Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، پیش از این، بارها وزارت صمت، معاملات فولادی ها را به دلیل اختلاف نظر در قیمت‌گذاری‌ها ابطال کرده و این مسئله برای بخش بزرگی از فعالان صنعت فولاد مشکل ایجاد کرده بود. آنگونه که احمد دنیا نور عضو هیات مدیره انجمن فولاد می‌گوید: لغو معاملات بورس خلاف قانون بوده و قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دنیا نور تاکید می‌کند اگر قرار است فرمول قیمت‌گذاری اصلاح شود، باید تغییرات جزئی در آن رخ دهد و نباید هر بار با تکیه بر لابی بخشی از زنجیره فولاد، فرمول را به نفع آن بخش از زنجیره اصلاح کرد. سیدرضا شهرستانی دیگر عضو هیات مدیره انجمن فولاد هم عنوان می‌کند: فرمول قیمت‌گذاری فولاد نباید عوض شود. قیمت نهایی با اصلاح نوع ارزی که در قیمت‌گذاری به کار گرفته می‌شود، باید درست شود. در واقع باید قیمت نهایی به قیمت واقعی نزدیک شود. یاسر مومنی کارشناس بازار سرمایه هم بر این باور است که سرپرست جدید وزارت صمت به جای قیمت‌گذاری دستوری، ساختار عرضه و تقاضای فولاد را اصلاح کند.

مجموعه اتفاقات هفته های اخیر و ناتوانی معاونت معدنی وزارت صمت در ایجاد تعادل در زنجیره فولاد، بازار را دچار چالش و صاحبان صنایع را سردرگم کرده بود. در شرایطی که علت لغو معاملات از اختلاف نظر بر سر قیمت‌گذاری فولاد از سوی وزارت صمت عنوان می شود که گویا حسین مدرس خیابانی سرپرست جدید این وزارتخانه، می‌خواهد به این مناقشه پایان دهد. او می‌گوید که باید بازنگری در تعیین قیمت با اتکای به فرمول اقتصادی در دستور کار این کمیته قرار گیرد. خیابانی عنوان می‌کند: اجازه نخواهد داد تا فولاد به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد معامله قرار گیرد.

لابی بیشتر، فرمول بهتر

آیا اقدامات مدرس خیابانی برای اصلاح فرمول قیمت‌گذاری فولاد می‌تواند باعث کاهش ابطال معاملات در بورس شود؟ آیا اصلاح فرمول قیمت‌گذاری ضروری است؟

احمد دنیا نور عضو هیات مدیره انجمن فولاد در این باره معتقد است: قیمت‌گذاری دستوری 40 سال است که جواب نداده اما باز هم هر مسوولی می‌آید می‌خواهد این آزموده بارها ناکام را دوباره امتحان کند و به این نکته کلیدی توجه نمی کند که اقتصاد یک علم است و پایه آن ، عرضه و تقاضا.

او ادامه می‌دهد: لغو معاملات بورس خلاف قانون است و متاسفانه برخی مسوولان به عرضه و تقاضا اعتقادی ندارند بلکه به سیاست‌های اقتصاد سوسیالیستی عادت کرده‌اند؛ براساس رویکرد این افراد، دستور می‌دهیم که بشود، ولی نمی‌شود اما در خلال این دستورها کسی که کمرش می‌شکند، مردم بیگناه هستند.

دنیانور اصلاح فرمول قیمت‌گذاری را هم به صورت مشروط تایید می‌کند. او می‌گوید: اصلاح فرمول اقدام درستی است. البته این اقدام وقتی جواب می‌دهد که یک فرمول واحد داشته باشید و روی آن بایستید. برای قیمت‌گذاری فولاد باید یک فرمول واحد وجود داشته باشد و نباید دست بخورد. به عبارت دقیق تر نباید هر روز به نفع هر قسمتی از زنجیره فولاد که بیشتر لابی کرد، فرمول را تغییر دهیم. زیرا اگر این کار را کردیم، شرایطی مشابه امروز ایجاد می‌شود.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ادامه می‌دهد: وزرای صنعت هر کدام برای کارآموزی به این وزارتخانه می‌آیند. ما حاضریم کارآموزی همه وزرا را به جان بخریم اما معضلی که این رفتار دارد این است که تصمیمات خلق الساعه نتیجه‌ای جز بهم ریختن زندگی‌ها و از دست رفتن شغل‌ها به همراه نخواهد داشت.

او می افزاید: در حال حاضر فرمول قیمت‌گذاری فولاد درست است و درصدهای کوچکی در این فرمول اگر تغییر کند، اتفاق خوبی رقم می خورد. به این ترتیب همین فرمول ارزنده است اما متاسفانه هر کس لابی قوی‌تری داشته باشد، فرمول را به نفع خود عوض می کند.

رانت 25 هزار میلیارد تومانی ناشی از اختلاف بورس و بازار

سید رضا شهرستانی دیگر عضو هیات مدیره انجمن فولاد نیز درباره نیاز به اصلاح فرمول قیمت‌گذاری شمش، بیان می‌کند: در ایران حدود 30 میلیون تن تولید در زنجیره فولاد داریم. از این میزان حدود 12 میلیون تن اسلب تولید می‌شود که 10 میلیون تن آن به ورق تبدیل شده و دو میلیون تن به صورت اسلب باقی می‌ماند.

او می‌گوید: متاسفانه در فرمول وزارت صمت اشتباهی وجود دارد که منجر به ایجاد اختلاف قیمت سه تا پنج هزار تومانی بین قیمت هر کیلو ورق در بورس و بازار می‌شود و رانتی معادل 25 تا 40 هزار میلیارد تومان در 10 میلیون تن ورق تولید داخل، ایجاد می‌کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران فولاد قیمت گذاری وزارت صنعت معدن و تجارت اصلاحات اصلاح فرمول قیمت گذاری قیمت گذاری فولاد زنجیره فولاد وزارت صمت میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاپیتان پیکان به شکست در نیمه‌نهایی والیبال

علیرضا بهبودی در مورد شکست مقابل فولاد گفت: فکر می‌کنم مغلوب تجربه بازیکنان تیم سیرجان شدیم.

به گزارش ایسنا، تیم فولاد سیرجان  ایران سه‌شنبه شب، هفتم فروردین در نیمه نهایی لیگ برتر والیبال موفق شد با حساب سه بر دو پیکان تهران را شکست بدهد و به فینال لیگ برتر والیبال صعود کند.

این تیم در اولین دیدار فینال هم پیکان را شکست داد و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت نیمه‌نهایی به فینال صعود کرد.

علیرضا بهبودی، کاپیتان تیم پیکان پس از شکست مقابل فولاد گفت: بازی خیلی خوب، جذاب  و تماشاگر پسندی بود. اواخر ست سوم تمرکزمان را از دست دادیم و مسابقه‌ای را که باید امروز سه بر صفر برنده می‌شدیم، متاسفانه باختیم. در کل بازی خوبی بود به هر دو تیم خسته نباشید می‌گویم. فکر می‌کنم مغلوب تجربه بازیکنان تیم سیرجان شدیم.

او در واکنش به گفته پیمان اکبری، سرمربی پیکان که بازیکنان پیکان از اسم بازیکنان سیرجان ترسیده‌اند گفت: ترس یک مساله درونی است و باید از تک تک بازیکنان سوال کرد اما سیرجان بازیکنان باکیفیتی دارد که اکثرشان بازیکنان ملی‌پوش ما هستند و مقابل این تیم باید با ۱۰۰ درصد تمرکز حاضر شد. ست اول و ست سوم  این کار را کردیم اما اواخر ست سوم تمرکزمان را از دست دادیم و بازی را واگذار کردیم.

بهبودی در پاسخ به این سوال که بین تیم‌های باقی مانده کدام تیم شانس قهرمانی در لیگ برتر را دارند بیان کرد: تیم فولاد شانس بیشتری دارد. بین شهداب وهرداری ارومیه  هر تیمی به فینال بیاید، فینالی جذاب خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عطایی و شاگردان به فینال رسیدند
  • صعود فولاد سیرجان به مرحله نهایی لیگ برتر والیبال
  • واکنش کاپیتان پیکان به شکست در نیمه‌نهایی والیبال
  • فولاد سیرجان نخستین فینالیست لیگ برتر والیبال
  • لیگ برتر والیبال| صعود فولاد به فینال با کامبک مقابل پیکان
  • لیگ برتر والیبال؛ مصاف پیکان و فولاد با یک ساعت تاخیر
  • نیمه‌نهایی حساس والیبال با یک ساعت تاخیر
  • زمان نیمه نهایی لیگ والیبال تغییر کرد
  •  ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران 
  • فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد/ میزان دقیق افزایش حقوق کارگران چقدر است؟