Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش کشاورزی در استان سمنان این روزها بیش از همیشه نیازمند توجه به روش‌های نوین تولید محصول بوده و نمونه‌ای از این روش‌ها، در تولید خربزه سودآور در سرخه عملیاتی شده است.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: کشاورزی، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در سال «جهش تولید» می‌تواند اقتصاد کشورمان را رشد دهد.

کشاورزی، یکی از محورهای محرکه اقتصاد کشور محسوب می‌شود که در حوزه جهش تولید نیز می‌توان نگاهی عمیق‌تر به آن داشت و تلاش کرد تا برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش با رشد و پیشرفت بیشتری همراه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موارد مهم در حوزه کشاورزی، توجه به کشت‌های نوین و کاهش مصرف آب و درنهایت افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها در تولید است که امروز باید بیش از گذشته به آن توجه داشت.

مسؤولان بخش کشاورزی استان سمنان باید بکوشند تا آنجا که امکان دارد، میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد و به این طریق، به کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری کمک مضاعفی شود.

یکی از روش‌هایی که این روزها مورد اقبال کشاورزان قرار گرفته، کشت به روش زیرپلاستیکی به‌ویژه در محصولات جالیزی است که در شهرستان سرخه بیش از سایر نقاط در حال انجام بوده و محصولات تولیدی آن، در روزهای آینده و بسیار زودتر از سایر کشاورزان وارد بازار می‌شود.

اقتصاد کشاورزان؛ نیازمند برنامه‌محوری

محمد ناظریه، یکی از کشاورزان سرخه‌ای در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: سودآوری با کشت محصولات به روش زیرپلاستیکی افزایش می‌یابد و ما محصولاتمان را بهتر از سایر کشاورزان در بازار به فروش می‌رسانیم.

او ادامه می‌دهد: استقبال کشاورزان از روش کشت زیرپلاستیکی به این خاطر است که محصول بسیار زودتر از سایر زمین‌ها روانه بازار می‌شود و به خاطر نوبرانه بودنش، قیمت بالاتری نیز دارد و درنهایت سبب افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

این کشاورز با بیان اینکه در سال‌های گذشته در حوزه کشاورزی با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌ایم و اقتصاد کشاورزان دچار مخاطرات جدی شده است، گفت: تلاش می‌کنیم تا با کشت زیرپلاستیکی، انجام حداقل آبیاری و کاهش هزینه‌های تولید، محصولات باکیفیت‌تری را روانه بازار کنیم.

ناظریه ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه زودتر از کشاورزان دیگر، محصولاتمان را به فروش می‌رسانیم، قیمت بالاتری نیز دارد و سود بیشتری نصیب ما می‌شود.

کاهش مشکلات کشت‌های نوین؛ نیازمند برنامه

یک کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس بیان کرد: افزایش سطح زیر کشت محصولات زیرپلاستیکی گرچه به اقتصاد کشاورزان کمک می‌کند، اما باید با راهبردهای صحیح کشت و کاهش مخاطرات زیست‌محیطی همراه باشد.

امیر مجیدی گفت: توجه دقیق به مراحل کشت زیرپلاستیکی و کاهش اثرات سوء این روش بر زمین و بستر خاک و همچنین زمین‌های اطراف و مجاور می‌تواند در تولید محصول مؤثر باشد؛ باید تلاش کرد تا مزایا و معایب کشت زیرپلاستیکی به‌طور توأمان با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت خربزه در شهرستان سرخه به این روش می‌تواند افزایش و میزان صدور محصول به شهرها و استان‌های دیگر و همچنین کشورهای دیگر با توجه به سودآوری و کیفیت تولید رشد یابد.

این کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی گفت: باید تلاش شود تا مشکلات این طرح به حداقل ممکن کاهش یابد و کشاورزان نیز همکاری بیشتری با مسؤولان و کارشناسان کشاورزی در این حوزه داشته باشند.

رشد سریع محصول و استقبال کشاورزان

فاطمه سعیدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص نحوه و میزان تولید خربزه در این شهرستان اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات زیرپلاستیکی در شهرستان سرخه، ۳۶۰ هکتار است.

وی بیان کرد: در این نوع کشت، مراحل کار به این شکل است که بعد از عملیات خاک‌ورزی و آماده‌سازی زمین، کشت را به‌صورت کپه‌کاری انجام می‌دهند و بعد از کاشت، پلاستیک‌کشی انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه گفت: پس از چند روز، به‌محض جوانه‌زنی و چند برگی شدن، قسمت‌هایی از پلاستیک را که روی گیاه است، برش می‌زنند تا محصول از زیر پلاستیک بیرون بیاید. بقیه مراحل داشت از سم‌پاشی تا کوددهی و برداشت نیز به دنبال آن انجام می‌شود.

