Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:01:55 GMT

بیم و امیدهای مهار کرونا در استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۴۳۲۵

بیم و امیدهای مهار کرونا در استان اردبیل

در ۱۰ روز گذشته تابلویی که از بیماران مبتلا به کرونا در استان از سوی مقام‌های اجرایی و بهداشتی استان اردبیل ارایه شده بسیار متفاوت و گاه متضاد بوده است.

از یک سو روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کرونا که با ۷۸ نفر شروع شده و حتی در خرداد ماه به آمار نگران کننده ۱۲۸ نفر نیز رسیده و به نوعی رکورد زد موجب نگرانی‌هایی در استان شد و از سوی دیگر روند پایدار و رو به کاهش تعداد بستری‌ها امیدواری‌ها برای مهار تدریجی آن را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان، بیماری کرونا در استان اردبیل در وضعیتی قرار گرفته که با کمی توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان می‌توان براحتی بر آن غلبه کرده و وضعیت زرد موجود در استان را به سمت وضعیت سفید رهنمون کرد امر مهمی که متاسفانه هنوز با توجه به رفتار شهروندان نمی‌توان به آن چندان مطمئن بود.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا و اظهارات کارشناسان حکایت از این دارد که در اغلب مناطق استان اردبیل نوعی بی‌تفاوتی و حتی فراموشی نسبت به وجود بیماری کرونا ایجاد شده است، رفتار عمومی در این استان بگونه‌ای  است که گویا کرونا از بین رفته یا اصلا موجود و ویروسی به این نام در منطقه وجود نداشته است.

مردم همانند دوران پیش از کرونا به زندگی عادی خود مشغولند، ازدحام و شلوغی معابر ، غلغله مردم در پارک‌ها و فضاهای سبز داخل و حاشیه شهر بویژه در روزهای تعطیل ،  برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، آیین‌های دفن و برگزاری مراسم ختم در منازل  هنوز در بسیاری از مواقع  وضعیت عادی داشته و همچنان در حال رشد و افزایش است.

پروتکل‌های بهداشتی که مورد تاکید نهادهای بهداشتی و مسوولان استان اردبیل است  بندرت از سوی مردم و کسبه مورد اجرا قرار می‌گیرد، تقریبا قریب به اتفاق کسبه در استان کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را انجام داده و در بین آنها استفاده از  مواد ضدعفونی و ماسک وجود ندارد و حتی در فروشگاه‌های بزرگ هم مواد ضد عفونی و حتی دستکش‌های ارزان قیمت نایلونی در اختیار مشتریان قرار داده نمی‌شود.

ماسک به ابزاری تشریفاتی در استان تبدیل شده و وضعیت به قدری در این زمینه برعکس شده  که مایه ایجاد مطالب طنز در فضای مجازی شده و گفته می‌شود که کسی که در این شهر ماسک بر صورت بزند همگان تعجب کرده و معتقدند که وی حتما بیماری کرونا دارد.

افزایش تعداد مسافران در روزهای اخیر نیز مزید بر علت شده و هم اکنون  اغلب شهرهای گردشگری استان اگرچه نه همانند سال‌های پیشین میزبان مسافران بوده و می‌توان در پارک ها و خیابان‌های شهرها چادرهای آنها را  مشاهده کرد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزایش موارد مثبت کرونا در استان در روزهای اخیر را ناشی از افزایش آزمایش‌ها و نیز بی‌توجهی برخی از شهروندان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی بیان کرد: روند ابتلا به  کرونا در این استان که از سیزدهم فروردین گذشته سیر نزولی گرفته بود دوباره طی دو سه روز  گذشته افزایش یافته است.

وی  بیان کرد:  حضور شهروندان استان در مکان‌ها و اجتماعات به واسطه کاسته شدن از میزان بعضی محدودیت‌ها و نیز کم توجهی افراد به رعایت موارد بهداشتی موجب افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان اردبیل شده است.

به گفته او ، به نظر می‌رسد بیماری کرونا به تدریج در میان مردم جامعه به یک موضوع عادی تبدیل شده اما باید شهروندان همچنان با حساسیت به شیوع این بیماری توجه نموده و مردم و رسانه ها نیز بر رعایت عمومی پروتکل های بهداشتی تاکید کنند.

بهنامجو تنها راه رسیدن به وضعیت عادی و موفقیت در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را رعایت موارد بهداشتی و به خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی ازسوی مردم دانست.

استاندار اردبیل اضافه ‌کرد: مردم نباید با تصور خروج استان از وضعیت قرمز نسبت به برگزاری اجتماعات و میهمانی‌های غیر ضروری اقدام کنند.

وی ادامه‌داد: ویروس کرونا هنوز مهار نشده و باید تا مدت‌های طولانی روند فاصله‌گذاری و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

بهنامجو عدم توجه جدی به رعایت موارد بهداشتی و ایمنی و فاصله گذاری را یک کار خطرناک دانست و افزود : نباید اجازه بدهیم تا خدای ناکرده با انتشار گسترده مجدد این ویروس در جامعه و ابتلای افراد بیشتر سلامتی مردم به خطر بیافتد و اقتصاد زیان بیند.

وضعیت زرد کرونایی در استان اردبیل 

شهرام حبیب‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل نیز گفت: شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و سرعین از نظر بیماری کرونا در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت سفید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: به صورت کلی استان در وضعیت زرد قرار دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری انفرادی تا رسیدن کل استان به وضعیت سفید ادامه یابد.

او با اشاره به ورود مسافران به استان خواستار رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از افزایش مبتلایان کرونا شد.

در این حال در بحبوحه افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان اردبیل  وضعیت پایدار و تا حدی رو به کاهش میزان بستری‌ها و فوتی‌ها موجب بروز امیدواری‌ها برای کنترل و مهار بیماری دست‌کم ویژگی خطرناک و کشندگی آن شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  از کاهش تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان خبر داده و اظهار امیدواری می‌کند که در هفته‌های آتی تعداد بستری‌ها به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یابد.

 دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری در استان از حدود ۳۸۰ بیمار در ماه‌های گذشته به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر کاهش یافته است.

او اضافه کرد: در صورتی که فاصله‌گذاری اجتماعی و انفرادی از سوی شهروندان استان اردبیل  رعایت شود به سرعت به وضعیت سفید دست می‌یابیم.

صاحب نظران در استان می‌گویند در وضعیت کنونی بیماری کرونا با کمی افزایش حساسیت‌ها از سوی مردم و نیز افزایش نقش نظارتی و هدایتی ارگان‌های بهداشتی می‌توان تا حد زیادی به سمت بهبود وضعیت حرکت کرد.

به گفته آنها، با اینکه اقدامات بخش بهداشت و درمان استان در افزایش بهبود یافتگان و کاهش بیماران بستری و فوتی‌ها  قابل تقدیر است اما از ارگانهای نظارتی انتظار می‌رود  که اقدامات هشدار آمیز و سلبی خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی شهروندان  بیشتر کنند.

آنها می‌گویند: هنوز چندان اقدام محکم، اعمال جریمه و مجازات برای اماکن و افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان بی‌تفاوت هستند یا دیده نمی‌شود و یا تعداد آن بسیار معدود می‌باشد و ضروری است که اعمال قانون و اقدامات سلبی در این زمینه برای ایجاد حساسیت و خروج از بی‌تفاوتی نسبت به بیماری کرونا در جامعه افزایش یابد.

تعداد بیماران مبتلا در کرونا در کشور ۱۳۵ هزار و ۷۰۱ نفر می‌باشد که از این تعداد هفت هزار و ۴۱۷ نفر جان باخته‌اند

برچسب‌ها ویروس کرونا استان اردبیل بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا استان اردبیل بهداشت و سلامت ویروس کرونا استان اردبیل بهداشت و سلامت رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی بیماری کرونا استان اردبیل کرونا در استان تعداد بیماران وضعیت سفید وضعیت زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۴۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ هزار متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند

وزیر بهداشت ضمن اشاره به افزایش ۳۸ درصدی پلمب مراکز متخلف بهداشتی در کشور، گفت: ۱۱ هزار متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، بهرام عین‌اللهی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، اظهار داشت: هدف از حضور در کاشان نحوه ارائه خدمات در ایام نوروز بود و خوشبختانه خدمات به خوبی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی کاشان یکی از بهترین بیمارستان‌های در منطقه است، افزود: با وجود خدمات خوبی که این مرکز درمانی به بیماران ارائه می کند اما مشکلاتی از نظر تاسیساتی دارد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیمارستان هسد بهشتی کاشان یکی از بهترین بیمارستان‌ها از لحاظ نیروی انسانی و آموزش است، ابراز داشت: بیمارستان امام حسن قطعا در سال جاری افتتاح می‌شود و اعتباری نیز به دانشگاه علوم پزشکی کاشان افتتاح می‌شود.

وی گفت: برای برنامه نوروزی دو هزار و 200 تیم بهداشتی دو نفره، 657 مرکز جامع، 28هزار واحد بهداشتی، سه هزار و 345 پایگاه اورژانس، پنج هزار و 700 آمبولانس، 64 اتوبوس‌‌آمبولانس، دو هواپیما اورژانس، 52 بالگرد اورژانس، 270 موتورلانس و پنج شناور دریایی مشغول به ارائه خدمات هستند.

عین‌اللهی از فعالیت 26 هزار نیروی اورژانس ویژه ایام عید در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: از 25 اسفند تاکنون 182هزار ماموریت اورژانس صورت گرفته، 607هزار تماس با اورژانس، 58هزار درمان در محل بوده و 77هزار تا هم اعزام شده است و دو میلیون و 700هزار مراجعه به مرکز درمانی و دو میلیون و 200هزار نفر نیز خدمات سرپایی دریافت کردند.

وی تاکید کرد: 850 بیمار بدحال نیز داشتیم که عملیات احیاء برای آن‌ها انجام شده است و 470 هزار بیمار بستری شده و 116 هزار عمل جراحی انجام شده است که از این تعداد 35هزار عمل اورژانس بوده است و از نظر بهداشت 870 هزار بازرسی انجام شده که از این تعداد 636 هزار بازرسی غذایی انجام شده است و دو هزار و 700 مرکز متخلف پلمب و 90 هزار اخطار کتبی و 11 هزار معرفی به مراجع قضایی شده و 855 هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد جمع‌آوری شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: مراجعه به اورژانس شش درصد کاهش داشته، جراحی سه درصد افزایش داشته است، مصدومین 10 درصد کاهش، بازرسی 68 درصد افزایش و پلمب نیز متاسفانه 38 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • مبلغ جرایم رانندگی به طور میانگین ۵ برابر شد
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • افزایش جانباختگان حمله تروریستی مسکو به ۱۴۳ تن
  • افزایش خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان تهرانی
  • ۱۱ هزار متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند
  • شمار زخمی‌های حمله تروریستی به حومه مسکو به ۳۶۰ نفر افزایش یافت
  • افزایش ۵۰ درصدی اعتبار طرح‌های عمرانیِ راهداری استان اردبیل
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • رعایت قوانین رانندگی سبب کاهش تلفات جاده‌ای شده است
  • تشکیل پرونده برای سه واحد متخلف در بوکان