Web Analytics Made Easy - Statcounter

 استاد خرم‌دل روز گذشته (یکشنبه) پس از یک دوره بیماری جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد؛ وی در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در روستای «دهبکر» از توابع شهرستان مهاباد به دنیا آمده بود.

از آثار برجستهٔ این اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه نامدار مهابادی می‌توان به تفسیر نور، صرف دستور زبان کُردی سورانی، گلبُن دانش ، گنجینهٔ صرف زبان عربی، گنجینهٔ نحو زبان عربی، مکالمهٔ روزمرهٔ زبان کُردی، نحو زبان فارسی، نگاهی گذرا به اعجاز علمی قرآن، نماز فرمان خدا، تفسیر المقتطف (عربی)، تفسیر شنهٔ ره‌حمه‌ت (کُردی) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از ترجمه‌های وی نیز می‌توان به الله جل‌ّ جلاله از سعید حوی، ع‍ن‍ای‍ت ی‍زدان ی‍ا غ‍ری‍زه ح‍ی‍وان؟! از سوقی ابوخلیل، فی‌ظلال القرآن (۱۵ جلد) از سید قطب اشاره کرد.

دکتر مصطفی خرمدل از دانشوران و قرآن‌پژوهان مشهور کردستان ایران به شمار می‌آمد، وی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مهاباد طی نمود و در این مدت به آموزش علوم دینی نیز مشغول بود، وی در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه تهران در رشته‌ زبان و ادبیات عرب موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و از زمان دانشجویی و پس از فارغ‌التحصیلی سال‌ها به خدمت آموزش و پرورش مشغول بود.

در سال ۱۳۵۲ در همان رشته از دانشگاه تهران با درجه فوق لیسانس فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۵۸ به اخذ دانشنامه دکترای فرهنگ عربی و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران نائل آمد و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشسرای عالی سنندج (که بعدها به دانشگاه کردستان تبدیل شد) به عنوان استاد و عضو هیأت علمی مشغول به تدریس بود.

تدریس در دبیرستان‌های مهاباد و ناحیه ۱۰ و ۱۶ تهران، تدریس در دانشگاه تربیت معلم سنندج و دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد و چهار سال ریاست دانشگاه تربیت معلم سنندج از دیگر سوابق این مفسر مهابادی است.

این نویسنده و مفسر مهابادی روز گذشته در قطعه نام‌آوران مهاباد به خاک سپرده شد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز به مناسبت درگذشت این نویسنده سرشناس اطلاعیه‌ای صادر کرد، در این اطلاعیه آمده است: خبر ناگوار درگذشت استاد برجسته علوم قرآنی دکتر مصطفی خرم دل، ضایعه‌ای دردناک و خسرانی جبران‌ناپذیر در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران به‌ویژه شهرستان فرهنگ دوست مهاباد به شمار می‌رود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: بی‌شک تحقیقات و پژوهش‌های وزین و گرانسنگ آن مفسر بزرگ و قرآن‌پژوه روشنفکر، دریچه‌ای از نور و هدایت برای تالیان و پیروان آن مرحوم مغفور بوده و خواهد بود؛ از محسنات، تألیفات و افتخارات آن عالم ربّانی و قرآنی، بسیار سخن به میان آمده و گوشه‌ای از خروارها علم و ادب آن اندیشمند و ادیب باوقار را بیان نموده‌اند.

برچسب‌ها مهاباد چهره ماندگار اسلام شناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رای‌زنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه سفر به پاکستان با بیان اینکه حوزه فرهنگی در تعاملات ایران و پاکستان نقش محوری و پیشینی دارد و در پاکستان مزیت مطلق حوزه دیپلماسی، فرهنگی است، اظهار کرد: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رای‌زنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

وی افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کرد که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرایی را آغاز می‌کنند.

اسماعیلی گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

کد خبر 747672

دیگر خبرها

  • قرآن همه چیز ماست
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • عکس| تبریک فرهاد مجیدی به العین به زبان عربی
  • تبریک فرهاد مجیدی به العین به زبان عربی! + عکس
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