Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام بهاری با بیان‌اینکه اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد، گفت: مثل اختلاف در تعیین روز عید فطر که ناشی از مبنای فقهی است نه در اصول و عدم اعتماد مراجع به یکدیگر. این اختلاف مختص ایران نیست و در حوزه علمیه نجف هم وجود دارد.

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف  خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فرا رسیدن عید سعید فطر فرصت بیان برخی نکات فقهی را نیز فراهم می کند، اظهار کرد: اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد، چنان که در مراجعه به پزشکان نیز می بینیم یکی دارو تجویز می‌کند و دیگری راه درمان را در جراحی می ‌بیند و مردم هیچ گاه از این تفاوت آراء به دعوا تعبیر نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود؛ بلکه اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند.

 

وی تصریح کرد: این اختلاف بر اساس اختلاف در مبنای فقهی است نه عدم اعتماد مراجع به یکدیگر چراکه یکی شب‌ مشترک یا چشم ‌مسلح را در این تعیین شرط می داند و دیگری نه.  اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحثی مفصل دارد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد، می‌داند دلایل و استدلال‌های طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه روزه دو بُعد فردی و اجتماعی دارد، گفت: در بعد فردی هر کسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل می‌کند مثل اینکه امروز را عید بداند یا نداند اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود که بهترین مبنا در این باره نظر ولی فقیه در هر زمان است.

 

این استاد اخلاق تاکید کرد: بر خلاف آنچه برخی می خواهند القاء کنند که این اختلافات صرفاً در ایران دیده می شود، باید گفت این تفاوت مبنایی در حوزه علمیه نجف هم وجود دارد؛ چنان که حضرات آیات  سیستانی و مدرسی امروز (یکشنبه، 4 خردادماه) را سی‌امین روز ماه مبارک رمضان و در مقابل آیات عظام حکیم، فیاض و بشیر نجفی امروز را عید اعلام کرده اند.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه اثبات اول ماه قمری امری تقلیدی نیست، خاطرنشان کرد: بله، اما در مبانی باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که طبق نظر ایشان رؤیت با ابزار مورد قبول باشد

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اختلاف فقهی سبک زندگی اسلامی عید فطر حجت الاسلام عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن روشن: اختلاف خطیر و نکونام؟ نه می‌فهمیم این چه می‌گوید، نه آن! / فیلم

صحبت های حسن روشن در حاشیه بازی نمادین بین تیم های رسانه ورزش‌ و یاران آب پرور.

دانلود (30.9MB)

دیگر خبرها

  • اصول تغذیه سالم در خانواده (فیلم)
  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • سپاه پاسداران نماد اعتماد و آرامش اجتماعی است
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • حسن روشن: اختلاف خطیر و نکونام؟ نه می‌فهمیم این چه می‌گوید، نه آن! / فیلم
  • مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟
  • کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند
  • احمدی نژاد از اسراییل به عنوان «کشور» یاد کرد