Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، راهنمای گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در حوزه های علمیه از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت منتشر شد.

یکی از راه های انتقال کروناویروس به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه یا عطسه و یا لمس اشیاء آلوده منتقل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس دانسته های کنونی این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس می تواند بروز کند و در موارد شدیدتر ممکن است منجر به ذات الریه، نارسایی کلیه و مرگ شود.

با توجه به آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط است. این ویروس می تواند در فاصله ۱ تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود.

راه دیگر انتقال، تماس دستها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درب ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می شود شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن. بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت با آب و صابون شستشو شود.

دامنه کاربرد این راهنما مراکز آموزشی شامل حوزه های علمیه است.

فاصله گذاری اجتماعی در حوزه های علمیه

لازم است کلیه افراد شامل اساتید، طلاب و کارکنان در سامانه خود اظهاری وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir ثبت نام کرده و در صورتی که علائم بیماری را نداشتند، فرم مربوطه را پرینت کرده و پس از امضا فرم را به مدیر حوزه علمیه یا مسئول مربوطه تحویل دهند.

برگزاری مراسم خاص و کلیه تجمعات جانبی ممنوع است.

لازم است حین نماز خواندن در محل شبستان فاصله ۱-۲ متر (حداقل یک متر) بین افراد رعایت شود و هر فرد از مهر، جانماز و وسایل شخصی جهت این امر استفاده کند.

انجام کلیه فعالیت های ورزشی و جانبی تا اطلاع ثانوی در حوزه علمیه ممنوع است.

حتی الامکان مواجهات چهره به چهره افراد کاهش یابد و سعی شود از تلفن، شبکه های اجتماعی و ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنان و طلبه هایی که در داخل یک ساختمان هستند، استفاده شود.

در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد، در حداقل زمان ممکن و فاصله یک تا دو متر (حداقل یک متر) رعایت شود.

استفاده از سیستم تهویه (ترجیحا تهویه مطبوع) و یا باز گذاشتن پنجره ها ضروری است.

از ماموریت ها و مسافرت های غیر ضرور اجتناب شود.

از تجمع افراد در محوطه، راهرو، آبدارخانه، اتاق کپی، اتاق کامپیوتر اجتناب شود.

سطوح و محل های تماسی بصورت حداقل دو بار در روز گندزدایی شود.

در صورت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب، رعایت فاصله ۱-۲ متری (حداقل یک متر) در موقع نشستن در سرویس ضروری است (حداکثر ۳ نفر در یک خودرو سواری متشکل از راننده و دو نفر مسافر در صندلی عقب).

در و پنجره ها, میز و صندلی ها و بقیه وسایل باید حداقل روزی دو مرتبه گندزدایی شوند.

دستشویی و توالت ها روزانه حداقل دو بار و پس از هر شیفت کاری گندزدایی شوند.

لازم است فاصله بین میز و صندلی های کلاس های درس  ۱-۲متر (حداقل یک متر) باشد.

از بزرگترین کلاس ها، سالن های امتحانات و سالن های بزرگ جهت تشکیل کلاس ها استفاده شود.

لازم است کلیه کلاس های فوق برنامه تعلیق شود (پخش فیلم، تئاتر، مسابقات ورزشی، شنا)

لازم است حداکثر زمان حضور در هر کلاس درس به یک ساعت کاهش یابد.

لازم است کلیه جلسات غیر ضرور حذف شده و یا بصورت آنلاین برگزار شود. در خصوص سایر جلسات اضطرار نیز (با حضور حداقلی افراد)، لازم است پروتکل ها و مسائل بهداشتی بطور کامل رعایت شود.

در صورت داشتن هر یک از علائم در اساتید، طلاب و کارکنان یا اعضاء خانواده آنها، از حضور در اجتماعات خودداری کنند.

کلیه افرادی که علائمی از بیماری کرونا داشته باشند به مرکز بهداشتی درمانی معرفی و توسط پزشک معاینه شوند. در صورت لزوم، نمونه برای انجام آزمایشات ارسال خواهد شد. بازگشت به حوزه علمیه منوط به گواهی پزشک خواهد بود.

لازم است پس از اتمام کلاس آموزشی کیبورد ، میز و صندلی ها گندزدایی شود.

به منظور جلوگیری از تجمع افراد، لازم است ساعت سرو نهار به دو برابر افزایش یابد. ضروری است فاصله افراد در هنگام دریافت غذا، ۱-۲ متر (حداقل یک متر) باشد.

موارد مرتبط با خوابگاه ها و حجره ها

لازم است ظرفیت خوابگاه ها به نصف ظرفیت اسمی کاهش یابد.

لازم است کلیه افراد شامل اساتید، طلاب و کارکنان ساکن در خوابگاه و حجره در سامانه خود اظهاری وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir ثبت نام کرده و در صورتیکه علائم بیماری را نداشتند، فرم مربوطه را پرینت کرده و پس از امضا فرم را به مدیر خوابگاه تحویل دهند.

لازم است فاصله تخت ها در حجره یا خوابگاه ۱-۲ متر (حداقل یک متر) باشد.

اتاق تلویزیون، باشگاه، سالن مطالعه، رختشویخانه، استخر و سایر محل های تجمع افراد تا اطلاع ثانوی باید تعطیل شود.

لازم است صرف غذا در محل سلف سرویس با رعایت فاصله ۱-۲متر (حداقل یک متر) انجام شود. به منظور جلوگیری از تجمع افراد، لازم است مدت زمان سرو غذا به دو برابر افزایش یابد. لازم است فاصله افراد در هنگام دریافت غذا، ۱-۲ متر (حداقل یک متر) باشد.

گندزدایی سرویس های بهداشتی، راهروها و محل های عبور و مرور افراد بصورت مکرر و حداقل دو بار در روز انجام شود. سطل پسماند در دار به تعداد کافی در طبقات خوابگاه موجود باشد.

ژل ضد عفونی دست به تعداد کافی در حجره و همه طبقات خوابگاه موجود باشد. لازم است کلیه سرویس های بهداشتی مجهز به صابون مایع و دستمال کاغذی باشد.

استفاده از تخت های سه طبقه در خوابگاه ممنوع است. استفاده از اسکاچ عمومی و سایر وسایل عمومی از جمله قوری چای در آشپزخانه ممنوع است.

کد خبر 4932874

منبع: مهر

کلیدواژه: فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا حوزه علمیه طلاب ویروس کرونا وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان دانشگاه تهران دانشگاه ها سازمان سنجش دانشگاه آزاد اسلامی آموزش مجازی کنکور 99 امتحانات پایان ترم دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت دانشگاه های ایران خوابگاه دانشجویی حوزه های علمیه لازم است کلیه میز و صندلی تجمع افراد کلاس ها فاصله ۱ ۱ ۲ متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق مهم برای کاظم صدیقی پس از ماجرای اخیر + عکس

به گزارش جماران؛ بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. 

این دومین سخنرانی صدیقی امام جمعه موقت تهران و مدیر حوزه علمیه امام خمینی پس از ماجرای اخیر است. 

لازم به ذکر است که بسیاری از مدیران ارشد دولت رئیسی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق است. 

 

دیگر خبرها

  • اتفاق مهم برای کاظم صدیقی پس از ماجرای اخیر + عکس
  • شارژ ۹ میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان
  • شرایط جدید اعزام به خدمت چیست؟
  • حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟
  • حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟ + جزئیات و جدول حقوق
  • روح معماری اسلامی- ایرانی در قم مورد توجه قرار گیرد
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • حقوق کارگران 1403 تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته‌ است؟ به همراه جدول
  • نحوه جامعه‌پذیری و چگونگی پزشک شدن دانشجویان پزشکی
  • چه طور می‌توانیم مصرف قند و شکر را به حداقل برسانیم؟