Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدی گفت: بی شک فراکسیون ها در انتخاب هیئت رئیسه نقش مهمی دارند. کلونی هایی که در قالب فراکسیون های مختلف تشکیل شده است با توجه به عده و عده ای که دارند می توانند با رایزنی هایی که صورت می دهند، رأی سازی کنند؛ در واقع فراکسیون ها در انتخابات هیئت رئیسه هم تاثیر اولیه و هم نهایی دارند.

«محمدمهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص کیفیت و نحوه انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: بر اساس آن چه که روال بوده است و با استنباطاتی که وجود دارد، نمایندگان برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس به دنبال افرادی هستند که سوابق اجرایی و درخشانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نمایندگان معتقدند اعضای هیئت رئیسه باید حضور پررنگی در خود مجلس داشته باشند و از نظر کارآمدی و آشنایی با قوانین و مقررات افرادی باشند که سوابق کاری شان در حوزه اجرای مقررات، قوانین و آئین نامه داخلی مجلس نشان دهنده پتانسیل بالای آن ها برای مدیریت مجلس باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان این که اعضای هیئت رئیسه مجلس باید آینده نگر باشند، افزود: اعضای هیئت رئیسه مجلس باید افراد با برنامه‌ای باشند؛ برنامه نه این که فرد فقط خودش بتواند برنامه را اجرا کند بلکه بتواند برای مجلس یازدهم یک آینده‌نگری داشته باشد تا با کمک تمامی نماینده‌ها و دولت برنامه‌ها عملیاتی شود. مثلا در حوزه اقتصاد و جهش تولید حتما باید کارهایی صورت بگیرد. باید تغییراتی و اصلاحاتی هم در آئین نامه داخلی مجلس صورت بگیرد. در واقع هیئت رئیسه باید برای این کارها برنامه داشته باشد که با کمک نمایندگان امورات را پیش ببرد.

زاهدی ادامه داد: اعضای هئیت رئیسه مجلس باید خودشان شخصاً پاکدست بوده و صداقت لازم را داشته باشند و همچنین وفاداری شان به نظام، انقلاب و رهبری ثابت شده باشد که طبیعتاً شورای نگهبان در هنگام تائید صلاحیت ها به آن توجه کرده و در این مورد مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص تخصص و تجارب نمایندگان جهت عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس یازدهم گفت: انتظار می رود از شاخص ها و ویژگی‌های جدی که افراد انتخاب می کنند، تخصص و تجربه آن ها برای حضور در کمسییون مد نظر باشد. تخصص و تجربه برای این که نماینده در یک کمیسیون حضور داشته باشد بسیار موثر است.

 رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: علاوه بر تخصص و تجربه نمایندگان باید یک نیم نگاهی هم به شرایط اقلیمی و حوزه اتخابی داشته باشند تا منتخب بتواند برخی مشکلات منطقه خود را به کمک مسئولین حل کند و این امتیازی است که باید لحاظ شود.

زاهدی بیان داشت: امیدواریم مجلس آینده با این رویکرد شکل بگیرد و مهم تر از همه این است که وحدت در بین نیروهای انقلاب شکل بگیرد. ممکن است رقابت برای ریاست، نواب رئیس و هیئت رئیسه مجلس وجود داشته باشد، اما این رقابت باید در عین رفاقت و دوستی صورت بگیرد نه این که بخواهد این رقابت موجب شکاف شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نماینگان مجلس امتیازبندی شده اند اما این امتیاز بندی دقیق نیست و به اصلاح نیاز دارد. در اینجا باید برای نمایندگانی که در کمیسیون های تخصصی حضور داشتند -ولو این که در آن زمینه تخصصی نداشته باشند- امتیازی قائل شوند اما امتیاز آن خیلی کم باشد. بالاخره وقتی کسی 4 سال در کمیسیونی بوده حالا تخصصی هم نداشته باشد، مقداری اطلاعات و تجربه به دست آورده است. بنابراین می شود یک امتیاز حداقلی به آن نماینده داد.

زاهدی در پایان در خصوص عملکرد و تاثیر فراکسیون‌ها در انتخابات هیئت رئیسه، گفت: بی شک فراکسیون ها در انتخاب هیئت رئیسه نقش مهمی دارند. کلونی هایی که در قالب فراکسیون های مختلف تشکیل شده است با توجه به عده و عده ای که دارند می توانند با رایزنی هایی که صورت می دهند، رأی سازی کنند. فراکسیون ها در انتخابات هیئت رئیسه هم تاثیر اولیه و هم نهایی دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: انتخابات هیئت رئیسه اعضای هیئت رئیسه مجلس فراکسیون ها در انتخاب داشته باشند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۸۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

‌آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین عنوان کرد: دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری هشت سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات این نکته را هم یادآور شد که قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را برعهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.

وی در ادامه اعلام کرد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی اضافه کرد: سپس هیئت رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیئت رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. هیئت رئیسه دائم نیز شامل ۷ نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.

گفتنی است، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899457

دیگر خبرها

  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • ماجرای جنجالی ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی؛ سی سال رفاقت دود شد!
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • خیز نبویان برای لیدری فراکسیون انقلاب در مجلس آینده
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است