Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اگرچه مقاومت مردم و گروه‌های فلسطینی تاکنون توطئه‌های ضد فلسطینی را نقش برآب کرده، اما تنها همه پرسی می‌تواند بر مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی نقطه پایان بگذارد. تاریخ انتشار: 06:00 - 06 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۳۲۶۹ خبرگزاری میزان – طرح‌های ضد فلسطینی آمریکا و رژیم صهیونیستی که در سال‌های اخیر و به ویژه در پی حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید به لحاظ کمیت و فشار، شاهد روندی افزایشی بوده اند، یکی پس از دیگری شکست خورده و ناکام می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما علت چیست؟
طرح‌های ضد فلسطینی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر شکل متفاوتی به خود یافته اند؛ این طرح‌ها که تا چند سال گذشته عمدتا برای توجیه اشغالگری و صدور مجوز برای تصرف اراضی فلسطینیان مطرح می‌شدند، در سال‌های اخیر اهداف متنوع تری را در بر گرفته و از ابزار‌های متفاوتی بهره می‌برند؛ بررسی دو طرح جنجالی «واشنگتن» و «تل آویو» در این زمینه می‌تواند این تفاوت‌ها را به خوبی آشکار کند.
طرح به اصطلاح صلح «معامله قرن» پیشنهادی دولت آمریکا که فرآیند تدوین آن بیش از دو سال به طول انجامید و رونمایی آن به دلایل متعدد بار‌ها به تعویق افتاد، در مسیر دیگر سیاست‌های ضد فلسطینی دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ قابل بررسی است.
ترامپ که از بدو ورود به کاخ سفید اقدامات ضد فلسطینی را در دستور کار خود قرار داده و اقداماتی مانند بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا، قطع کمک به آنروا و انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به «قدس اشغالی» را اجرایی کرد، با تدوین معامله قرن، سودا‌های زیادی را در سر می‌پروراند.
تغییر معادلات منطقه‌ای و تثبیت موقعیت داخلی خود در جهت جلب حمایت گروه‌های صهیونیستی سرمایه دار در آمریکا شاید مهم‌ترین دلایل ترامپ برای صرف هزینه و زمان به منظور تدوین این طرح به اصطلاح صلح بودند.
زمان رونمایی آن نیز به نوبه خود مهم است؛ بخش نخست این طرح که در قالب کنفرانس اقتصادی منامه برگزار شد، شکستی بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و در ادامه کشور‌های عربی حامی این نشست بود.اما این امر مانع رونمایی از آن در کاخ سفید پیش از انتخابات سراسری ماه سپتامبر ۲۰۱۹ اراضی اشغالی نشد.
در واقع انتخاب این زمان برای رونمایی از طرح از پیش مُرده معامله قرن، تلاش برای خاتمه دادن به بن بست سیاسی بود که رژیم صهیونیستی از دسامبر ۲۰۱۸ با آن مواجه شده بود؛ انتخابات ماه آوریل ۲۰۱۹ بدون نتیجه مانده و منجر به انحلال کنست شده بود و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم، به پیروزی در انتخابات ماه سپتامبر امیدوار نبود؛ رونمایی از طرح معامله قرن آن هم در شرایطی که نتانیاهو نه قادر به اجرای آن بود و نه تمایلی به گشودن جبهه‌های جدید مخالفت و درگیری داشت، تلاشی بود که آمریکا برای حفاظت از متحد خود انجام داد.  بیشتر بخوانید: محکومیت جهانی طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی  معامله قرن و طرح الحاق دو روی یک سکه دومین طرح بزرگ شکست خورده ضد فلسطینی نیز طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی است؛ کدر شدن روابط ترامپ و نتانیاهو به دلیل ناتوانی او در تشکیل کابینه پس از انتخابات ماه سپتامبر ۲۰۱۹ و ناتوانی نتانیاهو برای تشکیل کابینه پس از سومین انتخابات سراسری، سبب شد تا فرو رفتن این رژیم در باتلاق بحران سیاسی تسریع شود اما این بار حمایت ترامپ وجود نداشت و نتانیاهو خود را در آستانه برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سه گانه فساد خود می‌دید.
از سوی دیگر، «بنی گانتز»، رییس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز که قدرت را در حال از دست رفتن می‌دید، برخلاف وعده‌های اولیه مبنی بر عدم توافق با نخست وزیر در آستانه دادگاهی شدن، با نتانیاهو به توافق رسید؛ این توافق برای مقبول شدن و به سکوت واداشتن مخالفان نیاز به بندی قابل توجه داشت؛ الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی تنها موردی بود که می‌توانست سودا‌های ارضی احزاب مخالف توافق را تسکین دهد.
سرنوشت این طرح که از همان ابتدای امر با مخالفت شدید و صریح گروه‌های فلسطینی و مجامع بین المللی مواجه شد، در مسیر معامله قرن قرار گرفته است؛ از این رو به نظر می‌رسد مرگ این طرح نیز زودتر از آن چه که صهیونیست‌ها انتظار داشتند، فرا رسیده است.
اما علت سرنوشت مشترک طرح‌های ضد فلسطینی چیست؟
شکست طرح‌های ضد فلسطینی آمریکا و رژیم صهیونیستی دارای چند علت هستند که مهم‌ترین آن مقاومت مردم و گروه‌های فلسطینی در برابر این ظلم آشکار است؛ اگرچه این طرح‌ها در عرصه منطقه‌ای و بین المللی محکوم شدند، اما آنچه در نهایت مرگ این طرح‌ها را رقم زد، امید به بازگشت مردم فلسطین و مقاومت آنها در برابر تجاوز و اشغالگری است.
گزینه مقاومت در حال حاضر مهم‌ترین و کارآمدترین گزینه پیش روی فلسطین است و گروه‌های فلسطینی و مردم این کشور به خوبی از آن برای خنثی کردن توطئه‌ها استفاده می‌کنند.
باید توجه داشت که تنها راه حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی، برگزاری همه پرسی در فلسطین است؛ این راه حل که در مقاطع گوناگون در چند سال گذشته توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، پیشنهادی راهبردی و کاربردی برای خروج از بحران فلسطین است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی فلسطین حماس آمریکا و رژیم صهیونیستی طرح های ضد فلسطینی گروه های فلسطینی اراضی اشغالی معامله قرن طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، سامح الشکری وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرلندی خود، درباره هرگونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در رفح وافع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

الشکری با بیان اینکه در صورت یورش (رژیم صهیونیستی) به رفح بایستی توانایی برای اتخاذ اقدامات بازدارنده وجود داشته باشد، گفت: ممکن نیست وجدان جهانی تداوم این حجم از کشتار در غزه که تاکنون به کشته شدن ۳۴ هزار نفر از جمله ۲۰ هزار زن و کودک رسیده است را تحمل کند.

وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت توقف این جنگ و ایجاد چارچوبی برای پایان دادن به این مناقشه از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) در پاسخ به چندین دهه جنایات رژیم صهیونیستی عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه علیه مواضع رژیم اسرائیل انجام دادند و این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، بطور وحشیانه اقدام به بمباران این منطقه تحت محاصره کرد و پس از مدتی، حملات زمینی خود را آغاز کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از همان آغاز هدف اصلی خود از جنگ علیه نوار غزه را بازگرداندن اسیران صهیونیست در نزد مقاومت و نابودی جنبش حماس اعلام کرد اما در نهایت، بعد از ۴۸ روز مجبور شد که به آتش بس موقت تن داده و از راه مذاکره با جنبش حماس تعدادی از اسرای خود را در مقابل اسرای فلسطینی آزاد کند.

رژیم صهیونیستی سپس با آغاز مجدد جنگ علیه غزه اعلام کرد که هدف از این اقدام فشار بر جنبش حماس برای آزادی سایر اسیران صهیونیست و نابودی کردن این جنبش است اما جنبش حماس نیز در مقابل اعلام کرد که تا زمانی که یک آتش بس دائمی و پایدار برقرار نشود، اسیران صهیونیست آزاد نخواهند شد و آزادی آنها نیز از طریق تبادل با اسیران فلسطینی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • آمار جدید شهدا و مجروحان ناشی از حمله های رژیم صهیونیستی به غزه
  • آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد
  • ۲۰۰ روز جنگ و ۷ تحول جهانی به‌نفع مقاومت
  • هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح
  • زیرپوست وتوی کشور فلسطین
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهونیستی متفاوت است
  • رویکرد متناقض آمریکا در قبال مساله فلسطین
  • شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه
  • ۱۱ هزار فلسطینی در غزه مفقود شده‌اند