Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سازمان جهانی هواشناسی خبر داده است که این روزها در حال به روزرسانی برخی از دستورالعمل‌های مربوط به سال ۲۰۱۵ خود است. از جمله این موارد، دستورالعمل‌هایی در مورد پیش‌بینی پیامدهای پدیده‌های جوی چندمخاطره و خدمات هشدار (IBFWS) است که بهترین راهکارها را در زمینه توسعه مؤثر سیستم‌های هشداردهنده آب و هواشناسی به‌منظور بهبود ایمنی عمومی ترویج می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان می‌گوید، مخاطرات آب و هوایی و اقلیمی، سالانه جان بسیاری از مردم را در سراسر دنیا می‌گیرد و خسارت‌های قابل‌توجهی را به دارایی‌ها و زیرساخت‌ها وارد می‌سازد؛ به نحوی که خسارت‌هایی با پیامدهای طولانی‌مدت اقتصادی-اجتماعی بروز می‌کند که علی‌رغم پیش‌بینی‌ها و هشدارهای دقیق و به‌هنگام هواشناسی به دلیل عدم درک اثرات بالقوه آن‌ها توسط مدیریت‌کنندگان شرایط اضطراری، نهادهای مدنی و عموم مردم به بار می‌آید.

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده است که دومین نسخه از دستورالعمل‌های خود را که شامل ۶ فصل می‌شود تا اواخر سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد.

این دستورالعمل‌ها مجموعه توصیه‌هایی است که دسامبر ۲۰۱۹ در سمپوزیوم خدمات‌دهندگان، کاربران و سرمایه‌گذاران در دفتر Met انگلیس ارائه شد. سمپوزیومی که در آن شرکت‌کنندگانی از بیش از ۲۰ سازمان و سرویس ملی آب و هواشناسی، مؤسسه‌های تحقیقاتی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، جوامع هلال احمر، بانک جهانی، برنامه جهانی غذا، سیستم‌های خطر و اقلیم و سیستم‌های اخطار اولیه(CREWS) را گرد هم آورده بود.

دستورالعمل‌های سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی هواشناسی بر این فرض استوارند که صرفاً صدور یک پیش‌بینی خوب یا هشدار درباره شرایط آب و هوایی به تنهایی کافی نیست و مردم نیازمند اطلاعاتی برای اطمینان یافتن از ایمنی و محافظت از اموال خود و شرایطی هستند که ممکن است در پی این مخاطرات به بار آید.

به گفته WMO قرار است نسخه جدید این دستورالعمل‌ها، اطلاعات عملی و مطالعات موردی را در مورد نحوه اقدام بر اساس پیش‌بینی‌ها و هشدارهای صادرشده توسط مراکز و سازمان‌های ملی آب و هواشناسی مهیا کند؛ اطلاعاتی که با در نظر گرفتن پیامدهای پدیده‌های جوی چند مخاطره به ارائه هشدارهای لازم می‌پردازد.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید، نسخه جدید این دستورالعمل‌ها، مجموعه‌ای از تجربیات، درس‌ها و آموزه‌های فرا گرفته‌شده از مشارکت‌کنندگان حاضر در سمپوزیوم دسامبر ۲۰۱۹ را شامل می‌شود؛ این درس‌ها برای تقویت ارائه خدمات پیش‌بینی و هشدار مبتنی بر کارآمدی و به‌منظور حمایت از زندگی، معیشت و دارایی‌ها خواهند بود که به طور خاص بر اقشار آسیب‌پذیر تمرکز دارند و متشکل از شیوه‌ای عملی و واضح خواهند بود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بانک جهانی وزارت راه و شهرسازی سازمان جهانی هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعلام آماده‌باش به تیم‌های امدادی و خدمات‌رسانی در پی صدور  هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، منصور شیشه‌فروش از اعلام آماده‌باش مدیریت بحران استان به تیم‌های امدادی و خدمات‌رسانی در پی صدور  هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان خبر داده و اظهار داشت: سامانه هم‌رفتی بارشی از بعد از ظهر امروز، دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه وارد استان شده و تا اواخر وقت چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه در سطح استان فعال خواهد بود و بر همین اساس در این مدت برای همه مناطق استان بارش باران، وزش تندباد، توفان لحظه‌ای و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی شدت بارش‌های رگباری باران و تندباد در مناطق شمال شرق و مرکز استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، خاطرنشان کرد: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که از روز سه‌شنبه تا اوایل وقت چهارشنبه در شهرستان‌های نائین، اردستان، خوروبیابانک، ورزنه، نطنز، اصفهان، لنجان، فلاورجان، شهرضا، دهاقان، ورزنه، انارک، بادرود و چوپانان شاهد بارش‌های رگباری خواهیم بود و بر همین اساس ستاد مدیریت بحران استان تشکیل و مصوبات آن به مدیریت بحران شهرستان‌‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این راستا و به منظور پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها مصوب کردیم که  نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی تقویت شده و اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس‌راه، اورژانس، شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز، برق، آب منطقه‌ای و جمعیت هلال احمر در حالت آماده‌باش هستند.

شیشه‌فروش ادامه داد: علاوه بر این با توجه به پیش‌بینی وزش تندبادهای موقتی، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش میدان دید ضروری است که تجهیزات امدادی و کنترل سیل مستقر شده و ماشین‌آلات در معابر شهری و روستایی و جاده‌ها راهدارخانه‌ها، پایگاه‌های امدادی شهری و روستایی آماده به کار باشند، همچنین باید تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها با تأمین اقلام تقویت شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیش‌بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری و پرهیز از سفرهای غیرضروری در محورهای سیل‌گیر ضروری دانسته و گفت: توصیه می‌شود با توجه به اعلام شرایط اضطراری هواشناسی اجرای طرح‌های کاهش خطر با استحکام بخشی به سازه‌های ناپایدار، تابلوها، داربست‌ها در برابر تندبادهای موقتی در دستور کار قرار گرفته و شهروندان در این مدت از صعود به ارتفاعات، توقف و تردد در مسیر رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها پرهیز کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به حفاظت محصولات سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران تصریح کرد: همچنین صعود به ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات و توقف در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی ممنوع است

انتهای پیام/170/

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌ها در استان مرکزی
  • تداوم بارندگی در سمنان
  • تداوم بارش باران در خوزستان
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در هرمزگان
  • آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی
  • صدور وضعیت هواشناسی سطح نارنجی درچهارمحال و بختیاری
  • تداوم رگبارهای بهاری در سیستان و بلوچستان
  • تداوم رگبارهای بهاری همراه با وزش باد
  • صدور هشدار سطح زرد هواشناس برای روزهای آتی در استان مرکزی
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲ و ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تداوم رگبار و رعدوبرق