Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چند وقتی است که سر و صدای احداث باغ وحش و مرکز نگهداری حیات وحش در یکی از شهرستان‌های استان اردبیل به گوش می‌رسد. احداث این مراکز که می‌تواند به عنوان یک مرکز گردشگری و تفریحی نیز محسوب شود، اما نکته‌ای که در این جا مورد بحث است تاسیس این مراکز توسط برخی از ارگان‌هایی است که هیچ ارتباطی به این حوزه ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
تاسیس یک مرکز نگهداری یا باغ وحش شاید سود‌های کلانی به همراه داشته باشد، اما اداره این مراکز می‌تواند مشکلات فراوانی برای حیات وحشی که در آنجا نگهداری می‌شوند داشته باشد چرا که نگهداری از این گونه‌های حیوانات نیازمند امکانات استاندارد بین المللی است که باید با تایید سازمان حفاظت محیط زیست باشد.   براساس پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، باغ وحشی که قرار است توسط یکی از ارگان‌های دولتی در شهرستان خلخال تاسیس شود درحال مجوز گرفتن از سازمان محیط زیست است.   به گفته یک منبع آگاه، شهرستان خلخال نیز مانند هر شهرستان و استانی نیازمند یک مرکز نگهداری از حیات وحش است چرا که حیواناتی که دچار مشکلی می‌شوند نیازمند نگهداری هستند.   این منبع آگاه ادامه داد: در سال‌های گذشته و هم اکنون بسیاری از حیواناتی که دچار مشکل می‌شدند را به باغ وحش اردبیل یا شهر ارومیه می‌فرستادند به همین دلیل به فکر تاسیس یک مرکز افتادیم.   وی افزود: تاسیس و احداث یک مرکز نگهداری یا باغ وحش می‌تواند توسط هر فرد حقیقی یا حقوقی و یا هر ارگانی صورت گیرد.
این منبع آگاه تصریح کرد: برای تاسیس این گونه مراکز نیازمند سرمایه زیادی است به همین دلیل هر ارگانی که به خواهد می‌تواند در این حوزه سرمایه گذاری کند.   شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صدور مجوز برای احداث مرکز نگهداری و باغ وحش‌ها توسط ارگان‌های دیگر اظهار کرد: تاکنون درخواستی از سوی ارگانی برای احداث مرکز نگهداری یا باغ وحشی از شهرستان خلخال به سازمان محیط زیست ارسال نشده است.   وی افزود: هم اکنون سازمان سیاستی برای توسعه باغ وحش‌ها ندارد چرا که اولویت ساماندهی و ارتقای وضعیت این مراکز است.
منتظمی گفت:تحت هر شرایطی صدور مجوز برای باغ وحش‌ها باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست باشد حال این در خواست می‌تواند از طرف هر فرد یا ارگانی که می‌خواهد سرمایه گذاری و یا پشتیبانی کند، باشد.   وی بیان کرد: ما نباید برای تاسیس یک مرکز نگهداری سخت گیری کنیم چرا که در این صورت فرد متقاضی انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهد داشت ویا این که خیلی سهل انگاری کنیم که فرد هر کاری که بخواهد انجام دهد.   مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس دستورالعملی که به زودی به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود مراکز نگهداری وباغ‌های وحش باید حداقل رفاه و شرایط نگهداری گونه حیات وحش را تامین کنند.   وی با اشاره به این که برای تاسیس یک باغ وحش باید شرایط و امکانات فراهم باشد، افزود: واسطه گری در این حوزه معنایی ندارد چرا که سازمان محیط زیست اجازه چنین کاری را به فردی نمی‌دهد و ماهیت تاسیس باغ‌های وحش نگهداری و حفاظت از حیات وحش است.   منتظمی با بیان اینکه باغ‌های وحش ایران باید به عنوان یک مرکز پژوهشی محسوب شوند، تصریح کرد:متاسفانه این مراکز از تحقیقات و مطالعات در خصوص حیات وحش دور هستند.     وی افزود:هم اکنون سازمان محیط زیست برای تاسیس یک مرکز نگهداری شرایط بسیار سختی را اعمال می‌کند به عنوان مثال باغ وحشی وجود دارد که تنها برای تامین زیر ساخت‌ها چند سالی است به دنبال اخذ مجوز از سازمان محیط زیست است.   مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که باغ وحش را نباید به عنوان یک اسارت گاه در نظر گرفت، گفت:این مراکز باید با این دید که گونه‌هایی که قابلیت رها سازی را ندارند آن‌ها را حفظ و نگهداری کنند؛ بنابراین برای تاسیس یک مرکز نگهداری حیات وحش که نیازمند یک سرمایه کلان است از هر ارگان یا دستگاهی که آمادگی سرمایه گذاری داشته باشد چه به صورت خصوصی و یا دولتی می‌توان استفاده کرد البته برای اخذ مجوز باید مراحلی را طی کنند که به گفته سازمان محیط زیست طی این مراحل به همین راحتی نیست و باید براساس پروتکل‌های بین المللی باشد.   لازم به ذکر است که تاسیس هر مرکزی می‌تواند راحت باشد، اما حفظ و نگهداری پس از آن حائز اهمیت است چرا که باغ‌های وحشی هستند که پس از تاسیس در وضعیت اسفباری قرار دارند که با وجود اخطار‌های صادره هیچ گونه توجهی به وضعیت ظاهری و حتی به تغذیه حیوانات آنجا نمی‌شود که همین موضوع منجر به تعطیلی یا عدم فعالیت شده است.   اگر صدورمجوز با سختگیری‌های اولیه رو به رو می‌شد شاید هم اکنون این باغ وحش‌ها در وضعیت بهتری قرار می‌گرفتند و جان بسیاری از حیوانات این مراکز به خطر نمیفتاد که این موضوعات نیازمند توجه بیشتر و اجرای سیاست‌های بین المللی است که سازمان محیط زیست باید بیشتر از این‌ها به این مساله توجه کند. بیشتر بخوانید: تخلفاتی که زیر پوست شهر انجام می شود/ باغ وحش ها باز شدند؟ وضعیت غم‌انگیز پلنگ ایرانی در باغ وحش/ نفس‌های آخر «ارس» در مشهد عاقبت حیوانات ویلای حسن رعیت چه شد؟ / باغ وحش خصوصی در ویلای مجلل
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراکز نگهداری حیات وحش استاندارد های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست برای تاسیس یک محیط زیست باغ های وحش باغ وحش ها حیات وحش هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مأموران یگان حفاظت محیط زیست ساری درپی انتشار تصاویری از یک توله شیر در فضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کردند و با همکاری مأموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضائی یک قلاده «توله شیر» را که به صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

این متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضائی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود.

شایان ذکر است، وی در حوزه شکار و صید سابقه دار بوده که در سنوات گذشته از باب خرید و فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

کد خبر 846512 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات
  • کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان
  • کشف توله شیر در خانه‌باغی در ساری
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد