Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از روز جمعه آتش‌سوزی در مراتع بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر آغاز شده است و هر چند که حریق طی چند مرحله مهار شد ولی آتش دوباره شعله زد و حالا حریق ادامه دارد.

آتش‌سوزی در یک منطقه صعب‌العبور رخ داده است و حضور نیروها برای اطفای حریق را سخت کرده است. همچنین زمین‌های خشک این منطقه نیز باعث شده تا آتش به راحتی گسترش یابد و به سختی بتوان آتش را مهار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی از آغاز حریق در دشتستان می‌گذرد و امروز شاهد بروز حریق در مراتع شهرستان تنگستان نیز بودیم که حریق هم‌زمان در این دو شهرستان هم‌جوار شرایط را سخت‌تر کرده است.

استان بوشهر امکانات مناسبی برای اطفای حریق در این شرایط ندارد و هر روز بیش از گذشته ضعف امکانات استان بوشهر در این زمینه به چشم می‌خورد.

برای اطفای این میزان از حریق نیاز به بالگرد و هواپیماهای آب‌پاش است که بتوانند به صورت هوایی برای مقابله با آتش‌سوزی اقدام کنند ولی استان بوشهر چنین امکاناتی را در خود نداشته است.

آتش‌سوزی در مراتع دشتستان

رئیس منابع طبیعی شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع حریق در مراتع شهرستان دشتستان اظهار داشت: آتش سوزی در منطقه کلری دهرود علیا شهرستان رخ داده است.

رضا نیکنام با اشاره به اینکه حریق از روز جمعه آغاز شده است، اضافه کرد: تاکنون سه بار حریق مهار شده است ولی به وزش باد شدید، مجددا شاهد شعله‌ور شدن مراتع و تداوم حریق هستیم.

وی از اعزام نیروهای امدادی و بسیج از نقاط مختلف به منطقه خبر داد و اضافه کرد: این حادثه باعث آسیب جدی به پوشش علفی، درختان بنه و بادام کوهی، گونه‌های مختلفی شده و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به پوشش جنگلی و مرتعی و جمعیت حیات وحش وارد کند.

حریق در مراتع تنگستان

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز از آغاز آتش‌سوزی در مراتع شهرستان تنگستان خبر داد و اظهار داشت: نیروهای پاسگاه ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تنگستان به محل اعزام شدند.

غلامحسین محتشمی  با اشاره به اینکه آتش از تنگ یخ شروع و به سمت تنگ گشی و ارتفاع‌های بیرمی در حال پیش‌روی است افزود: منطقه تحت تاثیر آتش کوهستانی و صعب العبور است به همین دلیل نیروها با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

وی بیان کرد: نیروهای مردمی بسیج سازندگی با ٢ دستگاه خودرو سپاه، هشت نفر نیرو محیط زیست و افراد محلی اقدام به خاموش کردن و مهار آتش کردند اما به علت وزش باد و کوهستانی بودن منطقه تاکنون آتش‌سوزی ادامه دارد.

لزوم بسیج همه امکانات برای اطفای حریق

منتخب مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بسیج همه امکانات اظهار داشت: از ابتدای وقوع حریق در مراتع، پیگیری جدی را برای بسیج همه امکانات در منطقه برای اطفای حریق انجام دادیم.

ابراهیم رضایی با اشاره به اینکه استان بوشهر در بهره‌مندی از برخی امکانات و تجهیزات ضعف دارد، تصریح کرد: پیگیری مستمری را برای حضور بالگرد و یا هواپیمای آب‌پاش برای کمک به اطفای حریق داشته‌ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش همه دست‌اندکاران، نیروهای جهادی و امدادی و مردم شاهد اطفای کامل آتش‌سوزی در این منطقه در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم.

اعزام بالگرد آب‌پاش

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای اطفای حریق در منطقه دهرود سفلی بخش ارم شهرستان دشتستان یک فروند بالگرد آبپاش از شیراز به پرواز درآمده است.

غلامرضا منتظری همچنین از اعزام بالگرد هلال احمر برای کمک به اطفای حریق خبر داد و بیان کرد: همه نیروهای مردمی، یگان حفاظت، مسئولان منطقه‌ای، بسیج، عشایر و سایر افراد در منطقه حاضر و در تلاش برای مهار آتش هستند.

وی با بیان اینکه اوضاع تحت کنترل است اما آتش سوزی همچنان ادامه دارد تصریح کرد: به منظور مقابله با حریق هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ نفر در منطقه حضور دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم آماری از وضعیت خسارات ارائه کنیم ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد تاکنون کمتر از هزار هکتار از منطقه تحت تاثیر آتش قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی در مهار حریق، صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد شدید است که کار اطفای حریق را سخت‌تر کرده است.

باد در خدمت آتش

مدیرکل بحران استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز جمعه حریق در مراتع دشتستان آغاز شده است و تاکنون بیش از ۷۰۰ هکتار طعمه حریق شده است ولی برآورد دقیق از کل منطقه سوخته‌شده نمی‌توان ارائه کرد.

جهانگیر دهقانی با اشاره به اهمیت بالگرد آب‌پاش برای مهار آتش تصریح کرد: صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده تا دسترسی به آن سخت باشد و کار اطفای حریق را سخت‌تر کرده است.

وی با اشاره به بسیج همه امکانات برای اطفای حریق تصریح کرد: شب گذشته حریق به صورت کامل مهار شد ولی صبح دوباره شعله‌ور شده است و متاسفانه مشکل اصلی ما این است که آتش به راحتی شعله‌ور می‌شود.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر از صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد شدید به عنوان دو مشکل اساسی نام برد و افزود: اطفای کامل حریق با حضور بالگرد محقق می‌شود.

استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارد و میزبان خیلی عظیم صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر دستگاه‌های ثروتمند اقتصادی است، با مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آنها همین بالگرد و هواپیمای آب‌پاش است.

کد خبر 4934003

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر آتش سوزی اطفای حریق دشتستان ویروس کرونا شیراز روز قدس بوشهر شهرکرد عید سعید فطر گرگان شیوع کرونا روز جهانی قدس نماز عید سعید فطر قزوین روابط عمومی راهپیمایی روز قدس مشهد منابع طبیعی و آبخیزداری بسیج همه امکانات شهرستان دشتستان برای اطفای حریق حریق در مراتع استان بوشهر آتش سوزی صعب العبور بودن منطقه وزش باد آب پاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آتش‌سوزی منابع طبیعی راین چه بود؟

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: متاسفانه با بررسی انجام شده عامل انسانی در آتش‌سوزی اراضی منابع طبیعی در بخش راین قطعی است. - اخبار استانها -

علیرضا ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، اظهار داشت: بررسی‌های لازم برای پیدا کردن دلیل آتش‌سوزی مراتع بخشی از اراضی منابع طبیعی در بخش راین شهرستان کرمان انجام شده که قابل تامل است.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید از منطقه توسط یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمان تا نقطه آتش‌سوزی و شاهدین عینی این مسئله قطعی است که متاسفانه این آتش‌سوزی توسط بومیان منطقه و تعدادی از دامداران غیرمجاز ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه تعدادی از دامداران غیرمجاز هنگام چرای گوسفندان خود برای طبخ غذا یا چای از آتش استفاده کردند، گفت: متاسفانه این افراد بعد از اتمام کار آتش را رها کردند و یا به درستی و کامل خاموش نکرده بودند که همین امر منجر به آتش‌سوزی گسترده شده است.

وی با بیان اینکه این افراد از دامداران غیرمجاز بومی منطقه هستند که دو نفر از شاهدان عینی آنها را شناسایی کردند و به دستگاه قضایی معرفی شدند، گفت: تخریب هرگونه منابع طبیعی جرم است و بر اساس قانون با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان وجود دامداران غیرمجاز و چرای بدون مجوز دام خود در مراتع است، افزود: برای دامداران مجاز و دارای پروانه چرا دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود و این افراد کاملاً با احتمال وقوع حوادث و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی آشنا می‌شوند و خودشان همیار ما هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این اتفاق توسط افرادی انجام شده که تعدادی گوسفند در خانه نگهداری می‌کنند و آن را برای چرا به مراتع اطراف برده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه بر اثر این آتش‌سوزی حدود یک هکتار از درختان گز حاشیه رودخانه دچار حریق شد.

به گزارش تسنیم بر اثر آتش‌سوزی سه‌شنبه 7 فروردین در محدوده روستای خیچ و قصرمیان بخش راین در شهرستان کرمان بیش از یک هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی در آتش سوخت که با اطلاع به موقع ساکنین روستا و اقدام مامورین یگان حفاظت از پیشروی آتش جلوگیری و حریق مهار شد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • علت آتش‌سوزی منابع طبیعی راین چه بود؟
  • تدوین اولین استاندارد آموزشی اطفای حریق در قطار
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • چرا در سال گذشته بیشترین حجم خرید ملک در سرخرود انجام شده است؟
  • اطفای حریق پنبه یک دستگاه تریلی در چمن بید
  • انتقاد فرماندار از کمبود امکانات، تجهیزات ونیرو درآتش نشانی
  • جزییات حریق در بازارچه صیقلان رشت/یک مغازه در آتش سوخت
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران