Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه عید سعید فطر روز نمایش بندگی و تبلور عبودیت در درگاه الهی است، گفت: عید فطر، بازگشت به فطرت و سرشت و نگاهی نو به جهان هستی پس از یک ماه توجه و تمسک خالصانه به ریسمان الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه ۴ عید در اسلام به طور رسمی وجود دارد که عبارتند از: عید قربان، عید غدیر، عید جمعه و عید فطر که هر ۴ عید مهم و حائز اهمیت هستند، افزود: باید بیش از پیش واژه‌ها و گفتار‌های وارد شده در قنوت نماز عید فطر را مورد دقت و بررسی قرار داد تا از محتوای آن به نکات مهمی دست پیدا کرد.

سلمانی عبیات اظهار کرد: در روایات و در فرهنگ اسلامی، عید روزی است که مسلمانان به یک موفقیتی در عمل به دستورات الهی و انجام کار‌های خیر نائل می‌شوند، پس از این موفقیت یک سروری از این موفقیت به وجود می‌آید. مثلا وقتی مسلمانان در ایام حج موفق به انجام فرائض می‌شوند پس از آن به شکرانه آن توفیق عید قربان را جشن می‌گیرند.

او ادامه داد: در عید غدیر نیز به شکرانه اینکه پیامبر، ولی خدا را معرفی کرد و مردم توفیق شناخت و بیعت با، ولی الله را پیدا کردند جشن گرفته می‌شود. در عید فطر هم به این دلیل که مردم در ماه رمضان و شب‌های قدر توفیق اعمالی که موجب تقرب به خداست را یافته اند در پایان، این موفقیت را جشن می‌گیرند.

این پژوهشگر تاریخی بیان داشت: از عنوان دیگری که بر روز عید فطر قرار داده اند این است که ذخیره‌ای برای پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام است. در دعایی هم که ما در نماز عید فطر می‌خوانیم می‌گوییم «و لمحمّد صلّی اللَّه علیه و اله ذخرا و شرفا و کرامتا و مزیدا» یعنی این ذخیره و گنجینه‌ای برای پیامبر اسلام (ص) است.

او با بیان اینکه که روز عید و برقراری این روز و اهتمام مسلمانان به این روز خود باعث دوام و بقای اسلام می‌شود، تصریح کرد: با حضور همه مسلمانان در یک روز در نماز عید فطر، شکوه اسلام و همبستگی مسلمین و برکات دیگری که بر آن مترتب می‌شود را به همراه خواهد داشت که خود موجب زنده بودن و بقای دین پیامبر می‌شود‌

سلمانی عبیات اذعان داشت: تعبیر دیگری که داریم «مزید» است که موجب افزایش برای پیامبر است، یعنی توسعه فرهنگ اسلامی در سطح ملت‌های دیگر و جهان است. خود این نمایش وحدت و همبستگی توجه دیگران را به آن جلب می‌کند که طبعاً وقتی که با اسلام آشنا شوند زمینه نشر فرهنگ دینی فراهم می‌شود.

او اظهار داشت: ما در صحیفه سجادیه داریم که می‌فرماید امروز روز سرور و خشنودی مومنین است که با توفیقاتی که پیدا کردند خشنودند که توانستند اعمال خوبی را در همه زمینه‌ها انجام دهند و از این موفقیت یک سرور معنوی در بین مسلمانان بوجود می‌آید.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عید فطر تاریخ اسلام دین اسلام عید قربان برای پیامبر عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۹۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد

آیت الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر اتحاد در مقابل محور شرارت های منطقه ای و فرامنطقه، اظهار داشت: یکی از اموری که امروز باید همه مسلمانان به آن توجه کنند و بر آن تاکید داشته باشند ، وحدت میان امت اسلام است.

وی افزود: امروزه مسلمانان یک امت واحده ای را تشکیل داده اند، جمعیتی حدود دو میلیارد در جهان هستی همراه با بالاترین منابع و مخازن مادی در اختیار آنان قرار گرفته است که  از سویی می توان گفت آینده این جهان باید توسط مسلمانان رقم بخورد ، ولی منافع مادی دشمنان اسلام ایجاب می کند که این امت واحد را به جدایی کشانده و فاصله میان آنان ایجاد نمایند.

وی ادامه داد: در نتیجه با ایجاد اختلافات، نقشه های خود را پیش برده و امت اسلامی را به استضعاف کشانده و از منابع مادی آنان استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: باید مذاهب اسلامی بر محور اسلام ، قرآن کریم و پیامبراسلام واهل بیت(ع) باشند و با توجه به محور های وحدت آفرین که مورد اتفاق طرفین می باشد، مسیر را ترسیم نمایند و با اتحادو وحدت ، اختلافات را از بین برده و زندگی مسالمت آمیزی را داشته باشند و تحت لوای اسلام حرکت نمایند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اذعان داشت: طبیعتا وجه اشترکات میان مذاهب اسلامی قابل ملاحظه بوده وبراین اساس باید امور مسلمین تنظیم و مدیریت شود؛ باید این نقاط مهم و اساسی را پاس داشته و از سو استفاده دشمنان اسلام جلوگیری نمود.

وی تصریح کرد: متاسفانه جهان اسلام به افراط و تفریط هایی مبتلا شده است و این زمینه ای است برای خود مسلمانان که اختلاف افکنی صورت گیرد و چهره اسلام راستین را زشت کند.

وی در پایان تاکید کرد: از آنجا که با جنایات وحشیانه صهیونیست ها و همراهی استکبار جهانی در مسئله غزه روبرو هستیم، هشدار و ارشاد های لازم داده شده است، لذا باید جهان اسلام یکپارچه به مانند ایران اسلامی در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد
  • اقدام شجاعانه ایران اسلامی در نتیجه وحدت و تقریب ملت آن است
  • آب انبارها؛ گنجینه‌ای منحصر به فرد برای استفاده بهینه و ذخیره آب
  • روایت یک استاد تاریخ از فرمان پیامبر(ص) به جهاد با یهودیان جنایتکار
  • روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟
  • مخالفت وهابیت با همه مسلمانان است نه تنها تشیع/ چرا بن‌باز به مدینه نرفت
  • افزایش چشمگیر اسلام‌هراسی در آلمان
  • «وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام
  • عملیات پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی مایه عزت مسلمانان شد
  • عملیات در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی مایه عزت مسلمانان شد