Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری نیواطلس،‌ اولین نمونه این واکسن‌ها که Ad۵-nCoV نام دارد توسط یک شرکت داروسازی چینی موسوم به CanSino Biologics تولید شده است.
هدف از انجام فاز اول آزمایشات، بررسی ایمنی واکسن روی افراد سالم است و اثربخشی آن با ارزیابی نحوه تحریک واکنش ایمنی بدن بر اساس میزان سلول‌های T و پادتن‌های نابودکننده، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آزمایشات مشخص شد یک واحد از واکسن جدید Ad۵-nCoV قادر است سلول‌های T و پادتن‌های نابودکننده ویروس کرونا را در طول ۱۴ روز در بدن تولید کند. اما استفاده از سه واحد برای واکسیناسیون داوطلبان موجب بروز عوارض جانبی مانند تب، سردرد و گیجی با سطح متوسط تا شدید در اغلب داوطلبان شد.

احتمالا بزرگترین مشکلی که واکسن Ad۵-nCoV در فار دوم آزمایشات با آن مواجه می‌شود، ناهماهنگی در تولید پادتن‌های نابودکننده موثر و واکنش ایمنی سلول‌های T است. در این واکسن از یک ویروس ضعیف‌شده سرماخوردگی موسوم به adenovirus type ۵ (Ad۵) برای انتقال مواد ژنتیکی مورد نیاز جهت آموزش سیستم ایمنی به منظور مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌شود. مشکلی که با بررسی اطلاعات فاز اول آزمایشات مشخص شد این است که مقادیر قابل توجهی از ایمنی در برابر ویروس Ad۵ در بدن افراد وجود دارد که می‌تواند موجب تضعیف واکنش سلول‌های T و تولید آنتی بادی در واکنش به واکسن شود.

به گفته محققان در نتیجه این وضعیت، ممکن است واکسن جدید برای افراد سالمند که احتمالا در برابر Ad۵ مقاومت بیشتری دارند، نسبت به سایرین اثربخشی کمتری داشته باشد.
واکسن دوم که ChAdOx۱ nCoV-۱۹ نام دارد توسط محققان دانشگاه آکسفورد تولید شده و با استفاده از یک برنامه زمانبندی فشرده و غیرمعمول در دست آزمایش است. در مرحله اول آزمایشات، این واکسن روی ۱۰۰۰ داوطلب مورد آزمایش قرار گرفت و قرار است در فاز دوم توسط ۱۰ هزار داوطلب آزمایش شود. تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره آزمایشات انسانی این واکسن منتشر نشده است، با وجود این، مقاله‌ای که هنوز منتشر نشده، گویای آزمایش موفقیت آمیز آن روی مدل‌های حیوانی است. در این واکسن نیز از نوعی ویروس سرماخوردگی ضعیف شده به عنوان سیستم انتقال مواد ژنتیکی استفاده می‌شود.

از آنجا که محققان تمایلی به آلوده کردن داوطلبان به ویروس کرونا ندارند، اجرای مرحله بعدی آزمایشات این واکسن و اطمینان از اثربخشی آن، به میزان شیوع کووید ۱۹ در جوامع محلی بستگی دارد. در واقع کاهش شیوع بیماری در جامعه می‌تواند فرایند تولید واکسن را به میزان قابل توجهی کندتر کند.

این دو واکسن در کنار واکسن شرکت مدرنا، پیشرفته ترین نمونه‌های واکسن کووید ۱۹ هستند که در دست تولید قرار دارند. با وجود این حداقل ۷ واکسن دیگر در مراحل اولیه آزمایشات انسانی و بیش از ۱۰۰ واکسن در مراحل پیش بالینی تولید و توسعه قرار دارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است
گزارش کامل فاز اول آزمایشات واکسن Ad۵-nCoV در نشریه Lancet منتشر شده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: اول آزمایشات ویروس کرونا سلول های T

