که فقط خواب سیاه و سفید می بینند. اما چرا؟ این مسأله به آن بستگی دارد که از چه نسلی باشید. افراد مسنی که دوران تلویزیون های سیاه و سفید را دیده اند، بیشتر از جوان ترها خواب های خاکستری می بینند. این مسأله این سؤال را به ذهن می آورد که پس کودکان امروزی چگونه خواب می بینند؟ با وضوح بالا؟

۲- حواس پنجگانه

افراد نابینا هم خواب می بینند اما نه آنطور که فکر می کنید. آن ها با استفاده از حواسی که از آن ها برخوردارند، یعنی شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی، چنین امکانی را دارند. درک این مسأله برای افراد بینا بسیار دشوار است اما واقعاً همینگونه است، در واقع چیزهایی که دارید جایگزین آن هایی می شوند که ندارید. این مسأله در مورد کسانی صدق می کند که از بدو تولد نابینا بوده اند. کسانی که بعدها، در مقطعی از زندگی بینایی خود را از دست می دهند مانند افراد بینا خواب می بینند.

۱۲ راز شگفت انگیز درباره خواب که نمی‌دانستید

۳- غریزه ی حیوانی

از قرار معلوم ما از این جهت تفاوت چندانی با حیوانات نداریم، چون آن ها هم مانند ما می توانند خواب ببینند. دست کم این چیزی که نظریه اش مطرح شده. در واقع دانشمندان نمی توانند ادعا کنند که این نظریه ۱۰۰ درصد درست است اما فازهای خواب برخی گونه های حیوانی مانند انسان ها است. بر همین اساس می توان گفت که شاید گربه یا سگ شما هم وقت خواب لحظات سرگرم کننده ای را سپری می کند.

۴- باتری خلاقیت

مغز ما در زمان خواب هم به شدت فعال است. در واقع منبع الهام برخی چهره های برجسته ی تاریخ خواب هایشان بوده؛ مثلاً پل مک کارتنی، عضو سابق گروه موسیقی بیتلز، قطعه ی Yesterday (یکی از پرطرفدارترین آهنگ های این گروه) را در خواب ساخته بود. پس حواس جمع باشید و به خاطر داشته باشید که ممکن است همین امشب یک ایده ی پول ساز در خواب به سراغ تان آید!

۵- چهره های آشنا

چهره ی کسانی که در خواب دیده اید را به خاطر دارید؟ شاید هرگز متوجه نشده باشید اما نکته ی بسیار جالبی است. این مسأله نه اتفاقی است، نه جادویی در کار است: شما همیشه چهره ها و کسانی را در خواب می بینید که آن ها را قبلاً دیده اید (گرچه ممکن است خود ندانید که چهره ی آن ها در خاطرتان باقی مانده). تحقیقات نشان داده همان بخش هایی از مغز در هنگام خواب عمیق بالاترین فعالیت را دارند که وظیفه ی تشخیص چهره را برعهده دارند.

۶- یادآوری

اینکه شما خواب تان را به خاطر نمی آورید به آن معنی نیست که شما اصلاً خوابی ندیده اید. احتمالاً خواب تان را فراموش کرده اید، اما جای نگرانی نیست. هر فرد عادی هر شب چندین و چند خواب می بیند، اما بیشتر افراد (۹۵ درصد افراد) نمی توانند خواب های خود را به خاطر آورند. پس قدر خواب هایی که یادتان مانده را بدانید چون خدا می داند به ازای هر کدام آن ها چند خواب را فراموش کرده اید!

۱۲ راز شگفت انگیز درباره خواب که نمی‌دانستید

۷- تفاوت های جنسیتی

زنان و مردان در خصوص خواب و محتوای رویاهای شبانه هم با یکدیگر متفاوتند. مثلاً مردان معمولاً بیشتر خواب هایی با تم پرخاشگرانه یا خشونت آمیز دارند. از طرفی دیگر، زنان بیشتر ترس از طرد شدن و دیگر ترس های عمیق را در خواب هایشان تجربه می کنند.

۸- بخورید و بیاشامید و بخوابید

خیالاتی نشده اید؛ بعضی مواد غذایی واقعاً خواب آور هستند. مواد لبنی، گیلاس، موز و تخم کدو از جمله ی این مواد غذایی هستند. اگر بی خواب شدید، این مواد غذایی گزینه ی مناسبی برای یک میان وعده ی نیمه شبانه هستند.

۹- بیرون آمدن از رختخواب

دل کندن از رختخواب کار ساده ای نیست، چه به خاطر حس خوبی باشد که دراز کشیدن در یک رختخواب گرم و نرم دارد و چه به خاطر اوقات خوشی که شب قبل داشتید، اما ممکن است کار به جایی برسد که کارشناسان به آن «دایسانیا» (Dysania) می گویند. دایسانیا زمانی رخ می دهد که بیرون آمدن از رختخواب بیشتر از نیم ساعت طول بکشد. این یک بیماری نیست اما آن را نشانه ی یک مشکل جدی مثل افسردگی یا اضطراب می دانند که مورد غفلت قرار گرفته.

۱۲ راز شگفت انگیز درباره خواب که نمی‌دانستید

۱۰- کابوس ها

گرچه صحبت از کابوس اغلب حس ترس و دلهره را یادآوری می کند، اما تا حدود ۵۰ درصد احساساتی که در کابوس های خود تجربه می کنیم مختلف هستند و آن چیزی که «ترس» تلقی می شوند نیستند. در بیشتر کابوس های ما نه خبری از هیولا است، نه تاریکی، نه دلقک های ترسناک و نه هیچ یک از عناصر فیلم های ترسناک. در عوض، نصف بیشتر خواب های آزاردهنده ی ما حاوی حس های ابتدایی ای مثل سردرگمی، ناراحتی و حس گناه هستند. اگر اغلب چنین کابوس هایی می بینید، ممکن است نشان دهنده ی آن باشد که شما مشکلی دارید که آزارتان می دهد و باید راه حلی برایش پیدا کنید.

۱۱- فقط ۵ دقیقه بیشتر

همه ی ما این وضعیت را تجربه کرده ایم، چه به خاطر کاری بوده باشد که هنوز تمامش نکرده بودیم، چه به خاطر آنکه مجبور بودیم تا دیر وقت در محل کارمان بمانیم، و چه به خاطر آنکه می خواستیم پایان فیلم جذابی را از دست ندهیم. در حقیقت، انسان تنها پستانداری است که دست به این کار می زند و استراحت و خواب خود را به عمد به تعویق می اندازد. گرچه اصلاً توصیه نمی شود اما همه ی ما می دانیم که بعضی وظایف (یا فیلم ها) را نمی توان بعداً انجام داد.

۱۲- هفت، عدد شانس

به گفته ی کارشناسان و متخصصان، هر فرد عادی می تواند در عرض ۷ دقیقه به خواب رود. گاهی بیشتر طول می کشد و گاهی هم کمتر. عادت ها و میزان فعالیت بدنی را هم باید در نظر گرفت. با این حال، از قرار معلوم بیشتر افراد در همین حدود به خواب می روند.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: راز شگفت انگیز ، خواب ، رویا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: راز شگفت انگیز خواب رویا چه به خاطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۳۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مگر سر آورده‌اید؟/ سفرها کم اما کشته‌ها زیاد شده / این چه وضع رانندگی است؟! این چه وضع جاده‌هاست؟ (فیلم)

عصر ایران _ سفرهای نوروزی امسال کمتر شده اما تعداد آنها که در جاده‌ها کشته شدند بیشتر شده‌ است. تا هفتم فروردین 310 میلیون تردد در جاده‌ها انجام شده و 510 نفر کشته شده‌اند.

گزارش را اینجا ببینید

ترددها تا 7 فروردین نسبت به پارسال 5 درصد کم شده اما تعداد کشته‌ها 10 نفر بیشتر بوده. یکی از دلایل آن وضعیت جاده‌ها است که می‌تواند بر تعداد تصادفات اثر داشته باشد. با این حال سرعت و سبقت، خواب‌آلودگی و بی‌توجهی به روبرو نیز از دلایل مهم تصادفات هستند. با وجود اعلام چنین آماری معلوم نیست چرا رانندگان همچنان به حرکت با سرعت زیاد و در حین خواب‌آلودگی ادامه می‌دهند. این گزارش را در این باره ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فقط با دیدن این تابلو در جاده چند برابر بیشتر احتیاط کنید / ۶۰ درصد به امنیت شما اضافه می‌شود (فیلم)

دیگر خبرها

  • روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج+فیلم
  • مگر سر آورده‌اید؟/ سفرها کم اما کشته‌ها زیاد شده / این چه وضع رانندگی است؟! این چه وضع جاده‌هاست؟ (فیلم)
  • یک کشف شگفت انگیز درباره «بتهوون»
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • آمادگی شگفت‌انگیز کاپیتان پرسپولیس در سال نو
  • کامبک شگفت‌انگیز فولاد: عطایی اینجاست در فینال
  • نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • عکس| آمار شگفت انگیز رونالدو در لالیگا