Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی قاسمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: اجرای طرح ساماندهی مجموعه تاریخی و کهن تپه‌حصار دامغان با همکاری مردم و کشاورزان حریم مجموعه امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در ایران سه ‌هزار محوطه باستانی وجود دارد که طی سال گذشته تنها تعداد محدودی از آن‌ها موفق به اخذ سهمیه اعتبار مرمت شد در بین این آثار، مجموعه تپه حصار دامغان بیشترین اعتبار را جذب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مهم در این مجموعه در گام اول، تعیین عرصه و حریم، اصلاح و تعیین مسیر تردد گردشگران، ساماندهی محل رفت و آمد، تجهیز ساختمان موجود و ایجاد گالری است و در گام های بعدی ایجاد پایگاه باستان شناسی و سایت موزه در دستور کار قرار دارد. 

قاسمی افزود: مجموعه تپه حصار با تمدن مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح، دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در جذب گردشگر است که در صورت ایجاد سایت موزه، می‌تواند مرکز جذب گردشگر داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: ۴۹۰ هزار بازدید سال گذشته از آثار تاریخی دامغان توسط گردشگران داخلی و خارجی انجام شد که از این تعداد، ۲ هزار و ۱۰۰ بازدید از گردشگران  خارجی بود. 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: امیدواریم با ساماندهی و معرفی بهتر این اثر کهن تاریخی بتوانیم درجهت افزایش گردشگران گام برداریم.

تپه حصار دامغان اولین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۱۳۱۲ مورد کاوش قرار گرفت، در نتیجه کاوش‌ها، روشن شد که این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است، از زمان کاوش‌های اشمیت در تپه حصار این محوطه به‌عنوان یکی از محوطه‌های مبنا برای شناسایی فرهنگ‌های هم‌زمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستان ‌شناسان است. 

مجموعه تپه حصار در ۵ کیلومتری جنوب شهر دامغان قرار دارد که در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی دامغان بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی دامغان بنای تاریخی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی دامغان بنای تاریخی تپه حصار دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد هادی علی احمدی، شهردار منطقه ۱۳ تهران با بیان این مطلب که طرح پاکسازی و جمع‌آوری علف‌های خشک و هرز در دستور کار معاونت خدمات شهری منطقه قرار گرفته است، افزود: بخش‌هایی از اراضی بوستان جنگلی سرخه‌حصار به سبب بارش‌های بهاری پوشیده از علف‌های هرز شده‌اند که با گرم شدن هوا و پایان فصل بهار خشک و امکان آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در راستای مدیریت و پیشگیری از وقوع احتمالی حریق در اراضی جنگلی منطقه ۱۳، اقدامات کنترلی شامل علف زنی و علف تراشی، ایجاد آتش بر و همچنین آمادگی کامل اکیپ‌های اجرایی اطفای حریق در بوستان جنگلی سرخه‌حصار و اراضی خجیر به صورت مداوم و مستمر آغاز شده است.

شهردار منطقه ۱۳ تهران خاطرنشان کرد: حذف به‌موقع علف‌های هرز و ممانعت از رشد بی رویه آنها، راهکار ساده‌ای است که جهت پیشگیری هر حادثه احتمالی از آتش سوزی در فصل گرما و به هدر رفتن منابع مالی و زیست محیطی خواهد شد.

کد خبر 6085744

دیگر خبرها

  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم
  • تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد
  • تخصیص ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار به شبکه‌های بهداشت چابهار
  • زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • تخصیص ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های محله‌محور منطقه ۵ اصفهان