سعیدی تصریح کرد: شیوه کشت زیرپلاستیکی بسیار رایج است؛ ولی در کنار آن مزایا و معایبی را به همراه دارد. از مزایای کشت زیرپلاستیکی می‌توان به مواردی چون جوانه‌زنی و پیش‌رس کردن محصول، سریع‌تر رسیدن به بازار هدف، کاهش مصرف آب، کاهش فرسایش آبی و بادی و کاهش تراکم علف‌های هرز اشاره کرد.

وی افزود: این نوع کشت مخاطرات زیست‌محیطی را از بقایای پلاستیک‌ها به همراه دارد که باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه افزود: باقی ماندن نایلون‌ها به غیر از مسائل محیط‌زیستی، از کیفیت خاک نیز می‌کاهد؛ حتی ممکن است به سمی شدن خاک و درنتیجه غیرقابل کشت شدن آن در درازمدت بینجامد که از معایب کشت زیرپلاستیکی است.

سعیدی اضافه کرد: هزینه بالای وسایل و لوازم، استفاده زیاد از کود و سموم و باقی ماندن آن بعد از برداشت که باعث آلوده شدن محصول می‌شود، آلوده شدن زمین‌های مجاور به پلاستیک‌های باقی‌مانده که بعد از برداشت توسط باد به محیط‌زیست منتقل می‌شود، می‌تواند خساراتی را به بار آورد.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید خربزه در هر هکتار د ر سرخه به‌صورت میانگین ۲۷ تن است و درمجموع تولید شهرستان سرخه در سال گذشته حدود 9 هزار و 750 تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه ادامه داد: در حال حاضر، ما این توانایی را داریم تا محصول خربزه را به شهرهای مجاور استان و سایر نقاط کشور همچون تمام شهرهای استان مازندران، اراک، تهران، کرج، اصفهان، کاشان، قم، ساوه، همدان، ورامین، لنگرود، رودسر، لاهیجان، رشت، اسلام‌شهر و چالوس صادر کنیم.

سعیدی گفت: به دلیل زودتر رسیدن محصول به بازار، دوره کوتاه رشد این محصول و اینکه کشاورز طی یک دوره حدود پنج ماهه محصول خود را روانه بازار می‌کند، استقبال زیادی از این محصول از سوی کشاورزان مشاهده می‌شود.

جهش تولید در گرو هنر مدیریت

به‌هرحال، تردیدی وجود ندارد که اجرای هر طرح اقتصادی می‌تواند با مزایا و معایبی همراه باشد و هنر مدیریت، در این است که مزایای هر طرحی را تقویت کرده و معایب آن را کاهش دهیم.

کشت زیرپلاستیکی نیز که در سال جهش تولید می‌تواند به افزایش درآمد کشاورزان و تقویت بنیه اقتصادی آن‌ها کمک کند، باید با رعایت تمام موازین و مقررات مربوطه و در نظر داشتن مزایا و معایب این نوع کشت محصول همراه باشد تا بتوان بهترین بهره‌وری را در این زمینه حاصل کرد.

این ویدئو را ببینید:

عکس و فیلم: علی ابک

انتهای پیام/74019/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزان سمنان رشد کشت زیرپلاستیکی مزایا و معایب کشت محصول جهش تولید روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است

رضا کشاورز روز یکشنبه در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان دشتی اظهار داشت: ضرورت دارد در سال جاری که بنام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های شهرستان حمایت‌های لازم را از طرح‌هایی که ضمن رونق تولید زمینه افزایش اشتغال را نیز فراهم می‌کنند صورت دهند.

وی افزود: ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی شهرستان دشتی و بهبود فضای کسب و کار مورد توجه و تاکید قرار دارد و بویژه برای رونق تولید از تمام توان و ظرفیت موجود بهره ببریم.

معاون برنامه ریزی فرماندار دشتی با اشاره به جایگاه دشتی در حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی سطح زیر کشت محصولات زراعی شهرستان دشتی، ۵۵ هزار هکتار است که ۲۲ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شهرستان دشتی رتبه دوم استان بوشهر در سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است گفت: در یکسال اخیر ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در دشتی تولید شد که ۲۳ درصد کل محصولات استان بوشهر و رتبه سوم استان بوشهر دارد.

کشاورز ادامه داد: همچنین شهرستان دشتی در بخش تولید مواد معدنی نیز رتبه نخست با ظرفیت ۸.۷ میلیون تن در سال معادل ۳۰ درصد محصولات مواد معدنی استان بوشهر را دارد.

وی از فعالیت ۴۱ واحد معدنی در شهرستان دشتی خبر داد و بیان کرد: در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری این شهرستان از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • مکانیزاسیون ‌بخش کشاورزی چه مزیت‌هایی برای کشاورزان دارد؟
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • ۳۰۰ هزار تراکتور باید نوسازی شود