Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-16@16:37:22 GMT

تحلیل کارشناسی از ریزش این روزهای شاخص بورس

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۹۲۳۶

تحلیل کارشناسی از ریزش این روزهای شاخص بورس

حدود ۱۰ روز است که بازار سرمایه با روزهایی که پی در پی صعودی بود، خداحافظی کرده و شاهد کاهش‌ چشم‌گیر شاخص این بازار در روزهای اخیر بودیم. کاهش‌هایی که باعث شد شاخص کل که قله یک میلیون واحد را فتح کرده بود، دوباره به زیر یک میلیون واحد بازگردد. کارشناسان دلایل مختلفی را برای این کاهش شاخص مفی شمارند و وجود ابهام در بازار به دلیل نحوه آزادسازی سهام عدالت را مهم‌ترین آن می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزبه شریعتی- کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت می توانند از روز سه‌شنبه، سهام خود را بفروشند، اظهار کرد: پیش از این اعلام کرده بودند سهام‌داران سهام عدالت طی حدود شش ماه می‌توانند ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند اما ناگهان اعلام می‌کنند که این افراد می‌توانند از روز سه‌شنبه با مراجعه به بانک، ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند.

وی ادامه داد: در این شرایط یک سهام‌دار در بازار سرمایه حساب می‌کند اگر از ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۰ میلیون نفر درخواست فروش دهند، نزدیک به ۳۰ میلیون فروش در بازار رخ می‌دهد و امکان ندارد بازار بتواند این حجم از سهم را خریداری کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این بازار در حال حاضر هیجانی است، گفت: باید گفت بازار از ابهام، عدم شفافیت و بی ثباتی می ترسد. اگر برای مثال قرار باشد برای سهمی مانند شتران، هزار میلیارد تومان فروش انجام شود، حتی اگر مدیر سرمایه‌گذاری حقوقی پول داشته باشد و بر این باور باشد که این سهم ارزنده است، اکنون نمی‌خرد و تا اواخر خردادماه صبر می‌کند تا ببیند تکلیف سهام عدالت چه می‌شود. این‌که در بازار برنامه مشخصی وجود ندارد و هر لحظه تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود، خریدار عقب می‌کشد.

شریعتی با تاکید بر این‌که پول در بازار سرمایه زیاد است، اظهار کرد: روز شنبه سهام سایپا و ایران خودرو با هم ۸۰۰ میلیارد تومان معامله شده است. درحالی که این سهم‌ها زیان‌ده هستند و با این ۸۰۰ میلیارد تومان امکان جمع آوری صف فروش شپنا، شبندر، فولاد و… وجود داشت اما این‌که سهام‌دار ترجیح می‌دهد به جای سهام فولادی که در جهان رو به رشد است، دلار ۱۸ هزار تومان است و سود بانکی ۱۵ درصد که رو به کاهش است، سهام زیان‌ده سایپا و ایران خودرو را بخرد، جای سوال است.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، وی ادامه داد: برخی سهام‌داران درمورد این‌که فولاد مبارکه و ایران خودرو چه فرقی با یکدیگر دارند، هیچ اطلاعی ندارد. درواقع درکی از سودآوری ندارد به همین خاطر شاهد پنیک عصبی توده وار بسیاری در بازار هستیم.

برچسب هاایران خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو بازار سرمایه سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمی‌توان برای مجامع سهام عدالت اینگونه برنامه ریزی داشت که مثلا در اردیبهشت ماه مجامع ۴ استان برگزار شود جلسات توجهی را با ۱۰ استان قبل از شروع سال جدید برگزار کردیم یعنی به ۱۰ استان مراجعه و مصوبات شورای عالی بورس در رابطه با برگزاری مجامع را برای آنها تشریح و نقطه نظرات آنها را هم شنیدیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: سال گذشته مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان زنجان و خراسان شمالی برگزار شد و در فروردین نیز مجامع استان گیلان را داشتیم حالا منتظر هستیم که استان‌هایی که به آنها مراجعه کردیم و یا دیگر استان‌ها که آمادگی برگزاری مجامع را دارند آگهی دعوت به مجمع را منتشر کنند.

جعفری همچنین بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ به شکل کامل برگزار شود تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که این اتفاق عملیانی شود.

او می‌گوید: اکنون استان‌های مختلف با ما تماس می‌گیرند و اعلام آمادگی می‌کنند همچنین نامه‌ای را هم به تمام استان‌ها ارسال کردیم و به آنها اعلام شد مطابق مصوبه شورای عالی بورس و جلسات باید برنامه زمان بندی خود را برای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سازمان بورس دهند، اما باید این را هم گفت که مسائل و مشکلات مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید این موارد هم تک به تک حل شوند و ما منتظر آگهی استان‌ها هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • بازگشت سایه ترس به بازار؟ هیجان حقیقی ها برای فروش/ حقوقی ها سهام را جمع کردند!
  • گزارش روزانه بورس ۲۸ فروردین/ بازار سرمایه در تردید
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد
  • سقوط شاخص بورس برخی کشورها پس از حمله ایران به اسرائیل
  • کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/تغییر دامنه نوسان اقدامی موثر بود؟
  • شیب ریزش شاخص بورس کند شد
  • بورس ریخت؛ سهامداران همچنان ناامید هستند
  • اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام