Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@18:52:37 GMT

کاهش قیمت طلای سیاه در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۶۲۲۳

کاهش قیمت طلای سیاه در هفته‌ای که گذشت

قیمت نفت در بازارهای جهانی که در یک ماه گذشته روند افزایشی را پشت سر گذاشته، در هفته پیشین روند متفاوتی را تجربه کرد و دوباره کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم، شیوع ویروس کرونا و اقدامات سران کشورها برای مقابله این بیماری نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد.

قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت تا سوم خردادماه مصادف با ۱۸ تا ۲۳ می) به عنوان دو شاخص مهم نفتی در بازارهای انرژی به ترتیب سقوط ۸ و ۱۳ درصدی را تجربه کردند.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۷۷ سنت افزایش معادل با ۲.۳۰ درصد به ۳۴ دلار و ۲۶ سنت به ازای هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز در معاملات امروز با ۷۴ سنت رشد برابر با ۲.۰۷ درصد با قیمت ۳۶ دلار و ۴۹ سنت معامله شد.

افزایش بیش از دو درصدی قیمت نفت در روز دوشنبه_ ۲۹ اردیبهشت‌ماه و ۱۸ می_ در حالی رخ داد که نگرانی‌هایی از شیوع موج دوم ویروس کرونا همچنان وجود دارد. با این حال کارشناسان بر این باورند که کاهش تولید و ذخایر نفت آمریکا توانسته است از قیمت‌ها حمایت کند و افزایش قیمت طلای سیاه را به دنبال داشته باشد.

آمار منتشر شده توسط اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت (۱۱ تا ۱۷ می) حدود پنج میلیون بشکه کاهش یافت و این مسئله در حالی رخ داده است که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش ذخایر به میزان ۱.۲ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. در این میان اقداماتی نظیر کاهش تولید نفت اوپک پلاس به منظور کنترل قیمت این ماده مهم معدنی، عامل دیگری برای افزایش قیمت‌ها بود.

اگرچه کاهش تولیدات نفتی اعضای اوپک پلاس در کنار افزایش نسبی تقاضا به دلیل بازگشایی کسب‌وکارها در دو ابر قدرت اقتصادی جهان یعنی چین و ایالات متحده آمریکا، رشد نسبی قیمت نفت را به دنبال داشته و باعث شد این بازار از قیمت‌های حیرت انگیز منفی ۴۰ دلاری فاصله بگیرد اما شرط تدوام وضعیت موجود و بهبود آن همچنان در افزایش تقاضا برای مصرف در چین است.

روز سه شنبه_ ۳۰ اردیبهشت_ تغییر چندانی در اخبار و شرایط اقتصادی موجود در جهان نسبت به روز دوشنبه رخ نداد اما به دلیل ادامه امیدواری‌ها به کاهش تولید نفت تولید کنندگان بزرگ و از سرگیری بیشتر فعالیت‌های اقتصادی نسبت به گذشته قیمت نفت روند افزایشی روز گذشته خود را ادامه داد اما این افزایش به اندازه قبل نبود.

قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با ۰.۲۰ درصد افزایش به ۳۴ دلار و ۸۸ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با ۷۳ سنت معادل ۲.۲۹ درصد رشد به ۳۲ دلار و ۵۵ سنت رسید.

مایکل مک کارتی تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه سی ام سی مارکتس در این خصوص گفت: «اگر در کوتاه مدت شاهد افت نسبی قیمت‌ها باشیم غیرمنتظره نخواهد بود زیرا در طی هفته گذشته قیمت‌ها رشد بیش از اندازه‌ای را شاهد بوده است.»

همچنین هیرویوکی هیکوکاوا مدیر تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز نیز خاطرنشان کرد: «احساس سرمایه گذاران به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس بهبود یافته است و انتظار می‌رود در ماه ژوئن کاهش تولیدهای داوطلبانه بیشتری اتفاق بیافتد. در عین حال، این خوش بینی وجود دارد که کاهش محدودیت‌های اجتماعی در کشورهای مختلف موجب افزایش فعالیت‌های اقتصادی و رشد تقاضا برای مصرف شود.»

عامل دیگری که سبب رشد قیمت‌ها شد، کاهش تولید نفت آمریکا بود. کارشناسان انتظار دارند میزان تولید نفت از هفت میدان اصلی نفت شیل این کشور در ماه ژوئن با ۱۹۷ هزار بشکه کاهش به ۷.۸۲۲ میلیون بشکه برسد.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز گفت، اخراج کارمندان توسط دولت‌های ایالتی و محلی روند ترمیم اقتصاد این کشور را کند خواهد کرد. اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون هم طی نطقی گفته است نرخ بیکاری در آمریکا احتمالاً تا پایان سال دو رقمی باقی خواهد ماند.

روز چهارشنبه اما قدرت تقاضا بر عرضه غلبه نکرد و قیمت نقت با اندکی کاهش مواجه شد. قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز به ۳۴ دلار و نفت خام آمریکا نیز به ۳۱ دلار و ۸۳ سنت رسید. اگرچه این کاهش قیمت‌ها در مقایسه با میزان رشد ارزش نفت در بازارهای جهانی ناچیز بود اما روند صعودی آن را متوقف کرد.

کارشناسان و فعالان بازار انرژی بر این باورند که ترسیم چشم اندازی نه چندان مثبت از سوی فدرال رزرو آمریکا موجب شده تا قیمت نفت تحت فشار کاهشی قرار بگیرد.

مؤسسه‌ای ان زد در یادداشتی نوشت: «به دلیل نگرانی‌ها از طولانی شدن تبعات اقتصادی ویروس کرونا رشد اولیه قیمت نفت خنثی شده است.»

در روز جمعه دوم خردادماه و آخرین روز معاملاتی بازار انرژی در هفته پیشین نیز قیمت نفت با وجود افزایش تقریباً یک درصدی در پایان معاملات روز قبل، کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت با ۱.۴۱ دلار کاهش به ۳۴ دلار و ۶۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با ۱.۹ دلار کاهش به ۳۲ دلار و دو سنت رسید. این کاهش در پایان جلسه معاملاتی به بیش از دو درصد رسید که عمدتاً به دلیل افزایش تنش میان چین و آمریکا بود.

در همین حال بر اساس آمارهای شرکت‌های رصد کننده تردد نفتکش‌ها، کشورهای تولید کننده عضو گروه اوپک پلاس، صادرات نفت خود را به میزان حدود شش میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند که نشان از تبعیت گسترده اعضای اوپک و متحدانش از توافق کاهش تولید دارد.

با این حال انتشار اخباری از تشدید درگیری‌های تجاری بین آمریکا و چین و ابراز تردیدهایی در مورد رشد اقتصادی چین باعث نگرانی بازار نفت و در نتیجه افت قیمت‌ها در روز جمعه شده است. چین نیز اعلام کرد هدف‌گذاری مشخصی را برای رشد اقتصادی خود در سال ۲۰۲۰ منتشر نخواهد کرد. این مسئله می‌تواند بر نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی این کشور و به تبع ان جهان، تأثیر منفی داشته باشد. پکن همچنین وعده داده که به منظور کاهش تبعات اقتصادی شیوع کرونا هزینه‌های دولتی را افزایش دهد.

استفن برنوک تحلیلگر بازار نفت درباره این موضوع گفت: «ویروس کرونا موجب خنثی شدن یک دهه رشد تقاضای جهانی برای نفت شده و ترمیم این وضعیت به کندی اتفاق خواهد افتاد.»

پاذولا رودریگز، تحلیلگر مؤسسه ریستاد انرژی گفت: «موج دوم شیوع کرونا چندان بعید نیست و تعطیلی مجدد کسب و کارها می‌تواند خیلی سریع موجب سقوط قیمت نفت شود. بازار نیز از این موضوع آگاه است.»

بنابراین می‌توان قیمت‌های منفی نفت را دوباره در نظر گرفت اما احتمال آن با شرایط فعلی بسیار اندک خواهد بود.

کد خبر 425351

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نفت قیمت نفت صادرات نفت نفت خام نفت برنت فروش نفت چین آمریکا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میلیون بشکه ۳۴ دلار ویروس کرونا بشکه نفت کاهش تولید آمریکا نیز تولید نفت اوپک پلاس نفت برنت سنت رسید قیمت نفت قیمت ها نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۶۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

پیش‌بینی می‌شود با تشدید منازعات خاورمیانه و تمدید راهبرد کاهش تولید اوپک، قیمت جهانی نفت برای اولین‌بار از تابستان۲۰۲۲، از مرز ۱۰۰ دلار هرچند برای مدتی کوتاه، عبور کند. مدت زمان بالا ماندن قیمت نفت به ابعاد تنش‌ها در خاورمیانه بستگی خواهد داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، تحلیلگران بازار انرژی پیش‌بینی می‌کنند با تمدید محدودیت‌های تولید نفت خام عربستان‌سعودی، قیمت جهانی نفت تا ماه مه به ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برسد؛ در واقع تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در کنار تمدید کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک، باعث شده‌است تا اقتصاددانان پیش‌بینی کنند که قیمت نفت برای اولین‌بار از تابستان ۲۰۲۲، از مرز ۱۰۰‌ دلار فراتر خواهد رفت.

تحقق این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ائتلاف تولید نفت به رهبری عربستان سعودی موسوم به اوپک، در ماه مارس اعلام کرد که محدودیت عرضه ۲‌ میلیون و ۲۰۰‌ هزار بشکه‌ای در روز را برای سه ماه دیگر تمدید خواهد کرد.

بازار متاثر از تصمیمات عربستان و روسیه

به نوشته تارنمای ایکانستروم، یکی از کارشناسان فعال در بازار سوخت‌های فسیلی اظهار کرد؛ افزایش قیمت جهانی نفت تا ۱۰۰‌ دلار باید موقتی باشد مگر اینکه روسیه و عربستان سعودی تصمیم به کاهش تولید برای مدت طولانی داشته باشند. این قیمت منطبق با شرایط واقعی بازار جهانی انرژی نبوده و کاملا تصنعی است که توسط اوپک دیکته شده‌است. سوال اصلی این است: «اوپک برای سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی، چه برنامه‌ای در سر دارد؟» اوپک در شرایطی که محمدبن سلمان و ولادیمیر پوتین تلاش می‌کنند قیمت نفت را افزایش دهند تا درآمد بیشتری داشته باشند، سطح تولید خود را کاهش داده‌است.

افق نفت ۱۰۰ دلاری

کالوم مکفرسون؛ رئیس بخش کالا‌های اینوستک، انتظار دارد که بهای جهانی نفت خام، در صورت ادامه رشد با همان شیبی که از دسامبر گذشته تاکنون داشته‌است، تا ژوئن به مرز ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برسد. تحلیلگران هشدار می‌دهند که تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه می‌تواند قیمت نفت را به بالای ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برساند. بسیاری بر این باورند که طول زمان بالا ماندن قیمت نفت هم‌راستا با ابعاد تنش‌های فزاینده در خاورمیانه تعیین می‌شود. دان استرویون؛ رئیس تحقیقات نفتی گلدمن ساکس، هفته گذشته در یادداشت خود هشدار داد که کاهش تولید اوپک ممکن است برای مدتی قیمت نفت‌برنت را به بالای ۱۰۰‌ دلار در هر بشکه برساند.

به گفته اوله هانسن تحلیلگر ساکسوبانک، اگر ایران و اسرائیل درگیر خشونت شوند و به عرضه نفت منطقه‌ای آسیب برسانند، ممکن است طی مدت اندکی، به این سطح از قیمت نفت برسیم. از سویی دیگر، افزایش قابل توجه قیمت نفت، احتمال بالا ماندن نرخ تورم را برای مدت طولانی قوت می‌بخشد، زیرا در وهله نخست، رشد قیمت نفت خام، قیمت تمام شده بنزین و سایر حامل‌های انرژی مرتبط را افزایش می‌دهد.

رابطه نفت با تورم

در همین ارتباط، کریس هیر اقتصاددان ارشد در HSBC، اظهار کرد که افزایش مستمر و ۱۰‌درصدی قیمت نفت خام، به‌طور معمول بین ۰.۱ تا ۰.۲ درصد به تورم در بریتانیا اضافه می‌کند. به گفته اشلی وب؛ اقتصاددان بریتانیایی در کپیتال اکونومیکس، این امر به‌ویژه در بخش خدمات مشکل ساز خواهد بود، جایی‌که رشد نرخ تورم، از دیرباز اثر ملموسی بر مشاغل خدماتی انرژی محور، مانند حمل‌ونقل و حتی فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها داشته‌است. لازم به ذکر است آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای نفت خام را برای ادامه سال‌جاری میلادی، با استناد به مصرف پایین‌تر از حد انتظار نفت در کشور‌های عضو اوئی سی دی و افت فعالیت صنایع، کاهش داد. رویترز نوشت؛ آژانس افق رشد تقاضای جهانی نفت خام درادامه سال‌جاری میلادی را با کاهش روزانه ۱۳۰‌هزار بشکه‌ای در مقایسه با تخمین قبلی خود، برابر با یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز اعلام کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که به دلیل هوای گرمتر از حد انتظار به‌ویژه در ماه پایانی زمستان گذشته، حجم وصول محموله‌های نفتی برای بسیاری از کشور‌ها کاهشی بوده‌است. علاوه‌بر این، رکود مزمن فعالیت صنایع تولیدی در اقتصاد‌های پیشرفته نیز به نوبه خود، سطح تقاضا برای سوخت‌های مدنظر صنایع را کاهش می‌دهد. این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که اوپک در گزارش ماهانه جدید خود با توجه به انتظار برای مصرف بالای سوخت در تابستان پیش رو، رشد ۲‌میلیون و ۲۵۰‌ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت خام را پیش‌بینی کرده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال‌آینده میلادی، معادل یک‌میلیون و یکصد‌هزار بشکه در روز خواهد بود. این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود رشد تولید و بهره برداری از خودرو‌های الکتریکی در سطح جهان، شتاب محسوسی داشته‌باشد.

تاثیر عوامل جانبی بر بازار نفت

به گفته تحلیلگران بازار انرژی، محرک‌های جانبی دیگری نیز سبب افزایش قیمت‌ها در بازار سوخت‌های فسیلی می‌شوند. سطح تقاضای سوخت هندوستان در سال‌جاری میلادی به علت رشد معنادار مصرف بنزین و سوخت جت در این کشور، به بالاترین سطح خود رسیده‌است. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود بهبود فعالیت‌های صنعتی و تولیدی چین، تقاضای سوخت را در این کشور افزایش دهد.

از سویی دیگر، شرکت دولتی نفت مکزیک به تازگی اعلام کرد صادرات نفت‌خام خود را تا حدود ۳۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد تا از این طریق بتواند سطح عرضه بالاتری برای پالایشگاه‌های داخلی این کشور داشته‌باشد. این شرکت همچنین افزود عرضه کنونی به مشتریان آمریکایی، اروپایی و آسیایی را تا یک سوم کاهش خواهد داد. بر اساس گزارش بلومبرگ، در برخی از سایت‌های ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت تکمیل شده‌است و تولیدکنندگان داخلی نفت این کشور حاضر هستند حتی با پرداخت مبلغی‌برابر با ۱۹‌ سنت به ازای هر بشکه نفت خام، ذخایر خود را برای ادامه‌دادن روند تولید نفت، خالی کنند.

این اتفاق در تاریخ بازار جهانی نفت بی‌سابقه است. استمرار این روند می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر صنعت نفت شیل ایالات متحده وارد کند. این ماجرا همچنین می‌تواند توجه مشتریان بزرگ نفت مانند چین را به سمت کشور‌های تولیدکننده نفت ارزان‌تر واقع در منطقه خاورمیانه، سوق دهد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد؛ رشد عرضه جهانی نفت ۷۷۰‌هزار بشکه در روز خواهد بود که در مجموع به ۱۰۲‌ میلیون و ۹۰۰‌ هزار بشکه در روز می‌رسد. افزایش احتمالی عرضه نفت خام، بیشتر از سوی تولیدکنندگان خارج از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و سایر اعضای اوپک پلاس خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران
  • طلای سیاه از پاسخ معقول ایران آرام گرفت
  • چرایی افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • هشدار افزایش بهای جهانی نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید تنش ها در خاورمیانه
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • طلای جهانی دوباره پر کشید
  • بزرگترین افزایش هفتگی قیمت دلار
  • ترس رژیم صهیونیستی عامل افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه