Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@18:27:01 GMT

چین از آمریکا خواست جنگ سردی تازه راه نیندازد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۲۲۹۵

چین از آمریکا خواست جنگ سردی تازه راه نیندازد

مقامات آمریکا پیوسته چین را به "لاپوشانی حقایق مربوط به ویروس کرونا" متهم می‌کنند. وزیر خارجه چین در تازه‌ترین موضع‌گیری، به "برخی نیروهای سیاسی" در آمریکا هشدار داد که از تنش‌آفرینی و تخریب روابط دو کشور دست بردارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، وانگ یی، وزیر خارجه چین روز یکشنبه ۲۳ مه در یک ویدیوکنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت آمریکا با "دروغ‌پردازی" درباره ویروس کرونا، در حال وارد کردن مناسبات دو کشور به "دور تازه‌ای از جنگ سرد" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه چین در حاشیه کنگره حزب کمونیست گفت: «برای ما مطلوب نیست که نیروهای سیاسی خاصی در آمریکا، مناسبات دو کشور را تخریب کنند و طرفین را به یک جنگ سرد تازه سوق دهند.»

وانگ یی توضیحی درباره "نیروهای سیاسی" مورد اشاره نداد اما به نظر می‌رسد منظورش در درجه نخست، دونالد ترامپ باشد که چین را مسؤول انتشار ویروس جدید کرونا و مرگ صدها هزار انسان می‌داند. 

او در کنایه‌ای آشکار  عنوان کرد: «به موازات ویروس جدید کرونا، ویروسی سیاسی نیز در آمریکا شایع شده که کارش حمله کردن و تهمت زدن به چین در هر فرصتی است.»

وزیر خارجه چین از آمریکا خواست از چنین رفتاری دست بردارد.

رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا بارها ادعا کرده‌اند که آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان چین، منشأ سرایت ویروس بوده اما چین مساله را "لاپوشانی" کرده است. دونالد ترامپ حتی خواستار پرداخت غرامت از سوی چین شده، اما منتقدان او می‌گویند ترامپ با این موضع‌گیری‌ها می‌خواهد نگاه‌ها را از "تاخیر خود در مواجهه با پاندمی" منحرف کند.

هشدار وزیر خارجه چین به آمریکا در حالی بیان شده که مصوبه تازه کنگره حزب خلق چین تنش تازه‌ای بین دو کشور ایجاد کرده است. طبق تصمیم این کنگره، اعتراضات جاری در هنگ‌کنگ علیه قیمومیت چین، جرم‌انگاری شده و می‌تواند مصداق عناوینی چون "براندازی" یا "تجزیه‌طلبی" باشد.

با وجود واکنش‌های انتقادی در سراسر جهان به قانون یاد شده، وانگ یی گفت این مصوبه با توجه به خطراتی که اعتراضات ماه‌های اخیر برای امنیت ملی چین ایجاد کرده‌اند، ضروری بود.

هنگ‌کنگ از میانه قرن ۱۹ میلادی تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود و پس از آن به جمهوری خلق چین واگذار شد. در توافق این واگذاری، اصل "یک کشور، دو نظام" گنجانیده شده که منتقدان چین را به نادیده‌گرفتن آن متهم می‌کنند. هنگ‌کنگ یک منطقه آزاد تجاری خودگردان است و برخلاف چین، ساکنان آن از حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی گسترده‌ای برخوردار هستند.

مناسبات چین و آمریکا پیش از بحران کرونا نیز چندان حسنه نبود و زیر سایه اختلافات تجاری و موضوعات حقوق بشری قرار داشت. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین آمريكا کرونا در جهان کروناویروس وزیر خارجه چین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان عازم عشق‌آباد شد

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکمنستان دقایقی پیش تهران را به مقصد عشق‌آباد ترک کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه ترکمنستان تهران را به مقصد این کشور ترک کرد.

گفت‌وگو در خصوص مسایل مورد علاقه دوجانبه به خصوص مسایل اقتصادی و تجاری، ترانزیت، انرژی و مبارزه با تروریسم از مهم‌ترین موضوعات مورد رایزنی در جریان این سفر خواهد بود.

در این سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، دمیرچی‌لو مدیرکل اوراسیا و علیرضا محمودی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ایران و ترکمنستان در جریان سفر سال گذشته قربانقلی بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان و رئیسی جمهور سابق این کشور به تهران ۵ سند همکاری در زمینه‌های ترانزیت، برق، گاز، تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور امضا کردند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه با رئیس جمهور ترکمنستان
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • امیرعبداللهیان عازم عشق‌آباد شد
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • فیلم تازه ظریف از زمانیکه معاون وزارت خارجه بود: منو می‌پاییدن!
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • آمریکا: بلینکن درباره عملیات نظامی در رفح با گالانت گفتگو خواهد کرد