Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم کشورمان هر ساله از فرصت‌هایی مانند تعطیلات عید فطر برای سفر کردن و دیدار با اقوام و آشنایان استفاده می‌کردند اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، این موضوع نیز تحت تاثیر قرار گرفت و با وجودیکه شدت این بیماری تا حدودی نسبت به فروردین امسال کاهش یافته است اما مسوولان تاکید دارند که بهتر است در این روزها مردم سفرهای خود را به تعویق بیندازند و از حضور در مراکز پر تجمع بمنظور پیشگیری از شیوع مجدد این بیماری، پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه اصفهان، یکی از قطب‌های گردشگری کشور بشمار می‌آید و پیش بینی می‌شد که در این هفته با تعداد زیاد مسافران و گردشگران مواجه شود، بهمین دلیل تصمیم‌هایی در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا برای کنترل این سفرها و پیشگیری از شیوع مجدد بیماری کرونا گرفته شد.

به گفته سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اصفهان، با توجه به اینکه استان خوزستان در وضعیت هشدار در ابتلا به کرونا قرار دارد، مقرر شد ایستگاه‌های کنترل و بازرسی در محورهای جنوبی و منتهی به خوزستان و استان‌های جنوبی فعال شود و ایستگاه پایش در محور الیگودرز به اصفهان فعال شده است.  

حجت‌الله غلامی افزود: همچنین کنترل‌های ویژه در ورودی فولادشهر، ویلاشهر، فولادشهر و بهارستان با توجه به اینکه این شهرها جمعیت قابل توجهی از خوزستانی‌های مقیم اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند و احتمال حضور مسافران و میهمانان خوزستانی در آنها وجود دارد، برقرار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مسافران ورودی استان‌های جنوبی به اصفهان نیز با همکاری بهداشت و درمان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، غربالگری خواهند شد.

غلامی با بیان اینکه درباره تفرجگاه‌های شهرستانی که تجمع در آنها زیاد است با هماهنگی فرمانداری‌ها و مراکز شبکه بهداشت بر حسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود، تصریح کرد: بر اساس آخرین تصمیم‌های گرفته شده، مراکز تفریحی در بویین میاندشت، چادگان، فریدونشهر (آبشار پونه‌زار) و فریدن تعطیل هستند.

وی، تصریح کرد: دهکده تفریحی زاینده‌رود پذیرش مهمان ندارد و در باغبهادران بصورت کنترل شده، افراد تردد دارند.

غلامی با اشاره به اینکه سرنشینان خودروهای با پلاک‌های غیر بومی نیز در ورودی شهرها غربالگری می‌شوند، خاطرنشان کرد: در کاشان نیز با توجه به شرایط ویژه ای که دارد قرار شد ستاد شهرستانی مدیریت بیماری کرونا برای این خطه برنامه‌ریزی کند هرچند فعالیت مراکز گلاب‌گیری در کاشان، قمصر و نیاسر در تعطیلات عید فطر ممنوع است.

وی با بیان اینکه هتل های اصفهان با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند، خاطرنشان کرد: مقرر شد مراکز تاریخی نیز با هماهنگی مسوولان شهرستان ها و میراث فرهنگی با رعایت دستورهای بهداشتی فعالیت کند.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نیز به ایرنا گفت: در کاشان هنوز مراکز تاریخی و میراثی بسته است اما هتل‌ها فعالیت دارد.

شهرام امیری با بیان اینکه اماکن تفریحی در چادگان، سمیرم و خور وبیابانک نیز تعطیل است، افزود: در خوانسار و بویین میاندشت نیز برای ورود افراد غیر بومی محدودیت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اما مراکز تاریخی و میراثی کلانشهر اصفهان با رعایت دستورهای بهداشتی و جلوگیری از تجمع افراد فعالیت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این زمینه گفت: نباید مردم احساس کنند با بازگشایی‌ اماکن، کرونا تمام شده است، متاسفانه کم شدن حساسیت مردم دغدغه جدی ماست.

 کمال حیدری افزود: موارد بستری کم اما سرپایی افزایش یافته است، دغدغه ما این است که با تدابیری اماکن بسته شده را باز کنیم اما مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رییس پلیس راه اصفهان نیز از مردم خواست در تعطیلات پیش رو از سفرهای غیرضروری و مسافرت‌های تفریحی چشم‌پوشی کنند زیرا با شلوغی جاده‌ها و شهرها احتمال بروز موج دیگری از شیوع کرونا محتمل است.

