Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-28@23:50:04 GMT

با این گجت طعم هر غذایی که دوست دارید را بچشید

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۷۸۶۳

با این گجت طعم هر غذایی که دوست دارید را بچشید

محققان دانشگاهی در ژاپن گجتی را ساخته‌اند که با زبان زدن به صفحه آن می‌توانید طعم هر غذایی که علاقه دارید را به صورت مصنوعی بچشید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از گیزمو دو، محققان دانشگاه Meiji ژاپن گجتی تحت عنوان صفحه‌نمایش طعم اختراع کرده‌اند که می‌تواند با ایجاد پنج طعم مختلف روی زبان کاربر، هر طعمی را به‌صورت مصنوعی بازآفرینی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها پیش تصور می‌شد که زبان مناطق مختلفی را برای چشیدن طعم‌های شیرین، ترش، شور و تلخ دارد اما اکنون می‌دانیم که این توزیع به‌طور یکنواخت در سراسر زبان پخش می‌شود. هومی هیاشیا سازنده این گجت، آن را Norimaki Synthesizer نام‌گذاری کرده و معتقد است درک بهتر ما از نحوه کارکرد زبان برای این دستگاه بسیار مهم است.

تلاش‌های زیادی برای شبیه‌سازی ذائقه‌های مصنوعی بر روی زبان صورت گرفته است، اما آن‌ها تمایل دارند که روی یک طعم خاص تمرکز کرده و یا یک چاشنی خاص را تقویت کنند؛ ازجمله تقویت چگونگی شور شدن چیزی بدون اینکه درواقع نمکی بیشتری اضافه کنند. اما دستگاه این محقق ژاپنی با استفاده از پنج ژل که باعث ایجاد 5 طعم مختلف هنگام تماس با زبان انسان می‌شود، روش تهاجمی‌تری به خود می‌گیرد.

این دستگاه از ژل‌های رنگی به شکل لوله‌های بلند ساخته ‌شده که از گلیسین برای ایجاد طعم شیرین، اسیدسیتریک برای اسیدی، کلرید سدیم برای نمک، کلرید منیزیم برای تلخ و سدیم گلوتامیک برای اومامی خوشبو استفاده می‌کند. هنگامی‌که دستگاه بر روی زبان فشرده می‌شود، کاربر هر پنج سلیقه را به‌طور هم‌زمان تجربه می‌کند، اما با مخلوط کردن آن سلیقه‌ها در مقادیر و شدت‌های خاص، طعم‌های خاصی ایجاد می‌شوند.

در آزمایش این دستگاه به کاربران این امکان داده شده تا بدون نیاز به قرار دادن مواد غذایی در دهانشان، طعم همه‌چیز را از آب‌نبات گرفته تا سوشی تجربه کنند.

شکل نمونه اولیه کمی حجیم است، اما می‌توان آن را در نمونه‌های بعدی فشرده کرد، همانند سیگارهای الکترونیکی که تجربه سیگار کشیدن را برای افراد فراهم می‌کنند؛ اما با این تفاوت که به‌جای سیگار می‌توان احساس خوردن یک ‌تکه شکلات یا نوشیدن شیر را بدون نیاز به مصرف یک کالری تجربه کرد.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: گجت طعم غذا طعم مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۷۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شما هم در تعطیلات خواب بی‌نظمی دارید؟ | خواب زیاد این بلاها را سر ما می‌آورد

به گزارش همشهری‌آنلاین، داشتن الگوی خواب مناسب در هر شرایطی یک ضرورت است و نمی‌توان و نباید با تغییر شرایط، الگوی خواب را تغییر داد یا به آن بی‌توجهی کرد.

خیلی‌ از افراد به این دلیل که در طول سال مشغله زیادی دارند و زیاد کار می‌کنند، تا تعطیلاتی به دست می‌آورند، کل وقت خود را به خواب و خوابیدن اختصاص می‌دهند و روی باقی برنامه‌های خود خط می‌کشند. خیلی‌ها نیز شب تا دیروقت بیدار می‌مانند و به قول قدیمی‌ها تا لنگ ظهر می‌خوابند. اما پزشکان و روانشناسان تاکید دارند که همان قدر که خواب کم می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد، پرخوابی و بی‌نظمی در خواب هم می‌تواند به سلامت جسم و روح آسیب بزند.
در زیر به چند آسیب اساسیِ خواب زیاد یا بی‌موقع خوابیدن و بی‌نظمی در خواب اشاره می‌کنیم که توجه به هر یک از آنها می‌تواند یک تلنگر برای ما باشد.

خستگی، کسالت و افت کارآیی

بی نظمی در الگوی خواب باعث اختلال در ساعت‌های خواب و بیداری می‌شود که می‌تواند منجر به خستگی و افت کارآیی در طول روز شود.

کاهش تمرکز

خواب بی‌نظم اگر هر روز تکرار شود، موجب کاهش تمرکز و ایجاد اختلال در کارهای روزمره می‌شود. این موضوع می‌تواند بر نوع رفتار ما با عزیزان‌مان هم تاثیر داشته باشد.

احساس عذاب وجدان

وقتی در زمان مناسب به رختخواب نمی‌روید، مجبورید صبح تا دیروقت بخوابید تا کم‌خوابی‌تان جبران شود. همین موضوع باعث می‌شود زمانی را که می‌توانستید برای سایر کارها و برنامه های خود اختصاص دهید، تنها به خواب اختصاص دهید. به این ترتیب کل زمان شما از دست می‌رود و به هیچ یک از کارهای مهم خود نمی‌رسید و همین مساله باعث عذاب وجدان و خودخوری شما می‌شود.

افزایش خطر بروز بیماری‌ها

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که نظم نداشتن در خواب می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، تنگی نفس و بیماری‌های قلبی و عروقی مثل فشارخون بالا شود.

اختلال در سلامت روان

خواب بی‌نظم می‌تواند باعث ایجاد اختلال در سلامت روان شود و عواقبی همچون افسردگی، اضطراب و افزایش سطح استرس شود. اگر تغییر الگوی خواب استمرار پیدا کند، می‌تواند اختلالات شدید روانی را نیز به دنبال داشته باشد. پس بهتر است حتی در تعطیلات الگوی خواب منظمی داشته باشید تا سلامت روح و روان و جسم‌تان حفظ شود و از دست نرود.

کد خبر 840687 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت بهداشت روانی خبر مهم خواب بیخوابی

دیگر خبرها

  • آیا تغذیه با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • شما هم در تعطیلات خواب بی‌نظمی دارید؟ | خواب زیاد این بلاها را سر ما می‌آورد
  • آیا غذاهای سالم با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • ایجاد اشتغال مستقیم هزار و ۲۰۱ در چهارمحال و بختیاری
  • گردن‌درد را با این تمرین‌های ساده در خانه درمان کنید
  • چند اسب اینجا می‌بینید؟
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • اگر از سوسک وحشت دارید، این خبر را نخوانید
  • شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای/لزوم انتقال پیام‌های دینی، تمدنی و ایرانی‌گری با زبان شعر/ضرورت ایجاد نهضت ترجمه اشعار فارسی
  • اگر این نشانه‌ها را دارید بسیار شخصیت قوی دارید