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۴۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال و کمک به تولید، با ارتقای تصفیه خانه پرکندآباد ۲ مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، مدیرعامل آبفای مشهد با اشاره به بهره برداری مرحله ۱ و ۲ تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک، گفت: با پیشرفت ۸۵ درصدی اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر مشهد، این شهر نسبت به شاخص کل کشور در شرایط بسیارخوبی قرار دارد.   حسین اسماعیلیان درباره اجرای طرح‌های مرتبط با تصفیه خانه‌های شهر مشهد اظهار داشت: هم اینک ظرفیت تصفیه فاضلاب در این کلانشهر، ۲۳۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است که باید به ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعب که مورد نیاز برای تصفیه کل فاضلاب تولید شده است، افزایش یابد.    وی ادامه داد: هزینه‌های ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب بسیار بالاست و به طور مثال ساخت یک تصفیه خانه ۱۰۰ هزار مترمکعبی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و از طرفی با محدودیت‌های منابع مالی دولتی نیز مواجه بودیم، اما با همین شرایط، اقدامات بسیار خوبی در حوزه تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد انجام شده که بیشتر متمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مشارکت این بخش بوده است.   مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: هم اکنون سه تصفیه خانه در حال ساخت در مشهد داریم که شامل تصفیه خانه پرکندآباد، طبرسی شمالی و تصفیه خانه فاضلاب شماره هفت است.   این مسئول ابراز امیدواری کرد با تکمیل این سه تصفیه خانه که تجمیع ظرفیت آن به اندازه کل اقداماتی است که طی ۳۰ سال گذشته تاکنون صورت گرفته، ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد به دو برابر افزایش یابد و مشکل دومین کلانشهر مشهد به لحاظ کمبود ظرفیت تصفیه فاضلاب، مرتفع شود.   اسماعیلیان، تصفیه خانه پرکندآباد ۲ را بی نظیر خواند و افزود: این به دلیل آن است که ماهیت این تصفیه خانه ارتقا یافته و از شرایط سنتی قبل که در حدود ۶۰ هزار مترمکعب ظرفیت داشته، به ظرفیت ۲۰۰ هزارمترمکعبی در شبانه روز که بزرگترین عملیات ارتقا تصفیه خانه در کشور است، خواهد رسید.    وی اضافه کرد: مرحله ۱ تصفیه خانه پرکندآباد ۲ هم اکنون در مرحله بهره برداری آزمایشی است که ظرفیتی ۵۰ هزار متر مکعبی دارد و به زودی وارد مرحله نهایی و بهره برداری خواهد شد.   اسماعیلیان خاطرنشان کرد: مرحله ۲ این تصفیه خانه نیز به یاری خدا تا پایان امسال بهره برداری خواهد شد و بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی تصفیه فاضلاب مرتفع می‌شود.    وی گفت: از دیگر ویژگی‌های مهم طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب پرکندآباد ۲، علاوه بر افزایش کمیت تصفیه فاضلاب، افزایش کیفی پساب تصفیه شده است و استاندارد تصفیه فاضلاب نیز بالا می‌رود.    مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: پساب تولیدی تصفیه خانه، قبل از ارتقا قابلیت استفاده در مصارف کشاورزی را داشت، اما با ارتقا آن در مراحل ۱ و ۲، پساب تولید شده قابلیت استفاده در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات و رهاسازی به آب‌های سطحی را خواهد داشت.   وی تاکید کرد: یکی از موارد مهم قابل ذکر و مرتبط با شعار سال نیز این است که ساخت تصفیه خانه پرکندآباد ۲ با سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی بوده و مشارکت مردمی نیز در آن دخیل است و موضوع مهم دیگر این است که پساب حاصل از تصفیه خانه به چرخه تولید و جهش آن کمک خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • مراحل هشت‌گانه تبدیل شدن ایران به ابرقدرت
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند
  • انجام حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار آزمایش روتین وتخصصی​ در کرمانشاه
  • استفاده از اتوبوس‌های برقی تولید داخل به امسال نمی‌رسند
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ علوم انسانی باید با سایر علوم وارد گفتگو شود
  • تحقق شعار سال و کمک به تولید، با ارتقای تصفیه خانه پرکندآباد ۲ مشهد