Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:50:37 GMT

اینترنت اشیا زمینه‌ساز جهش تولید است

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۵۳۵۵

اینترنت اشیا زمینه‌ساز جهش تولید است

دکتر علی بهلولی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد، در سال ۲۰۲۰ بازار اینترنت اشیا (IoT) به بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد و در آینده نزدیک، این فناوری در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود و سرمایه‌گذاری علمی و فنی در این زمینه می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  افزود: "اینترنت اشیا" فناوری جدیدی است که در آن برای هر شیئی قابلیت ارسال داده و یا دریافت فرامین ازطریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود. این فناوری نو ظهور، به سرعت در حال گسترش است که این ظهور و گسترش هر دو حوزه تحقیقات، و کاربرد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است و اینترنت از زمان پیدایش شاهد تحولات عظیمی بوده است. تجاری شدن، پیدایش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا را می‌توان سه نسل متوالی از تحولات در دنیای اینترنت دانست.

دبیرکارگروه اینترنت اشیا دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان گفت: نوپایی این فناوری، باعث شده فاصله کشورها در این حوزه کم باشد و سرمایه گذاری علمی و فنی در آن می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و بهره‌ور گردد و در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود.

 بهلولی تصریح کرد:  تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است و دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان از پیشگامان فعالیت علمی در زمینه اینترنت اشیا در کشور به شمار می‌رود و  فعالیت‌های جدی در حوزه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان از سال ۹۳ با برگزاری یک پنل کارگاهی از مؤسسه "کانسیل IOT" اروپا آغاز و پس از آن روند برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در این حوزه، از سال ۱۳۹۶ که برای نخستین مرتبه در ایران کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا، کاربردها و زیرساخت برگزار کرد وارد مرحله جدیدی شد. 

وی افزود: در سال‌های اخیر در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان،  پنج آزمایشگاه تحقیقاتی شامل پردازش سیگنال و اینترنت اشیا، رایانش فراگیر، سیستم‌های رایانشی- فیزیکی، آزمایشگاه اینترنت اشیا و فناوری‌های سلولی نسل ۵ و کلان داده‌ها در حوزه اینترنت اشیا فعالیت دارند.

عضو کمیته علمی چهارمین کنفرانس اینترنت اشیا تصریح کرد: کلیه فعالیت‌های دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان در این حوزه به صورت تجمیع شده در سایت آزمایشگاه اینترنت اشیا، به نشانی iotlab.ui.ac.ir قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز فعالیت‌های مشابهی همچون برگزاری کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا و شهر هوشمند را از سال ۱۳۹۷  در کارنامه خود دارد. در همین راستا و در ادامه این فعالیت‌ها، این دو دانشکده اقدام به تجمیع دو کنفرانس مذکور و برگزاری کنفرانس بین المللی مشترک با نام «اینترنت اشیا و کاربردها» کرده اند.

وی افزود:دانشگاه اصفهان میزبان سومین دوره این کنفرانس سالانه در بهار ۱۳۹۸بود و چهارمین دوره کنفرانس در شهریور ۹۹  به صورت مشترک توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی در مشهد برگزار خواهد شد ؛ مقالات فارسی توسط ISC و RICeST ایندکس و مقالات انگلیسی توسط IEEE ایندکس خواهند شد و  مهلت ارسال مقالات تا ۲۰ خرداد ۹۹ تمدید شده است.

کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا، توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با هدف تبادل نظر و اطلاع یافتن از آخرین فعالیت های پژوهشی و کاربردی، گسترش پژوهش، انتقال فناوری و ارتقای کاربردها و کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و همگرایی بیشتر میان مراکز علمی پژوهشی و صنعتی ۲۶ و ۲۷ شهریور ۹۹ فروردین امسال در دانشگاه فردوسی برگزارخواهد شد.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با ۳۱ سال سابقه دارای بیش از ۲۲۰ دانشجو و ۳۰ عضو هیات علمی در چهار گروه سخت افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است.

دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

برچسب‌ها اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان دانشگاه فردوسی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان دانشگاه فردوسی مشهد اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان دانشگاه فردوسی مشهد کنفرانس بین المللی دانشگاه فردوسی اینترنت اشیا فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان

دبیر همایش استانی روز فیزیک گفت: این رویداد علمی بستری برای آشنایی دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد متوسطه دوم با علم را فراهم کرده است.

سجاد مری هدف از برگزاری این همایش را ترغیب و تشویق استعداد‌های نوجوانان به سمت علم و تفکر دانست و افزود: به واسطه مشاهده یک آزمایش ویا از طریق شنیدن و گفتگو با اساتید، جرقه، حرکت و تحولی در ذهن دانش آموزان ایجاد شود.

او گفت: در این همایش یک روزه جدیدترین دستاورد‌های علمی در گرایش‌های مختلف علم فیزیک برای دانش‌آموزان ارائه شد و، دانش‌آموزان آزمایش‌های مختلف علمی و هیجان‌انگیزی را در آزمایشگاه‌های دانشکدۀ فیزیک تجربه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی
  • بیش از هفت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد
  • جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان
  • راه‌اندازی ۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط شهرداری قم
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها