Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایوب آقاخانی درمورد سال 98 در وضعیت تئاتر معتقد است سال 98 سال عجیبی در تئاتر حرفه ای بود سالی که به گونه ای اصرار داشتیم اعلام نشده قیافه تئاتر حرفه ای را تغییر دهیم و درواقع ساز و کار ورود و خروج از آن را بازتعریف کنیم و به نظر من نتیجه خوبی از آب درنیامد.

ایوب آقاخانی کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا درمورد وضعیت تئاتر در سال 98 اظهارداشت: من وضعیت را چندان مطلوب ندیدم و شیوع ویروس کرونا شاید به شکل دیگری بر روی تئاتر تاثیر منفی خود را بگذارد اما حتی اگر این ویروس هم شیوع پیدا نمی کرد ما بی شک بحران های دیگری داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که در طول سال 98 عده بسیار زیادی کارگردان را شاهد بودیم که نمی دانستیم این افراد از کجا آمدند و عده بسیار زیادی نمایشنامه نویس دیدم که سابقه ای از آن ها در ذهنم وجود نداشت در اینجا منظورم شخص خودم نیست بلکه هرفردی که پی جو تئاتر و نمایش ها است و باید یک مبنا و اصولی برای کار تئاتر قائل باشیم.

او در ادامه افزود: مبادی و مبانی ورود به عرصه تئاتر در سال 98 پهن شد و بدون حساب و کتاب به نظر رسید برای همین نتیجه بدست آمده هم چندان مورد رضایت نبود و از میان چهره های گمنامی که به تئاتر ورود پیدا می کردند بدون اینکه هیچ عاقله مرد و عاقله زنی کیفیت قلم و یا توان کارگردانی آن ها را تایید کرده باشد تنها تعداد بسیار کمی از این ها به طور نسبی موفق شدند که بازهم از دستاویزهای غیرکیفی و غیراصولی بهره ور شدند. این دستاویزهای غیراصولی همانند استفاده از چهره های شهیرو امثالهم نتوانست نجات بخش آنان باشد و تنها توانستند شرایطی نسبتا بهتر از آثار مجاور خود داشته باشند.سال 98 سال عجیبی در تئاتر حرفه ای بود سالی که به گونه ای اصرار داشتیم اعلام نشده قیافه تئاتر حرفه ای را تغییر دهیم و درواقع ساز و کار ورود و خروج از آن را بازتعریف کنیم و به نظر من نتیجه خوبی از آب درنیامد.

این کارگردان در پاسخ این سوال که ایرانی یا خارجی بودن نمایشنامه ها در جذب مخاطب تاثیر دارد یا خیر؟ گفت: خارجی یا ایرانی بودن نمایشنامه درحال حاضر ملاک نیست و الان ما با مخاطب گم و گیج طرف هستیم که اثر به اثر درمورد اینکه  واکنشش چگونه باشد تصمیم می گیرد. نمایشی را به روی صحنه بردم که احساس کردم این نمایش با شکست مواجه خواهد شد به این دلیل که در این هیاهویی که برای تئاتر به راه افتاده تا بتوانیم مخاطب جذب کنیم شاید نمایشی به این صاف و سادگی کشش آنچنانی در جذب مخاطب نداشته باشد حتی در زمان تمرین های این نمایش به گروهم گفتم به هیچ عنوان نمی توانم پیش بینی کنم که مخاطب این نمایش را دوست خواهد داشت یا خیر؟  و جالب اینکه استقبال خوبی از نمایش شد با اینکه نمایشنامه ای بود که از مضامین روز دور بود اما به تاریخ ایران مربوط و نوشته خود من بود. در حال حاضر نمی توان تعیین کرد که مخاطبان نمایشنامه خارجی و یا ایرانی دوست دارند و از چه نوع نمایشی حمایت می کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر کارگردان ایوب آقاخانی تئاتر حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، صحرا فتحی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، پس از ۵ سال دوری از صحنه، نمایش «هواخوری»، جدیدترین نمایشنامه خود را به صحنه خواهد آورد.

«هواخوری»، خرداد ۱۴۰۳ در یکی از سالن‌های نمایشی تهران روی صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی هم‌اکنون پس از دریافت مجوز، روزهای تمرین را پشت سرمی‌گذارد.

صحرا فتحی، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و تهیه‌کنندگی نمایش‌های «مار بازی»، «پونز»، «شبکاری»، «تئاتر بد»، «آوازه خوان طاس»، «ولپن»، «دکلره»، «سرگرم خودت بودی»، «آتن، مسکو»، «خانه زاد» و... همچنین فیلم‌های کوتاه «زنی که شاعر بود»، «به دریا خوش آمدی» و «بلعیده شده» و نگارش چند فیلمنامه بلند را در کارنامه هنری خود دارد.

این بازیگر و کارگردان با نمایش‌های «دکلره» و «شبکاری» هم در شهرهای مختلف کانادا نیز به اجرا پرداخته است.

صحرا فتحی جایزه بهترین فیلم خارجی در نهمین دوره جشنواره فیلم زنان کالیفرنیا آمریکا با فیلم «زنی که شاعر بود» را دریافت کرده است. همچنین در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن حضور داشته و از ۱۰ جشنواره مطرح بین‌المللی جایزه بهترین بازیگر و کارگردانی را دریافت کرده است.

اطلاعات تکمیلی نمایش «هواخوری» به‌زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 6087516 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • بهرام افشاری به اصفهان رفت
  • اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • نقد فیلم قاتلان ماه گل؛ گنگسترها به نفت رسیدند!
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • ورزش های ناب انسانی و اسلامی در جامعه ایرانی
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است