Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@17:09:54 GMT

سفیر جنجالی آمریکا در آلمان کناره‌گیری می‌کند

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۱۵۵۹

سفیر جنجالی آمریکا در آلمان کناره‌گیری می‌کند

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ماه فوریه گرنل را به عنوان کفیل آژانس «مدیریت اطلاعات ملی» انتخاب کرده بود.
هفته گذشته «جان راتکلیف» با رای سنا به عنوان رییس جدید این آژانس انتخاب شده و دوره فعالیت گرنل به انتها رسید.
رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند که گرنل به کاخ سفید اطلاع داده که پس از تایید صلاحیت راتکلیف، از سمتش به عنوان سفیر آمریکا در آلمان کناره‌گیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی از سال ۲۰۱۸ که سفیر آمریکا در آلمان شد بارها به خاطر انتقادهای صریح و تند از سیاست‌های دولت آنگلا مرکل، از جمله در مورد بودجه دفاعی، همکاری با روسیه در پروژه خط لوله انتقال گاز و آنچه که «عدم قاطعیت» در برابر ایران خوانده است، جنجال‌ به پا کرده بود.
گرنل در تهدید و فشار به اروپایی‌ها برای پیوستن به کمپین فشارحداکثری علیه ایران نقش فعالی داشته است.
وی از پیوستن شش کشور اروپایی به سازوکار مالی اینستکس برای تجارت با ایران انتقاد کرده بود.
 

برچسب‌ها آنگلا مرکل روسیه دونالد ترامپ اينستكس ایالات متحده آمریکا آلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آنگلا مرکل روسیه دونالد ترامپ اينستكس ایالات متحده آمریکا آلمان آنگلا مرکل روسیه دونالد ترامپ اينستكس ایالات متحده آمریکا آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر

بین الملل تابناک: اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران، تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر، درخواست سازمان ملل برای کاهش فوری تنش ها در خاورمیانه و رایزنی سران کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره تحولات منطقه از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خود در ایران را که طی چند روز گذشته متوقف شده بود، از سر گرفته‌اند.

"میخائیل اولیانوف" نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از بازگشت بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد.

اولیانوف در پیامی در کانال شخصی تلگرامی خود نوشت: بازرسان آژانس که به دلیل تنش‌ها در منطقه، به طور موقت از حضور در تاسیسات هسته‌ای ایران منع شده بودند، برای انجام وظایف خود در آنجا بازگشته‌اند.

تنش‌ها در منطقه در چند روز اخیر به دنبال پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق افزایش یافته بود.

ایران، شامگاه شنبه، طی عملیات "وعده صادق" صدها موشک و پهپاد را به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره متوقف شدن فعالیت بازرسان آژانس گفته بود: ایران روز یکشنبه تأسیسات هسته‌ای خود را به‌دلیل ملاحظات امنیتی بست و اجازه ورود بازرسان آژانس به آنها را نداد اما روز دوشنبه این مراکز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند. ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم.

تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا

تارنمای پولیتیکو ساعاتی پیش خبر داد که نمایندگان مجلس آمریکا با تائید تعدادی مصوبات ضدایرانی، تلاش کردند تا محدودیت های بیشتری علیه انتقال فناوری از آمریکا به ایران و ورود اتباع ایرانی به این کشور اعمال کرده و تحریم های بیشتری را به تدابیر جاری بیفزایند.

برخی از این مصوبات عبارتند از:

- قانون پاسخگویی مقامات ایران که به منظور ارائه گزارش در مورد دارایی‌های مالی مقام های ارشد ایرانی تدوین شده است.

- قانون پاسخگویی تحریم های ایران که با هدف جلوگیری از فرار از تحریم های علیه ایران تنظیم شده است.

- قانون ابزارهای تقویتی برای مقابله با استفاده از سپر انسانی، که تحریم هایی را علیه نهادهایی که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند، اعمال می‌کند.

- قانون ممنوعیت فناوری که صادرات فناوری ساخت آمریکا به ایران را برای همیشه ممنوع می کند.

- قانونی که مانع از ورود مقام های تحریم شده به آمریکا برای شرکت در جلسات سازمان ملل می شود.

- قانون تحکیم تحریم ‌های ایران که برخی از تحریم ‌های ضدایرانی را دائمی می ‌کند.

پیشتر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که آمریکا در روزهای آتی تحریم ‌هایی جدیدی در زمینه موشک ها و پهپادها وضع می ‌کند.

تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر 

وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه سفیرش را از جمهوری آذربایجان فراخوانده اعلام کرد، باکو به ادامه اقدامات یکجانبه که روابط دو کشور را مخدوش می‌کند، متهم است.

 روابط بین فرانسه و جمهوری ‌آذربایجان از پیش بر سر تنش‌هایی بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ متشنج شده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسه از متحدان دیرینه ارمنستان و میزبان جمع کثیری از مهاجران ارمنستانی است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با «آن بویلون» سفیر این کشور در جمهوری آذربایجان گفت، از بابت اقدامات باکو متاسف است و امیدوار است که طرف جمهوری آذربایجان تمایلاتش را شفاف سازی کند.

همچنین تلاش‌هایی برای عادی سازی روابط بین ایروان و باکو انجام شده اما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: پاریس بار دیگر حمایت خود را از عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعلام می‌کند و به قوانین بین‌الملل و حق حاکمیت دو کشور احترام می‌گذارد.

ارمنستان در پی تنش با روسیه بیش از گذشته به همکاری دفاعی با فرانسه اتکا کرده است.

در فوریه ۲۰۲۴، ارمنستان توافقی را برای خرید تفنگ‌های نقطه‌زن از یک کمپانی ساخت تسلیحات فرانسوی امضا کرد اما مبلغ آن فاش نشده است.

در اکتبر ۲۰۲۳ نیز پاریس فروش تجهیزات دفاعی شامل سه سیستم راداری و وسایل دید در شب را به ارمنستان اعلام کرد که باعث خشم باکو شد.

درخواست سازمان ملل برای کاهش فوری تنش ها در خاورمیانه

سخنگوی سازمان ملل درباره تنش میان ایران و اسرائیل با تاکید بر اینکه دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف ها است، گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار کاهش فوری تنش ها در منطقه و بازگشت صلح در خاورمیانه است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش ها درباره تنش میان اسرائیل و ایران گفت: دبیرکل سازمان ملل بازهم همه طرف ها را به خویشتن داری دعوت می کند. ما نمی خواهیم شاهد یک چرخه دیگر خشونت و انتقام جویی در منطقه باشیم. این سیاستی نیست که به صلح می رسد.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران تلفنی گفتگو کرد. او اظهارات خود در شورای امنیت در زمینه عملیات نظامی علیه اهداف نظامی در اسرائیل و حمله مسلحانه علیه تاسیاست دیپلماتیک ایران در دمشق را تکرار کرد. دبیرکل سازمان ملل خواستار کاهش فوری تنش ها در منطقه و بازگشت صلح در خاورمیانه شد.

دوجاریک ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل از طریق کانال های مختلف با رئیس جمهور اسرائیل در ارتباط بوده و مقامات سازمان ملل به صورت منظم با مقامات اسرائیلی در ارتباط هستند.

رایزنی سران کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره تحولات منطقه

سران کشورهای عربستان، قطر و امارات درخصوص تحولات منطقه با یکدیگر تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور و «محمد بن زاید» حاکم امارات در یک گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم تلاش در جهت ثبات و امنیت منطقه و ممانعت از گسترش تنش‌ها و جلوگیری از خطر جنگ در منطقه تأکید کردند.

از سوی دیگر دیوان امیر قطر اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور و بن سلمان نیز در گفت وگوی تلفنی اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه اوضاع غزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

براساس گزارش دیوان امیری قطر، تمیم و بن سلمان همچنین بر ضرورت کاهش تنش و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه تأکید کردند.

دیگر خبرها

  • آلمان سفیر روسیه را احضار کرد
  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • سفیر سابق بریتانیا: چرت نگویید! سفارت ایران در دمشق فرقی با سفارت آمریکا و بریتانیا نداشته
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • توصیه سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به سران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • سفیر اسبق ایران در لبنان: آمریکا تمایلی به افزایش تنش بین ایران و اسرائیل ندارد
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ ای جنایی