Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به پایان یافتن مجلس دهم چشم امید مردم برای اجرای طرح‌های روی زمین مانده به مجلس آتی خواهد بود. قانون تسهیل ازدواج نیز یکی از خاک خورده ترین لوایح مجلس است که بیش از ۱۴ سال در کمیسیون‌های مختلف خانه ملت در حال چرخش و سرگردانی است. قرار بود این قانون با در نظر گرفتن منابع لازم مشکلات جوانان اعم از اشتغال، مسکن، ازدواج و غیره را حل کند اما در نهایت مجلس دهم هم دست رد بر این لایحه زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با توجه به نزدیک شدن به زمان شروع به کار مجلس جدید انتظار می‌رود تا نمایندگان ساختمان بهارستان مشکلات جوانان به ویژه موارد ذکر شده را مدنظر قرار دهند و برای پیگیری قانون تسهیل ازدواج یا طرح‌های جدید در این حوزه دست به کار شوند. یکی از طرح‌های پیشنهادی و شاید مشکل‌گشا در حوزه جوانان، طرح معاونت ساماندهی امور جوانان تحت عنوان «وام تجمیعی» است. در همین راستا لازم است تا نمایندگان جدید ملت با توجه به اولویت مشکلات قشر جوان، نسبت به پیگیری و اجرای طرح‌های قدیمی یا جدید در این حوزه اقدام کنند.

در همین خصوص محمدمهدی تندگویان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص پیشنهاد پرداخت «وام تجمیعی» به جوانان به جای وام ازدواج گفت: طی سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای جوانان به مجلس رفته که از جمله آن می‌توان به قانون تسهیل ازدواج اشاره کرد اما متأسفانه این قانون بیش از ۱۴ سال است که در مجلس معلق مانده و عملی نشده است. حال با توجه به شروع دور جدید مجلس پیشنهاد ما به نمایندگان، بررسی طرح وام تجمیعی به جای وام ازدواج است چراکه این وام می‌تواند بسیاری از مشکلات جوانان را حل کند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: ما پیش‌تر نیز این طرح را دستگاه‌های دولتی پیشنهاد داده بودیم و حال پیشنهاد ما برای مجلس جدید این طرح است.

وی با توضیح در خصوص طرح وام تجمیعی توضیح داد: این وام شامل وام مسکن، اشتغال و وام ازدواج است که یک زوج در طول زندگی خود دریافت می‌کنند. پیشنهاد ما این است که به جای پرداخت وام‌های مختلف به جوانان از نهادهای متعدد، تمامی این مبالغ به صورت واحد و در قالب یک وام به زوجین پرداخت شود تا شرایط تشکیل خانواده در کشور نیز تسهیل یابد.

وام یک میلیاردی به جای وام ۵۰ میلیونی

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه پیشنهاد ما برای مبلغ وام تجمیعی ۱ میلیارد تومان است، ادامه داد: بنده مخالف افزایش رقم وام ازدواج نیستم اما آمارهای ازدواج نشان می‌دهد که افزایش رقم وام ازدواج تأثیر بسزایی در رشد تعداد ازدواج‌های کشور نداشته است و دلیل این موضوع این است که مشکل اصلی برای حل معضل ازدواج در جای دیگری است. در واقع مشکل اصلی این است که یک جوان برای ازدواج نیاز به مسکن و اشتغال نیز دارد و تنها با یک وام ازدواج به رقم ۵۰ میلیون تومان این مشکل حل نخواهد شد.

تندگویان با بیان اینکه در صورتیکه مشکل اشتغال و مسکن جوانان حل شود آمار ازدواج نیز افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: با این طرح مشکل جوانان به صورت ریشه‌ای حل خواهد شد. یک زوج در طول زندگی خود ممکن است برای خرید مسکن از نهادهای متعدد تقاضای وام کنند و از سوی دیگر برای راه اندازی کسب و کار و اشتغال نیز از چندین دستگاه مختلف وام دریافت کنند؛ این در حالی است که وام تجمیعی شامل وام مسکن، ازدواج و اشتغال خواهد بود و در نتیجه فرد جوان مجموعاً برای دریافت این مبلغ مجبور به مراجعه به نهادهای متعدد و سردرگمی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در طرح وام تجمیعی تمامی منابع مالی لازم در دولت پیش بینی شده است، اظهار داشت: منابع مورد نیاز برای تأمین مبلغ این وام از سوی دولت در طرح پیشنهادی ما در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بودجه حوزه جوانان میان دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود به طوری که تقریباً هر نهادی مبلغی را با عنوان جوانان دریافت می‌کند در صورتی که مجلس بعدی می‌تواند تمامی بودجه‌های نهادهای مختلف را به صورت واحد به یک نهاد متولی حوزه جوانان یعنی معاونت امور جوانان اختصاص دهد. با تجمیع بودجه دستگاه‌های مختلف در حوزه جوانان، منبع مالی لازم برای پرداخت وام تجمیعی تأمین می‌شود و این امر به صورت کارشناسی در طرح پیشنهادی ما توضیح داده شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سوال که این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های لازم برای این طرح انجام شده و با سازمان برنامه و بودجه نیز هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم البته اجرای این طرح حداقل چندین سال زمان خواهد برد اما مجلس آینده می‌تواند کمک بسزایی در اجرای آن داشته باشد.

به‌روزرسانی قانون تسهیل ازدواج، طرح وام تجمیعی را اجرایی می‌کند

تندگویان با اشاره بر لزوم توجه مجلس جدید به قانون تسهیل ازدواج، تصریح کرد: اجرای این طرح برای دولت و دستگاه‌های اجرایی مشکلات چندانی را به بار نخواهد آورد چرا که موارد مطرح شده در این طرح همان موارد موجود در قانون تسهیل ازدواج که قریب به ۱۴ سال اجرا نشده است. در صورتی که مجلس آینده تا حدودی به تغییر و به‌روزرسانی قانون تسهیل ازدواج بپردازد، طرح وام تجمعی نیز محقق می‌شود و با همان منابع در نظر گرفته شده در قانون تسهیل ازدواج می‌توان منابع این طرح را نیز تأمین کرد.

وی در پایان یادآور شد: وام تجمیعی می‌تواند منجر به کوچک سازی ساختارهای دولتی و نهادها شود چراکه دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان به صورت واحد عمل خواهند کرد و چندین دستگاه مختلف در این عرصه تبدیل به یک دستگاه خواهد شد. به علاوه نه تنها اختلاس در دستگاه‌های دولتی کاهش می‌یابد بلکه ساختارهای دولتی نیز بهینه‌تر شده و از موازی کاری‌ها جلوگیری می‌شود.

کد خبر 4933170

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس محمدمهدی تندگویان ستاد ساماندهی امور جوانان جوانان ازدواج وام ازدواج شورای شهر تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران کمیته امداد امام خمینی محسن هاشمی شهر تهران نیروی انتظامی شیوع کرونا مترو پلیس راهور شورای شهر قوه قضاییه آتش سوزی ساماندهی امور جوانان قانون تسهیل ازدواج حوزه جوانان وام ازدواج پیشنهاد ما جای وام مجلس جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۵۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شیوع بیماری‌های ژنتیکی، یک به دو هزار نفر در سال اعلام می‌شود، اما باید توجه داشت که بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم و آلزایمر شیوع بیشتری دارد. از آنجایی که این بیماری‌ها وابسته به محیط هستند، لازم است با بررسی ژنتیک و محیط از بروز این بیماری‌ها پیشگیری شود و اگر فردی به این بیماری‌ها مبتلا شد، روش درمان خاص فرد به وی ارائه شود.

مریم اسلامی متخصص و مشاور ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با اشاره به لزوم مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین، گفت: افراد به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ژنتیکی در بین خود و فرزندانشان باید مشکلات و بیماری‌های سه نسل گذشته خود را با متخصص ژنتیک در میان بگذارند. 

وی افزود: بررسی شجره‌نامه ۳ نسل قبل زوجین از قبیل مشکلات و بیماری‌هایی ازجمله بینایی، ناشنوایی، عقب‌افتادگی ذهنی، مشکلات استخوانی، ماهیچه‌ای، بیماری‌های خونی، انواع سرطان و انواع معلولیت‌های خانواده‌های پدری و مادری و بچه‌های آنها لازم است. 

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: اگر افراد دارای این مشکلات باشند باید آزمایشات لازم را به همراه داشته‌باشند تا در کنار بررسی شجره‌نامه و جمع‌آوری اطلاعات، میزان خطر و مشاوره‎هایی که لازم است به افراد داده شود.

اسلامی افزود: در این مشاوره‌ها مشکلات روحی و روانی کم شدن یا زیاد شدن ژن‌های زنانه یا مردانه در فرزندان نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مشاوره‌ها برای همه افراد لازم است، اما برای ازدواج‌های فامیلی تاکید بیشتری وجود دارد، چرا که در ازدواج‌های فامیلی تشابه ژنتیکی و اینکه زوجین می‌توانند ناقل سالم بیماری باشند، وجود دارد. همچنین این الزام برای افرادی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی یا سرطان‌ها را در خانواده خود را دارند نیز مطرح است.

اسلامی با بیان اینکه همه مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی لزوما از زمان تولد مشخص نیست، گفت: گاهی گمان افراد در دیر مشخص‌شدن بیماری‌های ژنتیکی یا بیماری حادثه‌ای مثل زمین خوردن کودک و مصرف داروی اشتباه بوده، در صورتی که علت آن بیماری ژنتیکی است.

مزایای ژن درمانی

وی افزود: از مزایای این مشاوره‌ها می‌توان در ابتدا به اصلاح ژنتیکی خود افراد و جلوگیری از مشکلات حرکتی و بیماری‌هایی مثل پارکینسون، تالاسمی، سندروم داون و.. اشاره و در ادامه باید از انتقال این بیماری‌ها به کودکان و نسل بعد جلوگیری کرد.

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: در ایران از هر ۳۰ زوج یک نفر ناقل بیماری اس ام‌ای است و این اصلا ارتباطی با ازدواج‌های فامیلی ندارد، همچنین شیوع بیماری تالاسمی در دهه‌های اخیر باعث می‌شود همه افراد این مشاوره‌های ژنتیکی را انجام دهند تا در آینده، خود و کودکان آنها به این بیماری‌ها دچار نشوند.

اسلامی بابیان اینکه مانع‌شدن گروه خونی از ازدواج یک اشتباه رایج بین مردم است، تشریح کرد: در آزمایش خون قبل از ازدواج وجود ژن‌ها و دی ان ای‌های مشترک بیماری‌زا بررسی می‌شود ولی اینکه بعضی گروه خونی‌ها نمی‌توانند باهم ازدواج کنند وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • همکاری کمرنگ برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج در بویراحمد
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج