Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@17:52:14 GMT

کتابخانه‌های شهرداری چه زمان بازگشایی می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۹۹۷۷

کتابخانه‌های شهرداری چه زمان بازگشایی می‌شوند؟

رئیس اداره کتابخانه های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص اقدامات صورت گرفته در فاز نخست بازگشایی کتابخانه های شهرداری اصفهان و سوالات پیرامون فاز دوم بازگشایی آن ها پاسخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پس از شیوع بیماری کرونا در ایران و جدی شدن آن مراکز عمومی از جمله کتابخانه ها و سالن‌های مطالعه به مدت نامعلومی تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال پس از سه ماه تعطیلی این مراکز، بر اساس بخشنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصمیم گرفته شد تا کتابخانه‌ها با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا از تاریخ ۲۹ اردیبهشت بازگشایی شوند. این مرحله فاز نخست بازگشایی کتابخانه‌ها خوانده شد و بر اساس آن اعضا اجازه ورود به کتابخانه را ندارند، بلکه کادر اداری و کتابداران برای انجام امور اداری کتابخانه‌ها در آنجا حضور خواهد یافت.

طیبه فاطمی، رئیس اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره بازگشایی کتابخانه‌ها می‌گوید: پس از دوران قرنطینه و زمانی که کارمندان کتابخانه اجازه حضور در آنجا را یافتند، رف خوانی را شروع کردیم که بر اساس آن موجودی مجموعه بررسی شده و کتاب‌های مفقودی هر سال استخراج می‌شود و در صورتی که کتاب مفقود شده پرمخاطب بوده باشد اقدام به خرید مجدد آن خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: سعی کردیم خدمات خود را بیشتر به سوی فضای مجازی سوق دهیم و بر همین اساس بخشی در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان ایجاد شد که در آینده با نام کتابخانه بدون دیوار فعالیت خواهد کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرداری اصفهان در خصوص کتابخانه بدون دیوار، ادامه می‌دهد: بر اساس آن مخاطبینی که کتاب الکترونیک، صوتی یا مقاله لازم داشته باشند، می‌تواند با عضویت در کتابخانه‌های شهرداری اصفهان و از طریق انواع شبکه‌های اطلاع رسانی مانند ایمیل یا واتس‌اپ و غیره اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.

فاطمی تصریح می‌کند: از طرفی در این زمان گنجینه مطبوعاتی که از اصفهان خارج شده و پس از مدتی مجدداً بازگشت و از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان به ما تحویل داده شد را جا نمایی کرده، چیدمان آن را انجام دادیم و در حال حاضر سازمان دهی اطلاعات آن باقی مانده است.

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای جریمه کتاب‌ها می‌گوید: تدابیری اتخاذ می‌کنیم تا از افرادی که پیش از کرونا کتاب امانت گرفته بودند، هیچ جریمه‌ای اخذ نشود اما زمانی که سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری با هماهنگی ارگان‌های بهداشتی مرتبط اعلام کند که افراد اجازه امانت گرفتن کتاب و استفاده از سالن‌ها را دارند، شهروندان محترم باید نسبت به بازگرداندن کتب امانتی خود اقدام کنند.

فاطمی در خصوص آفت زدایی کتاب‌های مرجوعی اظهار می‌کند: کتاب‌هایی که بازگردانده می‌شود، سه روز قرنطینه خواهد شد و تا زمانی که آفت زدایی شوند درون مجموعه کتاب‌ها قرار نمی‌گیرد. به دلیل اینکه برخی از کتاب‌ها نفیس‌اند، نمی‌توانیم از مواد الکلی استفاده کنیم اما کتبی که این امکان برای آنها وجود داشته باشد با رعایت دقت لازم ضد عفونی می‌شود؛ البته در این خصوص نیاز است با متخصصان گفتگو کرده و ببینیم چه پروتکل‌های دیگری می‌توان برای از بین بردن ویروس کتاب‌ها استفاده کرد.

وی در خصوص بازگشایی کتابخانه‌ها در فاز دوم، می‌افزاید: اگر بنا شد کتابخانه‌ها اقدام به فعالیت کنند و مراجعه کنندگان به آنجا وارد شوند، باید ابتدا با متولیان بهداشت تماس گرفته شود تا محیط کتابخانه را از نظر بهداشتی بررسی کنند و پس از آن، بازگشایی این مراکز صورت گیرد.

فاطمی با اشاره به سالن‌های مطالعه تصریح می‌کند: تماس‌های بسیار زیادی خصوصاً از سوی داوطلبان کنکور داریم که خواستار بازگشایی هرچه سریع‌تر سالن‌های مطالعه هستند، در این خصوص منتظر اعلام بازگشایی از سوی مراکز ذی‌ربط هستیم، اما اصول بهداشتی در خصوص این محیط‌ها رعایت شده است و آمادگی بازگشایی داریم. رئیس اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: شهروندان محترم به محض اینکه علائم اولیه این بیماری را در خود احساس کرده یا فکر می‌کنند در محیطی قرار گرفته‌اند که فردی ناقل در آن حضور داشته است از آمدن به کتابخانه، سالن مطالعه و گرفتن کتاب خودداری کنند تا همه مراجعه کنندگان بتوانند در شرایط کاملاً بهداشتی و بدون استرس از ساعات مطالعه خود در کتابخانه نهایت لذت را تجربه کنند.

کد خبر 425347

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان كتاب و كتاب خواني شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس اداره کتابخانه کتابخانه های شهرداری بازگشایی کتابخانه ها شهرداری اصفهان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کتاب ها بر اساس سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

به گزارش قدس آنلاین، سی‌ام فروردین‌ماه خبری منتشر شد که چند کتاب قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز با پیگیری مسئولان کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه بازگشت. در پی این موضوع با حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص نفایس چاپی و اقدامات این سازمان برای حفظ این میراث گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با غیرقابل امانت خواندن منابع نفیس گفت: در «دستورالعمل منابع اطلاعاتی»، که در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شده، امانت خارج کتابخانه‌ای کتاب‌های مرجع، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی و کتاب‌های نفیس، کمیاب و نایاب ممنوع شد و مطالعه این منابع تنها در کتابخانه مقدور است.

او افزود: اگر این دسته از منابع در معرض فروش قرار داده شود، نشان‌دهنده سرقت آن از سوی افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه است.

عبدوس درباره اقدامات انجام‌شده برای حفظ نفایس چاپی گفت: همچنین با تشکیل «کارگروه نسخ خطی»، اقداماتی برای این دسته از نفایس چاپی طراحی و اجرا شد؛ بازدید کارشناسان نسخ از مراکز مبادله استان‌ها، کتابخانه‌های قدیمی و بخش نسخ خطی کتابخانه‌ها برای شناسایی نفایس چاپی و فهرست‌برداری، تعیین یک نفر رابط در هر استان به عنوان «کتابدار بخش نفایس چاپی»، فهرست‌نویسی، تهیه تجهیزات برای دیجیتال‌سازی و شناسایی کتاب‌های در معرض آسیب برای آفت‌زدایی بخشی از این اقدامات بوده است.

او درباره فروش کتاب‌های کمیاب یا قدیمی کتابخانه‌ها در بازار سیاه گفت: علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه نهاد کتابخانه‌ها و حفظ و صیانت از میراث مکتوب کشور، بعضاً در دوره‌های گذشته و پیش از تأسیس نهاد و قرار داشتن کتاب‌های ارزشمند در قفسه‌های باز، عده‌ای از سودجویان که اقدام به خارج کردن کتاب‌های کمیاب یا نایاب متعلق به کتابخانه‌ها، اعم از کتابخانه‌های عمومی یا غیر از آن، کرده‌اند، آنها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند. همه کتابداران و مسئولان نهاد نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشور حساس هستند و چنانچه گزارشی در این خصوص دریافت کنند از طریق مراجع ذی‌صلاح در جهت حفظ میراث مکتوب اقدام می‌کنند.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با رد شبهه خروج این منابع در فرآیند وجین گفت: بر اساس دستورالعمل «وجین منابع اطلاعاتی»، نسخ خطی و نفایس چاپی و منابع دارای اهمیت به خاطر ویژگی‌های خاص (مانند ارزش هنری، اطلاعات منحصربه‌فرد، ارزش‌های تاریخی و مذهبی) شامل فرآیند وجین نیستند.

او تصریح کرد: با این توضیحات می‌توان درباره مواردی که بعضاً آگهی فروش آنها منتشر می‌شود گفت بیرون بردن کتاب‌های مربوط به قبل از استقرار سامانه‌های مدیریت کتابخانه‌ای، اعمال محدودیت امانت منابع ارزشمند و نفیس با دستورالعمل‌های ابلاغی و تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

عبدوس در پایان گفت: البته بعضاً افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه و در قالب امانت اقدام به سرقت و فروش منابع کتابخانه‌های عمومی می‌کردند که با شکایت نهاد و همکاری مراجع قضایی این باند و متخلفین شناسایی و دستگیر شدند که به دنبال آن منابع به کتابخانه بازگردانده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی