Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهم‌ترین عوامل اجرای ماهرانه و پیاده کردن تکنیک‌های ورزشی تصمیم‌گیری است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین مباحثی که باید بدانیم و در تربیت بدنی و ورزش اهمیت زیادی دارد، فاکتورهای آمادگی جسمانی است. آمادگی جسمانی بیس و پایه‌ اجرای مهارت‌های ورزشی و رشته‌های مختلف و حتی زندگی روزمره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرعت عکس العمل یکی از این فاکتورهاست که عبارت است از فاصله زمانی بین دریافت محرک و شروع حرکت (دریافت محرک مانند شنیدن صدای تپانچه تا شروع حرکت دویدن دراستارت دوی 100متر). یکی از مهم‌ترین عوامل اجرای ماهرانه و پیاده کردن تکنیک‌های ورزشی تصمیم‌گیری است. تصمیم‌گیری درباره‌ این‌که چه کاری انجام دهیم و چه چیزی را انجام ندهیم. این تصمیم‌گیری در شرایط ویژه باید به سرعت و با ضریب اطمینان بسیاری انجام شود. زمان واکنش یا RT شاخصی بسیار مهم برای انداز‌ه‌گیری سرعت تصمیم‌گیری و کارایی آن است که به فاصله‌ زمانی بین ارائه غیرمنتظره محرک تا شروع پاسخ گفته می‌شود. براساس تحقیقات افراد ورزشکار زمان واکنش بسیار کمتری نسبت به افراد بی‌تحرک دارند. شاخص RT برای این افراد حتی از کسانی که تنها به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند، هم کمتر است.

برای اندازه گیری زمان واکنش تست معروفی وجود دارد. قرار گرفتن خط‌کش بین انگشتان و رها کردن آن می‌تواند زمان واکنش را مشخص کند. فرد تحت آزمون به محض این که خط‌کش رها شده باید تلاش کند آن را با انگشتش بگیرد. با مشخص بودن مسافتی که خط کش پیموده می‌توان زمان واکنش را با تقسیم کردن مسافت (بر حسب متر) بر عدد 0.204 و پیدا کردن ریشه‌ی دوم آن به دست آورد. مثلا اگر شخصی خط‌کش را پس از 5 سانتی متر سقوط با انگشتش بگیرد زمان سقوطی در حدود 100 میلی ثانیه خواهد داشت. در محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم محرک‌های زیادی در آن وجود دارند. مشخص‌شده که انسان با سرعت بیشتری محرک‌های شنوایی را نسبت به محرک‌های بینایی پرداش می‌کند. سرعت عکس‌العمل در فعالیت‌های ورزشی علاوه بر این‌که موجب موفقیت و بهبود اجرا می‌شود، باعث جلوگیری از آسیب نیز می‌شود.

برای بررسی زمان واکنش با توجه هدف مورد نظر حالات مختلفی وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها زمان واکنش ساده است که در آن فرد باید به محرک غیرمنتظره با حداکثر سرعت ممکن پاسخ دهد. هر محرک برای پردازش و تولید پاسخ در انسان مسیر مجزایی را طی می‌کند. بررسی زمان واکنش برای مطالعه جریانات حسی و ذهنی به‌کار می‌رود و در واقع، یک وسیله‌ حیاتی برای فهمیدن چگونگی عمل مراحل پردازش اطلاعات که در درون دستگاه اطلاعاتی انسان اتفاق می‌افتد، محسوب می‌شود، لذا هر عاملی که یکی از مراحل آن را طولانی کند، باعث افزایش زمان واکنش می‌شود.

عواملی هم‌چون سن، جنس، تعداد محرک، سازگاری محرک، پاسخ، آمادگی جسمانی، خستگی، ضریب هوشی، تغذیه، ساعات مختلف شبانه‌روز، فعالیت بدنی و تمرین بر زمان واکنش تاثیر‌گذار است.

ورزش به فعالیت‌ها یا مهارت‌های عادی جسمانی گفته می‌شود که بر پایه‌ یک رشته قوانین مورد توافق همگانی و با اهداف تفریحی، یا برای مسابقه، نشاط شخصی، دستیابی به ورزیدگی، مهارت‌ جویی یا آمیزه‌ای از این اهداف انجام می‌گیرد. در ورزش، ورزشکاران باید محرک‌هایی که در محیط به صورت بینایی و شنوایی ارائه می‌شوند را شناسایی کنند و به محرک‌های مربوط پاسخ دهند. اغلب در ورزش سرعت پاسخ اهمیت خاصی دارد، به‌طوری که پاسخ‌گویی سریع‌تر موجب کسب موفقیت می‌شود. در حین فعالیت با توجه به افزایش مصرف انرژی زمان واکنش ساده کاهش می‌یابد و علت آن را افزایش هزینه‌ مصرف انرژی بدنی در مقابل نیاز‌های شناختی بیان نموده‌اند.

تمرین و تجربه در سنین کودکی، اهمیت زیادی دارد. امروزه با تغییر سبک زندگی و گسترش آپارتمان‌نشینی، کودکان تا حدودی از انجام بازی‌های پرتحرک محروم شده‌اند و رو به بازی‌های رایانه‌ای آورده‌اند. بازی رایانه‌ای معمولا انجام آن مستلزم پردازش سریع اطلاعات و ارائه‌‌ پاسخ‌های منطقی و فوق‌العاده سریع است. با توجه به گسترش بازی‌های رایانه‌ای، نیاز به مطالعه‌ این نوع بازی‌ها و تاثیرات آن‌ها بر روی افرادی که روی به این بازی‌ها آورده‌اند، محسوس‌تر شده است. بازی رایانه‌ای، یک فعالیت شناختی است که می‌تواند موجب پیشرفت و فرآیندهای شناختی و ادراکی-حرکتی شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ورزش و سلامتی آمادگی جسمانی تصمیم گیری زمان واکنش رایانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود بهرامی، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در مراسم نمادین هفته سلامت که امروز پیش از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: ترکیب سلامت با ورزش یک فرهنگ مکمل است و در ابتدا باید ورزش و تندرستی را داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران ادامه داد: در مدارس از مراسم آغازین صبحگاه تا مراسم‌ها دانش آموزان را باید به سمت ورزش سوق دهیم تا سلامت در جامعه ارتقا پیدا کند، همچنین دانش‌آموزان باید تغذیه سالم داشته باشند.

وی افزود: در آموزش و پرورش یک سند بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که ۶ ساحت دارد و یکی از این ساحت‌ها تربیت زیستی بدنی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاستمدار صهیونیست: الان وقت ورود به جنگ با ایران نیست
  • خبر‌های ورزشی فارس، ۳ اردییبهشت
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت در مدارس + تاریخ برگزاری آزمون
  • جایگاه حوزه سلامت در برنامه‌های درسی خالی است
  • برگزاری دوره آموزشی معلمان جدید تربیت بدنی
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت/ برگزاری آزمون ۱۴ اردیبهشت
  • ستاری‌فرد: آموزش تأمین‌کننده دو رکن سلامت و امنیت است
  • توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • مهارت آموزی ورزشی ۱۸ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم
  • هوینس: ناگلسمان؟ این پایان دنیا برای بایرن مونیخ نخواهد بود