Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت کشت پیاز و مازاد تولید در کشور اظهار داشت: بی‌برنامگی در تولید برخی محصولات، عدم برنامه برای اصلاح کشت و همچنین تصمیمات خلق‌الساعه باعث اتفاقات ناگواری برای محصولات کشاورزی شده است.

وی افزود: اواخر سال گذشته به دلیل کمبود پیاز تعرفه 10 هزار تومانی را برای صادرات این محصول در نظر گرفتند، در نتیجه مشتریان این محصول به خاطر ممنوعیت‌ها از بازارهای ایران دور شدند و به سمت بازارهایی رفتند که این مشکلات وجود نداشت، این نشان می‌دهد ما رویه درستی در بخش صادرات نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه اگر قرار است صادرات رونق گرفته و جهشی صورت بگیرد، لازم است زیرساخت‌های صادراتی اصلاح شود و نهادهای تصمیم‌گیر زیر یک سقف جمع شوند، از اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای خودداری کنند و هر کس یک داستانی را برای صادرات ترسیم نکند.

وی در ادامه گفت: اکنون پیاز روی دست تولیدکنندگان مانده و مشکل‌ساز شده است، کلا محصولات کشاورزی، جالیزی و باغی دستخوش عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده و در یک فصل که مصرف محصولات جالیزی بالا می‌رود، صادرات اوج می‌گیرد، قیمت‌ها نجومی می‌شود و همین سیر نجومی باعث می‌شود. برخی از تولیدکنندگان بدون اینکه برنامه و اطلاعی داشته باشند محصول اصلی خود را رها کرده و به سمت کشت محصولی که افزایش قیمت دارند، می‌روند و این منجر به ریسک بالا برای کشاورز و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا می‌شود.

نورانی تاکید کرد: وقتی دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف عمل می‌کند، ترکیه در یک آن تعرفه 500 دلاری هندوانه را 300 دلار تعیین می‌کند و یا به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ثبت سفارش ما در بنادر می‌ماند، تمام این اتفاقات به عدم تصمیم‌گیری مدون از سوی متولیان امر و اعلام آن به کشاورزان برمی‌گردد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افزایش قیمت ایران محصولات کشاورزی مشکلات کشاورزان محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، غلامحسین تیموری گفت: مبادلات این مدت محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.
وی بیان کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی واردات ۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالا‌های شامل برنج، موز و کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول امسال که از مرز‌های رسمی انجام شده را هزار و ۱۱۶ تن اعلام کرد.
وی گفت: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است وباغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.
تیموری بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است و تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه