Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-19@07:44:15 GMT

درمان کبد چرب خود با این عصاره‌ها

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۹۸۶۳

درمان کبد چرب خود با این عصاره‌ها

نتایج یک پژوهش داخلی که در خصوص راهکاری برای رفع کبد چرب انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از عصاره سه گیاه دارویی مختلف می‌تواند موجب بهبود این عارضه فراگیر شود.

به گزارش مشرق، بیماری کبد چرب غیر الکلی یا به قول پزشکان، NAFLD، از بیماری‌های مزمن کبدی در جهان است که شیوع آن به دلیل تغییر شیوه زندگی در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری که با تجمع چربی در کبد مشخص می‌شود طیفی از آسیب‌های کبد از استئاتوز اولیه تا سیروز و نارسایی کبدی را شامل می‌شود. از جمله عوامل خطر مرتبط با این بیماری می‌توان به چاقی و دیابت نوع دو اشاره کرد. اگرچه علت اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی کاملاً مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد عواملی نظیر اختلال در سوخت‌وساز چربی‌ها، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و التهاب، در بروز و پیشرفت این بیماری دخیل باشند.

بیشتر بخوانید: کبد با این علائم، در خطر است! چطور چربی کبد اصولی درمان کنیم؟

به گفته متخصصان، رویکرد اولیه در درمان این بیماری، شامل اصلاح سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی است. البته از درمان‌های دارویی شامل تجویز آنتی اکسیدان ها، حساس کننده‌های به انسولین، عوامل کاهنده چربی خون و داروهای محافظت‌کننده از کبد نیز در این خصوص استفاده می‌شود. به علاوه گیاهان دارویی نیز می‌توانند نقش ویژه ای در این رابطه بازی کنند. داروهای گیاهی با داشتن ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان می‌توانند در بهبود بیماری‌های کبدی مؤثر باشند. ضمن این که اثرات جانبی کمتری را نیز برجا می‌گذارند.گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی کاشان و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شرکت داروسازی باریج اسانس واقع در همین شهر، در قالب یک تیم هشت‌نفره تحقیقاتی، در همین زمینه پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که در آن اثر مخلوط عصاره‌های گیاهان عناب، کاسنی و خار مریم بر درمان کبد چرب غیرالکلی مورد بررسی واقع شده است.

در این پژوهش، از موش‌های صحرایی به عنوان جانوران مدل استفاده شده است. این جانوران پس از 4 ماه تغذیه با رژیم پرچرب و تشخیص کبد چرب در آن‌ها، با مخلوط عصاره‌های گیاهان عناب، کاسنی و خار مریم تحت درمان قرار گرفتند و سپس وضعیت چربی، فعالیت آنزیم‌های کبدی و بافت کبد آن‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
نتایج این بررسی‌ها نشان داد که استفاده از مخلوط عصاره‌های گیاهان دارویی فوق، به طور قابل قبولی باعث بهبود موارد ذکرشده فوق به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های کبد چرب می‌گردد.

به گفته سید علیرضا طلایی، پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و سایر همکارانش در این تحقیق، «دریافت رژیم پرچرب موجب افزایش مقادیر کلسترول، تری‌گلیسرید و همچنین افزایش فعالیت آنزیم‌های کبدی و تجمع چربی در بافت کبد شد. اما دریافت عصاره با دوزهای مشخص، موجب بهبود وضعیت شاخص‌های فوق شد».

آن‌ها معتقدند: «دریافت عصاره ترکیبی گیاهان عناب، خارمریم و کاسنی به خاطر خاصیت درمانی بالقوه آن‌ها می‌تواند سبب کاهش استئاتوز و التهاب ایجادشده در بافت کبد شود».

بر اساس یافته‌های این پژوهش که در نشریه «گیاهان دارویی» منتشر شده‌اند، شاید بتوان در آینده و پس از انجام آزمایش‌های تکمیلی روی مدل‌های انسانی، از این ترکیب، یک فرمولاسیون جدید برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی معرفی کرد.

شایان ذکر است نشریه «گیاهان دارویی» متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است و به صورت فصل‌نامه منتشر می‌گردد.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اخبار بورس کبد چرب پژوهش گیاه دارویی آنتی اکسیدان دیابت چاقی انسولین سلامت گیاهان دارویی عصاره ها کبد چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرماخوردگی شدید را با این گیاهان پرکاربرد، به راحتی درمان کنید

آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با کاهش یا افزایش دمای هوا به‌واسطه عواملی نظیر مجاورت بیشتر افراد در محیط‌های سربسته و… شیوع بیماری سرماخوردگی افزایش یافته و این بیماری به‌ظاهر ساده می‌تواند باعث اختلال در کار و زندگی روزمره شما شود و این مشکل می‌تواند بار‌ها در طول فصول سرد یا گرم سال تکرار شود، علاوه بر موارد مذکور، نقش مفید گیاهان دارویی و استفاده از آن‌ها در پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی نیز حائز اهمیت می‌باشد، ولیکن به‌دلیل امکان بروز تداخلات دارویی، موارد منع مصرف، عوارض جانبی احتمالی و… پیش از اقدام به مصرف آن‌ها حتماً با دکتر داروساز یا پزشک خود مشورت نمایید.

کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه ایران در فصول سرد سال در صورت انجام برخی موارد نظیر تخلیه بینی و شست‌وشوی آن با سرم‌های شست‌وشو، گرم نگه داشتن بدن و استراحت کافی، غرغره با محلول ولرم آب و نمک و تغذیه مناسب می‌توانید از شدیدتر شدن سرماخوردگی جلوگیری کرده و سریع‌تر به روال عادی زندگی برگردید.

در ادامه چند مورد از گیاهان دارویی پرکاربرد به‌عنوان عامل کمکی در درمان سرماخوردگی و علائم آن با تمرکز بر ملاحظات و مخاطرات مصرف ذکر خواهد شد.

آویشن

آویشن یکی از گیاهان خانواده نعنا می‌باشد که در ایران دارای ۱۸ گونه به‌ثبت‌رسیده است و با اسامی مختلفی نظیر “صَعتر”، “آبشَن”، “کَهلیک اوتی” و… نامیده می‌شود. آویشن‌ها گیاهان چندساله‌ای هستند که به‌اشکال بوته‌ای، بالشتکی با فرم افراشته و ارتفاع کمتر از ۵۰ سانتی‌متر دیده می‌شوند. ساقه آن‌ها چهارگوش یا با مقطع گرد و معمولاً پوشیده از کرک است. برگ‌ها معمولاً پوشیده از کرک و گل آن‌ها به‌رنگ‌های سفید، صورتی، ارغوانی، قرمز یا بنفش بوده و در انتهای شاخه‌ها دیده می‌شود.

آویشن وحشی (Wild Thyme) یکی از گونه‌های مورد استفاده آویشن Thymus serpyllum L است که عموماً اندام هوایی خشک‌شده یا تازه گیاه به‌صورت خوراکی برای درمان سرفه و برونشیت به‌روش دم‌کرده یا سایر فرآورده‌های طبیعی استانداردشده استفاده می‌شود. مقدار متوسط مصرف روزانه این گیاه نیز حدود ۴ گرم است.

تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف بجای مقادیر درمانی گیاه مزبور شناسایی نشده است، ولیکن در خصوص مصرف درازمدت و همچنین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی رعایت موارد احتیاط ضروری است.

اکیناسه (سرخارگل)

گونه‌های مختلف جنس Echinaceae متعلق به خانواده کاسنی می‌باشد. گیاهان جنس اکیناسه، علفی، چندساله به‌ارتفاع تا ۴۵ سانتی‌متر، دارای برگ‌های تنک، بزرگ و منفرد، متقابل یا متناوب، سرنیزه‌ای تا خطی و گل‌های زبانه‌ای به‌رنگ قرمز و گاه سفید هستند.

گیاهان این جنس بومی مرکز و شرق ایالات متحده بوده و در اروپا و بعضی نقاط ایران به‌صورت کاشته‌شده یافت می‌شود.

بخش مورد استفاده از گیاهان این جنس بسته به نوع گونه مورد استفاده می‌تواند شامل ریشه، برگ و گیاه کامل در مراحل مختلف رشد باشد، به‌عنوان مثال اندام هوایی گیاه Echinacea purpurea (L.) Moench به‌صورت خوراکی برای درمان کمکی سرماخوردگی معمولی، سرفه/برونشیت، تب همراه با سرماخوردگی، عفونت‌های مزمن دستگاه تنفسی، التهاب دهان و گلو، کاهش استعداد ابتلاء به عفونت، و ریشه گیاه Echinacea pallida (Nutt.) Nutt به‌عنوان داروی کمکی در تب همراه با سرماخوردگی و عفونت‌های شبه‌آنفلوآنزا استفاده می‌شود.

مصرف گیاهان و فرآورده‌های طبیعی جنس اکیناسه در صورت وجود بیماری‌هایی نظیر مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری‌های بافت کلاژن، ایدز و دیگر بیماری‌های خودایمنی ممنوع است. همچنین مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است.

تداخلات دارویی مصرف همزمان گیاهان و فرآورده‌های طبیعی جنس اکیناسه با دارو‌های سرکوبگر سیستم ایمنی نظیر Basiliximab، آزاتیوپرین، کورتیکواستروئیدها، سیرولیموس، تاکرولیموس و… می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، بنا بر این ضروری است از مصرف همزمان آن‌ها خودداری شود.

پنیرک

گیاه پنیرک با نام علمی Malva sylvestris L. گیاهی است علفی دو یا چندساله به‌ارتفاع تا ۲/۱ متر، دارای ساقه‌های منشعب، خزیده تا خمیده به‌طرف بالا، مختصراً چوبی و دارای کرک‌های زبر، گل‌های ارغوانی روشن با رگه‌های تیره که در محور برگ‌ها قرار دارند. این گیاه در اروپا، شمال آفریقا، جنوب غرب آسیا و ایران رویش دارد.

عموماً گل، برگ خشک‌شده، گیاه کامل گلدار و تازه یا فرآورده‌های طبیعی حاصل از آن به‌صورت خوراکی به‌عنوان عامل کمکی در درمان سرفه و برونشیت، التهاب دهان و گلو به‌روش دم‌کرده یا سایر فرآورده‌های طبیعی استانداردشده استفاده می‌شود.

تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف بجای مقادیر درمانی گیاه مزبور شناسایی نشده است، ولیکن در خصوص مصرف درازمدت و همچنین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی رعایت موارد احتیاط ضروری است.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کَلپوره» یا «مریم نخودی»
  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • فواید روزه گرفتن برای بدن
  • تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند
  • درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصل بهار + علائم و توضیحات
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • افتتاح ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سدید کرمان
  • سرماخوردگی شدید را با این گیاهان پرکاربرد، به راحتی درمان کنید