گوشه ای از فضایل و برکات بی پایان شب و روز عید سعید فطر
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۴۱۷۱
یک ماه بندگی خدا را کردن، یک ماه سر به طاعت وجود نازنینش فرود آوردن و با او راز و نیاز کردن و برای او گرسنگی و تشنگی را تحمل نمودن، یک ماه میهمان خدایی بودن که در مهمان نوازی سرآمد تمامی میزبانان است، آیا این طاعت ها پاداشی دارد؟ چه زمان باید انتظار پاداش این بندگی را داشت؟
به گزارش خبرگزاری برنا؛ روایات حاکی از آن است که روزه دار پاداش روزه داری خویش را در روز عید فطر دریافت میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«اى مردم! امروز شما روزى است که در آن به نیکوکاران پاداش داده مىشود و بدکاران در آن زیان مىکنند. امروز، شبیهترین روزها به قیامت شماست. با بیرون آمدن خود از خانههایتان به مصلاى خود، از بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید. و از توقف و ایستادن خود در مصلى، وقوف خود در برابر خدا را یاد کنید و از بازگشت خود به خانههایتان بازگشت خود را به جهنم و بهشت فرا یاد آرید. و اى بندگان خدا! بدانید نزدیکترین و کمترین چیز که براى مردان و زنان روزهگیر فراهم است، این است که فرشتهیى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مىدهد که اى بندگان خدا! بر شما مژده باد که گناهان گذشته شما آمرزیده شد و بنگرید که در آینده چگونه خواهید بود.» (روضة الواعظین/ ترجمه مهدوى دامغانى/ 565 )
مردم مىگویند: آمرزش و مغفرت بر کسى که ماه رمضان را روزه گرفته در شب قدر نازل مىشود. آیا این کلام صحیح است؟حضرت فرمودند: اى حسن، کارگر وقتى از عملش فارغ شد اجرتش را مىدهند و پایان عمل صائم شب عید است بنا بر این در شب عید مغفرت و آمرزش که پاداش روزهداران است نازل مىشود
حضرت روز عید را روزی میدانند که در آن روز به نیکوکاران پاداش میدهند و بدکاران و افرادی که توفیق عبادت و بندگی در ماه رمضان نصیبشان نشده است انگشت حسرت به دهان گرفته و از زیان کاراناند. و در نهایت پاداش از آن افرادی خواهد بود که یک ماه صبر و استقامت را پیشه خویش ساخته بودند. از جابر، از امام ابو جعفر از پدرش علیهما السّلام روایت شده استکه فرمود: چون اوّلین روز از ماه شوّال فرا رسد، منادیى ندا در دهد که: اى مۆمنین بشتابید به سوى جوائزتان، سپس امام ابو جعفر علیه السّلام فرمود: اى جابر، جوائز خداى عزّ و جلّ بمانند جوائز آن پادشاهان نیست: آنگاه فرمود: آن روز، روز جوائز است.(من لایحضره الفقیه/529)
روز عید روزی است که روزه داران پاداش روزه داری خود را در آن دریافت میکنند. مگر نه این است که کارگر بعد اتمام کار خویش انتظار دریافت مزد دارد، روزه دار نیز پس از اتمام ماه مبارک انتظار پاداش از جانب خداوند متعال را دارد و روز عید فطر روزی است که پاداش خود را دریافت میکند.
نازل شدن مغفرت در شب عید فطر
نه تنها روز عید فطر روزی است که در آن برکات خداوندی نازل شده و روزه داران پاداش خویش را دریافت میکنند بلکه شب آن نیز، شب نازل شدن مغفرت و غفران خداوندی است به همین خاطر است که شب زنده داری در این شب توصیه شده تا بندگان خدا از توفیقات آن بینصیب نمانند .
از عبداللَّه بن مسعود نقل شده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: جبرئیل از اسرافیل و او از پروردگارش نقل کرد که فرمود: هر کس شب عید فطر ده رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت سوره حمد را یک مرتبه و «قل هو اللَّه احد» را ده مرتبه بخواند، و در رکوع و سجده خود بگوید: «سبحان اللَّه و الحمدللَّه ولا اله الّا اللَّه و اللَّه اکبر»، سپس بعد از هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام گوید، و چون از نماز فارغ شود هزار بار بگوید: «استغفر اللَّه و اتوب الیه»، سپس به سجده رود و در سجده خود بگوید: «یا حىّ یا قیّوم، یا ذا الجلال و الإکرام، یا رحمان الدّنیا و الآخرة و رحیمهما، یا اکرم الأکرمین، یا ارحم الرّاحمین، یا اله الأوّلین و الآخرین اغفر لی ذنوبى و تقبّل صومى و صلاتى و قیامى» رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: سوگند به آن کسى که مرا به حق به پیامبرى برانگیخته است، این شخص سر از سجده بر نمىدارد مگر اینکه آمرزیده مىشود، و روزه ماه رمضان از او قبول مىگردد، و خدا از گناهان او مىگذرد، هر چند هفتاد گناه مرتکب شده باشد که هر گناهى از گناهان همه بندگان بزرگتر باشد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: به جبرئیل گفتم: آیا ماه رمضان تنها از او پذیرفته مىشود یا از همه بندگان خدا در تمام نقاط روى زمین پذیرفته مىگردد؟ فرمود: بلى، سوگند به آن کسى که تو را اى محمّد به حق به نبوّت برانگیخته است. از جمله کرامتهاى او بر خدا و بزرگى مقام و منزلتش این است که خداوند ماه رمضان او و آنان را بپذیرد، و از تمام خداپرستانى که میان مشرق و مغرب زندگى مىکنند نماز و روزهشان را قبول کند، و گناهانشان را بیامرزد، و دعایشان را مستجاب نماید پس از آنکه آنان نیز فرمان خدا را اطاعت کردهاند.
چه نیکوست این شب را همچون شبهای قدر به شب زندهداری و عبادت پرداختن تا کاستی ها و کم کاری هایمان در ماه مبارک جبران گردد و اندکی از چشمه بندگی معبود سیراب گشت
سوگند به آن کسى که تو را به حق به پیامبرى مبعوث کرده است، هر کس این نماز را به جاى آورد و این گونه استغفار کند، خداوند نماز و روزه و شب زنده دارى او را قبول مىکند، و او را مىآمرزد، و دعایش را مستجاب مىکند، زیرا خداوند در کتابش فرموده: «از پروردگارتان آمرزش بخواهید سپس به او باز گردید» «1» و فرموده: «آنان که چون کار زشتى مرتکب شدند یا به خویشتن ستم نمودند، خدا را یاد کردند و براى گناهان خود آمرزش خواستند، و جز خدا کیست که گناهان را بیامرزد؟» «2» و فرموده: «از خدا آمرزش بخواهید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است» «3» و فرموده: از او آمرزش بخواه که بسیار توبه پذیر است» «4». ( ثواب الاعمال، 149) و در روایت دیگری آمده است:
پدرم رحمة اللَّه علیه از محمّد بن یحیى عطّار، از محمّد بن احمد، از احمد بن محمّد سیّارى، از قاسم بن یحیى، از جدّش حسن بن راشد نقل کرده که وى گفت: عرض کردم: فدایت شوم مردم مىگویند: آمرزش و مغفرت بر کسى که ماه رمضان را روزه گرفته در شب قدر نازل مىشود. آیا این کلام صحیح است؟حضرت فرمودند: اى حسن، کارگر وقتى از عملش فارغ شد اجرتش را مىدهند و پایان عمل روزه دار شب عید است بنا بر این در شب عید مغفرت و آمرزش که پاداش روزهداران است نازل مىشود. عرض کردم: فدایت شوم، چه عملى سزاوار است در این شب انجام بدهیم؟ حضرت فرمودند: وقتى آفتاب غروب کرد غسل کن و بعد از خواندن نماز مغرب دو دست را بلند کن و بگو: یا ذا الطّول، یا ذا الحول، یا ذا الجود، یا مصطفى محمّد و ناصره صلّ على محمّد و على اهل بیته و اغفر لى کلّ ذنب احصیته علىّ و نسیته و هو عندک فی کتاب مبین. سپس به سجده برو و صد مرتبه بگو: اتوب الى اللَّه. بعد حوائج خود را از خدا بخواه. (علل الشرائع / 259)
چه نیکوست این شب را همچون شبهای قدر به شب زندهداری و عبادت پرداختن، تا کاستی ها و کم کاری هایمان در ماه مبارک جبران گردد و اندکی از چشمه بندگی معبود سیراب گشت.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: عید سعید فطر نازل مى شود روزه داران بندگان خدا پاداش روزه ماه رمضان شب زنده روز عید عید فطر ه علیه شب عید یک ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دومینوی استعفا در رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به گوشه رینگ میبرد
رسانههای صهیونیستی امروز سهشنبه به موضوع استعفای آهارون هالیوا، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی موسوم به امان در پی شکست او در جلوگیری از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ پرداختند.
براساس گزارش المیادین، هالیوا در متن استعفای خود به هرزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی گفت که بخش اطلاعات مأموریتی را که به آن محول شده بود، انجام نداده است.
رسانههای صهیونیستی در همین راستا اعلام کردند: شکاف داخلی که با ورود به نبرد در نوار غزه شروع به گسترش کرد، به جایی رسیده است که گروه بزرگی از تحلیلگران و رهبران امنیتی و سیاسی این شکاف را بن بستی برای دستیابی به هر پیروزی یا دستاوردی میدانند.
آموس هارل، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد موج بزرگی از استعفاها در میان سران سیاسی و امنیتی در دوره آتی به دلیل عدم موفقیت در دفع عملیات ۷ اکتبر که از غزه آغاز شد، رخ خواهد داد.
هارل با اشاره به اینکه این استعفاها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به گوشهی رینگ میکشاند، زیرا او تنها کسی است که تاکنون از عهده گرفتن مسئولیت شکست خودداری کرده است، افزود: آنچه از این به بعد اتفاق میافتد این است که او (نتانیاهو) اهداف جدیدی پیدا میکند تا آتش را بر رئیس امان بچرخاند و نتیجه گیری کند.
او همچنین اذعان کرد که شکست جامعه اطلاعاتی در ۷ اکتبر بسیار زیاد بود، اما این شکست به طور کامل بر عهده رئیس امان نیست، زیرا مسئولیت آن بر عهده بسیاری از نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل است.
تحلیلگر مسائل نظامی هآرتص افزود که برای سالها، رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را دنبال کرد و روابط خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین عمیقتر کرد و از حماس که قدرت خود را در نوار غزه ایجاد کرده بود، غفلت کرد. در آن زمان، ارزیابی نهادهای امنیتی و نظامی این بود که حماس تضعیف شده است. این همان چیزی بود که هارل آن را «کوری مفهومی» نامید.
هارل افزود: رئیس امان که استعفای خود را به هالوی ارائه کرده است، خواستار تحقیقات جامع و رسمی برای کشف کامل شرایط منجر به حوادث ۷ اکتبر شد و درخواست تحقیق میتواند موج خداحافظی نتانیاهو تلقی شود، دقیقا آخرین چیزی که نخست وزیر میخواهد.
استعفای رئیس امان پس از آن صورت گرفت که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» دیروز دوشنبه فاش کرد که یهودا فوکس، فرمانده فرماندهی مرکزی در ارتش اشغالگر به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، اطلاع داد که تا اوت آینده، پس از ۳ سال ماندن در این منصب بازنشسته خواهد شد.
این روزنامه به نقل از افراد نزدیک به فاکس نوشت که او خود را بخشی از ستاد کل میداند که در ۷ اکتبر شکست خورد و باید مانند بسیاری دیگر ماموریت خود را به پایان برساند. در همین راستا، رسانههای صهیونیستی به نقل از منابعی در ارتش نوشتند که انتظار میرود پس از عید پسح صهیونیستها، مقامات ارشد بیشتری در ارتش اشغالگر استعفای خود را اعلام کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان بینالملل خاورمیانه