Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@17:47:13 GMT

زندگینامه مهدی اخوان لنگرودی(۱۳۲۴- ۱۳۹۹)

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۶۸۱۸

زندگینامه مهدی اخوان لنگرودی(۱۳۲۴- ۱۳۹۹)

همشهری آنلاین: اخوان لنگرودی در سال ۱۳۲۴ در شهر لنگرود در شرق استان گیلان به دنیا آمد. پدرش از ملاکان و صاحب کارخانه چای بود. وی دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لنگرود گذرانید. او کم‌کم به ادبیات و به ویژه سرودن شعر روی آورد. دوستی و نسبت فامیلی‌اش با زنده یاد «محمود پاینده لنگرودی»، شاعر و مردمشناس شهیر گیلانی موجب شد تا با جدیت تمام در عرصه ادبیات گام بگذارد و آثار ماندگاری خلق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی اخوان لنگرودی بعد از اتمام دوره دبیرستان خود در شهر زادگاهش، برای ادامه تحصیل در رشته جامعه‌شناسی به تهران رفت. حضور او در این شهر موجب شد تا نگاهش به کلی دگرگون شود و با جدیت بیشتر فعالیت‌های ادبی‌اش را به صورت حرفه‌ای دنبال کند که یکی از ثمره‌های این دوره‌اش سرایش ترانه‌های ماندگاری شد و سرآمد آنها ترانه‌های آلبوم گل یخ بود که توسط «کوروش یغمایی» آهنک‌سازی شد و به اجرا درآمد. تولید این اثر جاودانه موجب شهرت اخوان لنگرودی و نیز انگیزه بیشتر او برای انجام فعالیت‌های ادبی شد.

اخوان لنگرودی در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه ملی ایران در رشته جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل و برای اخذ مدرک دکتری راهی وین پایتخت اتریش شد.

آثار اخوان لنگرودی

مهدی اخوان لنگرودی اما با انتشار نخستین دفتر شعرش یعنی «سپیدار» در سال ۱۳۴۵ با مقدمهٔ محمود پاینده لنگرودی حضور خود را در وادی ادبیات معاصر ایران رقم زد. از دیگر مجموعه اشعار او  می‌توان به چوب و عاج ۱۳۶۹، آبنوس بر آتش ۱۳۷۰، خانه ۱۳۷۵، سالیا ۱۳۷۸، گل یخ (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد.

این نویسنده پرشور لنگرودی در کنار سرایش شعر و ترانه دستی در نویسندگی نیز داشت و به نظر بیشتر منتقدان آثارش، اخوان لنگرودی در نویسندگی خیلی جدی‌ و حرفه‌ای‌تر فعالیت‌های ادبی‌اش را دنبال می‌کرد. در این حوزه او آثاری چون «آنوبیس» در  ۱۳۷۴، « » در ۱۳۷۵، «پنجشنبه» در  ۱۳۷۵، «ارباب پسر» در  ۱۳۷۷، «در خم آهن» در  ۱۳۷۹، «الا تی تی» در  ۱۳۷۸ و «توسکا» در  ۱۳۹۲ را به رشته تحریر در آورد و منتشر کرد. در این میان رمان ارباب پسر هم از نظر نثر و شیوه نگارش و هم از نظر ساختاری از رمان‌های بسیار خوب ایرانی است که برخی منتقدان آن را با رمان «کلیدر» محمود دولت‌ آبادی قیاس کرده‌اند.

اخوان لنگرودی در بخش‌های جانبی فعالیت‌های ادبی‌اش آثار قابل توجهی تالیف و ترجمه کرده‌است که «یک هفته با شاملو» در  ۱۳۷۳، «خدا غم را آفرید، نصرت را آفرید» در سال ۱۳۸۰، «از کافه نادری تا کافه فیروز» در ۱۳۹۲، «ای دل بمیر یا بخوان، ترجمه اشعار خوان رامون خمینس در ۱۳۷۳ و «ببار اینجا بر دلم» از نمونه‌های بارز آنهاست.

دیدار با کارلوس فوئنتس

دیدار و گفت‌وگو با «کارلوس فوئنتس»، نویسنده سرشناس آمریکای لاتین از خاطرات شیرین و به یاد ماندی این نویسنده گیلانی بود که خود در این‌باره گفته بود: «وقتی به رسم یادگار یکی از کتاب‌هایم را به کارلوس فوئنتس می‌دادم همان‌جا یادداشتی به خط فارسی درون جلد کتاب برایش نوشتم. وقتی سرگرم نوشتن بودم فوئنتس با شوق به دست‌هایم نگاه می‌کرد و با شوق فراوانی همسرش را صدا کرد و گفت بیا ببین ایرانی‌ها از راست به چپ می‌نویسند».

مهدی اخوان لنگرودی دوشنبه پنجم خردادماه ۱۳۷۹ در ۷۵ سالگی بر اثر عارضه مغزی در اتریش درگذشت و در کنار قبر برادرش به خاک سپرده شد.

کد خبر 514790 برچسب‌ها مجله سفر به گيلان مجله زندگینامه پدید آورندگان ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مهدی اخوان لنگرودی اخوان لنگرودی فعالیت های ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی حمایت از مالکیت فکری ادبی و هنری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «واکاوی و آسیب‌شناسی لایحه حمایت از مالکیت فکری ادبی و هنری؛ حقوق مادی، حقوق معنوی، تکثیر و ترجمه آثار، نرم‌افزار‌های رایانه‌ای، قرارداد‌های نشر، اقدامات گمرکی و بخش‌های مرتبط» اظهار می‌کند که لایحه حمایت از مالکیت فکری (ادبی و هنری) به‌منظور تدوین یک قانون جامع برای حمایت از حقوق هنرمندان و سایر فعالان حوزه علم، فرهنگ و هنر تدوین شده است تا با در نظر گرفتن حمایت‌های قانونی لازم از خالقان آثار علمی، فرهنگی، ادبی و هنری، موجب توسعه و رشد دانش، فناوری و فرهنگ و هنر در ابعاد مختلف شود. قوانین فعلی حوزه مالکیت ادبی و هنری، سال‌های متمادی است که به‌روزرسانی و اصلاح نشده و با تحولات موجود همخوانی ندارند. 

* ضرورت اصلاح قوانین

با توجه به گذشت زمان نسبتاً طولانی از تدوین لایحه حمایت از مالکیت فکری و تقدیم آن به مجلس، بازنگری و اصلاح آن در دولت و مجلس مدنظر بوده است و به‌خصوص در زمینه پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین لایحه نیاز به بازنگری و اصلاح دارد

در این گزارش آمده است که مهم‌ترین قانون در زمینه حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزار‌ها مربوط به سال ۱۳۷۹ است و در زمینه سکو (پلتفرم)‌ها و شبکه‌های اجتماعی قانون خاصی وضع نشده است و در زمینه سایر آثار علمی و هنری نیز به تکمیل و اصلاح قوانین کاملاً ملموس نیاز است. با توجه به گذشت زمان نسبتاً طولانی از تدوین لایحه حمایت از مالکیت فکری و تقدیم آن به مجلس، بازنگری و اصلاح آن در دولت و مجلس مدنظر بوده است و به‌خصوص در زمینه پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین لایحه نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. 

* کاستی‌ها و ایراد‌های متعدد لایه مالکیت فکری

این گزارش بیان می‌کند که طی بررسی‌ها و واکاوی در لایحه حمایت از مالکیت فکری (ادبی و هنری) مشخص شد که این لایحه در زمینه‌های مختلف کاستی‌ها و ایراد‌های متعددی دارد و در این گزارش ضمن اشاره به برخی از این ایراد‌ها از جمله پیش‌بینی تشریفات پیچیده و غیرضروری برای تجویز ترجمه آثار، خلأ و نقص در تدوین مقررات ناظر به فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار‌های رایانه‌ای از ایراد‌های مهم این لایحه به‌شمار می‌روند. ضمن اینکه در برخی از مواد این لایحه بیش از حد به جزئیات پرداخته شده و بعضی مواد ذکر شده، شأن آیین‌نامه‌ای و قراردادی دارند. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که لایحه حمایت از مالکیت فکری (ادبی و هنری) با اصلاح ایراد‌های مندرج در این گزارش و با تکمیل بخش‌های ناظر به فناوری‌های نوین، فعالیت‌های علمی، دانشگاهی، پژوهشی و نقش شبکه‌های اجتماعی مجدداً در دولت و مجلس پیگیری شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصرف در تنگنای نااطمینانی؛ دولت کار خودش را می‌کند
  • زندگینامه شهدا سرشار از درس است
  • چرا حمله موشکی «مشروع» بود؟ فهرست عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • اجاره آپارتمان های در مناطق۲۲گانه تهران چقدر است ؟ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
  • ۲۱ عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران /چرا حمله سپاه «مشروع» بود؟
  • نجات شهروند لنگرودی با حضور به موقع پلیس
  • نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس
  • ادیبان ستاره بر دوش
  • واکاوی حمایت از مالکیت فکری ادبی و هنری