Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- گزارش مرکز داده‌های ترافیک دریایی نشان می‌دهد که کشتی نفتی فورتون ایران کمتر از یک ساعت با بنادر ونزوئلا فاصله دارد و وارد آب های ساحلی این کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،براساس داده های منتشر شده بر سایت مرکز داده های ترافیک دریایی ، کشتی فورتون، حامل بنزین ایران هم اکنون در محل ساحل شمالی آمریکای جنوبی قرار دارد و به سوی خاک ونزوئلا در حرکت است اما بندر محل استقرارش همچنان مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس داده های مرکز ترافیک دریایی، محل دقیق کشتی فورتون ساعتی پیش در طول و عرض جغرافیایی (11.31116° / -61.60295°) بوده است.
سرعت کشتی فورتون نیز در حدود 13.7 گره دریایی است. هر گره دریایی برابر 1852 متر در ساعت است.
براساس اطلاعات ارائه شده بر سایت ترافیک دریایی در مورد کشتی فورتون، این کشتی نفتکش در تاریخ 13 مارس (23 اسفند سال 97) بندر شهید رجایی ایران را به سوی آب های جنوب غربی ترک کرده است.
کشتی نفتی فورتون ساخت سال 2004 بوده و عمر آن 16 سال است و هم اکنون تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت دریایی می کند.


واکنش بولتون به ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا
مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید با دخالت در امور ایران و ونزوئلا، از انتقال بنزین ایران برای مردم ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.
 مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که سابقه طولانی در ضدیت با ایران دارد، شنبه شب به وقت تهران در توییتی مجددا با ابراز نگرانی از همکاری های قانونی ایران و ونزوئلا نوشت، انتقال بنزین ایران به ونزوئلا اقدامی ناراحت کننده است.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در توییتی بدین منظور نوشت: «ما همگی از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا دچار مشکل میشویم. انتقال بنزین ایران جهت کمک‌رسانی به دولت شکست خورده "مادورو" برای ایالات متحده و همه کشورهای منطقه خطرناک است. ما در مخالفت با نفوذ ایران کنار "خوان گوایدو" (رهبر شورشیان ونزوئلا) ایستاده ایم.»
وی در روزهای گذشته نیز در توییتی نوشت، ایران در حال سرپیچی کردن از کارزار فشار آمریکا است و برای رها کردن مادورو از کمبود سوخت پنج نفت‌کش بزرگ را روانه ونزوئلا کرده است. باید با تلاش ایران برای مخالفت با اولویت‌های آمریکا با قاطعیت برخورد شود. چین، ایران و ونزوئلا نمی‌توانند موفق شوند!


ایران و آمریکا تحریم های آمریکا را دور زدند
روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه نوشت: در حالی کشتی فورچون ایران به سواحل ونزوئلا نزدیک می‌شود که خبری از تهدیدات و تحریم‌های آمریکا نیست.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داده، با نزدیک شدن اولین محموله سوخت ایران به ونزوئلا که هر دو تحت تحریم های آمریکا قراردارند، انتظار می رود که به طور موقت بحران سوخت کشور آمریکای جنوبی (ونزوئلا) کاهش یابد.
براساس این گزارش، کشتی حاوی سوخت ایران در حالی از دریای کارایب عبور می کند و به سواحل ونزوئلا نزدیک می شود که هیچ خبری از دخالت امریکا نیست و مقامات ونزوئلا نیز ورود کشتی سوخت ایران را جشن می گیرند.
«خورخه‌ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در پیامی توییتری نوشت: ایران و ونزوئلا در مواقع سخت همیشه از یکدیگر حمایت کرده و امروز نخستین کشتی حامل بنزین برای مردم ما می آید.
طبق اخبار منتشر شده در کنار کشتی فورچون، چهار کشتی سوخت دیگر ایران در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند که انتظار میرود تا روزهای آتی برسند.
به دنبال تهدید آمریکا برای دخالت در روند حرکت کشتی های ایران، دکترحسن روحانی رییس جمهوری در تماس تلفنی امیر قطر با تاکید بر اینکه اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا هر کجای جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد، گفت: همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌­ها دست به خطا نزنند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه آغاز گر درگیری نخواهد بود، افزود: ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌­ها دست به خطا نزنند.


چالش نفتکش‌های ایرانی برای  آمریکا
نشریه معتبر «تایم» در گزارشی عنوان داشت در حالی که تنش میان ایران و آمریکا اوج گرفته است، تهران پنج نفتکش پر از سوخت خود را به ونزوئلا گسیل کرده است. این کشتی‌ها در حالی حدود 175 هزار تن محموله را منتقل می‌کنند که هر دو کشور صادرکننده و واردکننده تحت تحریم کاخ سفید قرار دارند. این اقدام چند هفته پس از دریافت هوایی برخی کمک‌های پالایشگاهی از سوی تهران به کاراکاس صورت می‌گیرد.
از دیدگاه ‌این نشریه، اقدام فوق از یک طرف منابع مالی مورد نیاز برای ایران را تا حدودی تامین می‌کند اما همزمان دولت و رئیس جمهوری ایالات متحده را که ایران و ونزوئلا را با فشار حداکثری تحریم‌ها روبرو کرده است،  تحت فشار شدیدی قرار می‌دهد.
از دیدگاه تحلیلگر تایم، اقدام تازه را باید در چارچوب همان تنش‌های نفتی سال قبل ارزیابی کرد که شکل و مکان آن تغییر کرده است. هنوز واکنش آمریکا به نفتکش‌ها مشخص نشده است. وزارت خزانه‌داری و گارد ساحلی هشداری را برای صنایع دریایی در مورد تاکتیک‌های نقض تحریم‌ها صادر کرده‌اند اما مقامات پنتاگون از ابراز نظر خودداری می‌کنند.
به اعتقاد گروهی از تحلیلگران این هشدارها ممکن است باعث افزایش دوباره تنش میان ایران و ایالات متحده شود. این درحالی است که ماه گذشته آمریکا از مانورهای خطرناک نیروهای ایرانی در خلیج فارس خبر داده بود. تحلیلگر مرکز پژوهشی «میدل ایست مانیتور» اما بر این باور است یکی از اهداف این اقدام ایران شکستن تحریم‌های ایالات متحده است.
از دید برخی تحلیلگران، چیزی که ‌ایالات متحده درک نمی‌کند آن است که با فشار حداکثری و سیاست‌های تحریمی دشمنان بیشتری را برای خود می‌آفریند و علاقه به چندجانبه‌گرایی را تقویت می‌کند.
نکته دارای اهمیت آن است این پنج نفتکش‌ برخلاف قبل با رادارهای خاموش در حال حرکت نیستند و سامانه مکان‌یابی همه آن‌ها روشن است. ‌این کشتی‌ها با پرچم ایران در حرکتند اما مقصد آن‌ها تاکنون به صورت رسمی ‌از سوی تهران اعلام نشده و مسائل فوق گمانه‌زنی رسانه‌های جهان بوده است. برخی تحلیگران غربی موفقیت ایران در عملی ساختن خواسته‌های خود را ضربه سنگینی بر دکترین مونروئه واشنگتن می‌دانند که از نزدیک به دو قرن قبل آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت خود اعلام کرده بود و حضور و نقش‌آفرینی هر قدرت خارجی در امور کشورهای این منطقه را برنمی‌تافت. حال محموله‌های بنزین و گازوئیل ایرانی علاوه بر آنکه بخشی از نیازهای مردم تحریم‌شده ونزوئلا را تامین می‌کند، خطوط قرمز ایالات متحده در آمریکای لاتین را با چالشی جدی روبرو می‌سازد.
راهبرد آشکار دونالد ترامپ مقابله با نفوذ محور مقاومت در آمریکای لاتین است. اندیشکده آمریکایی «کارنگی» اعتقاد دارد ایران پیش از این تلاش‌های گسترده‌ای را برای افزایش تعامل با آمریکای لاتین انجام داده بود. تهران با اقدامات خود نه تنها نفوذش را افزایش داد بلکه موجب تقویت دیدگاه ساختار ‌چندقطبی جهان شد که تشدید رویکردهای ضدآمریکایی در آن منطقه را به همراه داشت.
طبق تحلیل این اتاق فکر، از دیدگاه واشنگتن حضور ایران در نیمکره غربی تهدید محسوب می‌شود و این سیاست همچون نگاه دولت «جان اف. کندی» به حضور اتحاد جماهیر شوروی در کوبا مقایسه می‌شود. ایران حضور و نفوذ در آمریکای لاتین را از جمله ظرفیت‌های خود و ابزاری جهت ضربه زدن و عقب راندن واشنگتن می‌بیند.



رسانه آمریکایی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه نفت ایران خبر داد
 روزنامه وال استریت ژورنال از بررسی تحریم‌های جدید برای جلوگیری از صادرات سوخت توسط ایران به ونزوئلا از سوی دولت ترامپ خبر داد.
این روزنامه آمریکایی شامگاه چهارشنبه به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشت: دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید و گام‌های دیگر حقوقی برای عدم صادرات نفت ایران به ونزوئلا است.
براساس این گزارش، ایران به رغم تحریم‌های آمریکا، تلاش‌های جدیدی برای ورود به بازار نفت آمریکای لاتین اتخاذ کرده و ایالات متحده نیز با تحریم‌های جدید به دنبال توقف روند فروش نفت ایران به ونزوئلا است.
وزارت خزانه داری آمریکا در جدیدترین تصمیمات خصمانه علیه ایران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، شماری از مقام‌های ارشد نظامی ایران و چند نهاد قضایی را به بهانه ارتباط با نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد.
براساس وب سایت رسمی خزانه داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC)، رحمانی فضلی را به دلیل نقش وی در نقض حقوق بشر و همچنین هفت مقام ارشد نیروهای نظامی را در فهرست تحریم های خود قرار داد.
این تحریم‌ها شامل بنیاد تعاون ناجا، به همراه مدیر و اعضای هیات امنا آن نیز می‌شود.
استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز مدعی شد ایران اعتراضات صلح آمیز مردم خود را سرکوب می کند و ایالات متحده همچنان به مسئولیت پذیری مقام ها و نهادهای ایرانی ادامه می دهد که بر مردم خود ظلم می کنند.
به گزارش ایرنا، تعمیق روابط تهران - کاراکاس به عنوان دو بازیگر تحت تحریم در روزهای اخیر به نگرانی و هراس کاخ سفید دامن زده و پس از حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، واشنگتن نیروی نظامی به دریای کارائیب اعزام کرده ‌است.
این اقدام آمریکا با هدف ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران با واکنش مسئولان جمهوری اسلامی ایران مواجه شد به طوری که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و تاکید کرد که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ونزوئلا ترامپ مادورو آمریکا ایران به ونزوئلا تحریم های آمریکا ایران و ونزوئلا تحریم های جدید ترافیک دریایی آمریکای لاتین ایالات متحده بنزین ایران خزانه داری سوخت ایران تحریم ها کاخ سفید کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۹۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که کشورش طی روز‌های آتی تحریم‌های جدید علیه ایران وضع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن طی روز‌های آتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد.

طبق گزارش رویترز، وی گفت: این تحریم‌ها برنامه موشکی، پهپادی ونهاد‌های حامی سپاه و وزارت دفاع ایران را شامل می‌شود.

سالیوان خاطرنشان کرد: توقع داریم شرکا و هم‌پیمانانمان نیز از طرف خود تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند.

این مقام آمریکایی همچنین گفت:به تقویت پدافند هوایی و موشکی خود در خاورمیانه به منظور مقابله با قدرت موشکی و پهپادی ایران ادامه می‌دهیم.

وبگاه خبری آکسیوس نیز روز سه شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی درباره حمله رژیم صهیونیستی به ایران گزارش کرد: ارزیابی ما این است که ایران به هر حمله بزرگ و اعلام شده اسرائیل به خاک خود پاسخ خواهد داد.

همچنین یک مقام آمریکایی به شبکه خبری الجزیره گفت: ما از اسرائیلی‌ها می‌خواهیم که به پیامد‌های استراتژیک حمله به ایران فکر کنند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد وزیران کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواستند در پاسخ به حمله ایران درنگ کند و منتظر تشکیل ائتلافی در منطقه علیه ایران باشد.

این منبع گفت فشار‌های بین‌المللی زیادی بر رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود تا از پاسخ به ایران جلوگیری شود.

منبع مذکور در ادامه اعلام کرد: ابتکاری برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به عنوان جایگزینی برای پاسخ اسرائیل مطرح شده است.

ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.

«سرلشکر محمد باقری» رییس ستادکل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هشدار داده «چنانچه رژیم صهیونیستی اقدامی علیه جمهوری اسلامی چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در کشور سوریه و جای دیگری انجام دهد، عملیات بزرگتری انجام خواهد شد».

دیگر خبرها

  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان: واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • استقرار کروزهای ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید