Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@00:27:41 GMT

به منابع خاک کشور جفا شده است

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۶۱۴۸

به منابع خاک کشور جفا شده است

اکبری با ابراز تاسف نسبت به اینکه به منابع خاک کشور جفا شده است، گفت: بیشترین فرسایش خاک مربوط به مناطق جنگلی و مراتع است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «علی مراد اکبری» شب گذشته (شنبه 3 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به ارائه توضیحاتی درباره طرح انتقال آب سیستان پرداخت و با بیان اینکه طرح آبرسانی سیستان از بزرگترین و پیچیده‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور است، گفت: این طرح از سال ۹۳ و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شد و تاکنون ۳۲ هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه منطقه سیستان حدود ۵۰ میلی متر بارندگی و حدود ۴ هزار میلی متر ظرفیت تبخیر دارد، گفت: این منطقه اقلیم شکننده‌ای دارد بنابراین باید منابع پایه آب و خاک در این منطقه حفاظت شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای طرح آبرسانی سیستان در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون دلار و در مرحله بعد ۳۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شد، گفت: این طرح در عرصه ۲۰۳ هزار هکتار از دشت سیستان انجام شد که ۱۵۰ هزار هکتار از آن قابل کشت است.

 

اکبری با بیان اینکه به علت محدودیت منابع آب فقط ۴۶ هزار هکتار قابلیت آبرسانی دارد، گفت: طرح در ۲۰۳ هزار هکتار مساحت اجرا شده است. بر اساس این طرح، مناطق زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون منتفع می شوند.

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۶ ناحیه عمرانی در طرح آبرسانی سیستان مشخص شده است، گفت: وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به آن اختصاص داده است.بر اساس این طرح به هر هکتار ۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب می‌رسانیم.

 

وی در تکمیل توضیحات خود درباره طرح آبرسانی سیستان گفت: مطالعات خاک شناسی و زیرساخت‌های سامانه‌های نوین آبیاری انجام شده است و لوله کشی طرح آبرسانی سیستان تا زمین‌های ۵ هکتاری رفته است.

 

اکبری با اشاره به اینکه طرح آبرسانی سیستان مزاحمتی برای شبکه آبرسانی سنتی این منطقه ندارد و ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه را پایدار آبیاری می‌کنیم، گفت: ۱۶ ایستگاه پمپاژ که ۳۹ متر مکعب آب را جا به جا می‌کند بر اساس طرح آبرسانی سیستان اجرا می‌شود. در این طرح ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر لوله گذاری شده است و ممکن است در نقطه‌ای اشکالی نیز روی دهد.

 

وی درباره حق آبه ایران از افغانستان نیز گفت: ۸۲۰ میلیون متر مکعب حق آبه ایران از کشور افغانستان است که سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار این طرح قرار می‌گیرد.

 

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره مزایای اجرای این طرح با اشاره به اینکه با اجرای طرح آبرسانی سیستان، میزان تولید محصولات کشاورزی این منطقه از ۴۰۰ هزار تن به ۹۶۰ هزار تن افزایش می‌یابد، گفت: ۷۰ هزار شغل که ۵۰ هزار شغل مستقیم و ۲۰ هزار شغل غیر مستقیم است با اجرای این طرح ایجاد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در کشور ۴۰۰ هزار چاه مجاز و حدود ۳۵۰ هزار چاه غیر مجاز داریم، گفت: سالانه به وسیله چاه‌های غیر مجاز بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر سفره‌های زیر زمینی آب استخراج می‌شود. با توجه به ۱۴ نوع فعالیت برای مقابله با چاه‌های غیر مجاز، اما تاکنون موفقیتی برای افزایش بهره وری از سفره‌های آب زیر زمینی انجام نشده است. برای مقابله با چاه‌های غیر مجاز، همه دستگاه‌ها باید تعامل داشته باشند.

 

اکبری با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور انجام شده که یک و یک دهم میلیون هکتار در این دولت ایجاد شده است، ادامه داد: شبکه‌های آبرسانی، زهکشی در ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار انجام شده که حدود ۷۰۰ هزار هکتار مربوط به این دولت است.

 

وی بر این نکته تاکید داشت که سالانه بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان فقط از منابع ملی برای مرمت و احیای قنوات استفاده می‌شود و گفت: بهره وری آبیاری از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به ۴۵ درصد رسیده است. میزان بهره وری در سال ۹۲ نهصد و بیست گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب است.

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ سطح گلخانه‌ها ۸ هزار هکتار بود و اکنون به ۱۷ هزار هکتار رسیده است، افزود: در گلخانه ۹۰ درصد آب ذخیره می‌شود که برای آبیاری و سفره‌ها مفید است. از سال ۹۲ یک دهم لیوان هکتار آبیاری تحت فشار انجام داده ایم که بر اساس آن پنج و نیم میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

 

اکبری با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون تراز تجاری کشور در بخش کشاورزی از ۸ میلیون دلار به منفی چهار و نیم میلیون دلار کاهش یافته است، گفت: بر اساس برنامه ششم باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز خاک را افزایش دهیم.

 

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون ۴۰۰ هزار هکتار زهکشی در کشور انجام شده که حدود ۲۰۰ هزار هکتار در سال‌های اخیر بوده است. با توجه به عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و تسطیح آن‌ها فرسایش در این مناطقه به علت توزیع یکنواخت آب کاهش یافته است.

 

اکبری با ابراز تاسف نسبت به اینکه به منابع خاک کشور جفا شده است، گفت: بیشترین فرسایش خاک مربوط به مناطق جنگلی و مراتع است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: فرسایش بادی فرسایش خاک فرسایش طرح آبرسانی سیستان هزار هکتار میلیون دلار متر مکعب آب انجام شده ۴۰۰ هزار غیر مجاز آب و خاک بر اساس سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۱۰ هزار ۱۲۶ تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی این استان خریداری شده است.
 سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت ۱۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی می‌باشند.
سیدحسینی افزود: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • اعزام تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان
  • ارسال تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت آبفای یزد
  • اعزام تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت آبفای یزد