Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@22:35:36 GMT

چیت عایق است

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۲۵۲۸

چیت عایق است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می‌گوید: چیت به یک نوع عایق گرما و سرما تبدیل می‌شود.

سید امین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از دیرباز رشته‌های مختلف صنایع دستی همچون گلیم و ماشته بافی، سیاه‌چادر بافی، چیت بافی و انواع مختلف صنایع دستی روستایی و عشایری در استان رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص چیت بافی بیان کرد: چیت حصاری از نی است و برای دیوارهای سیاه چادرها از آن استفاده می‌کنند.

قاسمی اضافه کرد: لبه‌های چیت با موی بز دور دوزی شده و وسط نی‌ها باز هم توسط موی بز در شکل‌ها و نقش‌های مختلف بهم بافته می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: استفاده از موی بز در بافت نی‌ها باعث می‌شود که چیت به یک نوع عایق گرما و سرما تبدیل شود؛ یعنی وقتی فصل سرما می‌شود و یا باران به آن برخورد کند رطوبتی که ایجاد شده باعث می‌شود که نی‌ها بهم چسبیده شوند و در نهایت از ورود سرما به داخل چادر جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: هنگامی که فصل گرما فرا می‌رسد نی‌ها از هم فاصله می‌گیرند و باعث عبور هوای خنک به داخل چادر می‌شود.

قاسمی یادآور شد: سیاه‌چادر نیز در بین عشایر لرستان کاربرد زیادی دارد که در اکثر شهرستان‌های استان بافته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: عشایر استان در تولید صنایع دستی فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند که بیشتر آنها را برای مصرف خودشان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری چیت بافی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۲۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: این اداره‌کل پس از دریافت محوز‌های لازم از سوی فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در نظر دارد، به منظور استفاده از توان و دانش نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ سرباز امریه را جذب کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: داشتن دفترچه اعزام، دارا بودن مدرک تحصیلی فقط کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های معماری، عمران، تاریخ، باستان‌شناسی، صنایع‌دستی، مرمت و احیای بنا‌های تاریخی، موزه‌داری، مدیریت جهانگردی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، حقوق، جغرافیا و مترجمی زبان؛ نداشتن اضافه خدمت دفترچه‌ای و نداشتن کسر از خدمت بیش از سه ماه و بومی استان قم از شرایط جذب سربازان امریه در این اداره‌کل است.

وی خاطرنشان کرد: مشمولان وظیفه برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند در قم با شماره تلفن ۳۷۲۱۲۳۳۶ با پیش‌شماره ۰۲۵ و یا ۰۹۰۵۹۸۴۷۱۵۳ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی