Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بحث دفن اصولی و تفکیک زباله‌ همواره یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث مدیریت شهری محسوب می‌شود، دفن غیراصولی زباله، عدم تفکیک زباله و رهاسازی آن در طبیعت می‌تواند تبعات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست و زندگی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات وارد کند، به همین دلیل دفن زباله از حساسیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متأسفانه برخی مواقع شاهدیم حجم وسیعی از زباله‌های تولیدی در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی و ساختمانی بدون رعایت نکات حفاظتی و مدنظر قرار گرفتن بحث تفکیک توسط متولیان دفع پسماند در اطراف شهرها و کوه‌ها دفن رها می‌شود، گاها دفن زباله به این شیوه موجب متساعد شدن بوی ناخوشایند در فضا و محل تجمع حیوانات موذی خواهد شد.  

همچنین در بسیاری از موارد محل مناسبی برای جمع‌آوری زباله‌های خانگی در سطح شهرها و روستاها در محلات پیش‌بینی نشده است و خانواده‌ها زباله‌های خود را در کنار خیابان یا کنار جوی‌های آب راه می‌کنند، فاصله زمانی تا جمع‌آوری زباله‌ها توسط خودروهای حمل زباله باعث می‌شود شیرابه‌های زباله‌ها بوی نامطبوعی را در آن محل ایجاد کند، این آلودگی می‌تواند زمینه بروز انواع بیماری را ایجاد کرده و سلامت افراد را به خطر بیندازد.  

سرانه تولید پسماند به ازای هر نفر در استان چهارمحال و بختیاری حدود ۷۰۰ گرم است، زباله طلای کثیفی است که اگر به درستی به بحث تفکیک آن پرداخته شود می‌تواند زمینه اشتغال افراد بیکار را فراهم کند، همچنین زباله منبع بسیار خوبی برای تولید انرژی است که متأسفانه این مسأله مورد غفلت واقع شده است.  

رهاسازی زباله در مناطق گردشگری نیز یکی دیگر از چالش‌های است که باید مدنظر مسئولان متولی در این حوزه قرار بگیرد، امروز اگر سری به مناطق گردشگری بزنید با حجم وسیعی از انواع ظروف پلاستیک و یکبار مصرف و ته مانده‌های غذا، پوست مرکبات، میوه و نیز انواع شیشه‌ها و بطری‌ها مواجه می‌شویم که در طبیعت و مراکز گردشگری رها شده است.  

این مسأله موجب می‌شود گردشگران تمایلی به حضور دوباره در این مناطق نداشته باشند، زیرا زیبایی‌هایی طبیعی این مناطق به علت رهاشدن زباله پنهان شده است.  

رهاسازی زباله به تنوع زیستی گیاهی و جانوری آسیب می‌زند

شهرام احمدی، مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص مضرات دفن غیراصولی پسماند بر محیط‌زیست، اظهار کرد: دفن غیراصولی زباله می‌تواند آسیب‌های بسیاری به منابع آب سطحی و زیرزمینی وارد کند، همچنین این زباله‌ها موجب آلودگی هوا و خاک نیز می‌شود و به نوعی یک تهدید برای بهداشت عمومی است.  

وی افزود: رهاسازی زباله در محیط‌زیست منظره بدی را ایجاد می‌کند، رهاسازی زباله به تنوع زیستی گیاهی و جانوری آسیب می‌زند، همچنین این زباله‌ها در برخی از مواقع موجب آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌شود.  

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پایش و نظارت بر مراکز دفن زباله در چهارمحال و بختیاری به صورت مستمر انجام می‌شود، گفت: تاکنون یک‌هزار مورد پایش در این حوزه انجام شده است، برای جلوگیری از آسیب‌های عدم تفکیک زباله بر محیط‌زیست آموزش‌های لازم برای تفکیک زباله از مبدا به خانواده‌ها و دانش‌آموزان داده شده است.  

احمدی خاطرنشان کرد: درصد هستیم اولین مرکز بازیافت زباله خانگی را در مرکز استان راه‌اندازی کنیم، این مرکز هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.  

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: زمان بازگشتن زباله به طبیعت معمولا متفاوت است، مثلا تجزیه ظروف شیشه‌ای بیش از هزاران سال طول می‌کشد، یا تجزیه پلاستیک بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال ممکن است زمان ببرد، برخی از زباله‌ها نیز هیچ وقت به طبیعت باز نمی‌گردند.  

وی در پایان توضیح داد: دفن اصولی زباله در شهرها بر عهده شهرداری‌ها، در روستاها بر عهده دهیاری‌ها و در خارج از حریم شهرها و روستاها بر عهده بخشداری‌ها است.  

تأثیرات شیرابه‌های زباله بر کیفیت آب‌های زیرزمینی

اکبر رمضانی، مدیرکل کنترل و حفاظت آب منظقه‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: افت کیفیت آب‌های زیرزمینی و سطحی پس از گذشت مدت زمان طولانی خود را نشان می‌دهد، در بحث انتقال آلودگی به آب‌های زیرزمینی و سطحی عوامل بسیاری دخیل است.  

وی خاطرنشان کرد: شیرابه‌های زباله‌های خانگی، بیمارستانی، صنعتی و... مواد مضری را به بافت خاک وارد می‌کند که این مواد مضر می‌تواند وارد آب‌های زیرزمینی شود، البته فاصله مکانی دفن زباله تا آبخوان‌ها، نفوذپذیری خاک، ماندگاری عناصر ایجاد آلودگی مانند کاتیون و سرعت گذر آب‌های زیرزمینی نیز در بحث میزان آلودگی آبخوان‌ها به وسیله شیرابه‌های زباله بسیار موثر است.  

رمضانی ادامه داد: نمی‌توان آلودگی حاصل از دفن زباله به آب‌های زیرزمینی برا به صفر رساند، براساس ضوابط و قوانین باید مکان‌هایی برای دفن زباله در نظر گرفته شود تا کمترین آسیب به آب‌های زیرزمینی وارد شود.  

بحث دفع پسماند در مراکز گردشگری در چهارمحال و بختیاری ضعیف است

سعیده همت‌زاده، کارشناس گردشگری هم در خصوص تأثیرات رهاسازی زباله در مراکز گردشگری و طبیعت بکر، اظهار کرد: آلودگی و تجمع زباله در مکان‌های گردشگری معمولا توسط مردم محلی و گردشگران اتفاق می‌افتد.  

وی با انتقاد از بی‌تفاوتی مردم نسبت به پاکیزگی محیط در مکان‌های بکر و مراکز گردشگری، افزود: متأسفانه بسیاری از مردم بعد از حضور در این مناطق زباله‌های تولیدی خود را در طبعیت رها می‌کنند، این مسأله به عدم آموزش و آگاهی از تبعات این موضوع بر می‌گردد.  

همت‌زاده عنوان کرد: اولین نکته‌ای که بعد از حضور در مناطق گردشگری توجه انسان را به خود جلب می‌کند زیبایی بصری است، هر انسانی طرفدار پاکیزگی است، بنابراین مهم‌ترین پارامتر در ارزیابی محیط‌های گردشگری در جذب گردشگر پاکیزگی محیط و در مراحل بعد آب و هوا و رفتار میزبان است.  

این کارشناس گردشگری بیان کرد: معمولا تعداد سطل‌های زباله در مناطق گردشگری پربازید کم است یا اندازه سطل‌ها جوابگوی حجم زباله‌های تولیدی گردشگران نیست، بنابراین زباله‌ها در اطراف سطل‌ها رها می‌شوند که این مسأله خود باعث ایجاد آلودگی در محیط می‌شود.  

وی افزود: شاید هزینه برای خرید سطل‌های زباله، جمع‌آوری زباله، نظارت بر پاکیزگی محیط هزینه‌هایی را بر دوش متولیان در وهله اول داشته باشد، اما متولیان این مکان‌ها می‌توانند با این اقدامات برای سالیان سال از این به صورت پایدار درآمدزایی داشته باشند.  

همت‌زاده در پایان تأکید کرد: جمع‌آوری زباله‌های تازه تولید شده در طبیعت بسیار راحت‌تر از زمانی است که این زباله‌ها در طبیعت باقی بماند و پراکنده شود، بنابراین باید به بحث جمع‌آوری زباله در مناطق بکر و گردشگرپذیر توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.  

بحث‌های بسیاری پیرامون مضرات دفن غیراصولی پسماند و آسیب‌های ناشی از آن به محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها در محافل گوناگون شکل می‌گیرد، اما باید بحث تفکیک زباله، بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی، خانگی و صنعتی، ساماندهی جمع‌آوری زباله‌های خانگی در مکان‌های عمومی و گردشگری و هر آنچه مربوط به این موضوع است به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.  

