Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@23:08:43 GMT

اختلاف در رویت هلال ماه، فقهی است

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۸۳۲۸

اختلاف در رویت هلال ماه، فقهی است

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: ‌اختلاف در رویت هلال ماه امری فقهی است و از قدیم هم بوده و مردم نیز باید به نظر مراجع تقلید خود عمل کنند.

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد در یک گفت وگوی خبری افزود: گروه‌هایی که برای استهلال اعزام شده‌اند، به شکل استانی عمل کردند و این گروه‌ها از تهران اعزام نشدند و این رویه از طریق ستادهای استانی برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این یکصد گروه در مکانهایی که باید مستقر شوند قرار می گیرند و این برنامه برای بیشتر استانها انجام شد، فقط در یکی دو استان شاید این کار انجام نشد و در همه استانها کار رویت هلال ماه شوال انجام شد. در برخی استانها غبار و ابر وجود داشت اما طبق آخرین اخباری که در شب گذشته داشتیم، از این تعداد حدود ۱۰ گروه توانسته بودند هلال را مشاهده کنند.

موحدنژاد در پاسخ به این سوال که چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام رویت هلال ماه هستیم، گفت: بحث اعلام مشاهده هلال ماه و روز عید باز می گردد به اختلافات فقهی و شاید در بین مردم این تصور بوجود آید که این مسایل سیاسی است.

وی ضمن تکذیب وجود اختلافات سیاسی تصریح کرد: برخی فقها رویت با ابزار را معتبر می دانند و برخی این رویه را معتبر نمی دانند، ‌برخی رویت در همان منطقه را لازم می دانند و برخی حتی رویت هلال در دور دست یعنی سه چهار هزار کیلومتر آنطرف تر را هم قبول دارند و این اختلافات جدید نیست و در قدیم هم بوده است.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب افزود: از قدیم هم این اختلافات فقهی وجود داشته، اما اکنون با توجه به گستره ارتباطات و خبررسانی، مردم بیشتر مطلع می شوند.

وی تاکید کرد: مردم می توانند با توجه به احکام مراجع تقلید خود که هلال آیا دیده شده و یا در کجا رویت شده به این موضوع عمل کنند.

شب گذشته «بر اساس گزارشهای متعدد رسیده از راصدان کاردان و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شوال المکرم» برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محرز  و امروز یکشنبه ۴ خرداد عید سعید فطر اعلام شد، با این حال برخی مراجع تقلید امروز را روز آخر ماه رمضان دانستند که طبق اعلام عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب، منشأ این اختلاف، فتاوای فقهی بوده است.

طبق گزارش استهلال ماه شوال ۱۴۴۱ که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری آن را منتشر کرد، غروب روز گذشته در مناطقی از استانهای تهران، فارس، اصفهان، بوشهر،  البرز، یزد و کرمان که هوا صاف بوده، هلال با چشم مسلح رؤیت شـده و در برخی استانها هم هوا غبار آلود بوده و هلال رؤیت نشـده است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ستاد استهلال دفتر رهبری عید فطر رهبر معظم انقلاب رویت هلال ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۸۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش در پرونده قتل پس از ۵ سال در دزفول

ایسنا/خوزستان رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان از سازش در یک پرونده قتل در دزفول بعد از پنج سال با اجرای پویش به حرمت امام علی (ع) می‌بخشم، خبر داد.

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ در یکی از روستاهای شهرستان دزفول درگیری و نزاعی بین دو طایفه رخ داد و منجر به قتل یک خانم ۳۷ ساله شد و این حادثه، آتش اختلاف و کدورت را بین این دو طایفه بیشتر شعله‌ور کرد.

وی افزود: متاسفانه سال‌های متمادی در دعواهای متعدد بین این دو طایفه مشکلات عدیده‌ای برای روستا و خانواده‌ها به وجود آمد.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان ادامه داد: با تدابیر رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب دزفول، پرونده برای حل و فصل موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع شد.

وی گفت: با تشکیل جلسات متعدد و طاقت‌فرسا در این سال‌ها که به دلیل عدم اجرای تعهدات از طرف خانواده قاتل ایجاد می‌شد، در نهایت در روز اجرای حکم  و در واپسین ساعات زمانی که  قرار بود طناب مجازات به گردن قاتل آویخته و حکم قصاص اجرا شود، حضور تیم و کارگروه شورای حل اختلاف ویژه قتل در محل اجرای حکم با پویش به حرمت امام علی(ع) می‌بخشم، منجر به گرفتن مهلت ۴۰ روزه برای اجرای تعهدات توسط خانواده قاتل شد.

امانت بهبهانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ماه مبارک رمضان و حلول سال نو تعهدات در پنج روز اجرایی و به حول قوه الهی منجر به کسب رضایت قطعی و ثبتی اولیا دم شد و همچنین طرفین نسبت به تمامی پرونده‌های مطروحه در دادسرا، دادگاه و شورای حل اختلاف رضایت کامل اعلام کردند.  

وی با تقدیر از تدابیر رئیس و دادستان عمومی و انقلاب دزفول، خانواده مقتول که به حرمت امام علی(ع) قاتل را بخشیدند و همچنین از تلاش‌های مدیر امور اداری شورای حل اختلاف دزفول، رئیس و اعضای مجتمع شماره ۱۲ شورای حل اختلاف این شهرستان، بر گسترش بیشتر صلح و سازش پرونده‌های مهم در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختلاف سلیقه‌ها نباید منجر به از بین رفتن انگیزه‌ها شود
  • رویت گله گراز‌ها در حاشیه رودخانه دره ساری بویین میاندشت + فیلم
  • اختلافات عامل بی اثر شدن اقدامات می شود
  • فرهاد مجیدی در دبی رویت شد + عکس
  • حرف‌های مهم کامران قاسمپور برای حضور در ۸۶ کیلو
  • قاسم‌پور در واکنش به حضور در ۸۶ کیلوگرم: سرباز تیم‌ ملی هستم
  • پرونده قتل در دزفول منجر به صلح و سازش شد
  • سازش پرونده قتل در دزفول
  • صلح و سازش یک پرونده قتل در دزفول
  • سازش در پرونده قتل پس از ۵ سال در دزفول