سرهنگ حسین پورقیصری افزود: توصیه‌های پلیس راه استان مبتنی بر تاکیدات مسئولان پزشکی و درمانی کشور و استان، مبنی بر کاهش حداکثری سفرها در تعطیلات عید فطر پیش رو برای جلوگیری از ابتلای هرچه بیشتر هموطنان به بیماری کووید-۱۹ است.

وی ادامه داد: از هم استانی‌ها تقاضا داریم از سفر حتی به  شهرهای با وضعیت سفید بپرهیزند، زیرا شلوغی و ازدحام در چنین شهرهایی سبب آغاز دوباره شیوع ویروس خواهد بود و حضور در مناطق با وضعیت زرد یا قرمز هم خطر ابتلا برای خود مسافران را در پی خواهد داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بویین میاندشت نیز از مردم خواست تا برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در تعطیلات پیش رو از سفر به این شهرستان خودداری کنند.

بویین میاندشت با حدود ۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان است.

رضا کیخایی اظهار داشت: این شهرستان دارای شرایط خاصی مانند بالا بودن نرخ سالمندی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون در بین آنهاست به همین دلیل با توجه به تعطیلات پیش رو از جمله عید فطر از مردم می‌خواهیم تا برای حفظ سلامتی ساکنان و خودشان از سفر به این خطه خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع در ستاد شهرستانی مدیریت کرونا مطرح و بررسی شد، بیان کرد: بر اساس تصمیم این ستاد و با توجه به سرعت بالای انتقال ویروس کرونا در اجتماعات و ترددها مقرر شد که ایستگاه‌های سلامت و کنترل در مبادی شهرستان از چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت جاری با مشارکت بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای داوطلب مردمی مستقر شود. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان بویین میاندشت ادامه داد: بر این اساس از همه افرادی که در قالب سرکشی، مسافرت، تفریح یا گردشگری (بومی یا غیر بومی) قصد مراجعه به این شهرستان را دارند درخواست می‌شود از سفر اجتناب و هرگونه مراجعه را به بعد از تعطیلات موکول کنند.

وی تاکید کرد: بویین میاندشت از سی و یکم اردیبهشت تا پایان تعطیلات عید فطر از پذیرش هر مهمان، گردشگر و هم‌شهرستانی مقیم خارج از شهرستان معذور است.

فرماندار سمیرم نیز گفت: اعلام وضعیت سفید برای این شهرستان به این معنا نیست که مردم از سایر مناطق بار سفر ببندند و عازم این شهرستان شوند.

سمیرم با حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت در جنوب اصفهان است.

محمدرضا عسگریان اظهارداشت: هر سال در روز عید فطر و تعطیلات پس از آن شاهد حضور انبوه مسافران در جای جای سمیرم بودیم اما امسال شرایط با سال‌های قبل متفاوت و پر ریسک است.

فرماندار سمیرم با یادآوری اینکه در همین مدت جامعه عشایری هم وارد ییلاق شده اند، ادامه داد: حضور این جمعیت بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در کنار تعطیلاتی که شاهد ورود انبوه مسافر به سمیرم باشیم، شرایط خطرناکی را برای این شهرستان ایجاد می‌کند.

عسگریان افزود: پیش بینی همین شرایط باعث شد اعلام کنیم که ورود به همه تفرج‌گاه‌ها و مناطق گردشگری سمیرم بویژه آبشار و منطقه آب‌ملخ ممنوع است ضمن اینکه برخی از این مناطق نیز مسدود شده‌اند.

وی تصریح کرد: پلیس در تعطیلات کنترل و نظارت بیشتری در خیابان‌ها و ورودی‌های مناطق گردشگری خواهد داشت و محدویت‌های رفت و آمد را اعمال خواهد کرد.

همچنین مکان‌های زیارتی و گردشگری شهرستان سمیرم به گفته مسوولان ستاد مدیریت کرونا در تعطیلات عید فطر پذیرای مسافران نیست.

فرماندار اردستان نیز از برپایی سه ایستگاه پایش و کنترل در راستای مقابله با شیوع دوباره ویروس کرونا در این شهرستان همزمان با عید سعید فطر خبر داد.

اردستان با ۴۲ هزار نفر در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

حمیدرضا تاملی افزود: همزمان با تعطیلات عید سعید فطر سه ایستگاه پایش و کنترل در ورودی شهرهای اردستان و زواره به مدت سه روز، از پنجشنبه اول خردادماه برپا می‌شود.

وی بیان کرد: این ایستگاه‌ها با همکاری بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در ورودی روستاها نیز برپا و بسته‌های بهداشتی در آنها توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به سفید اعلام شدن وضعیت اردستان از نظر شیوع کرونا تصریح کرد: این بدان معنا نیست که کرونا تمام شده است، بلکه اگر رعایت موارد دستورالعمل بهداشتی نشود، دوباره به شرایط پیشین باز خواهیم گشت.

همچنین برخی از مسوولان شهرستان‌های دیگر خبر از محدودیت‌هایی در تعطیلات ماه جاری دادند از جمله شهرداری کاشان که از تداوم تعطیلی اماکن تاریخی و گردشگری تحت نظارت این سازمان در ایام تعطیلات عید سعید فطر خبر داد.

شورای اسلامی شهر باغبهادران نیز از محدودیت تردد به این شهر در ایام تعطیلات عید فطر خبر داد و اعلام کرد که  صاحبان ویلاها اجازه پذیرش مسافران احتمالی را ندارند.

فرمانداری  نطنز نیز اعلام کرد که در ایام تعطیلات عید فطر کلیه اماکن گردشگری در این شهرستان تعطیل است و امامزاده آقا علی عباس(ع) شهر بادرود و روستای ابیانه پذیرای زائران و مسافران نخواهد بود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان دارد و به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

بنابر ‌آمارهای رسمی، تا کنون ۱۳۳ هزار مبتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور شناسایی شدند که بیش از هفت‌هزار ازآنان چشم از جهان فروبستند.

46

کد خبر 1391502

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان تعطیلات عید فطر بهداشت و درمان بویین میاندشت بیماری کرونا شبکه بهداشت اصفهان نیز هزار نفر پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ درخواست بخش خصوصی برای تعطیل شدن شنبه به‌جای پنجشنبه!

به گزارش خبرآنلاین، کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان ۱۳۹۸ اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه‌ای مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم‌شدن شرایط برای سفرهای کوتاه‌مدت به‌منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها بوده، اما از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود. با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه و ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است، با این شرایط عملاً ۴ روز ارتباطات اقتصادی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود و از طرف دیگر با تعطیل شدن روز شنبه هر دو هدف محقق می‌شود.

ایسنا نوشت: در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیمی گرفته نشد. با این حال روزهای اخیر هم روزهای تعطیل هفته را پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین کردند.

البته هنوز ابهاماتی درباره تعطیلی روز پنجشنبه وجود دارد؛ آنطور که معاون حقوقی مجلس و استان‌های سازمان اداری و استخدامی تاکید کرده، طبق قانون اساسی، فقط روز جمعه در تقویم تعطیل است. بنابراین خدمت‌رسانی سازمان‌های دولتی در روز پنچشنبه همانند قبل برقرار است و فعالیت واحدها و صنوف خصوصی و بازار نیز در روز پنجشنبه بلامانع است. در مقابل اما یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته که در صورت تصویب قانون افزایش تعطیلات آخر هفته، دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری و همچنین ماده ۲۹ برنامه ششم، از جمله بانک‌ها نیز مشمول این قانون می‌شوند.

درخواست بخش خصوصی برای تعطیل شدن شنبه به‌جای پنجشنبه

در این میان بخش خصوصی هم بارها بر لزوم تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه تاکید کرده بود؛ چراکه به گفته آن‌ها اگر تعطیلی دو روز پایانی هفته شامل پنجشنبه و جمعه باشد، با احتساب تعطیلی شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا، وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات کشور ایجاد می‌شود که زیان اقتصادی ناشی از آن می‌تواند چشمگیر باشد. حتی اواخر سال گذشته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بیانیه‌ای پیشنهاد کرده بود در ساماندهی تعطیلات پایان هفته، افزایش این تعطیلات به طور رسمی به دو روز و قرارگیری آن در روزهای جمعه و شنبه مدنظر قرار گیرد تا زمینه ارتقا بهره‌وری نیروی کار و تطابق تعطیلات با بازارهای منطقه‌ای و جهانی فراهم شود.

در اصل نگرانی اصلی فعالان بخش خصوصی در این مورد است به‌نحوی‌که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس، برای کاهش این زیان، در تصمیمی یکپارچه، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند. عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای چهار روز به معنی ایجاد یک اصطحکاک بزرگ در بازار و اساساً مانع رشد بازرگانی است.

در مجموع روزهای کاری متفاوت، سبب عدم هماهنگی بین شرکای تجاری و عدم تطبیق در پیگیری کارهای اداری شده و هزینه‌ها را برای کشوری مانند کشور ما که سهم اندکی در تجارت جهانی دارد، بالا می‌برد. با توجه به اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، تبادلات تجاری، نقل‌وانتقال پول و مراودات بین کشوری به نسبت قبل بسیار سخت‌تر شده و هزینه‌های ناخواسته‌ای را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، بنابراین لحاظ این مسئله در تعیین روز دوم تعطیل رسمی کشور بسیار حائز اهمیت می‌شود. با انتقال تعطیلی پنجشنبه به شنبه، وقفه تجاری بین طرفین تجاری به سه روز تقلیل می‌یابد و حداقل تأثیر آن، کاسته شدن از آثار اقتصادی نامطلوب عدم تطابق روزهای کاری در کشور با شرکای تجاری عمده، شامل چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و غیره است. به‌غیراز عراق که تعطیلی جمعه و شنبه را دارد، بقیه کشورهای مذکور شنبه و یکشنبه را تعطیل هستند. لذا حفظ امکان ارتباط حداکثری با این کشورها برای ایران که نیاز مبرمی به مراودات جاری تجاری خود برای بقا در بازار جهانی دارد، بسیار حائز اهمیت بوده و مطالبه‌ای جدی از سمت بخش خصوصی است.

با این حال در مجلس اختلاف نظرهایی در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی وجود دارد؛ به‌طوری که منتقدان مسائل شرعی و دینی را مانع می‌دانند و معتقدند مناسک دینی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایران اقتضاء می‌کند روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل باشد، اما گروه مقابل معتقدند هیچ منع شرعی برای تعطیل شدن روز شنبه وجود ندارد و این موضوع به ارتباطات تجاری بین‌المللی هم کمک می‌کند. همانطور که اشاره شد، در نهایت هم انتخاب کمیسیون اجتماعی روز پنجشنبه بود. البته انتخاب روز پنجشنبه به عنوان یکی از روزهای تعطیلات آخر هفته هنوز قطعی نیست و این موضوع در روزهای آینده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد، به همین دلیل واکنش فعالان اقتصادی همچنان به این موضوع ادامه دارد.

برای مثال در روزهای گذشته اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته تاکید کرده که در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و ابراز امیدواری کرده که نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تایید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی باشد.

کنفدراسیون صادرات ایران نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، تاکید کرده که عدم تطبیق تعطیلات پایان هفته در ایران با سایر کشورهای دنیا، منجر به برقراری محدود ارتباطات تجاری با بازارهای جهانی آن هم در شرایطی خواهد شد که اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

این تشکل همچنین از مجلس شورای اسلامی درخواست کرده تا با تجدیدنظر در این تصمیم، زمینه رشد و ارتقای سطح تعاملات اقتصادی کشور با دنیا را فراهم کند.

با وجود این واکنش‌ها باید منتظر ماند و دید در صحن علنی مجلس چه تصمیمی در رابطه با تعطیلات آخر هفته گرفته خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896749

دیگر خبرها

  • شنبه را به جای پنجشنبه تعطیل کنید
  • نصب بنرهای اموات در ورودی های شهر دهدشت ممنوع است
  • تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است
  • جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها؛ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!
  • جدال بر سر تعطیلی شنبه؛ درخواست بخش خصوصی برای تعطیل شدن شنبه به‌جای پنجشنبه!
  • جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ درخواست بخش خصوصی برای تعطیل شدن شنبه به‌جای پنجشنبه!
  • تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت 
  • روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود
  • در تعطیلات نوروز ۶۱۵ هزار نفر در اماکن اقامتی استان کردستان اسکان یافتند
  • مورد عجیب تعطیلی «پنجشنبه»‌ها