Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@11:47:15 GMT

درگذشت یک بازیگر پیشکسوت دیگر و یک نکته مغفول!

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۶۴۷۸

درگذشت یک بازیگر پیشکسوت دیگر و یک نکته مغفول!

عصر ایران ؛ نهال موسوی - خبر این است: «صدیقه کیانفر درگذشت» شاید اگر فقط این خبر را بشنوید همان لحظه متوجه نشوید که چه کسی درگذشته است و بپرسید کی بود؟ اما اگر یک عکس از او ببینیم سریع یادمان می‌آید و در خاطرات تصویری ذهنمان برای خود جایگاهی داردچون او را در بسیاری از فیلم و سریال‌ها در نقش "مادر" یا "مادربزرگ" دیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدیقه کیانفر بیش از 60 سال در زمینه‌های مختلف هنرهای نمایشی فعالیت داشت، از رادیوشروع کرد اما در تئاتر، تلویزیون، سینما، دوبله و ... آثار زیادی برجامانده است که او در آن نقش آفرینی کرده است.

او از آن دست بازیگران است که شاید هیچ‌گاه نقش اصلی نداشته و همواره در نقش‌های فرعی ظاهر شده است اما با بسیاری از کارگردانان مطرح و حرفه‌ای سینمای ایران در قالب فیلم یا سریال همکاری داشته است، فیلمسازانی چون : داریوش مهرجویی، مرضیه برومند، اصغر فرهادی، شاپور قریب، مسعود جعفری جوزانی، مهدی صباغ زاده، یدالله صمدی، حسن فتحی، ابوالحسن داوودی و ...

بازیگرانی چون صدیقه کیانفر در سینما و تلویزیون یک نعمت هستند علی الخصوص برای فیلمسازان، چون یک نقش کوتاه یا فرعی اما مهم دارند و باید به خوبی و درستی اجرا شود ولی معمولا کارگردان‌ها از آن بخش خیالشان راحت است و وقت و انرژی را برای بخش‌های دیگر به کار می‌گیرد، چون کسی که آن نقش را دارد چنان حرفه‌ای و توانمند است که هیچ جای نگرانی نیست.

خانم کیانفر در بسیاری از فیلم و سریال‌ها او را در نقش مادر و یا مادربزرگ دیده‌ایم اما مانند مادران معروف و مطرح سینمای ایران هیچ گاه یک نقش کلیدی یا اصلی نداشت. مادرانی با نقش آفرینی بازیگرانی چون رقیه چهره آزاد، حمیده خیرآبادی، پروین دخت یزدانیان، جمیله شیخی و گلاب آدینه.

اما هرجا که بوده به گواه آثاری هم که دیده‌ایم همواره در نقشی که داشته استاندارد قابل قبولی را ارائه داشته و بازیگر توانایی بوده است. یک اتفاق جالب توجه این بود که در اینسال‌های اخیر در 2 تئاتر به کارگردانی «سوسن پرور» بازی داشت و اتفاقا با وجود سن بالا بسیار هم خوش درخشید. هایلایت (۱۳۹۶) داری داری داری داری یا نداری؟ (۱۳۹۷)

تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که بازیگرانی چون صدیقه کیانفر  که سنی از آنها گذشته است و در دوران بازنشستگی هستند غالبا به دلیل بیکاری و نداشتن پیشتهاد بازیگری دچار نوعی افسرگی و ناراحتی می‌شوند و زبان به گله و شکوه می‌گشایند، جا دارد نهادی چون خانه سینما، وزارت ارشاد، صداوسیما، کانون بازنشستگان یا ... به فکر راه چاره‌ای برای این هنرمندان پیشکسوت باشند.



مثلا اگر باشگاهی داشته باشند که به بهانه‌های مختلف مدام این هنرمندان را دور هم جمع کند به مسافرت‌ و تورهای کوتاه مدت، شهرگردی و ... ببرد. یا هر هفته یک روز جمع شوند و هربار از یکی از آنها تقدیر شود و ... چنین برنامه‌هایی قطعا به لحاظ روحی و روانی قطعا نقش بسزایی در زندگی آنها خواهد داشت.

مشکل این عزیزان آن نیست که بیمه داشته باشند یا حقوق بازنشستگی (چون قطعا دارند) و اگر آنها را در بهترین آسایشگاه‌های سالمندان و ... هم بگذاریم باز برای آنها کفایت نمی‌کند.

این هنرمندان به دلیل شکل زندگی که داشته‌اند همواره مورد توجه بوده‌اند، در کوچه، بازار، رستوران، قنادی، بقالی و ... هر جا که قدم می‌گذاشتند آنها را می‌شناختند و به شکل ویژه‌تری با آنها برخورد کرده‌اند برای همین وقتی که کسی از آنها سراغ نگیرد و یا کاری نداشته باشند احساس پوچی یا بی اهمیتی می‌کنند.

و البته بیشتر ناراحت می‌شوند و عمق تنهایی و ناراحتی روحیشان بیشتر است، به همین دلیل اتفاقا باید برای آنها بیشتر به فکر بود و  راه حل و چاره‌های در خور اندیشید.

البته انگار خانه سینما بیشتر درگیر این است که چه کسی باید رئیس باشد و ... و وزارت ارشاد و صداوسیما هم ... بگذریم...

خانم صدیقه کیانفر روحت شاد و خدایت بیامرزدت که این همه سال برای مردم هنرآفرینی کردی.

 

 

لینک کوتاه: asriran.com/0033xY

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت سینمای ایران صدیقه کیانفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۶۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر پیشکسوت زیر تیغ جراحی رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو چند روز قبل به علت مشکلات گوارشی درناحیه روده و کیسه صفرا عمل جراحی انجام داد.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت پس از گفت‌وگوی تلفنی با این هنرمند با سابقه کشورمان از سلامتی کامل او خبر داد و بیان کرد: استاد آقاجانی در حال حاضر شرایط پایدار دارند و در حال استراحت و گذران دوران نقاهت در منزل خود هستند.

صفا آقاجانی متولد ۱۳۳۵ بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو است و از سال ۱۳۹۵ به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است. آقاجانی در ۱۷ سالگی فعالیت هنری خود را با نمایش‌نامه «بام‌ها و زیر بام‌ها» در نقش مادر آغاز کرد و مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت. نخستین تجربه تصویری او، بازی در تله تئاتر «کار هر بز نیست خرمن کوفتن» بود که در سال ۵۶ از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد.

همچنین اولین تجربه سینمایی آقاجانی بازی در فیلم سینمایی «جرس» برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در سال ۵۸ فیلمبرداری و در سال ۶۷ به نمایش درآمد. آقاجانی یکی از بازیگران منتخب‌ حمید سمندریان در تنها ساخته سینمایی‌اش «تمام وسوسه‌های زمین» بود و در این فیلم در کنار بازیگرانی چون هما روستا، احمد آقالو و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ آزمونی میان ۶۶۰۰ داوطلب بازیگری نمایش‌های رادیویی به منظور تجدید حیات نمایش رادیویی و زیر نظر محمدرضا جعفری جلوه برگزار شد که آقاجانی در آن شرکت کرد و انتخاب شد و بعد از گذراندن کلاس‌های فشرده، در سال ۱۳۶۴ فعالیت رادیویی‌اش را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

از سریال‌هایی که این هنرمند در آن‌ها بازی کرده است، می‌توان به «پرستاران»، «بازی نقاب‌ها»، «قرعه»، «دوردست‌ها»، «دردسرهای عظیم»، «زمانه»، «تا ثریا»، «سی‌امین روز»، «قفل یعنی کلید»، «طلسم‌شدگان»، «پیله‌های پرواز» و «خیالاتی» اشاره کرد. وی همچنین در فیلم‌های «آب‌نبات چوبی»، «دو عروس»، «میگرن»، «گواهینامه» و «به همین سادگی» نیز بازی کرده است.

کد خبر 6085401 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • نادر کاشانی پیشکسوت بسکتبال درگذشت | دلیل درگذشت نادر کاشانی چه بود؟
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • پیشکسوت بسکتبال ایران درگذشت
  • نادر کاشانی پیشکسوت بسکتبال درگذشت
  • نادر کاشانی پیشکسوت تیم ملی بسکتبال ایران درگذشت
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • بازیگر پیشکسوت زیر تیغ جراحی رفت