Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین ساعدی از نویسندگان شناخته شده معاصر ایران، بیشتر با نمایشنامه‌ها و داستان‌‌های کوتاه مشهور است. «غریبه در شهر» آخرین رمان نگاشته شده توسط ساعدی در سال ١٣٥٥ نوشته شده و داستان آن به دوران جنگ جهانی دوم و اشغال تبریز توسط روس ها و مبارزات رهبران مشروطه با حکومت محلی می پردازد. این کتاب پس از درگذشت ساعدی، در سال 1356 به چاپ رسید و در سال 1369 پس از انقلاب اجازه انتشار یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ داستان «غریبه در شهر» در تبریز اتفاق می‌افتد، وقتی که «ستارخان» گویا از بین رفته و در شهر شایعه شده که عمویش «امامقلی» قرار است قیامی کند. روس ها به دنبال سرکوب قیام مردم هستند. مردم شهر از وجود «امامقلی» مطمئن نیستند و بسیاری او را تنها یک شایعه می‌دانند. در این میان غریبه‌ای به نام «حیدر» درشهر پیدا می‌شود. 

ساعدی در کتاب «غریبه در شهر» نهایت زبردستی خود در نویسندگی را به کار گرفته و رمانی روان و جذاب نوشته است. شخصیت‌پردازی ها و فضاسازی‌ها در این رمان به خوبی انجام شده‌اند. نویسنده با تکیه بر نمایشنامه نویسی از دیالوگ‌ها بهترین استفاده را کرده و بخش زیادی از داستان به وسیله دیالوگ بیان شده است ولی ریتم و ضرب‌ آهنگ نوشته، خواننده را خسته نمی‌کند. ایجاد فصل‌بندی و برش‌های متعدد داستان را به روش سینمایی بدل به صحنه‌های بسیاری کرده است که با فشردگی، نیرومندی و رسایی به خوبی از عهده‌ انتقال سیر سیلاب‌گون حوادث سیاسی برآمده است. از محاسن عمده‌ی این داستان، کاهش نقش روایت‌گری داستان به کم‌ترین حد ممکن است. به این صورت که خواننده با سیل حوادث و اتفاقات رو‌به‌رو می‌شود.

شخصیت‌های داستان، با وجود تاریخی بودنشان، بسیار ملموس هستند و خواننده می‌تواند به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کند. روایت داستان نیز به رغم پیچیدگی اجتماعی آن با زبانی ساده بیان می‌شود که خواننده را در پایان هر بخش به خواندن ادامه داستان وا می‌دارد. 

قسمتی از متن کتاب 

سیل جمعیت یک‌مرتبه از حرکت بازماند و سکوت غریبی بر همه مسلط شد، مردم با تعجب همدیگر را نگاه کردند و بعد عده‌ای سرک کشیدند. چند صدا از گوشه و کنار بلند شد: «چه خبره، چه خبره؟» همهمه از اول صف بلند شد و آرام‌آرام به گوش همه رسید» «سالدات! سالدات!» رعب و وحشت همراه با آشفتگی و شجاعت در صورت‌ها دیده می‌شد، تا این که مرد جوانی خود را از درختی بالا کشید و با صدای بلند داد زد: «چند گروه سالدات سر کوچه‌ی لک‌لر جمع شدن!»

مرد لاغری که علم بزرگی به دوش داشت جواب داد: «جمع بشین! دیگه کار از کار گذشته.»

و کسی به اعتراض او توجه نکرد، مردی که بالای درخت رفته بود گفت: «از هر جا بریم، نمی‌تونیم به شاوه برسیم، سالدات‌ها و قره سوران‌ها سر تمام گذر هستند.»

چند نفر پرسیدند: «پس چه کار کنیم؟»

یکی از طلاب داد زد: «ما دیگه به مدرسه برنمی‌گردیم!»

و ناطق جواب داد: «بریم مسجد شیخ ابولحسن.»

و جماعت به طرف کوچه‌ دیگری راه افتادند، عده‌ای پیشاپیش می‌دویدند، زن‌ها پشت‌بام‌ها جمع شده بودند و گریه می‌کردند و سر تکان می‌دادند.

سر یک چهارراه دوباره مجبور شدند بایستند، کالسکه‌ای رد شد و از پشت پنجره، صورت تر و تمیز مرد پا به سالی پیدا شد که با حیرت و تعجب جماعت را نگاه می‌کرد. آن‌هایی که جلو صف بودند پرسیدند: «این دیگه کی بود.»

علی اکبر با صدای بلند در جالی که مشت‌های گره کرده‌اش را بالا برده بود داد زد:

«معلومه که کیه، ارفع‌الدوله خائن! داره می‌ره سراغ ینه‌رال که سور و سات برقرار کنه.»

یک نفر داد زد: «پدر سگو باید کشت.»

نفر دوم گفت: «به تلافی خونش تمام مردم شهرو می‌کشن. همه جا رو به آتش می‌کشند»

چند تا از بچه‌ها خم شدند و چند تکه سنگ برداشتند و به طرف کالسکه پرتاب کردند، کالسکه به سرعت دور شد و بچه گربه‌ی ولگردی را زیر چرخ‌های خود له کرد. 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ستارخان غلامحسین ساعدی غریبه در شهر غریبه در شهر داد زد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوکس بین المللی قرقیزستان| اعلام برنامه مبارزات بوکسور‌های ایران در بیشکک/ شه‌بخش نرفت، ۲ نفر جا ماندند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تورنمنت بوکس قرقیزستان از عصر امروز پنجشنبه در بیشکک آغاز می‌شود و ۵ روز ادامه خواهد داشت. کار بوکسور‌های ایران از فردا جمعه در این مسابقات آغاز می‌شود.

قرعه و برنامه مبارزات نمایندگان ایران بدین شرح است:

*وزن ۵۴ کیلوگرم: مصطفی ریگی روز شنبه با برنده مبارزه نمایندگان قرقیزستان مبارزه دارد.
*وزن ۵۷ کیلوگرم: پوریا عبدالمالکی روز شنبه با برنده مبارزه بوکسور‌های میزبان مصاف می‌دهد.
*وزن ۶۳.۵ کیلوگرم: علی حبیبی‌نژاد روز جمعه به مصاف کولتایف از قرقیزستان می‌رود.
*وزن ۷۱ کیلوگرم: محمد نورانی پس از استراحت در دور نخست، جمعه به مصاف برنده ازبکستان و قرقیزستان می‌رود. در همین وزن، کسری طهماسبی استراحت دارد و سپس جمعه با برنده قزاقستان و قرقیزستان روبه‌رو می‌شود.
*وزن ۸۰ کیلوگرم: میثم قشلاقی ابتدا استراحت دارد و سپس شنبه با برنده قزاقستان و قرقیزستان روی رینگ می‌رود.
*وزن ۹۲ کیلوگرم: علی فتحی روز شنبه با برنده ازبکستان و قرقیزستان جدال خواهد کرد.
*وزن ۹۲+ کیلوگرم: روزبه صفری روز شنبه با برنده ازبکستان و قرقیزستان روبه‌رو خواهد شد.

بنابر تصمیم فونتانا سرمربی تیم ملی، دانیال شه‌بخش در تهران باقی ماند تا تمریناتش را در اردوی تیم ملی ادامه دهد.

بوکسور‌های ایران در حالی پس از توقف طولانی در فرودگاه دوبی و لغو و تعویق چندباره پرواز خود، به دلیل طوفان و سیل در کشور امارات، راهی بیشکک شدند که مهدی پرویزی و سالار رادمرد از این سفر بازمانده و نتوانستند راهی قرقیزستان شوند و آنان نیز در تهران تمرینات خود را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسابقات بین‌المللی بوکس؛ ۶ نماینده ایران فردا مبارزه می‌کنند
  • معروف‌ترین خواننده جهان و نامزدش به تهران آمدند/ عکس
  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر
  • بوکس بین المللی قرقیزستان| اعلام برنامه مبارزات بوکسور‌های ایران در بیشکک/ شه‌بخش نرفت، ۲ نفر جا ماندند
  • اعلام برنامه مبارزات بوکسور‌های ایران در بیشکک
  • واکنش های رهبران جهان به عملیات وعده_صادق
  • رستوران جنجالی که خواننده زدبازی راه انداخت
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند