Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@01:41:40 GMT

سقف کوتاه پیک‌های موتوری در تهران

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۹۹۱۲

سقف کوتاه پیک‌های موتوری در تهران

به گزارش اقتصادآنلاین؛ نادر نینوایی در شرق نوشت: این فرم نشستن روی موتور آن‌قدر در بدنش فرو رفته که حتی هنگام راه‌رفتن و ایستادن هم همین حالت را می‌توان در بدنش تشخیص داد. 

اوضاع درآمد چطور است؟ 

- (موهایش را با دست رو به بالا سیخ کرده و شروع به صحبت می‌کند) داداش پیک موتوری درآمدش بد نیست. صبح 12 تا چهارونیم دم رستورانم؛ ماهی یک‌ونیم می‌دن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زرنگ باشی ساعت آزادتم واسه خودت کارکنی ماهی سه تومن می‌مومنه. 

بیمه هستی؟ 

- نه بابا. کی پیک موتوری رو بیمه می‌کنه؟ گشتیم نبود نگرد نیست. 

با وجود آنکه از سال 74 که نخستین پیک موتوری در تهران شروع به فعالیت کرد تا به امروز چندین شرکت پیک موتوری در کشور به وجود آمده و تقریبا رستورانی در سطح کشور نیست که حداقل یک پیک موتوری نداشته باشد، اما سازمان تأمین اجتماعی پیک موتوری را شغل ثابت ارزیابی نکرده و آن را مشمول بیمه اجباری نمی‌داند. 

براساس قانون مشاغلی بیمه اجباری به آنهایی تعلق می‌گیرد که دارای ساعت کار مشخص، حقوق مشخص و قرارداد مشخص بین کارگر و کارفرما باشند، اما پیک‌های موتوری با وجود سختی و خطرات کاری فراوانی که دارند در این تعریف قانونی نمی‌گنجند. 

‌روزی چند ساعت کار می‌کنی؟ 

- والا معمولا 10 ساعت. فعلا کار ثابتم همینه. 

‌می‌خواهی همیشه این کار را ادامه بدهی؟ 

- هیشکی نمی‌خواد پیک موتوری بشه. ولی فعلا مجبورم. بابام چند سال پیش مرد؛ دوتا خواهر دارم که خونه‌اند و بردار بزرگ‌ترم هم بی‌کاره. مجبورم پیک وایسم. وگرنه پیک که کار نیست. زمستون‌ها بارونه اول رو که بزنه سرسره‌بازی می‌شه. همه موتورها می‌زنند توی در و دیوار. 

- بعضی روزها انقدر سرد میشه که یه کامیون که می‌بینم می‌چسبونم پشتش که کمتر بهم باد بخوره. سفت بزنه رو ترمز کوبیدم پشتش، ولی انقدر سرد میشه که به ریسکش می‌ارزه (پوزخند می‌زند). 

همین پارسال «حمید براوو»، رفیقم که اینجا با هم کار می‌کردیم، زد به یه 206، چهار ماه رو تخت بیمارستان بود، الانم با پای لنگ بازم پشت موتور کار می‌کنه؛ فعلا رفته سرویس. 

پیک‌های موتوری مشمول بیمه نمی‌شوند و به‌دلیل درآمد کم این شغل و نیز هزینه بالای بیمه آزاد توان استفاده از بیمه آزاد را هم ندارند؛ در نتیجه اولین تصادف باعث می‌شود نه‌تنها درآمد و شغل خود را از دست بدهند، بلکه تأمین هزینه‌های درمانشان نیز به چالشی جدی تبدیل شود.  

بهنام دستش را در جیب شلوار جینش فرو کرده و پاکت سیگاری را درآورده و تعارف می‌کند. مؤدبانه درخواستش را رد می‌کنم. به‌سختی از داخل پاکت نیمه له‌شده یک نخ سیگار درمی‌آ‌ورد و آتش می‌کند. 

- حاجی یه شب‌هایی بوده که وقتی ماشین‌ها از کنارم رد می‌شدند و آب کنار جاده بهم می‌پاشید از همون آب یخ انگار گرم می‌شدم؛ یعنی انقدر هوا سرد بود. اینهارو توی روزنامت بنویس بخونند جوون‌ها؛ یه وقت پیک نشن. 

بغضش را قورت داده و ادامه می‌دهد: 

-تهران که کار کنی مجبوری همه‌جا سرویس ببری. از اتوبان باید بری، از تونل باید بری. 

اولین‌باری که با موتور رفتم توی تونل رسالت 16 سالم بود. حس می‌کردم این هواکش‌های تونل انقدر سفت می‌چرخند که الان منو می‌کشند توی خودشون. حالا دیگه برام عادی شده. انقدر از کوچه و خیابون و تونل رفتم که دیگه همه‌جا صدای سوت باد حرکت موتور توی گوشمه؛ چند بار رفتم دکتر ولی خوب نشد. حالا دیگه به وزوزش عادت کردم. 

تحقیقات پزشکی نشان داده که دلایل رایج ایجاد وزوز گوش شامل قرارگرفتن شدید یا طولانی‌مدت در معرض صدا، آسیب‌دیدگی سروگردن و عفونت گوش است. طبیعی است که موتورسواران به‌دلیل آنکه همواره در معرض آلودگی‌های صدای شهری قرار دارند و نیز به علت وضعیت نامناسب سروگردن در هنگام رانندگی بیشتر از دیگران با این مشکل مواجهند. مشکلات سروگردن و گوش یکی از رایج‌ترین مشکلات پیک‌های موتوری است که البته عموما به دلیل مشکلات مالی و بیمه‌نبودن به‌راحتی از کنار آن می‌گذرند. 

با دست به پلاک موتور بهنام اشاره می‌کنم. 

‌چرا قفل را روی پلاک گذاشتی؟ پلاک دیده نشود، جریمه‌ات نمی‌کنند؟ 

-جریمه می‌کنند؛ می‌خوابونند. اما مجبورم. تهران اگه می‌خوای پیک کار کنی باید از همه جا بری، از ورود ممنوع، از پیاده‌رو از همه‌جا. پیک باید سریع بره، بنزینم کم بسوزونه که صرفه داشته باشه وگرنه نمی‌تونی درست کار کنی؛ دخل و خرجت نمی‌خونه. 

براساس اعلام پلیس تخلفات عمده موتورسواران شامل حرکت در جهت مخالف در خیابان‌ها، حرکت در خطوط ویژه، حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه‌نداشتن مدارک، نداشتن پلاک و مخدوش‌بودن پلاک بوده که تمام این تخلفات منجر به توقیف و انتقال موتورسیکلت‌ها به پارکینگ می‌شود. 

با وجود این مقررات سفت و سخت اما هر روز بر تعداد موتورهایی که عموما به عنوان پیک فعالیت می‌کنند و این تخلفات را انجام می‌دهند، افزوده می‌شود. 

بهنام تنها پیک موتوری نیست که در سایه نبود بیمه و قوانین حمایتی عمر خود را با فعالیت به عنوان پیک موتوری به دشواری می‌گذراند. 

حامد جوان 28 ساله‌ای که ساکن یکی از محله‌های جنوب شرق تهران است نیز وضعیت مشابهی دارد. 

- شش ساله پیک کار می‌کنم. درآمدش بهتر از خیلی کارهاست، اما سختی داره. خیلی همه سخته. 

چند ماه پیش موتورم رو دزدیدند سه هفته طول کشید تا پیداش کردند. دزد با موتورم تصادف کرده بود. موتورم کامل داغون شده بود. شیرین یک ماه از کارکردن افتادم. الان دو ماه اجاره 700 تومانی‌ام عقب افتاده و مجبورم بیشتر کار کنم. 

‌مجردی یا متأهل؟ 

- ازدواج کردم. یک دختر 8 ساله دارم. 

شب تولد دخترم بود و رفته بودم کیک بخرم که موتورم رو دزدیدند. 

- ببخشید من باید برم. دیرم شده. 

سوار موتور می‌شود کلاه ایمنی رنگ‌ورو پریده‌اش را روی سرش گذاشته و در افق تاریک و پردود 20 متری افسریه گم می‌شود. 

زیرسقف آسمان دودی تهران هزارها پیک موتوری با شرایطی مشابه و حتی سخت‌تر از بهنام و حامد کار می‌کنند. سهم آنها از زندگی نه بیمه تأمین اجتماعی بوده و نه دریافت خدمات رفاهی. 

این پیک‌ها هر روز با تصادفات جاده‌ای با برخوردهای قانونی با دزدیده‌شدن موتورهایشان و با ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر دست‌به‌گریبان هستند اما قانون از سویی حمایت از فعالان در این حرفه را نادیده گرفته و کار آنها را به عنوان شغل نمی‌پذیرد و از سویی دیگر، جرایم سنگینی برای تخلفات آنها در نظر می‌گیرد. در چنین شرایطی که کفه ترازوی حقوق و تکالیف در مواجهه قانون با پیک‌های موتوری توازن ندارد، آسمان دودی تهران تنها سهم این قشر پرزحمت از خدمات اجتماعی و شهری است. 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بیمه مشاغل بیمه تامین اجتماعی پیک موتوری پیک های موتوری پیک موتوری پیک ها همه جا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان تاکسیرانی تهران پیگیر بیمه کردن رانندگان تاکسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: ­۱۰ هزار راننده تاکسی در شهر تهران بیمه نیستند که به صورت جدی برای بیمه تامین اجتماعی این رانندگان پیگیر هستیم و امیدواریم از ظرفیت‌های دولت بهره ببریم تا این مهم محقق شود.

شادی مالکی افزود: سال گذشته ۲۲ هزار راننده تاکسی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و حتی در سازمان تمام رانندگان بالای ۷۰ سال را بیمه تکمیلی کردیم.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره گلایه برخی شهروندان از افزایش بیش از ۴۵ درصدی نرخ کرایه در برخی خطوط تاکسیرانی گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران این اجازه داده شده است که به صورت میانگین تا ۴۵ درصد نرخ کرایه در سال جدید افزایش یابد.

شادی مالکی با بیان اینکه در برخی از خطوط به دلیل متناسب سازی نرخ کرایه و ماندگاری راننده کرایه‌ها بیشتر از ۴۵ درصدافزایش یافت، گفت: از ۶ خط تاکسی که در قالب ۵۹ پایانه تاکسی فعالیت می‌کنند، فقط در کمتر از ۵ درصد، نرخ کرایه از ۴۵ درصد بیشتر بوده و حتی در بسیاری از خطوط کمتر از ۴۵ درصد رشد نرخ کرایه را داشتیم.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران از طراحی سامانه جامع برخط در این سازمان خبر داد وگفت: رانندگان تاکسی می‌توانند زیرنظر این سامانه خدمات ارائه کنند و نظارت هوشمندی نیز برآن‌ها می‌شود که به زودی این مهم درشهر محقق می‌شود.

دیگر خبرها

  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می‌شود
  • انتشار پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه! | ویدئو
  • سازمان تاکسیرانی تهران پیگیر بیمه کردن رانندگان تاکسی
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت ، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • زمان طولانی ترین و کوتاه ترین پرواز تهران استانبول
  • میزبانی «سوره» از نشست‌های «فیلم جستار» و «ژانرهای ترکیبی»
  • کشف ۱۵ دستگاه موتور سنگین قاچاق در تهران