همگان بر آسیب‌زا بودن دفن غیراصولی پسماند و عدم تفکیک زباله اذعان دارند، اما متأسفانه اجرای برخی مصوبات جلسات و کارگروه‌های مرتبط با پسماند اندر خم یک کوچه مانده‌اند و ما هم‌چنان باید شاهد مناظر ناخوشایند و بوی نامطبوع حاصل از زباله در مکان‌های گردشگری، حاشیه شهرها و روستاها باشیم.  

کد خبر 514877 برچسب‌ها پسماند زباله پسماند گيلان استان چهار محال و بختیاری محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند زباله پسماند گيلان استان چهار محال و بختیاری محیط زیست ایران چهارمحال و بختیاری جمع آوری زباله ها شیرابه های زباله آب های زیرزمینی رهاسازی زباله مناطق گردشگری مراکز گردشگری دفن غیراصولی زباله ها تفکیک زباله محیط زیست دفن زباله سطل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست

 محمدرضا علیمرادی  در خصوص شعار و علت نام‌گذاری زمین پاک بیان کرد: ۲۲ آوریل روز جهانی زمین پاک نام‌گذاری شده است و این روز جهانی در ایران از سوم اردیبهشت تا ۹ اردیبهشت به‌صورت هفته زمین پاک نام‌گذاری شده که در سراسر دنیا این روز گرامی داشته و اقدامات و برنامه‌های در این روز برای حفظ محیط‌زیست صورت می‌گیرد.
 
  وی افزود: هفته زمین پاک امسال با شعار محوری «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» است که برگرفته از شعار جهانی؛ یعنی زمین در برابر پلاستیک است؛ حساسیت این موضوع هم به دلیل مصرف روزافزون پلاستیک است که در چرخه زندگی مردم به وجود می‌آورند و زباله‌های پلاستیکی که باعث ایجاد میکروب پلاستیک‌های در طبیعت می‌شود که با ورود به خون انسان برای سلامت انسان خطرساز هستند.
 
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زمین است و امروز به معضلی جهان و کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: به همین دلیل حساسیت‌های بین‌المللی در این زمینه زیاد شده و این روز را به این عنوان نام‌گذاری کردیم تا با ایجاد یک سری تغییر بر افکار عمومی و مردم بتوانند اقداماتی دراین‌خصوص انجام دهند؛ یکی از این اقدامات جایگزین‌کردن کیسه و پاکت‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه پلاستیکی که در سطح همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارند؛ و به کیسه‌های قابل‌بازیافت در طبیعت تبدیل و مشکل بعضی زباله‌های پلاستیکی روی کره زمین حل شود.
 
 وی ادامه داد: نام‌گذاری آن هم به‌خاطر این است که سال ۱۹۹۶ فرزندی یک فرد که از مبلغان دینی بوده باتوجه‌به علاقهٔ که به محیط‌زیست داشته آن را به یونسکو و سازمان ملل پیشنهاد داده و ثبت جهانی شده است و برنامه‌ها و مراسم‌ها در این روز مصادف با ۲۲ آوریل در کشورهای دنیا برگزار می‌شود.
 
 علیمرادی در خصوص اقدامات و برنامه‌های سازمان محیط‌زیست استان در هفته زمین پاک اظهار کرد: برنامه‌هایی در سطح استان در حال برگزاری است شامل؛ نواختن زنگ زمین پاک، رونمایی از نقاشی همگانی دانش‌آموزان، کارگاه‌های آموزشی برای کودکان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان، برگزاری نشست و هم‌اندیشی در سطح مدیریت پلاستیک با صنوف و فروشگاه‌های ذخیره‌ای، کارگاه آموزشی نقش بانوان در سلامت خانواده در روستای رمین چابهار بوده در پایه غرفه شهروند در نشست زمین که اینها با همکاری دستگاه‌های اجرایی و شهرداری در سطح استان در حال اجرا است.
 
 وی ادامه داد: برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کاهش مصرف پلاستیک در شهرستان زاهدان، پاک‌سازی پارک ملت زاهدان که دیروز انجام شده و تا فردا هم همچنان ادامه خواهد داشت، به ویژه پاک‌سازی پارک ساحلی، ساحل روستای رمین در دستور کار است؛ چون در ایام عید نوروز آن منطقه میزبان گردشگران زیادی بوده و زباله‌های پلاستیکی زیادی در منطقه رهاسازی شده است.
 
  مدیرکل حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: ایستگاه آموزشی در مورد نجات زمین توسط مجموعه شهرداری برقرار شده و بازدید همکاران از محیط دوستانه شهرک‌های صنعتی و همچنین اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بان در سطح مدارس استان برای کودکان انجام می‌شود که محیط‌بانان در مدارس حضور دارند و برای کودکان و نوجوانان در مورد اهمیت زمین و اقدامات محیط زیستی که باید انجام دهند بیان می‌کنند.
 
 
 وی در خصوص برنامه‌های برای حفظ گونه‌های زیستی افزود: برای گونه‌های زیستی که در استان وجود دارند برنامهٔ عملی برای گونه‌های زیستی شاخص ایجاد شده و در بحث آموزش و حفاظت و طرح‌های قوروق، تشکیل بانک ژن و مشارکت‌های مردمی و عمومی برای حفظ گونه‌های زیستی توسط خود بومی‌ها و مردم هر منطقه که توانمندی و امکاناتی دارند انجام گیرد و حفاظت برخی گونه‌های زیستی را به مردم بسپاریم و همچنین تقویت طرح گشت‌های کنترلی هر منطقه و جلوگیری از شکار و مرکز پرورش تمساح پوزه‌کوتاه در استان و همچنین ترویج و تکثیر و پرورش گونه‌های زیستی به بخش خصوصی داده شده است.
 
 
 علیمرادی در خصوص وظایف صنایع بسته‌بندی برای کم‌شدن زباله‌های پلاستیکی تشریح کرد: در مرحله اول با ایجاد نشست‌ها توجیهی ایجاد کرد و اینکه این زباله‌ها قابل‌بازیافت و برگشت به محیط‌زیست نیستند و همچنین فروشگاه زنجیره‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند و با جایگزین‌کردن کیسه‌های و پاکت‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه و پاکت‌های پلاستیکی که قابلیت برگشت‌پذیری به محیط‌زیست دارند را توزیع کنند.
 
 وی ادامه داد: اگر ورودی شهرها را دیده باشید بوته‌های خار را مشاهده می‌کنید که زباله‌های پلاستیکی باتوجه‌به وزش باد که در استان وجود دارد به آن آویزان است و این شکل بسیار نازیبایی به ورودی شهرها می‌دهد و دراین‌خصوص ما طرح ایران پاک و ایران سبز را قبل از عید نوروز برای پاک‌سازی ورودی‌های شهرها با همکاری سازمان‌های دولتی مانند: دهیاران و شهرداری‌ها انجام داده‌ایم؛ این کار بدون همکاری و مشارکت مردم قابل‌اجرا نیست باید برای داشتن محیط پاک و سالم همه مردم در کنار ادارات و ارگان‌ها کمک کنند و این اقدامات استمرار پیدا کند.
 
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان برای نوسازی ناوگان فرسوده شهرداری‌ها تصریح کرد: از طریق صندوق ملی محیط‌زیست پیگیری‌های لازم صورت‌گرفته تا به شهرداری‌ها برای تعویض ناوگان فرسوده وام‌های بلاعوض داده شود و یکی از مشکلاتی که استان ما دارد در بحث سوخت مصرف گاز است که زیاد در اختیار و در دسترس خودروها نیست و خودروهای برقی و گازی کمتر در استان وجود دارد و این نشان از نبود زیرساخت‌ها برای ماشین‌های گازی و برقی است.
 
 وی خاطرنشان کرد: همچنین تشویق سرمایه‌گذاران جهت احداث سوخت گازی بر روی خودروهایی که گازکشی هستند و همچنین ترویج خودروهای برقی در سطح کشور که دراین‌خصوص برنامه‌های در حال انجام است که به شهرداری‌ها که و کلان‌شهر محسوب می‌شوند و آلودگی بیشتر دارند؛ امکاناتی برای تعویض ناوگان عمومی در اختیار آنها قرار می‌دهند؛ البته سازمان محیط‌زیست بر مراکز معاینه فنی خودروها نیز نظارت دارد و پایش خروجی دود خودروها در دستور کار همکاران ما قرار دارد و ماشینی که نتواند معاینه فنی را دریافت کند مشمول جرایم می‌شود و باید عیب خودرو خود را برطرف کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه