Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@06:16:55 GMT

در آرزوی شهر هوشمند

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۶۵۱۲

در آرزوی شهر هوشمند

هرچند تلاش شد با زیرساخت‌های داخلی، زیرساخت‌های الکترونیک ایران سرپا بماند اما باز هم بسیاری از فعالیت‌های مردم با اختلال جدی مواجه شد. در واقع همین حضور نیم‌بند فن‌آوری در زندگی ما ایرانی‌ها خودنمایی کرد. اما تهران شهری است که با چالش‌های بسیاری در روزمره‌های شهروندانش دست و پنجه نرم می‌کند. ترافیک و آلودگی هوا مهم‌ترین معضلات شهر تهران هر روز بدتر از قبل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی پیش آلودگی هوا، هفته پیشتر برف و دوباره آلودگی هوا پایتخت را اسیر کرده‌اند. ترافیک هم پدیده لایتناهی هر روز پایتخت است، با برف، با آلودگی هوا، با باران، در بهار، در زمستان و... 
پس باید چه کرد؟ سال‌هاست که اکثر صاحب‌نظران مدیریت شهری می‌گویند که علاوه بر مدیریت فیزیکی شهر، باید سراغ راهکارهای نرم‌افزاری هم رفت. توسعه استفاده از فن‌آوری در مدیریت به‌خصوص سرعت در ارائه خدمات شهری و هوشمندسازی زیرساخت‌های شهر مهم‌ترین توصیه‌ها برای مقابله با ترافیک وآلودگی به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل‌های غیرروانی شهرنشینی در یک قرن گذشته بوده. نکته اینجاست که شهرهای هوشمند دیگر موج آینده نیستند. آنها در حال حاضر و به سرعت در حال رشد و تأثیر بر ارائه خدمات شهری در سراسر جهان هستند. پیش‌بینی می‌شود صنعت شهر هوشمند تا سال ۲۰۲۰ یک بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری باشد که ۶۰۰ شهر در سراسر جهان دارد. انتظار می‌رود این شهرها تا سال ۲۰۲۵ تا ۶۰‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تولید کنند.  
شهر هوشمند در سال‌های اخیر شکل جدیدی از توسعه زندگی را نمایان کرده و به‌عنوان یک رویکرد مؤثر برای رسیدن به مدیریت بهتر شهری مطرح شده است. از نظر مفهومی، در این نوع شهرها اثرات متقابل بین تکنولوژی‌های نو، سازماندهی‌های جدید و سایت‌های نوین سازنده شهرهای هوشمند به‌صورت سیستم اجتماعی و فنی جمع شده‌اند. هدف شهر هوشمند تحقق بخشیدن به یکپارچگی خدمات شهری، کسب و کار، حمل‌ونقل، آب، انرژی و سایر زیر سیستم‌های شهری از طریق ترکیب و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از طریق سنسورها و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است.  
اما در شهر هوشمند چه می‌کنند؟ یکی از مهم‌ترین نکات در شهر هوشمند مدیریت انرژی است. در ساختمان‌های مسکونی و تجاری در شهرهای هوشمند با استفاده از نوآوری‌های تکنولوژی کارآمدتر هستند، شبکه‌های هوشمند بخشی از توسعه یک شهر هوشمند هستند و خیابان‌های هوشمند یک نقطه ورود آسان برای استفاده بهتر برای مردم هستند. ارتباطات دیجیتال و نورپردازی ال. ای. دی با صرفه‌جویی در انرژی، انقلابی در زیربناهای روشنایی شهری در حال تغییر است، آنها را به مسیرهای اطلاعاتی با ظرفیت جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات تبدیل می‌کنند. کاهش مصرف انرژی به‌طور کلی بخشی از اهداف شهر هوشمند است. ساختمان‌هایی که میزان مصرف انرژی خود را به‌طور قابل توجهی کنترل می‌کنند و این داده‌ها را برای خدمت‌رسانی گزارش می‌دهند می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش دهند. این امر در نهایت منجر به کاهش آلودگی خواهد شد.  
اما در یک شهر هوشمند از حمل‌ونقل چندمنظوره، چراغ‌های راهنمایی هوشمند و پارکینگ هوشمند پشتیبانی می‌شود؛ یعنی همان معضل‌هایی که هنوز در تهران با آن دست به گریبان هستیم. حتماً در گره‌های ترافیکی مأموران پلیس را دیده‌اید که با بیسیم مشغول رد و بدل کردن اطلاعات ترافیک معابر دیگر با همکاران خود هستند و تلاش می‌کنند خودروهایی را که در ترافیک سنگین گرفتار شده‌اند به مسیرهای دیگر راهنمایی کنند تا بار ترافیکی تقسیم شود، اما در شهرهای هوشمند که پایش هوشمند تردد را به‌عنوان جزئی از ساختار شهری خود دارند در یک نگاه کلی‌تر می‌توانند تردد خودروها را هدایت و مدیریت کنند.  
از سوی دیگر، در شهرهای مدرن که تأکید بر استفاده بیش از پیش از حمل‌ونقل عمومی است اتوبوس‌های شهری، مترو و دیگر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی سنگین و سبک در یک ساختار هوشمند چرخه سفر را تکمیل می‌کنند تا حمل‌ونقل عمومی سریع‌تر در اختیار شهروندان باشد که همین خود یکی از مهم‌ترین مشوق‌های شهروندان در استفاده نکردن از خودرو شخصی است. در ساده‌ترین نوع، اطلاع‌رسانی از زمان دقیق حرکت واحدهای مختلف (اتوبوس، مترو و...) حمل‌ونقل شهری است.  
طی سال‌های گذشته استفاده مردم از تاکسی‌های اینترنتی بسیار رواج یافته است؛ امکانی جذاب برای حمل‌ونقل هوشمند که البته در ساختار غیرهوشمند شهرهای بزرگ ایران کمتر مزایای خود را نشان داده است. بهره‌ بردن از نرم‌افزارهای نقشه‌خوان در تلفن‌های همراه، نخستین مزیت استفاده از تاکسی‌های اینترنتی بود، اما وقتی نرم‌افزارهای نقشه‌خوان داخلی و خارجی با یک شهر غیرهوشمند مواجه می‌شوند نباید انتظار داشت به توزیع بار ترافیکی کمک کنند.  
برای ردیابی لحظه به لحظه حرکت وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس‌ها، خودروهای حمل زباله، آمبولانس‌ها و... از فن‌آوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود. چنین بهره‌برداری‌هایی منجر به بهره‌وری بیشتر و ارائه خدمات سریع‌تر (حتی نجات جان بیماران) به مردم و ساکنان خواهد شد. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ظرفیت‌های فراوانی را در اختیار مردم برای کسب و کار و برای مسئولان با هدف مدیریت سریع و صحیح و کارآمد قرار می‌دهد.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه 

کد خبر 513747 برچسب‌ها مجله شهر پژوه پژوهش شورای شهر تکنولوژی (فناوری) شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پژوهش شورای شهر تکنولوژی فناوری شهر شهرهای هوشمند شهر هوشمند آلودگی هوا مهم ترین حمل ونقل فن آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به هشدار هواشناسی اصفهان نسبت به ورود سامانه جوی به استان اظهار کرد: این سامانه بعدازظهر امروز وارد استان می‌شود و همه استان را فرا می‌گیرد.

وی گفت: این سامانه تا روز چهارشنبه در استان فعال است و در تمامی مناطق استان بارش باران، وزش تندباد، توفان لحظه‌ای و کاهش نسبی دما را به همراه دارد که شدت بارش‌های رگباری باران و تندباد در مناطق شمال شرق ومرکز استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه فردا صبح بارش‌های رگباری در نائین، اردستان، خوروبیابانک، ورزنه، نطنز، اصفهان، لنجان، فلاورجان، شهرضا، دهاقان، ورزنه، انارک، بادرود و چوپانان پیش بینی شده است، تصریح کرد: بر این اساس ستاد مدیریت بحران در استانداری اصفهان تشکیل و مصوبات آن به ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

وی لزوم تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها و آمادگی اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس راه، جمعیت هلال احمر و … را از مصوبات ابلاغ شده اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی وزش تندبادهای موقتی، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش میدان دید لزوم استقرار تجهیزات امدادی و کنترل سیل، آماده به کار بودن ماشین‌آلات در معابر شهری و روستایی و جاده‌ها راهدارخانه‌ها و پایگاه‌های امدادی شهری و روستایی تقویت تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها با تأمین اقلام ضروری است.

شیشه‌فروش افزود: پیش‌بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری و پرهیز از سفرهای غیر ضروری در محورهای سیل گیر و اجرای طرح‌های کاهش خطر با استحکام بخشی به سازه‌های ناپایدار، تابلوها، داربست‌ها در برابر تندبادهای موقتی همچنین پرهیز از صعود به ارتفاعات از دیگر توصیه‌های هواشناسی در شرایط اضطرار است.

وی با اشاره به لزوم توجه به حفاظت محصولات سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران تصریح کرد: همچنین صعود به ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات و توقف در مسیل‌ها و ردخانه‌های فصلی ممنوع است.

کد خبر 6085101

دیگر خبرها

  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت
  • پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه
  • توسعه شهری ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
  • تجهیز خیابان‌های تهران به سطل زباله هوشمند
  • سطل‌های زباله در تهران هوشمند می‌شود
  • ۲۶۰ سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده های مازندران نصب می شود
  • کمربندی ۱۵ خرداد شهرکرد در آستانه تکمیل شدن