Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@16:36:21 GMT

ترامپ خواستار کاهش سریع تنش‌ها در لیبی شد

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۵۴۷۷

ترامپ خواستار کاهش سریع تنش‌ها در لیبی شد

کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، خواستار کاهش تنش سریع در لیبی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی شامگاه شنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، بر لزوم کاهش سریع تنش‌ها در لیبی تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «جود دییر» سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای درباره جزئیات تماس تلفنی ترامپ با اردوغان، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ نگرانی‌هایی خود را درباره وخیم‌تر شدن دخالت‌های خارجی در لیبی تکرار و بر لزوم کاهش تنش فوری تاکید کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، دو طرف در این تماس، بر ادامه همکاری سیاسی و نظامی به منظور «برقراری صلح و ثبات در منطقه» به توافق رسیده‌اند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

تماس تلفنی ترامپ با اردوغان در حالی انجام شده که وزارت خارجه ترکیه چندی پیش با هشدار مجدد به نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی، تهدید کرد هرگونه حمله مجدد به منافع این کشور در لیبی، عواقب شدیدی را برای آنها در پی خواهد داشت. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاخ سفید لیبی رجب طیب اردوغان آمریکا ترکیه دونالد ترامپ تماس تلفنی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۵۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو حمله رژیم اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو

براساس این خبر، دو عضو شورای جنگ یعنی بنی گانتس و گادی ایزنکوت پیشنهاد کردند در واکنش به حمله شنبه ایران، (رژیم) اسرائیل واکنش نظامی فوری داشته باشد، اما نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد. هر دو نفر قبلا فرمانده ارتش اسرائیل بودند.

به گزارش عصرایران، سایت خبری امریکایی نوشت جو بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو، مانع از واکنش نظامی فوری (رژیم) اسرائیل به حمله ایران شد.

سایت خبری اکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت در نشست شورای جنگ اسرائیل، برخی وزیران پیشنهاد کردند (رژیم) اسرائیل به صورت فوری، به حمله ایران جواب دهد، اما با مخالفت نتانیاهو روبه رو شدند.

براساس این خبر، دو عضو شورای جنگ یعنی بنی گانتس و گادی ایزنکوت پیشنهاد کردند در واکنش به حمله شنبه ایران، (رژیم) اسرائیل واکنش نظامی فوری داشته باشد، اما نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد. هر دو نفر قبلا فرمانده ارتش (رژیم) اسرائیل بودند.

به گفته مسوولان اسرائیلی، دلیل مخالفت نتانیاهو، تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهور امریکا با او بود.

مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن به نتانیاهو هشدار داده است تشدید تنش با ایران به منافع ایالات متحده امریکا یا (رژیم) اسرائیل خدمت نمی‌کند. همچنین امریکا از (رژیم) اسرائیل خواسته است در هر اقدام تلافی جویانه "مراقب" باشد. ایالات متحده نگران است که ادامه ضدحملات می‌تواند باعث تشدید منطقه‌ای گسترده‌تر شود.

جلسه شورای جنگ اسرائیل

این سایت خبری به نقل از مسوولان اسرائیلی افزود: "زمان اندکی بعد از اینکه شورای جنگ (رژیم) اسرائیل متوجه شد ایران حمله را آغاز کرده این دو عضو شورای جنگ، پیشنهاد کردند (رژیم) اسرائیل ضربه فوری نظامی به ایران وارد کند. آن‌ها گفتند هر چه فاصله واکنش نظامی اسرائیل، بیشتر شود کسب مشروعیت بین المللی برای این اقدام، سخت‌تر می‌شود. همچنین به اعتقاد آن‌ها واکنش نظامی فوری اسرائیل، ایران را از حمله دیگری منع می‌کند".

منابع آگاه گفتند: نتانیاهو و دیگر اعضای شورای جنگ، این پیشنهاد را رد کردند، زیرا واضح نبود حمله ایران منجر به آسیب و تلفات در اسرائیل می‌شود یا نه.

یکی از مقامات اسرائیلی هم گفت نتانیاهو در آن زمان می‌خواست منتظر تماس تلفنی از جو بایدن رئیس جمهور امریکا باشد.

منبع اگاه افزود: گزینه‌های مختلفی برای انتقام از ایران وجود داشت، اما مکالمه تلفنی جو بایدن – نتانیاهو آن‌ها را متوقف کرد.

ایران روز شنبه در انتقامی قانونی برای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری این کشور در دمشق سوریه که طی آن تعدادی از مستشاران عالی رتبه ایران به شهادت رسیدند، بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک بالستیک و کروز به سمت اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

عملیات «وعده صادق» علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

 

دیگر خبرها

  • لغو حمله رژیم اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو
  • مخبر : اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • طرح ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه
  • پاسخگویی به بیش از ۸۷ هزار تماس با سامانه تلفنی ۱۴۱ در چهارمحال و بختیاری
  • تماس‌ تلفنی وزیر کشور با استاندار کرمان و بررسی وضعیت منطقه 
  • نخست وزیر انگلیس: تشدید تنش ها در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • سوناک: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست
  • برقراری ۳.۵ میلیون تماس تلفنی با سامانه ۱۴۱
  • مصر پیام مهم و هشدارآمیز ایران را به اسرائیل رساند
  • مصر پیام مهم و هشدارآمیز ایران به اسرائیل را رساند