Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@16:59:14 GMT

افشای طرح سری چند کشور غربی در لیبی علیه ترکیه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۰۶۹۹

در یک گزارش محرمانه از سازمان ملل متحد که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده خاطرنشان شده دست‌کم ۲۰ نفر از کشورهای استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در پروژه‌ای به نام «Opus» برای حمایت از ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی مشارکت کرده‌اند.

طبق این گزارش این افراد اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در «امان»، پایتخت اردن سوار یک هواپیمای باری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مأموریت رسمی و اعلام‌شده این گروه، سفر از طرف جامعه علمی برای انجام تحقیقاتی ژئوفیزیکی در لیبی از طرف اردن بود.

اما در گزارش سازمان ملل آمده که این مأموریت در واقع پوششی بوده و این افراد در واقع اعضای شرکت‌های نظامی خصوصی هستند.

مأموریت اصلی این گروه جلوگیری از حرکت کشتی‌های ترکیه‌ای در مسیر حرکت به سمت شهر ساحلی طرابلس بوده است.

در گزارش سازمان ملل به فعالیت مزدوران کشورهای خارجی در لیبی اشاره شده است.

سازمان ملل در گزارش مذکور تصریح کرده برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات سری عمدتاً توسط شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی انجام شده است.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند این مأموریت مخفیانه به فاصله چند روز بعد بنا به دلایل نامعلوم لغو شده است.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

* العالم

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت یمن: اقدام تنبیهی ایران مشروع و قانونی بود

دولت یمن اقدام تنبیهی ایران علیه تل‌آویو را قانونی خواند و بر ضرورت توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی حمله‌ای مشروع و مطابق با قوانین بین‌المللی و منشورهای سازمان ملل متحد بود.

صنعا در این بیانیه تاکید کرده است که دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی باید سر عقل بیایند و حمایت‌های نامحدود خود از این رژیم را متوقف کنند.

این بیانیه می‌افزاید: کشتار جمعی که دشمن صهیونیستی علیه غیرنظامیان نوار غزه مرتکب می‌شود، باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد، ما بر ضرورت ایفای نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد و مسئولیت پذیری آن بر اساس منشورهای این سازمان در حفظ صلح و ثبات بین المللی تاکید داریم.

ایران شب گذشته در واکنش به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق حملات ترکیبی موشکی و پهپادی گسترده ای را علیه اهداف معینی در سرزمین‌های اشغالی انجام داد.

سپاه پاسداران در این عملیات ده‌ها پهپاد انتحاری از نوع شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ و موشک‌های هایپرسونیک فتاح و سجیل و خرمشهر را علیه اهداف مهمی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. در موج حملات نیروی هوافضای سپاه صدها پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • افشای جزئیات تازه درباره پاسخ اسرائیل به حمله ایران | پاسخ در خارج از ایران؟‍!
  • تردز در این کشور ممنوع شد
  • جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم
  • تشدید رفتارهای اسلام‌هراسی در آلمان/ افزایش ۲ برابری آمارها در پی جنگ غزه
  • قاضی آمریکایی شکایت‌ها علیه «حفتر» را رد کرد
  • دولت یمن: اقدام تنبیهی ایران مشروع و قانونی بود
  • هرگونه تجاوز به آسمان کشور با ضربات آتشین پدافند هوایی مواجه می‌شود
  • مأموریت بسیج ادارات و کارمندان کمک به تحقق دولت اسلامی است
  • تلاش خود را برای حمایت خیران در تجهیز بیمارستان تخصصی ارتش انجام می دهیم
  • افشای محل و زمان جلسه شهید زاهدی در کنسولگری به دلیل ضعف اطلاعاتی؟